Keresés

Részletes keresés

smnks Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5494

Igazad van az évszámmal, én fejből sosem tudom pontosan ezeket a korai villamosításokat.

Akkor kérdés, készülhetett-e a kép, mondjuk '68-'69 -ben? Mik lehetnek a támpontok? Vékonycsíkos pápaszemes kocsi kizáró tényező-e..?

Sajnos nekem sincs semmi infóm, hogy gyerekkorom idejében gépcseréztek-e Püspökladányban a nemzetközi gyorsok (amikor már Ladányig elért a madzag)? Arról sem, hogy milyen volt a 100-as vonal dízelüzeme közvetlen a villamosítás előtt, noha annyi sejthető, hogy a Nohabok jelentős része arra járt akkor.

És persze simán elképzelhető, amit Te is írsz, hogy szegedi vonat kazánkocsija látható a képen... (Esztergomi vonatok is jártak kazánkocsival  -Bobó vontatással-  a '70-es években, csak hát azok többnyire nem a csarnokból indultak, és nem voltak ilyen hosszúak.)

Előzmény: Madrone (5486)
smnks Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5493

Igen. Zalaegerszegről, vagy Szombathelyről érkezhetett. Saccolgatom az évszámot, hogy ne kerüljek önellentmondásba, legjobb emlékezetem szerint a '95/'96-os télen készülhettek azok a képek.

Előzmény: Madrone (5485)
smnks Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5492

Szervusz!

Ha már '81-es vonal, engedj meg egy kérdést, légyszi'!

A '90-es évek legelején még gőzfűtéses Búvár vitte tovább a kilépő vonatokat Somostól. Visszafelé az esti pesti gyorsot Somosban Szergej+rezsó vette át a Búvártól. Kérdésem az lenne, hogy ebben az időszakban ennek a vonatnak a reggeli párját Hatvantól Somosig vajon Szergej+rezsóval továbbították-e, vagy Púpossal? Tehát Hatvanban volt-e a fűtésnem váltás, vagy Somosban..?

Előzmény: -M62-144- (5490)
smnks Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5491

Szia Madrone!

Ha van kedved, olvasgass vissza kicsit a nohabos képeknél feltüntetett előzménytől kiindulva visszafelé a Nohab topikban! Elég hosszan morfondíroztunk ezen a rezsós témán Nohab fórumtárssal és másokkal, kicsit már az volt az érzésem, hogy topiklakók másik fele borzasztóan unhatja ezt az egészet...

A Nohab+rezsós közlekedés okáról dióhéjban annyit, hogy '96 nyár elejétől vezették be, hogy valamennyi tapolcai vonat gépcserézzen Fehérváron, vmint kb. ezzel egyidejűleg bürokratikus úton azt is eldöntötték, hogy a MÁV hálózatán megszűnik a gőzfűtés használata a menetrend szerinti vonatoknál. A Balaton északi partján ennek következtében olyan SZVÖR lépett életbe, hogy az addigiakhoz képest a szerelvények csak jóval kisebb hányadában közlekedtek olyan kocsik, amelyeket ténylegesen azért még lehetett gőzzel fűteni. A Tapolca - Székesfehérvár gépfordulókat tekintve szinte egyedül a 9705-9714 forduló volt ilyen, ahol (a Pestig közlekedő szerelvények közül) a vonat oda is, vissza is ilyen kocsikból állt, ezért ha bármiért nem tudtak kiadni elegendő rezsót, akkor ebben a fordulóban lehetett számítani gőzfűtésre.

Egyébként épp' ma láttam egy másik internetes felületen Nohab fórumtárs egy fényképét, ahol a 010-es hozza a 9705-öt gőzfűtéssel, '99 novemberében. Szóval lehetett akár a '99-2000 -es tél is az időpont, de a saját fényképeim tekintetében nem emlékszem biztosan. Arra viszont igen, hogy 2000 kora tavaszán (még fűteni kellett) még láttam a 20-ast Fehérváron, ahogy rezsó nélkül várakozik a 9714-re. Jómagam akkor másfelé utaztam, így a fényképező sem volt nálam, de konstatáltam, hogy aznap megint gőzfűtésű 9714-en utazhattam volna, ha arra vitt volna az utam.

 

U.i: Egyébként nem tudom, '93 után volt-e még olyan vonat a MÁV hálózatán, ahol menetrend szerint fűtésnem váltás is történt gépcsere alkalmával? '93 márciusig Püspökladányban még volt ilyen. (Előfordulhat, hogy Debrecen környékén még volt, de az a vidék nekem teljesen kiesett...)

