Keresés

Részletes keresés

fejes.i Creative Commons License 2024.05.16 0 0 68356

Ugye?

Előzmény: Paco155 (68354)
pali923 Creative Commons License 2024.05.16 0 0 68355

A mi falunkban nincs olyan, hogy legöregebb ember, mert az a múlt héten meghalt. :)

Előzmény: stolaz (68353)
Paco155 Creative Commons License 2024.05.16 0 0 68354

Sokkal szebb a legoptimálisabb   kifejezés :)

Előzmény: stolaz (68352)
stolaz Creative Commons License 2024.05.16 0 0 68353

Így érvelt Grétsy László valamikor: Ami az optimálisnál optimálisabb, onnantól az az optimális.

Előzmény: stolaz (68352)
stolaz Creative Commons License 2024.05.16 0 0 68352

Ezer bocsánat, csak nagyon halkan merem ideírni: "Az optimálisabb is" Ilyen szavunk nincs, illetve van, csak nem értelmezhető.

Az "optimális" jelentéséből következik.

Előzmény: VargaRoland (68351)
VargaRoland Creative Commons License 2024.05.16 0 0 68351

Jelenleg annyi a kereskedő által még meg nem erősített infó, hogy 27-én szeretnének rázni. Nyilván ez egy sok összetevős dolog, általában azért igyekeznek hétvégére tenni a rázást, hogy ne kelljen szabadságra menni senkinek. Ha lemegy hétközben, akkor simán jó a június 1-2 közül valamelyik. Az optimálisabb is, mert biztosan nem lesz túlérve, amire egy héttel később már van reális esély, persze böngészni még akkor is biztosan lehet.

Előzmény: Paco155 (68350)
Paco155 Creative Commons License 2024.05.16 0 0 68350

Június 8-9 nekem biztosan céges munka szóval az nekem kiesik.   :(

Előzmény: VargaRoland (68349)
VargaRoland Creative Commons License 2024.05.16 0 0 68349

CSERESZNYEDZSEM!

 

Urak!

Akit esetlegesen idén érdekel az immár 3. éves múltra visszatekintő cseresznyerázás utáni böngészős, beszélgetős, találkozós történet, azoknak ezúton jelzem, hogy idén kissé korábban érik a cseresznye (is). Meg nem erősített infó szerint május utolsó hetében rázunk. Ennek eredményeképp a rendezvény várható időpontja június 1-2, vagy ha az időjárás kegyes, akkor június 8-9.

 

Én, ahogy a korábbi években is, várok mindenkit szeretettel. :)

Tavaly Vajk jelezte, illetve Paco is mondta korábban, hogy idézem: "Meg kellene valahogy győzni a többieket, hogy ez jó." :)

Én sokkal többet nem tudok tenni az ügy érdekében, mint hogy jelzem amennyire lehetséges időben, a többi dolog tőlem független :)

 

Amit ajánlani tudok, az változatlan a korábbi évekhez képest:

- cseresznye a fákon maradó készlet erejéig

- kiváló vidéki hangulat és levegő

- jó társaság :)

 

Ha értelmezhető mennyiségben összejövünk, akkor főzhetünk is valamit, Vajk például tavaly mondta, hogy akár ő is szívesen főzne, ha úgy alakul.

 

További részleteket meg tudjuk itt, a Hobbidzsem fórumon, vagy esetleg emailben is beszélni.

fejes.i Creative Commons License 2024.05.16 0 0 68348

Most olyasmit írok, amiben nem vagyok biztos, de kb ennek ellenére megállhat. A 2010 után tervezett-gyártott autók közül már alig akad olyan, amit kicsi műszaki kockázatot hordoz. A Priusról elmondjuk, hogy nincs benne váltó (előző VW Caddy 570e körül adtam el, a 3 váltó volt benne), kuplung (Caddyben 4. kuplung volt, eladás előtt 10 ezerrel cserélve, gyárilag alultervezett, felálltál vele egy padkára és jött a szaga), önindító, magas nyomású üzemanyag rendszer, részecskeszűrő. 5 liter benzint fogyaszt.

