Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
B@$zom nagynak tűnik, de az alja 2,2 ennek is. Ne tévesszen meg a 35 kW jelölés, van belőle 26 is. Úgy látszik ez lesz hosszú távon az immergas új iránya. Nem csinálnak külön 12 kW körüli sorozatot, mert minek.
Ha ugynaddig megy le a 12 kW-os, mint a 26 kW-os, akkor tök fölösleges. Ha valamiért meg kell az extra kraft, akkor ott van.
Árát nem néztem, majd ha nagyon unatkozok, utánanézek ennek a készüléknek is. Egyelőre nekem a 12 kW-os Genus tökéletes. Fűtés 90%-ában 2 kW van a kijelzőre írva...
Ez a gyakorlatban nem 2, hanem 2.4 környéke, mert nem ír tizedest, de teljesen mindegy.
Privát véleményem továbbra is, hogy a giannoni hőcserélős szarokat kerüld el. --> Baxi, Vaillant
Ha egy tervező azzal jön, hogy inkább vedd meg a nagyobbat, azt jó messzire kerüld el. Utcánkban új építésű házba ilyen "szakik" berakattak egy 36 kW-os Hajdu HGK-t... 7.2 kW az alja. Gratulálok.
Épületgépészettel foglalkozó (mérnök, vállalkozásuk van) nagyon jó ismerősömnek adtam oda a tervrajzokat, mert a földszinti régi öntvényradiátorokat cseréltük le. Fogalmam sincs mi alapján számoltak.
A ház földszintje 1975-ben épült, félig alápincézve. Valamikor a 80-as vagy 90-es években hozzáépítettek (a korábbi terasz lett kb.beépítve) és ekkor cserélhették le a tetőt.
A tetőtér beépítése 2001-ben történt, mert ezek a tervrajzok megvannak.
A tetőtér szigetelése biztosan nem az igazi, mert pl a gipszkarton alatt nem találtam párazáró fóliát.
Itt hatalmas ablakok vannak (3db 134x140cm-es Velux, 1db 96x160cm-es Velux) amelyeknek a felét már cseréltettük. A földszinten még csinálom a felújítást, itt 18fokra van állítva a termosztát. Fent meg klímákkal fűtöttünk, amíg nem jött be ez a múltkori mínuszok.
Szóval nem tudom megmondani, hogy mennyi lesz a fogyasztás. Főleg, hogy ez az első teljes telünk és a szigetelés is október végén lett kész.
A kérdés továbbra is az, hogy milyen kazán a javasolt. Nem tudom, hogy mi megy legy 3kW alá és azokból melyik ami jó minőség (pár év mülva is müűködik, alkatrész is lesz hozzá, stb.) és melyik az amelyiket kerüljem el messziről.
Ha valaki ért hozzá, elmagyarázhatná, hogy működik ez Bosch Condens kazánoknál, melyik sorozatnak mi a specialitása. Én erre lennék kíváncsi most, hogy az Immergas kifut.Főleg a 7000i miatt, ennek nem rossz a modulációs aránya.
Ott a CW200 és CW400 tud öntanuló funkciót? Vagy a CT200?
Moduláció alatt, azt értem mikor a BUS csatlakozású termosztátot a szoba hőmérsékletének függvényében szabályozza az előremenő víz hőfokát. A termosztáton van egy MODU menü és ott lehet beállítani, hogy ON vagy OFF.
Az természetes, hogy minden kondenzációs kazán állítja vagy modulálja teljesítményét a visszatérő víz hőfok függvényében és csak annyit fűt rá, hogy tudja tartani a beállított előremenő víz hőfokát. Tehát a min. teljesítményig le tud modulálni. Ha min. teljesítmény is túlfűti, akkor pár fok felett kikapcsol.
Igen, biztosan erre gondolt, csak ponygolán fogalmazott. Azért írtam a kiegészítést, hogy ha valaki idetéved és csak ezt a pár kérdést-választ olvassa, akkor is legyen kerek a történet a modulációval kapcsolatban.
