Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2020.06.19 0 0 206

A kemencein is érdemes végigvonatozni, a végállomásától meg egy jót túrázni a Börzsöny legszebb vonulatain.:-)

 

Előzmény: vörösvári (186)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.19 0 0 205

Nagyon hangulatosak ezek a kisvasutak, sokszor festői szépségű tájakon halad a nyomvonaluk.

 

Többnyire ma már csak turisztikai jelentőségük van, teherszállítás mutatóba ha maradt egyáltalán.

 

Érdemes ezeket mind beutazni, nekem a szilvásváradi és a királyréti a kedvencem, de a lillafüredi is a top 3-ban van.

 

Persze a Budai-hegységben kanyargó Gyermekvasút sem kutya.

Előzmény: vörösvári (194)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.19 0 0 204

"Ez a ország második legforgalmasabb kisvasútja, a szilvásváradi a harmadik legforgalmasabb, a királyréti a negyedik."

 

Melyik a legforgalmasabb? Gondolom, hogy a Gyermekvasút. :-)

Előzmény: vörösvári (194)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 203

Lillafüred Palota szálló

 

Előzmény: vörösvári (202)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 202

Fazola kohó 

 

Előzmény: vörösvári (201)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 201

Szent István barlang

 

Előzmény: vörösvári (200)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 200

Lillafüred vízesés

 

Előzmény: vörösvári (194)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 199

Előzmény: vörösvári (198)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 198

Ganz motorkocsi

 

Előzmény: vörösvári (197)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 197

teherszállító gőzmozdony

 

Előzmény: vörösvári (196)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 196

személyvonat 1926

 

Előzmény: vörösvári (195)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 195

a hibrid mozdony

 

Előzmény: vörösvári (194)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 194

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút, Miskolc környékén közlekedik, eredetileg a bükki fa és a diósgyőri szénbánya szenének szállítása volt a célja, ma a turizmus.

A Miskolc-Márta-bánya-Papírgyár-Lillafüred-Fazola-kohó-Garadna vonal 13.9 km hosszú.

Az építésének oka Trianon volt, amikor elveszett az ország erdeinek többsége, ezért döntés született a maradék erdők intenzívebb kitermeléséről, így a Bükkben is ez történt, kiépült a Színva-patak völgyében a vasút 1920-ban, Garadnából közlekedett Miskolc fatelepéig, a fa mellett dolomitot is szállítottak a szomorúi kőbányából és szenet a Márta bányából a Papírgyárba. Több szárnyvonal is létesült fa szállítására.

Egy új tényező volt a turizmus, eleinte 1923-tól csak a vonal mentén lakók utaztak a vonalon dolgozni. Az igazi fellendülést a 1929-ben Lillafüreden megnyílt Palotaszálló hozta meg. Trianonban elvesztette az ország tátrai üdülőhelyeit, ez a szálló vonzotta a hegyvidéki üdülésre vágyókat, új korszerű Ganz vonatokat állítottak forgalomba, évente 300 ezer utas használta, de a teherszállítás is megmaradt. Új szárnyvonalak épültek, 1939-ben 36,3 km hosszú volt a hálózat.

A háború idején komoly károk érték, 1945-ben államosították. 

1954-ben érkeztek az első dízel mozdonyok. A 70-es, 80-as években áttértek a közúti szállításra, a 90-es években felszedték a szárnyvonalakat. 

A turizmus viszont továbbra is virágzott, a járműparkot felújították és még egy dízel-villamos hibrid mozdonyt is vásároltak.

Ez a ország második legforgalmasabb kisvasútja, a szilvásváradi a harmadik legforgalmasabb, a királyréti a negyedik.

Előzmény: vörösvári (189)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 193

Ez a Fátyol-vízesés.

 

Előzmény: vörösvári (189)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 192

Előzmény: vörösvári (191)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 191

Előzmény: vörösvári (190)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 190

Előzmény: vörösvári (189)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 189

Szilvásváradi Erdei Vasút. Szalajkavögy-fatelep és a Fátyol vízesés közt közlekedik a Bükkben, 4,5 km hosszú a vonal, 760 mm-es a nyomtáv. 

Ez is faszállítás céljából épült 1908-ban Wessely Károly erdőjében. Volt egy gőzvontatású része Szilvásvárad és a Tótfalusi völgy közt 760 mm nyomtávval, a következő szakasz a Bükk fennsíkon 600 mm-es nyomtávú volt és lóvontatású, a kettő vonal közt előbb facsúszda utána siklópálya létesült. A kisvasutat egy normál nyomtávú iparvágány kötötte össze a Eger-Putnok vasútvonallal, ezt 2003-ban felszedték. Összesen 21,6 km hosszú volt az eredeti vonal.