Kb. '96/'97 telétől, a gőzfűtés bürokratikus beszüntetésétől már a Púposok is rezsót vittek magukkal pl. a Mátészalka-Záhony vonalon, de erről én is csak fényképeket láttam.

 

Előzmény: Madrone (5483)
-M62-144- Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5490

Volt,de már nagyon kevés.
Pont azon a télen adódott csörgőhiány a 81-es vonalon,púpost kellett kiadni egyik nap az esti vonatpárra.Pár órába beletellett mire összekapartak 3 gőzfütésre alkalmas,használható kocsit.Pedig akkor még Hatvannak bőven volt  jó pár Bhv-ja,és az előtte lévő évben még rendszeresnek mondható volt a gőzfütés a vonalon.

Előzmény: Madrone (5489)
Madrone Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5489

A képek tanúsága szerint 1999-ben a mondás ellenére mégiscsak volt gőzfűtésre alkalmas kocsi.

Előzmény: Bárdos Imre (5488)
Bárdos Imre Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5488

Az akkori mondás szerint már nem volt gőzfűtéses kocsi, amit a Nohab tudott volna fűteni.

Előzmény: Madrone (5483)
Madrone Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5487

"Gondolom azért, mert már nem igen akadt olyan kocsi, amin használható állapotban volt a gőzfűtés."

 

Igen elképzelhető, hogy ezért.

 

Bár a  gőzzel fűtő mozdonyokhoz elvileg kellett lenni gőzfűtésű kocsiknak is. Igaz ezek a kocsik pl. a bhv, ha jól tudom vegyes gőz/villamos fűtésűek voltak és lehet, hogy ha főleg a villanyt használták, akkor a gőz fűtés rendszer karbantartását elhanyagolták.

 

Az is lehet, hogy a gőzfűtés nehézkesebb, problémásabb jellege miatt szívesebben használtak villamos fűtőkocsit. Pl. fagyos időben ki kellett a gőzt a csövekből fúvatni, nehogy a lecsapódó víz belefagyjon.

 

Egy további ok lehetett: a végén már csak nagyon kevés Nohab volt, amik vegyesen dolgoztak Szergejekkel és Csörgőkkel, ahol mindenképpen villamos fűtés volt. Az elsőnél Rezsóval, a második saját maga megoldotta.

Ha már a másik két típusnál villanyfűtésű a vonat, valószínűleg egyszerűbb ha a Nohabnál is az. 

 

Előzmény: division by zero (5484)
Madrone Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5486

"-Az esti nyugatis kép még szemmel láthatólag a 70-es évek elején készülhetett. A 424-es mellett egy FKK látszik, elég hosszúnak tűnő szerelvény végén (vagy elején, csak még mozdony nélkül?). Ezek alapján Szergejt valószínűsítenék vonatgépnek. Akkor mi lehetett a vonat útiránya, Szeged, Biharkeresztes, esetleg Debrecen..?"

 

A Debreceni vonal (100-as) villamosítását 1970 végén fejezték be, akkor értek Nyíregyházára és zárult be a kör a Keleti-Miskolc-Szerencs-Nyíregyháza vonal drótjával.

 

Szerintem ez után már nem valószínű, hogy Debrecenbe Szergej volt a vonógép, pláne télen fűtési időben. 1970-ben még lehetett, de  gondolom utána már inkább villany volt.

 

Biharkeresztes esetében nem tudom hogy oldották meg akkoriban. Végig dízellel vagy Püspökladányban gépcsere villanyról dízelre (esetleg gőzösre ?)

 

Legvalószínűbbnek a szegedi útirányt tartom.

Előzmény: smnks (5479)
Madrone Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5485

Úgy látom, a 3. képen a Púpos is gőzzel fűt. 

Előzmény: smnks (5472)
division by zero Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5484

"Érdekes egyébként, hogy ha a Nohabok gőzkazánja még üzemképes volt, miért kellett aggregátoros villamos fűtő kocsit alkalmazni?"

Gondolom azért, mert már nem igen akadt olyan kocsi, amin használható állapotban volt a gőzfűtés.

Előzmény: Madrone (5483)
Madrone Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5483

Szia Smnsk!

 

Köszi a képeket. Fantasztikus hangulata van a gőzfelhőbe burkolózó szerelvénynek.

 

Nohab fórumtársnak nagy valószínűséggel igaza van, szerintem is a 98-99-es télen készíthetted a képeket.

 

Az M 61, 004-el vontatott 4 kocsis gőzfűtéssel közlekedő 9705-ös sebesvonatról  is készültek fényképek, amelyeket képeslap formájában is kiadtak.

Az egyik Aszófőnél, a másik Almádinál mutatja 1999. február 14.-én.