Szerintem arra gondolt Kormos, hogy a helyiség hőmérsékletváltozása szerinti moduláció csak a gyári termosztátjával működik.
Én úgy fognám fel, mint egy ipari szabályzás, hogy figyeli, milyen ütemben melegszik a helyiséged, miután bekapcsoltad a fűtést, és a beállított hőmérséklethez közeledve fokozatosan visszamodulálja az égőteljesítményt, hogy ne lendüljön túl a setponton még a padlófűtés sem.
Elvileg így azt is tudná, hogy figyeli, hogyan hűl a helyiség, és a megtanult tehetetlenségből kiszámolva már akkor bekapcsolja az égőt, mikor még le sem esett a hőfok a kívánt alá, hogy mire bemelegszik a padló/radiátor, akkorra rögtön adja is a meleget a helyiségnek.
Tudomásom szerint van ilyen külső rendszer is, mint a Honeywell Evohome, vagy a Danfoss Icon, meg az Uponor Smatrix, de sajna ezek már olyan műszaki infók, amiket nehéz megtalálni a neten, mert nem felhasználóknak szól. Nevezik még automatikus beszabályzásnak is tudtommal. Megtanulja, melyik fűtéskört mennyivel előre kell ki/bekapcsolni, hogy a kért hőfokot pontosan tartsa.
Viszont a moduláció, csak a gyári termosztájával az Immergas Amico-val működik.
Kizárt.
"KÉSLELTETETT TELJESÍTMÉNY FELFUTÁS
Az elektronikus lángmoduláció folyamatos energia megtakarítás és emelt szintű komfort biztosítása mellett képes a fűtővíz, valamint a használati melegvíz hőmérsékletének megfelelő szabályozására. A maximális teljesítményt rögzítetten tíz perc elteltével éri el, ezáltal csökkentve a ki-bekapcsolások számát, növelve a hőcserélő élettartamát."
Pici pontosítás, hogy a kérdezőnek is egyértelmű legyen:
- időjáráskövetés: a kazán egy előre beállított jelleggörbe alapján állítja be a fűtési előremenő hőmérsékletet. Az adott előremenő hőfokot meghatározhatja egy a kazánba kötött külső hőmérő vagy interneten elért hőmérsékleti adat. A kazán ebben az üzemmódban az aktuálisan elvárt előremenő hőmérséklet előállításához automatikusan a megfelelő teljesítményre modulál (a kazán gépkönyvében elérhető és a beállításában esetleg korlátozott teljesítménytartományon belül). Ez az üzemmód egy sima on-off termosztáttal vagy egy jó illesztés és jelleggörbe kiválasztás mellett a termosztát helyére kötött rövidzárral is szépen tud működni.
- másik lehetőség egy illeszkedő okos termosztát, mely a fenti esettől független vagy azt kiegészítve működik úgy, hogy egy buszos kommunikáció segítségével a belső (és akár külső) hőmérsékleti tendenciákat figyelve közvetlenül befolyásolni tudja a kazán teljesítményét, azaz a moduláció. Ezzel tartva a belső hőmérsékletet kvázi konstans értéken.
Figyelem! Moduláció mindkét esetben automatikusan történik, csak más logika szerint.
"hogy nem szerelted ki a hőcserélőt és úgy áttudtad mosni?"
Hőcserélő = kazántest
Először kiszereltem az elektródát majd befújtam speciális tisztító spray-al. Vártam 15-20 percet és utána bele egy víz slagot és átmostam az egészet.
Aztán a kazántest belsejét egy kis tükör segítségével ellenőriztem és ahol volt kosz oda fújtam a nagy nyomású vízsugarat. El kellet vágni egy alvázmosó adaptert és akkor hozzá fértem.
A kiszerelés lehet egyszerűbb, de akkor sem árt a nagynyomású mosó.