Cserébe van benne egy inverter, amik azért hullottak (800e ft) rendesen, de főként 2009-2012-ig, aztán valamit csinált a gyár, utána ritkábban. egy akku pakk (kicsi, ez is megáll millió körül), a vízpumpa és a motorgenerál réme, amit részben az olajfogyasztás okai, részben a könnyen megfőzhető hengerfej okoz.

Hogyan lehet szembe állítani a kockázatokat? Fogalmam sincs.

Amikor a Priust vettem, akkor sem tudtam újat venni és nem mertem kockáztatni már 6-8 éves dízeleket és takarékos, de nem túl kicsi autót kerestem.

Az utóbbit végül is megkaptam és nagy bukás még nem volt még vele, de mostanára már masszívan eszi az olajat. Ez simán rejtett hiba, tehát így eladni is nehéz, mert szavatossági kérdést vet fel.

Újabb bizonyság arra, hogy nincsenek csodák, még ha esetleg arról lehet is olvasni a Prius kapcsán.

 

 

Előzmény: BJaca (68347)
BJaca Creative Commons License 2024.05.15 -1 0 68347

Bakker, az Almerámban lecserélem az olajat, és 10-e km-nél nem látszik a nívópálcán, hogy fogyott. 2001-es a drága. Jó, mondjuk ez a vezérműláncot kívánja 125 ezrenként. Most 300 van benne. 

Előzmény: fejes.i (68346)
fejes.i Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68346

Ja és tényleg nézegetni kell a nívópálcát, mert van ugyan kijelzés arra az esetre, ha kevés benne az olaj, de mire jelzi, addigra mondjuk másfél liter van benne.

Előzmény: fejes.i (68345)
fejes.i Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68345

Szóval a Prius nem igazán tekinthető elektromos autónak. A plug-in még csak-csak, de a hibrid a maga 3 km-es elektromos távjával csak csökkenteni képes a benzinfogyasztást. Ennek ellenére meg se mozdul, ha megkotlik a hibrid akksi, pedig hát attól még mehetne benzinnel, mivelhogy az elektromos alap funkciókra van egy kis 12 V-os akkuja.

Szóval a 12 évesekben már azért cserélgetik a cellákat, nem tudom milyen arányban, de cserélgetik. A motort eleve úgy tervezték, hogy nagyvonalú illesztésekkel, ezért 10 éves korára már mind elég rendesen eszi az olajat, pláne azok, amiket megpróbáltak (egyébként szervizes ajánlásra) 0w20-as olajjal is működtetni.

Aztán azt se nagyon kötik a paraszt orrára, hogy a benne levő elektromos vízpumpa élettartama kifejezetten véges, tervezhetően tönkremegy 250-300e km körül, és 300ezer a cseréje. Igaz, vezérműszíj csere nincs, de ez van. Ha erről nem tudsz, előbb-utóbb úgy tudod meg, hogy megfőzöd a hengerfejet.

Szóval van ok arra, hogy nem az akku miatt adják fel ;-) - pedig a mítosz szerint a Prius csak megy, megy...

 

 

 

Előzmény: halaloszto (68341)
VargaRoland Creative Commons License 2024.05.15 0 1 68344

Mikor közöltem ilyet? Ha ilyet tettem is, nem szándékosan :) Hiszen most dicsértem meg, hogy milyen szép szám ez a 80%-os teljesítmény :)

 

Az előző hozzászólásomban forrást nem jelöltem meg, mert az általad linkelt oldalról szedtem ki, nem éreztem szükségét, gondoltam azt a vonatkozó részt is elolvastad, ahol kitértek a statisztika elkészítésének módszerére.

 

Ha a 2021-es infómra gondolsz, akkor elmondom, hogy én az értékesített (regisztrált) autó darabszámra kerestem rá, nem a legyártottra. Abban pedig 2020, de inkább 2021-ben volt ugrás, ahogy látható a most általad linkelt oldalon is, ott történt egy duplázás, az addigi szép lassú emelkedés után, ami azóta is lendületesen növekszik.