A képeslap felirata is megemlíti az akkor már ritkaságszámba menő fűtési módot.

 

De teljesen nem lehet kizárni az 1999-2000-es telet sem, mert a tél elején akkor is hasonló havas idő volt.

 

Erről is van egy lap, ami a 8807-es sebes vonatot mutatja Uzsánál a 019-es Nohabbal 1999 november 25.-én, de itt már Rezsó fűt.

 

Érdekes egyébként, hogy ha a Nohabok gőzkazánja még üzemképes volt, miért kellett aggregátoros villamos fűtő kocsit alkalmazni?

 

Arra tudok gondolni, hogy az lehetett, mint annak idején a gőzvontatás megszüntetésénél, vagyis hogy kimondták rá, hogy nem lehet tovább üzemeltetni, holott még használható lett volna.

Előzmény: smnks (5471)
smnks Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5482

A szélvédő rácsról gondoltad a 2-est?

Előzmény: icneb (5481)
icneb Creative Commons License 2014.02.20 0 0 5481

A harmadik kép a V63-002 psz mozdony vezetőállásán készült.

A mozdonyvezető Sz.Z. a Keleti Fűtőházfőnökség létszámába tartozó masiniszta, a vonatvezető is ismerős, de a neve nem jut eszembe. 

Előzmény: smnks (5479)
smnks Creative Commons License 2014.02.17 0 0 5480

Végül, még mindig az előzőleg hivatkozott újságból, két képet külön kiemelnék, mert ezekkel kapcsolatban kérdésem lesz a szergejes topikban...

A képek természetesen nagyíthatóak az "IMG-s trükkel"!

Előzmény: smnks (5479)
smnks Creative Commons License 2014.02.17 0 0 5479

Azért szeretnék néhány "igazi" régi fotót is közreadni, saját gyerekkorom idejéből.

Egy újságot szkenneltem be, magát az újságot szó szerint rongyosra olvastam már gyerekkoromban, ez sajnos meglátszik a képek minőségén is, amiért elnézést kérek!

Néhány megjegyzést hadd fűzzek hozzá:

-A borító képen valószínűleg egy Szegedre induló gyorsvonatot láthatunk Nohabbal, időpont a '70-es évek közepe, ill. második fele lehetett, mert a kocsik ajtaja már szürke, u.akkor az egyik pápaszemes még vékonycsíkos, a másik már vastag.

-A második képpel kapcsolatban már filóztam, hogy szegedi gyors érkezik, vagy valamely nemzetközi? Ha ez a kép kb. 5-7 évvel korábban készült, mint az előző, akkor esetleg jöhetett Szob felől a vonat, vagy talán Biharkeresztes irányából?

-Az esti nyugatis kép még szemmel láthatólag a 70-es évek elején készülhetett. A 424-es mellett egy FKK látszik, elég hosszúnak tűnő szerelvény végén (vagy elején, csak még mozdony nélkül?). Ezek alapján Szergejt valószínűsítenék vonatgépnek. Akkor mi lehetett a vonat útiránya, Szeged, Biharkeresztes, esetleg Debrecen..?

-A fertőbozi képen sajnálom, hogy a nagyvasúti szerelvény mozdonya nem látszik, egy csíkos-bajszos GySEV Szergejt saccolnék az elejére...

 

 

 

 

 

 

 

smnks Creative Commons License 2014.02.17 0 0 5478

És kicsit tovább lépve a vonalon, de néhány évvel visszább az időben: Gyékényes!

Akkor, a '90-es évek első felében a felsővezeték a MÁV hálózat felől tekintve még sziget üzem volt, de már dolgozott róla V46-os, és az előfűtés is onnét működött. A 30-as vonalon Balatonszentgyörgy(ön át Keszthely)ig, a 41-esen (a fénykép készítésének idején, ha jól emlékszem) Somogyszobig ért a "madzag".

 

Az első képen az Agram(?) nemzetközi gyorsvonat jár be Gyékényesre (ez elég hosszú szerelvény volt, akkoriban forda szerint Bp. Keleti - Balatonszentgyörgy között Gigant vitte).

A második képen érkezik az ellenvonat Zágráb felől, aztán megtörténnek a gépcserék, és mindkét szerelvény folytatja útját, természetesen menetirányváltással.

Az utolsó előtti képen egy Kaposvár, ill. egy Pécs felől érkezett személyvonat is látható, közöttük a csak vasárnap este Kaposváron át a Délibe közlekedő gyorsvonat vége látszik, ez utóbbinak mozdonyát mutatja az utolsó kép.

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: smnks (5477)
smnks Creative Commons License 2014.02.17 0 0 5477

Szia!