1945-ben államosították, a felső szakaszt is átépítették 760 mm-re, ezzel egy időben erdei utak épültek, ahol teherautók kezdték szállítani a fát. 

1953-ban megindult a személyszállítás a Fátyol vízeséshez és az Istállós-kői barlanghoz. 

1963 óta járnak dízelmozdonyok a vonalon. A 70-es évektől fokozatosan felszámolták a vonalat, csak a turisták által használt szakasz maradt meg mára. A vonalon főleg dízelvonatok járnak és egy gőzmozdony is van.

Előzmény: vörösvári (186)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 188

Előzmény: vörösvári (187)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 187

Előzmény: vörösvári (186)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 186

A Kemencei Erdei Múzeumvasút 4,1 km hosszú vonalon közlekedik, 600 mm-es a nyomtávja.

Eredetileg ez is faszállítás céljából épült, a Wolfner-Schnaczer cég építette az első vonalat Kemence-Királykút 11 km-es szakaszt 1910-ben, ennek több szárnyvonala épült, 1968-ban bezárták.

1913-ban épült a Csarna patak völgyében a 9,4 km hosszú Csarnavölgyi vasút, a Kemence-Wirterház-Hamuház-Halyagos vonalon, ennek egyik szakasza a mostani vasút. Még épült néhány rövidebb vonal a későbbi években.

1945-ben államosítva lett, áttértek a dízelvontatásra. Amikor elterjedtek a dízel teherautók a 60-as években, elkezdték felszámolni a vonalakat. A 70-es évekre már csak a csarna-völgyi vonal maradt meg, 1990-ben leállt ott is a szállítás.

1995-ben és 1999-ben két áradás elvitte a vonal pályájának nagy részét.

2000-ben a Kisvasutak Baráti Köre és az Ipoly Erdő Rt megállapodott az újraépítésről, 2000 és 2010 közt szakaszonként felújították, jelenleg a Feketevölgy panzióig jár, további szakaszok felújítását tervezik.

Érdekes gépparkja van, egy része Nádasladányból érkezett, érkezett két bányamozdony a Feketevölgyi bányából, a Lencsevölgyi szénbányából is érkezett mozdony és kocsi, a Szentesi Téglagyárból is ékezett mozdony és kocsi, a Mohácsi Farostlemezgyárból és még más üzemekből és bányákból is érkeztek járművek.

 

 

 

Előzmény: vörösvári (180)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 185

A járműpark 1978-ban érkezett a felszámolt Hegyközi Kisvasútról.

Előzmény: vörösvári (180)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 184

Előzmény: vörösvári (183)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 183

Előzmény: vörösvári (182)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 182

Előzmény: vörösvári (181)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 181

Előzmény: vörösvári (180)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 180

A Királyréti Erdei Vasút Kismaros és Királyrét közt jár, 11,55 km-es szakaszon, 750 mm a nyomtáv.

Az elődjét egy porosz gróf építette 600 mm-es nyomtávval 1893-ban, az erdője fáinak szállítására.

1912-ben felújították, szárnyvonalai is voltak, ekkor 7 gőzmozdony közlekedett itt.

1924-ben svájci tulajdonosa lett, aki felújította a pályát, ekkor 4 gőzmozdony járt a vonalon.

1930-ban egy drótkötélpálya épült, amivel követ szállítottak a vonalra egy bányából, 1941-ben bezárták a bányát, ekkor eladták a mozdonyok és kocsik többségét, csak két mozdony maradt meg.

1945-ben államosították a vonalat és az erdőt, ekkor épült még néhány szárnyvonal a fa szállítására.

1954-ben megindult a személyszállítás, dízelmozdonyokat is forgalomba állítottak.

1962-ben négy dízelmozdony érkezett, megszűnt a gőzmozdonyok alkalmazása.

1976-ban úttörővasút lett.

1978-ban a hóolvadás megrongálta a pályát, utána elbontották a szárnyvonalakat és 750 mm-es lett a nyomtáv a fővonalon, 1981-ben indult újra. 

A 80-as évektől lecsökkent a forgalom, 1992-ben leállt a forgalom, aztán időnként újraindult. Az Ipoly Erdő Zrt a tulajdonosa.

2001 óta mint turista létesítmény üzemel, most dízel mozdonyok járnak a vonalon és egy gőzmozdony amit a romániai Szászváros fatelepéről vettek meg, 2013 óta jár egy érdekes napelemes mozdony is a vonalon.

Előzmény: vörösvári (179)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.18 0 0 179

mivel megtetszett a téma, szó lesz még Szilvásvárad. Lillafüred, Királyrét, Kemence kisvasútjáról és a Gyermekvasútról is

Előzmény: vörösvári (178)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.18 0 0 178

Előzmény: vörösvári (177)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.18 0 0 177

Előzmény: vörösvári (176)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!