A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
Igen,Acsád a volt DV állomások közül az a vasútállomás volt amely a felvételi épület 1985-ben megkezdett átépítéséig szinte változatlanul maradt fenn.Sajnos az átépítés nem tett jót sem magának az épületnek,sem a környezetének.Emlékszem,hogy a felvételi épületet annyira visszabontották,hogy csak a falai álltak.Az új födém pedig már teljesen új technológiával épült.Sokkal alacsonyabbak lettek a belső helyiségek,az épület körablaka az eredetihez képest sokkal lejjebb került,szinte az ajtók fölé közvetlenül.Az egész épület DV.hangulata megváltozott!Egyszer talán az 1970-es évek egyik forró nyári napján az állítóközpont tetejének héjjazata a nagy melegtől kigyulladt,de nagy kár szerencsére nem keletkezett!Az igazi csapást az állomásra a Gysev kezelésbe vétel és az azt követő átépítés jelentette,sajnos végérvényeseb.és helyreállítathatatlanul,a többi társához hasonlóan!
Igen!Még két állomás van ezen a szakaszon amiknek eredeti biztosító berendezéséről nem sokat tudunk.Murakeresztúr és Zákány.Előbbit teljesen átépítették,kibővítették,utóbbit pedig megállóhellyé minősítették vissza.
Ez tényleg érdekes!Eddig én is úgy tudtam,hogy csak I.,II.,és III.osztályú terv létezik,de úgy látom ez a III.osztálynál kisebb épület.Nem kizárt,hogy tényleg IV.osztályú!
A hideg szinte kiráz,ez annyira jó összeállítás!Benne van minden ebben a pár pecben ami az épület bontása során történt,sőt még több is!Saját készítésű videó?
A Balaton területe még a Déli Vasút építésének idején is a mainál jóval nagyobb volt, ugyanis pont a vasút vett el rengeteget a tóból.Tulajdonképpen a mai balatonpart szinte teljes egészében egy mesterségesen kialakított vonal!Az eredeti állapotokhoz nem sok köze van!
Elképzelhető, viszont ha a belinkelt térképeket megnézzük, akkor jól látszódik a korabeli part és a mai állapot között nagy eltérések vannak. Azaz a Balatonból sok helyen nagy területeket vettel el, azaz töltöttek fel. Jellemzően Balatonszentgyörgy és Fonyód között.
Mai szemmel az építkezés alighanem figyelemre méltó járuléka volt, hogy a Balaton vízszintjét a vonal biztonsága érdekében a tó átlagmélységéhez viszonyítva jelentős arányban csökkenteni kellett. A vasútvonal kisajátítási és kivitelezési helyszínrajzai szerint a Sió torkolatának szabályozása, zsilip illetve hajókikötő építés a vasúttársaság eredeti terveiben nem szerepelt. A vízszint szabályzásának igénye csak a forgalom megindulása után 1861 őszén, illetve 1862 tavaszán merült fel, amikor a hullámverés és jégtorlás a pályatest hosszabb szakaszán nemcsak tetemes károkat okozott, hanem egyenesen annak fennmaradását veszélyeztetette. Ennek kapcsán felmerült és műszaki, sőt tudományos vita tárgyává vált, hogy a pálya nyomvonalának kitűzéséhez használt korábbi vízállásmérésekre alapuló tervezési adatok megfelelők voltak-e. A kialakult helyzetben mindenesetre csak egy megoldás maradt, a Balaton vízszintjének kívánatos (több szóba jövő változat után végül is 3 láb, azaz kb. 0,92 m) mértékű lecsapolása. "
Nem lehetséges, hogy az ominózus szakasz is azért került teljesen szárazra, mert a Balatont lecsapolták?
Igen sajnos a több évtizedes nemtörődömség,amibe a vasúton kívül sajnos az utazóközönség,és az általad is említett fiatalság is közrejátszott sajnos nagyon lezüllesztette ezen épületeket!Magyarországra sajnos ez különösen jellemző,A terveket is úgy készítik el,hogy álltalában a régi épületek útban legyenek az új vágányoknak,nyomvonalaknak.Aki járt már Horvátországban,vagy Szlovéniában láthatta,hogy a mi Déli Vasúti épületeink édes testvérei gyönyörű szépen felújítva szolgálják ma is az ottani utazóközönséget!De ez Magyarország itt semmi sem múködik rendesen!
Megkezdték, de már pár hete. A lakásoknál. Tegnap a forgalmi iroda fölött már tető sem volt, noha a forgalmat még onnét irányították.
Igen, az az új épület. Őszintén szólva, a régi sem volt jelen formájában felemelő látvány. Az igénytelen felújítás nyomán egyócska, értéktelen épületként hatott. A sok graffitis miatt meg hetente lehetett volna újra festeni a várótermet. Kívül is látszanak még a nyomok. Persze, ha megnézi az ember azt a pusztítást, amit Érd felsőn az elmúlt években véghez vitt a sok állat, sok jóra itt sem számítok.
Az új vágányhálózatnak útban van a régi épület, ezért le kell bontani. Gyakorlatilag egybe esik az épület és az új 1. vágány tengelye.
Csak sejtésem van ezügyben.Valószínüleg ez az épület akkoriban nem tiszta III.osztályúként épült,hanem ún.módosított III.osztályú terv alapján!Épültek ilyen módosított típusépületek is a DV-nél.Ilyen volt többek között a régi siófoki épület,(módosított II.osztályú terv),és ilyen a még álló dinnyési épület is,(módosított III.osztályú terv).Azt,hogy ezeknél a módosított épületeknél mi alapján döntötték el,hogy melyik épületszárny hány osztású legyen azt sajnos nem tudom,minden esetre ezen épületek változatosságát növelte.
Sajnos látom megkezdték a tárnoki épület bontását,ez szomorú dolog!A mögötte álló rémség netán az új felvételi épület?
Valamit nem értek. Az Álztalad betett rajz szerint a szolgálati lakásoknál 3 ablak van. Ha megnézed ezt a képet, akkor láthatod, hogy az eredeti oromfal 2 ablak után van, és belül is látszott, hogy ez alatt van az eredeti végfal is. Ugyanakkor a pincelejárat már a toldalékrészből indult.
Vagyis a rajz, meg az épület valahogy nem vág össze. Tudod ennek az okát?
A II.típusterv sorozatból való csak átépítették!Pld.Egervár-Vasboldogasszony,Pácsony,Felsőrajk,Búcsúszentlászló,Sávoly.Ezek sokkal inkább megőrízték eredeti stílusukat.
Azt kétlem,hogy ne volna eredeti az épület!Bizonyára ott is,mint az összes többi épületnél történtek az évek során kisebb-nagyobb átépítések,de a falak biztos,hogy eredetiek.Magyarországon nem jellemző,hogy egy régi épület helyett egy ugyanolyat építsenek,sokkal inkább az esetek döntő részében valami torzszülött épület kerül a régi helyébe.
Az általad említett ún.körablak valaha szinte az összes földszintes DV típusépület oromzatán létezett,A mai Magyarország területén már csak Mór:http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=mor_
állomásokon található ilyen.Azonban ezek befalazott helye az összes még álló épület padlástér felőli oldalán még jól látható.Többek között ez is utal az épületek eredeti mivoltára!