Fekete fehér gyakorlati fórum
Bizonyos viták miatt nyitottam ezt a fórumot, én analóg technikát használok. Remélem aki nem csak analógot használ az is hozzá fog szólni. Amit kérnék ha hozzászól valaki időnként írja oda mikor gyakorolta a technikát utoljára. Így elkerülheti a mikor nagyítottál utoljára kérdésemet (vagy mikor nyomtattál utoljára). Tehát szeretném kihegyezni a dolgot a friss gyakorlati tapasztalatokra. Hozzászólhat az is akinek nem annyira friss a tapasztalata, csak kérem jelezze, azt is ha nem személyes tapasztalat hallomás v. könyv (olvasmány).
és azt átgondoltad már miért itt a fórumokon tüsténkedsz, ahelyett, hogy bevonulnál a kis laborodba (vagy a kölcsönbe) és saját örömödre gyönyörű tónusokat produkálnál??
milyen fajta magamutogatás ez a produkció? ... és ez normális-szükséges-egészséges-helyes??
Kedves Péter!
Más: B31 topiktörlési akcióján meglepődtem, ennél azért jobb véleményem volt róla. Eddig csak voluntaristának és -- fotós ügyekben -- félműveltnek tartottam.
Hogy Te milyen vicces vagy :-)
Eddig azt hittem, hogy a mérések objektívebbek mint a szemre való nézegetése a negatívnak
Egyébként Te nem vagy félművelt fotós ügyekben?
Kedves Rollei!
Nekem meg úgy tűnik mintha egy segédmunkás akarná megítélni, egy modern és egy klasszikus építész vitáját
Kedves Koen!
Ígérem ha nyitsz egy fórumot, és ott sokat személyeskednek veled, és nem témáról lesz szó, és töröltetsz néhány hozzászólást (ami adott esetben sok hazugságot is tartalmaz), nem fogom negatívan értékelni.
Ejnye bejnye kisfiam
a homero es a stopper polaroidhoz valo. az a baja a kis nyomorultnak hogy meg hasznalaton kivul is eleg gyorsan leszopja az elemeket. multkor volt borzen belevalo es nem is volt draga erre teljesen kiment a fejembol hogy kene venni egy marekkal es csak 2 db-ot vettem a konyhamerlegbe. csak itthon jutott eszembe hogy kellett volna meg:(
Még ülök a printerem mellett és kapkodom el a képeket, eközben rákukkantottam a FUJI Acros adatlapjára és "csodák-csodája" még a bélyegnyi pici jelleggörbéken is azt látom, hogy többféle hívónál is szignifikánsan látszik az, hogy a filmet a normál híváshoz képest alul hívva szűkül a lattitűd, pedig az alsó könyökök körül a gyárak már rendesen el szokták nagyolni a karakterisztikák megrajzolását :-)
(Nem maga a tény lep meg, hiszen tapasztalatból már ismerem a jelenséget, hanem az, hogy eddig nem is figyeltem rá igazán, mert általában nem is szokták ezt tisztességesen megrajzolni. Csak akkor lehet biztosan tudni, ha kimérjük, de az Acrosnál anélkül is látszik).
Nálam a filmek váltogatása az Astia, Provia, Velvia dia hármast jelenti, illetve ff-ben az Acros-t, mint kedvenc filmet. Persze időnként azért más is befűződik, pl. HP5, stb. de az elenyésző mennyiség.
Az én szakmai hozzászólásaim voltak 32-47 között...
A személyeskedés megítélése az persze nézőpont kérdése. Ha az illetőnek szakmailag a véknyába talál egy dárda, akkor legegyszerűbb személyeskedés vádjával moderáltatni az ellenfelet :-)
Ha jól emlékszem, akkor kb. arról írtam bennük, hogy Alhazen barátom nagyon elmélyült, sok éves ff kísérletezés után eljutott arra a végkövetkeztetésre, hogy mindezen laboros tudományok birtokában sem lesz képes soha olyan minőségű ff optikai nagyítást előállítani, mint egy jó fájlból egy jó digit nyomattal... :-) (Én, mint jó barátja és kollégája tanúsíthatom, hogy igen kiváló optikai nagyításokat is képes volt készíteni, tehát nem volt azokkal semmi baj, csak éppen a technológia felért a létra tetejéig... :-)
Mivel éreztem a gondolat profánságát, ezért magam adtam neki a tippet, hogyha csípi a szemét a gondolat, akkor nyugodtan moderáltassa a beírásaimat. Személyeskedésre viszont nem emlékszem, de nem kizárt, hogy ő másképp érezte, mivel igencsak eltért a véleményünk jó pár ponton.
Bocsánat, hogy nem egészen ide illő témával zavarok, de korábban láttam itt hivatkozásokat a fotohaz oldalra. Na, most ez az oldal megadta magát. Tud valaki róla valamit, hogy mi történhetett?