Pont egy éve raktam be. vitrix TT 24Kw kombi. Tökéletesen működik, 38-39 fokon megy a fűtési előremenő mert nagyon szépen leszabájoz 3,6kw-ra.
De az tényleg úgy van ahogyan fentebb is írták, hogy a hőcserélő hosszanti bordázott, gondolom így jobb hatásfokú a hőcserélés. Ennek a hátránya viszont az, hogy könnyebben eldugul, de szerintem évenként áttakarítom (porszívóval?) akkor nem lehet gond, meg úgy tudom, hogy lehet hozzá speciálisan alu-szílixium tisztító sprayt kapni.
Azt hogy tudtad megoldani, hogy nem szerelted ki a hőcserélőt és úgy áttudtad mosni?
Nyáron tervezem attisztítást, de még nem tudom hogyan fogom megoldani, addig abban gondolkodtam, hogy kiszerelem a hőcsrélőt.
Padló és radiátoros kör, sajnos történelmileg úgy alakult, hogy ezek "párhuzamosan" vannak kötve. Van egy 140 literes indirekt HMV tartály is. Sensys vezérlő, ami termosztátként is funkcionál, meg egy külső érzékelő. Alacsony hőfokú fűtésre van állítva, tavaly télen/vége felé vettem észre, hogy fűtéskor begyújtás után hamar lekapcsolja a lángot, majd sok percig csak keringeti a (nem meleg) vizet, így a fűtés sem volt kielégítő, 3-5 fok külső hőmérséklet alatt nem fűtötte ki a házat. "Tűzoltásként" kikapcsoltam a várkozást az újbóli gyújtás előtt, így fűtött ugyan, de nagyon sokszor gyújtott. Ha melegvíz készült, akkor szépen modulált, nem kapcsolta ki a lángot. Jött az ősz, gondoltam rendbe rakom, mert valamiért sokszor elment a nyomás (hetek alatt, nem naponta), meg be is levegősödött, de ezt csak melegvízkészítéskor lehetett hallani, fűtés csendben ment. Kiedrült, hogy a HMV tartálynál az automata légtelenítő zárva volt, nem is állt függőlegesen. Kilégtelenítettem rendesen, megszűnt a melegvízkészítéskor a "levegős" hang. Kitakarítottam a kazántestet is, bár nem volt benne sok lerakódás.
A fűtéskori gyakori gyújtás megmaradt, akárhogy konfigoltam is a sensys-szel. Sokszor valamiért úg érzi, hogy meleg víz megy vissza, holott a visszatérő cső biztosan nem olyan meleg, mint ahogy azt a diagban mutatja. Ha magas hőfokra teszem a fűtést, akkor jobban modulál, pedig a max hőmérsékletet 45 fokra vettem vissza. Ha alacsony hőfok van beállítva, akkor sokkal rosszabb. Decemberben kivettem a teljes hidraulikus egységet, bár a váltószelep részt nem bírtam szétszedni, nem akartam eltörni. Volt valamennyi lerakódás, de nem vészes (anno az egész rendszer át volt mosva, Fernox adalékokkal kezelve), átöblögettem, kitakarítottam, amennyire csak lehetett. De még mindig nem modulált rendesen... Pontosabban néha jól működik, de gyakrabban van a lánglekapcsolós-újragyújtós játéka.
Ma viszont új tünet volt: átállítottam a HMV készítést fix időpontokra, hogy a fűtést ne zavarja meg "random" melegvízkészítésekkel. Éjfélkor indult is volna a HMV melegítése, de elkezdett csattogni a kazán, majd' leesett a falról. A nyomásmérő fel-le ugrált, hihetetlen hangok jöttek belőle. Lekapcsoltam (szerintem még csak a szivattyút kapcsolta be, a gázt nem, de erre nem tenném fel az életem, mert félálomban voltam), megnyugodott, nyomás leesett fél bar-ra. Adtam neki pici vizet, visszament 1 bar-ra, bekapcsoltam és simán elkezdett melegvizet gyártani, mintha mi sem történt volna. Hibakód semmi.