Csak most olvastam a hozzászólásaidat, köszönöm, akkor még megtoldom néhány képpel! Emlékeim szerint '96-ban készültek ezek a fényképek, láthatóan már az állomás átépítése után, de még a villamosítás előtt.

 

Előzmény: nohab (5473)
gumidani Creative Commons License 2014.02.14 0 0 5476

Az alaposabb megfigyelhetőség érdekében

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=129124156&t=9121413

 

Előzmény: mzoli77 (5475)
mzoli77 Creative Commons License 2014.02.14 0 0 5475

Nem tudom, volt e már:

 

1945, Déli Pu.

(www.fortepan.hu)

nohab Creative Commons License 2014.02.14 0 0 5474

köszi ezt is!

'98-'99 a tél, ha a kettő közül kell választani!

Előzmény: smnks (5471)
nohab Creative Commons License 2014.02.14 0 0 5473

köszi!

de szép élet volt még akkor Kanizsán :)

Előzmény: smnks (5472)
smnks Creative Commons License 2014.02.10 0 1 5472

Még a '90-es éveknél maradva, annak is a közepe táján:

1.-Hatvan

2.-Salgótarján

3.-Nagykanizsa

4.-Révfülöp

--------------------

 

1.  2.

 

3.  4.

smnks Creative Commons License 2014.02.09 0 1 5471

Szervusztok!

Tényleg nagy itt a csönd mostanában, így talán nem haragszik meg senki, ha nem "klasszikusan régi" képeket töltök fel. Az alábbiak fényképek kb. 15 évvel ezelőtt készültek, nem emlékszem már biztosan, hogy '98/'99, vagy pedig '99/2000 telén lőttem-e őket?

Különlegességük, hogy akkor elvileg már nem fűtöttek gőzzel közforgalmú vonatokat a MÁV-nál, az itt látható Nohaboknak is aggregátorkocsit kellett volna továbbítaniuk, azonban, ahogy a mellékelt ábrák is mutatják, valahogy mégsem jutott minden nap 'rezsó' a mozdony mögé! Nekem nagy szerencsém volt, mert akkoriban több alkalommal is sikerült kifognom ilyen vonatot! Ezek természetesen akkor már gépcserével közlekedtek, így Székesfehérváron nem csak mozdonyt, hanem ezen alkalmakkor fűtésnemet is váltottak! A képeken a 9714. sz. vonat látható Balatonalmádiban (legalább két különböző napon!). A kontraszt kedvéért az utolsó képen megfigyelhető, hogy a szemből érkező 9713-as sz. vonaton már ott "figyel" a 'rezsó' a 10-eske mögött...

(A képek "IMG-s eljárással" nagyíthaóak!)

 

 

 

Előzmény: smnks (Nohab topic, 37187)

hkv Creative Commons License 2014.01.20 0 0 5470

Régi fa forgalmi irodában használatos forgalmi szolgálattevő által használt asztalról keresnék képeket. Ha esetleg valaki a volt jJzsefvárosi pályaudvar tornyában lévő alsó forgalmi irodában használt asztalról van képe azt megköszönném, ha megosztaná.

Badenfahrt Creative Commons License 2014.01.17 0 0 5469

De nagy a csönd!

 

Ezt láttátok már? 

 

 

http://indavideo.hu/video/Magyarorszag_retro_-kozlekedes-

 

Előzmény: M62-238 (5468)
M62-238 Creative Commons License 2013.09.05 0 0 5468
gumidani Creative Commons License 2013.08.25 0 0 5467

Ha tényleg így van, akkor szivélyes üdvözletemet (szerjecsnűj privét) küldöm Neki.

Előzmény: james 36 (5464)
Molinári bácsi Creative Commons License 2013.08.25 0 0 5466

 

Egy szösszenet erejéig jó estéteket, a Nagy Vízen túlra meg jó napotot!

 

"Jó ideje egészen el voltam kenődve" - Hát még én mennyire! Nem is "volt" olyan nagyon jó a kocsmánk "rangidősének" lenni! Olyan jó, nagyon örülök neki, hogy végül csak vissza lettem "fokozva" a II. helyemre! Az már csak részletkérdés, hogy ír-e vagy nem, de akkor is ott a helye! Attilás pedig egyszer úgy is visszajön!

Előzmény: sörösgigant (5465)
sörösgigant Creative Commons License 2013.08.25 0 0 5465

Kár.....Jó ideje egészen el voltam kenődve, mert azt hittem hogy már csak a mennyekből fórumozhatna, csak az ottani wi-fi jelszót nem tudja...-:)))

 

Előzmény: james 36 (5464)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!