Ezt én sem értem, a szürkelap igen hasznos holmi: visszavert fény mérésénél. Beseső fénynél nem tudom mire használni. Én elég sokat fotózom diára, mióta megvan a Mamiya RZ, 6x7-re. Bár a prizmának van fénymérője. és ahogy tapasztaltam pontos is, általában beeső fényt mérek, a téma függvényében néha használom a beépített spotot. Aztán a film jellege stb. alapján tapasztalatból korrigálok, a filmek jelleggörbéjét nem tartom fejben. Igaz, szinte mindig ugyanarra a filmre fotózom. Azt hiszem, hogy Képkovács módszere és az enyém közt lényegében nincs különbség, csak valószínű ő sokkal gyakorlottabb férfiú, és ha számolgat, vélhetőleg többfajta filmet használ. A zónázásról az a véleményem, hogy aki akarja, használja, de szerintem teljesen felesleges. A ff pedig sokkal kevésbé kényes, vessetek meg, de ott szerintem +-0,5 fényérték bőven belefér. Dián már látszik a különbség!
Más: B31 topiktörlési akcióján meglepődtem, ennél azért jobb véleményem volt róla. Eddig csak voluntaristának és -- fotós ügyekben -- félműveltnek tartottam.
Megint más: mindenkinek boldog, békés, szeretetben eltöltött karácsonyt kívánok!
Gyakran magam is így csinálom, de, hogy 2-e a 2, az attól is függ, hogy milyen dia van befűzve. Lágy dián lehet akár 2 1/3 is, míg kemény filmnél legfelejebb 1.5-1.7.
Ha van Digisix-ed, akkor minek hozzá a szürkelap? :-) Beletartod a diffúzort a fény irányába és közvetlenül megméred a fényt, ennél pontosabban nehéz lesz bármilyen más módon expót mérned :-)
Kepkovacs: Diara spottal sokan azt ajanljak hogy a legfenyesebb reszre +2 -vel merjel. Te igy csinalod?
En diara tajkepet (amikor meg 35mm-ben Fuji velviara meg proviara dolgoztam) matrixszal mertem, akar sivatagban akar havas hegyekben) es a matrix mindig bevalt. Ezzel szemben a spotozas nekem nem jott ossze szinesben (talan mert a szines dia nagyon erzekeny a meresi hibakra a FF negaval szemben, es en nem tudok jol fejben kiatlagolni).
Én ugyan még most is mások karácsonyi ajándékképeivel meg naptárjaival bírkózom a laborban, de ettől függetlenül mindenkinek békés, boldog Karácsonyi Ünnepeket kívánok!
Szoktam tájképet fotózni diára (talán ez az a műfaj, amit leggyakrabban művelek) és én sem szürkelappal, hanem legtöbbször bizony spotméréssel :-)
Tájnál, ha a gép felállításának helyén és a célterületen kb. azonos a fény, akkor (leggyorsabb eredményt ad) mérek egy beesőt ott, ahol vagyok, vagy ha ezt nem lehet, akkor igen gyakran a gépváz spotmérőjével szépen kidekázom a megfelelő megvilágítást a témarészletek világossága alapján magából a célterületből, nagy kontraszt esetén ügyelve arra, hogy a fény és árnyék területeket úgy osszam el a filmen, hogy lehetőleg sehol ne veszítsek tónust.
Távoli, ködös, levegőperspektívás tájak hosszú telés képén vagy lapos megvilágítási viszonyok mellett meg eleve olyan kicsi a kontraszt, hogy legtöbbször bőven jó a beépített mátrixra alapozni a mérést, legfelejebb korrigálom kicsit valamerre, ha valamelyik irányban hangsúlyozni akarom a tónusokat.
Általában a fénymérés metódusát és az abból kialakított expozíciót mindig az adott fényszituáció és a lehetőségeim alapján igyekszem otimálisnak megválasztani. A lehetőségek tárháza széles, csak jól kell ismerni őket és még fontosabb, hogy minden mérőeszközt olyan célra használjunk, ahol az az eszköz a leghatékonyabb(nincs olyan eszköz, amelyik minden fényszituációban optimális, ezért kell időnként egy másikat is használni), és talán még ennél is fontosabb az, hogy tudatosan, fejben játsszam végig azt, amit a filmen kapnom kell, vagy amit kapni akarok.
Én nem gondolkodom zónarendszerben, mert nem szeretek ilyen skatulyákat ráhúzni semmire, hanem szépen megtanultam elhelyezni a természetben látható tónusokat egy század denzitás skálán (a log (lux s) expozíció és a neki megfelelő filmdenzitás lényegében csak előjelükben különböző mennyiségek, a nagyságuk ugyanaz), és annak alapján le tudom képezni a filmre kb. olyanra, amilyennek belső látásom alapján szeretném. (Laborosbetegség, mondhatni foglalkozási ártalom :-))
Igen ritkán exponálok mellé :-)
Az én módszerem kb. a fenti, ezt értetted "te módszered" alatt?
... meg valami: a Digisix legnagyobb elonye hogy kicsi es konnyu. Amikor a terepen egy bazi nagy hatizsakot cipelek bizony szamit hogy mi mennyire suloys (azon a kepen egyebkent pont egy Nikon vazzal mertem).