 

 

Nem hiszem amúgy, hogy 5 év múlva 100 millió lenne az eladott darabszám globálisan, nincs ekkora fizetőképes piaca, és ha igazak a városi legendák, ekkora mennyiségű nyersanyag sem nagyon van. De ennek mélyebben nem néztem utána, megmondom őszintén, annyira nem is érdekel.

Előzmény: halaloszto (68342)
fejes.i Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68343

Na igen. A Prius mítosz. Tudom, miről beszélek, 6 éve van egy III-as.

Van pár dolog, amiről nem beszélnek a hozsannázók...

Előzmény: halaloszto (68341)
halaloszto Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68342

Először közlöd, hogy nem hiszel senkinek. Ezzel értelmetlenné téve a beszélgetést. 

 

Majd forrás nélkül közölsz tényként valamit. Mire jó ez?

 

8 éve több mint két millió elektromos autót adtak el a világon. Mi lenne az a darabszám, ami szerinted már alkalmas a tanulságok levonására?

 

2021-ben 17millió körül. Ha 5 év múlva 100 millió lesz az éves darabszám, akkor a 17 millió fog olyan kicsinek látszani mellette, hogy arra még nem lehet semmit alapozni?

 

https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/trends-in-electric-cars

Előzmény: VargaRoland (68336)
halaloszto Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68341

A model S 12 éve van forgalomban. De pl tizenéves toyota prius rengeteg van, és nem az akku miatt adják fel. 

Előzmény: pali923 (68330)
BJaca Creative Commons License 2024.05.15 -1 0 68340

A BMS az akkuban megcsinálja a dolgát, vannak akkuk, ahol csak a hőmérő (termisztor) van kivezetve, és azt is csak a töltő figyeli. Lehet, hogy az újabb barkácsgépek már kommunikálnak is az akkuval, de a legtöbb csak az energiát veszi ki belőle.

Előzmény: tfe_tng (68339)
tfe_tng Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68339

Nem. BMS a töltéshez és a kisütéshez is kell, már feltéve ha nem akarod hogy kigyulladjon az akku. 

Előzmény: BJaca (68325)
pali923 Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68338

A villanyautós helyzet meg mintha fokozódna. Itt van egy cikk a Tesla helyzetéről (saját adatai szerint is 46 561 járművel többet gyártott a Tesla az első negyedévben, mint amennyit el tudott adni). A múlt héten meg egy kínai felmérést ismertettek a rádióban, ahol a mostani villanyautó tulajdonosok 22%-a mondta azt, hogy a következő autója nem teljes villamos lesz, leginkább hibridre váltanának. Képlékeny ez még nagyon.

Előzmény: VargaRoland (68336)
fejes.i Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68337

A probléma az, hogy az új dízel és benzines autóknál is olyan őrületesen bonyolult műszaki megoldásokkal érik el az előírt környezetvédelmi értékeket, hogy azoknál is nagyon könnyen lehet egy javítás gazdasági totálkáros. Ma már számos olyan dízel van, amibe mondjuk 2 mill ft egy magas nyomású üzemanyag rendszer. Amikor az autó 2-3 milliót ér, akkor ki fogja-ki tudja- megjavíttatni annyiért? Azt nem tudom, mi lesz akkor, amikor már nem lesz semmi más.

 

Előzmény: VargaRoland (68336)
VargaRoland Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68336

Olyan dolog ez, hogy olyan tartalmat közölnek a médiumok, amiket akarnak. Be lehet ezt a témát mocskolni is, de lehet magasztalni is, attól függ mi a cél. Bebizonyítanak statisztikával, képekkel, akármikkel bármit és annak az ellenkezőjét is. Nekünk, nem EV tulajoknak tapasztalat híján maximum véleményünk lehet.

Ami tény, hogy az elektromos autós eladások 2021-től ugrottak meg jelentősebben, szóval erről a 8-10 éves életciklusról/degradálódásról érdemben úgy 5 év múlva beszélgethetünk :)

Előzmény: pali923 (68333)
fejes.i Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68335

Én két ilyent (egy Boscht meg egy Metabo-t szereltem át pár éve kínai elektronikával Li-ion-ra. Nagy megelégedéssel használtam őket, aztán a metabo teljesen elfáradt, kezdett amperszaga lenni és közben így-úgy jött még 3 másik új fúró-csavarozó a házhoz, úgyhogy most legutóbb a Boscht hasznosítottam (akku, kapcsoló) elektromos permetezőhöz. De ott szerelni kéne az akku pakkot még, mert a fúróhoz képest az kis permetező szivattyú rettentő gyorsan kapja le az akkut.