Mitől lehetett a nagy csatogás-rángatózás? Lehet köze a fűtés problémához is? Olyan érzésem is van, hogy fűtéskor a HMV visszatérője belekeveredik a fűtés visszatérőjébe...
(Nem vagyok gázszerelő, de kénytelen voltam kicsit elmerülni a témában, mert anno mikor felszerelte a szaki a kazánt, akkor nem akart működni. Ki akarta hívni az aristonos szervizt, mert szerinte rossz a kazán. Ebben kicsit kételkedtem, ezért amikor elment haza, kicsit szemügyre vettem a manualt, meg a kazánt. A jóember felcserélte a HMV és fűtés csöveit... Pedig a házat is ő szereltem, tehát tudta melyik cső merre megy... A másik eset megy egy aristonos "szerelő" volt, próbálta beüzemelni anyósomnál a Genus One System kazánt. Nem sikerült neki, kétszer "robbant" az arcába túlnyomásszelep, mert ott nem volt HMV tároló, ő mégis aszerint próbálta beüzemelni. Két "robbanás" után otthagyta a kazánt, hogy majd "az okos pestiektől" (idéztem, ő mondta így) megkérdezi hogyan kell beüzemelni. Elment, elővettem a manualt, beüzemeltem...)
Mióta van fent a Victrix TT, mi a tapasztalatod, milyen hibák jönnek elő?
Nekem victrix 12 TT van, 1,9 kw a min. teljesítmény.
Most fűti a 3. szezont eddig tökéletes.
A kazán testet tavaly nyáron kärcher nagy nyomású mosóval tisztítottam, egy alváz mosó (90 fokban görbített) adaptert kissé átalakítottam. Persze a helyén nem kellet kiszerelni.
Alumínium-szilícium hőcserélős kazán javasolt, és ahogyan előttem írtám nagyon fontos. hogy a legkisebb teljesítményre moduláljon le (az enyém 3,6 Kw-ra ).
Ilyen kazán pld az immergas vitrix TT, nekem bevált, igaz a szerelők nem szeretik, mert egy kicsit nehéz belül a hőcserélőt tisztítani.
Volt már ez előtt baxi kondenzációs, de annak átlag hét évente kilyukadt a hőcserélóje (iniox acél), ezért a legutóbbi esetnél lecseréltük a kazánt.
Elolvastad, mi volt a kérdés? "a ház tetőteres (kb.2x110m2), nemrég lett a hőszigetelés javítva (15cm eps és 10cm xps a lábazatra , 3 rétegű ablakokra cserélve, tetőtéri ablakok cseréje)."
Itt mitől kellene rettegni? Hányszor fog előállni az, hogy napokon keresztül méretezési hőmérséklet legyen kint, folyamatosan? Ha meg mégis, akkor két-három nap után bedug két hősugárzót és megoldja. Méretezni pedig arra kell, amit nocsak-nocsak-nocsak ábráján látsz!
Én azért 16kW alatti kazánt nem választanék, ha nem új építés a ház.
Oké, hogy 12.4 a kiszámított, de azért régebben még nem figyeltek annyira oda(most se mindenki), hogy hőhíd-mentesen, jól átgondolt szigetelésekkel építsék a házakat.
A födémben sincs valószínűleg olyan szigetelés, mint egy újnál. Sem a párkányok, sem az ablakbeépítések legtöbbször nem olyanok.
Illetve a 12.4 szerintem nettó hőigény, amire azért még jöhet némi veszteség.
Ha 10kW lenne, akkor jó lehet a 12-es kazán, de 12.4-re minimum 14 vagy 16-os szerintem nem tulzás.
Egy jól moduláló kazánnál meg kb mindegy, hogy a 12 vagy 16kW-osat veszel.(Bosch 7000i, Ariston Genus One, Immergas Victrix TT, Wolf CGB, stb).