Hiányoltam egy olyan topicot, ahol vasúti fényjelzőkről szerepelnek képek - ezért hát nyitottam egyet. :-) Jöhetnek ide fotók mindenféle elő- és fő-, ismétlő- és tolatójelzőről: a lényeg, hogy ne ábrák, hanem valódi képek legyenek, és minél több különféle jelzésképet láthassunk rajtuk. :-)
Elmagyaráztuk már, hogy nem photoshop-olt a kép. Vác átépítésekor készült, a munkálatok során valamennyi bejárati jelző csak 40 km/h-s behaladást engedélyezett, vagyis két fény volt rajtuk egyenes vágányút esetén is. Valamint az utolsó térköz lerövidült, így vörös bejáratra két sárgával adott előjelzést az utolsó térközjelző. Ez látható a képen. Szabad bejáratra pedig villogó sárga volt az előjelzés.
"Nyíltvonalon kétvágányú pályán vagy párhuzamosan egymáshoz olyan közel fekvő két egyvágányú pályán, ahol a jelzők elhelyezéséhez szükséges szabadon tartandó tér a vágányok között nem áll rendelkezésre, a jelzőket a vonat által használt vágány külső oldalán kell elhelyezni."
Köszi a gyors választ. Sajnos Gyenest és Vonyarcot keverem az előbbit a jó fagyi miatt. Pedig ott csak egy peron van. Míg utóbbi helyen 2 vágány és Keszthely felöli oldalon az az átjáró és jelző ami egy Bujtor filmben is látszódik.
Tehát akkor a későbbi telepítésűek így lettek megoldva.
Gyenesdiáson nincsenek be- és kijárai jelzők, az Vonyarcvashegy. Keszthely és Vonyarcvashegy között ö vonali sorompó van, mindegyik állomásra visszajelentett fedezőjelző nélkül. Vonyarcvashegy és Balatonederics között 7 vonali sorompó van, ebből kettő (AS141 és AS108) nemrégiben (elmúlt 10 év) lett telepítve, mindkettő fedezőjelzővel ellátott. A fedezőjelzős vonali sorompók nagyságrendileg az elmúlt 20 évben kerültek csak telepítésre egyébként.
Ha már Zala megye. Most vágom össze a 2019-es Balaton körös filmet és egy érdekességre lettem figyelmes. Keszthely állomást elhagyva Gyenesdiásig 4 vonali sorompó van. Majd maga Gyenesdiáson ahol vannak bejárati meg kijárati jelzők. Majd azt követő 2. vonali sorompó az egyetlen amit jelző fedez. Majd azt követően jön egy vonali megint, majd megint egy ami fedezett. Ezt követi Balatonederics ahol megint vannak bejárati és kijárati jelzők.
Van különbség a "kőbe van vésve" és a "nem szabad tőle eltérni" között, ahogy tudunk olyan önm. térközjelzőről is, aminek az alapállása a M! állás. Hja, nekem sem tetszik, hogy vannak kivételek, de sajnos ez egy ilyen sport.
Ehhez képest jópár helyen következetesen megszegik. Kedvencem Zalalövő "B" jelű bejárati jelzője és annak Bej előjelzője, amik menetirány szerinti bal oldalon vannak. Holott egyvágányú a pálya, úgyhogy ennyit a kőbe vésésről.
Ne haragudj, de ez a viselkedésed egyre megalázóbb (saját magad részére), nem kéne cirkuszolni ha valamit nem tudsz, ha más tud választ adni a kérdésedre, biztos fog...
Nálunk mintha kőbe vésett szabály lenne, hogy egyvágányú vonalon márpedig a jobb oldalon van a jelző. Persze csak akarat kérdése, az osztrákoknak azt hiszem van táblájuk arra az esetre, ha a jelző nem a megszokott helyen van.
Meg egyáltalán. Ami kétvágánynál bevett (Janus-jelzők), az egyvágánynál sem lehet feltétlen üldözendő. (És legalább minden második jelzőalap maradhat is a helyén, ha holnap reggel lerakják a második vágányt - kellő előrelátás esetén pedig akár egyet sem kéne bontani...)
A régi "táblás" térközjelzők idejében a csalimese szerint nem tudtak olcsó és szerelhető Janus-jelzőt alkotni.
A hátrahúzással kicsit növelhették a megcsúszási biztonságot (az öreg térközben elvileg 50-50 méterre húzták a vágástól), a régebben szokásban volt ~10 méteres hátrahúzás pedig akár az utolsó tengely utáni hátralógás ellen is adhat elvi védelmet.
Alapvetően az Elektrákban az alsó kettő (három, négy - indikátorok) fény és a felső két fény külön logikai objektum a biztberben (továbbá külön logikai objektum a tolatásjelző és a hívójelző is, ami ugyanazt az egy fehéret vezérli), habár minden fény ugyanazon az interfészkártyán jön ki. A logikai objektumok összekombinálása az elemvezérlő szinten történik.
Az egyetemen a professzorok ezt úgy tanították, hogy vannak olyan jelzésrendszerek, amik a maximális alkalmazható sebességet nem maszkolják el, ergo zöld fényt látsz a főjelző lapján, ha maximum sebességgel mehetsz. Más kérdés hogy ilyenkor az előjelző és a főjelző egy jelzőlap vagy két külön jelzőlap.
Más jelzésrendszerek, mint az OSzZsD rendszerek általában, elmaszkolják az adott jelzőnél való maximális alkalmazható sebességet, viszont ezáltal szükségszerűen a főjelzőnek előjelző szerepe is kell legyen, illetve szükségtelenné válik a külön jelzéskép-rendszer az előjelzők részére, és az egy fényű jelzésképek az előjelzőknek is jók lesznek.
Ha belegondoltok egyébként, akkor az angolszász jelzésrendszer is hasonló, csak ott az egyenes irányt maszkolják el azzal, hogy annak nincs külön tolla.
Az Elektra magyar kiadásában így van megoldva, hogy egy alapvetően nem maszkoló logikából hogyan csinálnak maszkoló logikát.
Sőt, ha az egy zöldnek kell megjönnie, akkor először meggyőződik arról a berendezés, hogy kint van a "semmi", és utána kapcsolja a zöldet. :)
Almásfüzitő esetében, viszonylag régi hardverről lévén szó, a logika lassúsága eléggé látványossá teszi ezt a folyamatot.