Előzmény: pali923 (68334)
pali923 Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68334

Volt egy zöld Bosch csavarozóm, az a fajta, aminek hamar tönkrement az akksija. Tudtam bele venni utángyártottat. Igaz nagyobb volt és nehezebb, de működött. Korlátlan lehetőségek állnak még a "szolgáltatók" előtt. :)

Előzmény: fejes.i (68332)
pali923 Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68333

Láttam egy képet egy német autóbontóból, ahol oldalukra fordított autók sorakoztak akksi nélkül. Egy kép alapján nyilván nem lehet megítélni mindent, de azért van már ilyen.

Előzmény: VargaRoland (68331)
fejes.i Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68332

Alakul a hebrákolás hátéripara.

Persze, hogy a gyártók azt mondják, cserélj komplett akku pakkot, 3 mill.

De - legalábbis itt az Észak-Balkánon - már megjelentek szerelők, akik képesek cellákat cserélni és így évekkel hosszabbítani egy elektromos élettartamát.

 

Előzmény: pali923 (68330)
VargaRoland Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68331

"We also removed cars that had had a battery replacement, as these would muddy the results."

:)

Amúgy számomra meglepően jó ez az eredmény, ha igaz.

Előzmény: halaloszto (68329)
pali923 Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68330

OK, olyan sok 8 éves elektromos autó még azért nincs. Elfogadom, hogy igazad van, de azért gondolj bele abba, hogyha lesz majd egy 8 éves akksis autód, azt mennyiért tudod majd eladni. Szerintem azokat nem fogják majd román horrorkaravánok átvinni az országon, mert nem olyan piaca lesz, mint a benzinesnek, még az 5 éveseknek sem. Használják majd, amíg szét nem esik, vagy már csak 50km-t tud az akksija? Úgyis sokakat a kis hatótáv tart vissza manapság. Vagy kicserélik az akkut egy új autó áráért? Sok kérdés van ebben a témában még.

Előzmény: halaloszto (68329)
halaloszto Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68329

Mutass már akkuhiba miatt kidobált 8 éves elektromos autókat.

 

Ez egyszerűen nem történik. Nagyon ritka hogy megdöglik az akku, és akkor ügyes emberek megjavítják gtk autó akksijából. 

 

https://www.nimblefins.co.uk/study-real-life-tesla-battery-deterioration

 

10 éves teslák átlag 80 százalékát tudják az eredeti hatótávnak.

Előzmény: pali923 (68327)
fejes.i Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68328

Nyilván a gyártók úgy érzik, hogy ők ebben ellenérdekeltek (ez egyébként közel sem biztos, mert én pl nem veszek Makita gépet, mert ahhoz nincs semmi akksim. De akku  kompatibilitás esetén simán lehet, hogy vennék, sőt elég valószínű.

Az ilyesmi természetesen kizárólag valamilyen hatósági szabályozás révén valósulhat meg, a gyártók nem lesznek önkorlátozók.

 

 

Előzmény: pali923 (68327)
pali923 Creative Commons License 2024.05.15 0 0 68327

Ha belegondolsz, hogy a mobilgyártóknak hány év kellett ahhoz, hogy egységes töltőcsatlakozójuk legyen, nem lehetsz nagyon optimista. Ahhoz is hatósági erőszak kell, hogy az Apple is beálljon a sorba. Az autógyártók esetén meg aztán tényleg nagyon sokat számítana, ha lenne valami szabvány. Talán akkor nem kéne kidobálni 8 éves autókat, mert ott aztán tényleg senki nem fog akksit cserélni. Csakhogy Kínától az USA-ig ez soha nem fog megvalósulni. Pedig a gyárak azt is megcsinálnák, ha rá lennének kényszerítve.

Előzmény: fejes.i (68323)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!