A Digisix jo mero amennyiben a beeso meres neked megfelel. Van mas feature-je is (homero meg stopper) de azokat soha nem hasznaltam.
Alapjabol veve harom modon merem a fenyt a NF FF fotozasnal: 1. ha nalam van a digit (Nikon D70) akkor azzal merem matrixban (es nem pepecselek spottal) 2. A Gossen Digisix-szel egy szurke laprol merem 3. Pentax spotmerovel arnyekot -2-re merek.
NF szinesnel mindig Nikon matrixot hasznalok vagy terepen (ha nincs digi vaz) szurke larol merek.
A mert ertekeket (pld egy adott f - T paros, vagy a mero EV erteket) atalakitom az adott film erzekenyseg, kihuzat es szurok (filter faktor) alapjan a tenylegesen hasznalt ertekekre, egy altalam irt Palm Pilot progammal amit ingyen letolthetsz innen ingyen letolthetsz innen
Rollei, teljesen egyetertek. Nyolc eve forumozok es soha nem fordultam a moderatorokhoz. De ha megnezed a moderacios topicot, ra fogsz jonni, hogy ha b31 taliban elvtars nem tud egy vitaban felulkerekedni, azonnal fut a moderatorokhoz, szam szerint kerve hogy melyik hozzaszollast toroljek. A FF analog forumban, a 32 es 47 kozott csak 1 hozzaszollas van mert b31 kitoroltette a neki nem tetszo velemenyeket (nem valoszinu hogy mind a 14 "erosen szemelyeskedo" lett volna, mint ahogy o azt rendszeresen allitja).
b31 tobbek kozott azt is kerte hogy ezt az egesz topikot toroljek, tekintet nelkul arra hogy hanyan szoltak hozza.
Nem lehet valakit orokre letiltania, mert ha az illeto nagyon akar, ip masquerading-gel stb minding vissza tud terni.
Ugyhogy b31: fel kellenne nonnod vegre, es viselkedjel felnott modon - peldaul ne fakadjal sirva es ne fussal panaszkodni a moderatorhoz.
Erre a táj és épületfényképezésre ha megkérlek, írhatnál egy jó fénymérési módszert, mert engem is érdekelne. Eddig a mátrixra hagyatkoztam (színes dia/nega) , a dia is nega is jó (az én szememnek), de ha lehetne egy pontosabb módszer, nem zárkoznék el előle.
Lehet, hogy már elhangzott az eszmecserékben csak átsíklottam rajta, akkor elég egy hsz sorszám is, és átolvasom megint.
Előre is köszi.
itt s most ragadnám meg az alkalmat én is, és kívánnék:
Boldog és főleg Békés Karácsonyi Ünnepet Mindenkinek!!!! ;-)
A legtöbb valamirevaló fg-ben van spot mérés is Sajnos a graflexemben nincs, de amennyire ismerem a Linhof Technikardanokba se szerelnek ilyet. Pedig nem olyan rossz fenykepezogep az se.
A szurke lapra visszaterve meg csak annyit tudnek belekontarkodni, hogy pl tajkep eseten nincs mod ra, hogy teszemazt lesetaljak az ottel arrebbi volgybe, es ott ramerjek egy szurke lapra, majd megismeteljem ugyanezt a 12. hegycsucson, raadasul belekalkulaljam az egeszbe a legkori viszonyokat is, hiszen a para, ami mondjuk a 8-10 kilometerre levo fenykepezogep es a tema kozott meg szurovel egyutt is befolyasolja a kameraba beosono fennyalabot. Mindezek mellett ugye 2 perc mulva valtozhat minden, hiszen hegyvideken gyorsan valtozik a felhozet.
Persze targyfotonal, studiokorulmenyek kozt elhiszem, hogy a Te modszered a legudvozitobb megoldas. En ahhoz nem(sem) ertek, foleg tajkep, esetleg epuletfoto celjabol veszem elo az analog technikat.
Elnezest, hogy belekotnyeleskedek a parbeszedetekbe, ami nagyon tanulsagos volt.
Te B31 kartács, igazán nem akarnálak cikizni, meg itt a Karácsony is, de:
Ez a társalgás elindított bennem egy képzettársítást. Adott egy jószándékú ifjú, aki betéved egy fafaragó hagyományörző szakkörbe, ahol nagyon jól megtanul sótartót, fakanalat, gyufatartót, meg rühzsírtartót faragni. Aztán egy ötlettől vezérelve elkezd gondolkodni azon, hogy miként kell tetőszerkezetet ácsolni. Ebben a témakörben elkezd eszmét cserélni egy épületgépész&építőmérnök szakemberrel, aki történtesen most ács-állványozó kft-t üzemeltet, és hosszan vitatja azt, hogy hányszor hányas gerenda, meg hány négyzetméter cserép, illetve hány folyóméter léc kell egy házhoz...
Szóval szerintem egy kicsit egysíkúvál vált már az eszmecsere. De nem bántásiból mondom, hiszen karácsony van.