A fedélzeti computer tudta mutatni az olajhőmérsékletet. Már régen meleg volt a víz (télen már bőven meleglevegőt lehelt) be amikor az olaj hőmérséklet még korántsem volt az üzemi hőfokon.
Ez azt jelentette, hogy télen -10-0 fok között kellett neki országúton kb 10 km, nyáron ez kb 7-8 km hogy elérje az üzemi hőfokot az olaj. Vagyis mondhatjuk, hogy egy átlagos (vidéki) városban szinte sohase éri el az üzemi hőmérsékletet, ha munkába/iskolába/oviba jársz vele, hacsak nem a város túlsó végére jársz.
De a tapasztalat az, hogy az átlagos üzemi hőmérséklet normál országúti (100-100) és light autópálya tempónál (110-120) között 94-96 fok között volt (-10 fok és 40 fok külső hőmérséklet esetén)
Ha nagyon megzavartam (értsd siettem) és óraszerint 170-180 között mentem tartósan, akkor nyáron 35-40 fok külső hőmérséklet esetén ez 104-108 fok volt.
De ugyanilyen sebesség mellett télen -10 fokban is ennyi volt, tehát a külső hőmérséklet különbség ami jelenesetben 50 fok volt szinte alig befolyásolta az olaj hömérsékletet (értsd internetes beírások, hogy nyáron vastagabb olajat tesznek bele).
A Toyota Yaris 1,3 esetében az ajánlás 0-20, de megengedi az 5-30-at is azzal a kitétellel, ha autópálya menetek is vannak benne. És ezeknél (off Toyota motoroknál) nem az olajfogyasztás volt a kezdeti gond, hanem a magasabb viszkozitás mellett a gyűrűk kokszosodása, megszorulása és ennek folyománya lett az olajfogyasztás. Pedig a szervizek ott is jót akartak.
De persze az Toyota, itt meg Fiat fórum ezért kérdeztem a tapasztalatot.
Csak az előírtat! Az 5W-40 és a 0W-20 között óriási a különbség viszkozitásban. Még az 5W-30 sem jó. A vékony olajtól ki fog csapágyasodni a nem igazán szoros illesztésekkel készült motor. Ha a megfelelő olaj van benne, akkor így a motor kvázi kinyírhatatlan, hidegen üvegeléstől sem hal mag azonnal (már ha valaki leszarja az autót vagy tehetségtelenül vezeti). A "FIAT 9.55535" az minden Fiat motornál ugyanaz, de ami utána következik ott van a lényeg.
MAP szenzor. Nekem is most ment tönkre, ugyanezzel a tünnettel. Itt is írta valaki nemrég. Kb 150.000 km körül cserélni is kellene. Ebben 191.000 km volt és most makkant meg. Csere óta tökéletes!
1.4 8V alanynál, találkozott már valaki ilyen hibával? : Mínusz 5 alatt nem indul. Féktisztítót befújva elindul, de tartani kell gázpedállal 2-3 ezres fordulaton amíg melegszik, különben leáll egyből. A vízhőfok jelző azt mutatja, hogy 60-70 fokos a víz, amint el tudom indítani a motort. Lényegében nem dúsít hidegen, azt hiszi meleg a motor. Vízhőfok szenzort cseréltem, a csatija jó, a rá csatlakozó vezeték is jónak tűnik. 0 és mínusz 1-2 fokban szépen elindul és ejti a fordulatot, a vízhőfok visszajelző sem mutat ekkor hülyeséget. Ilyenkor, ha mozgatom a vízhőfok szenzor csatlakozójánál a vezetéket, nem jön elő a hiba, nem hagy ki a motor járása.
Ma a biztonság kedvéért vásárlás után lecseréltettük az olajat. A cserét olyan szerviz végezte, ahol a vezető a városban korábban évekig működött Fiat márkakereskedés szervizét vezette.
A gyári előírás ez:
SAE 5W-40 ACEA C3 grade synthetic base lubricant. FIAT 9.55535-S2 certification.
Mindkettő tudja a FIAT 9.55535 spcefikációt de az első FIAT 9.55535-S2 szabvány a második FIAT 9.55535-DM1.
A második az elviekben már az Euro6-os motorokhoz javasolt.
Kérdés, hogy érdemes-e a másodikat alkalmazni (vélhetőleg a szervizvezetőnek van valamilyen tapasztalata)? A hidegoldali viszkozitási csökkentést még értem, a melegoldali csökkentést még nem. Ezek a motorok a leírások szerint hajlamosak az olajfogyasztásra, ami adott esetben egy melegoldalon még higabb olajjal lehet tovább nő.
Korábban elhatároztam, hogy megszabadulok attól a gagyi féklámpától és.. ..az aliról rendeltem LED-eset.. hát, inkább elfagyiztam volna az árát.. Persze, hogy nem működik, mert a CAN-nel nem kompatibilis. Nem tudom, talán meg lehetne hekkelni valami ellenállás bebuherálásával, de nem visz rá a lélek. Amúgy nálam a fő probléma, hogy beázik ha a magasnyomású oda téved, mert persze már be sem lehet rendesen tenni rendesen a helyére. Amúgy világít a maga kis vérszegény fényerejével. Eddig csak azért cseréltem benne izzókat, mert azok megfeketednek idővel, ki még nem égett egy sem. 2007-es autóról van szó. El kell találni az izzó behelyezését, mert a jó kontakt az nem jön csak úgy magától.. de utána működik.
Nos kész a Punto (Evo) pótféklámpa égő csere projekt.
Über szivás, adtam még egy esélyt neki (de csere lesz előbb-utóbb mert ennyi erővel már agysebész is lehetnék).
Szóval a tapasztlatok. Nem én szedtem szét először (szerintem nem is másodszor :) ) ez meglátszott az elrepedt műanyagokon, a fekete égőtartó sin is több helyen hosszában el volt repedve.
A sin szélét megragasztottam a pillanatragasztó + szódabikarbóna kombóval - a "T" bevágáshoz persze kicsit vissza kellett csiszolni. A megragasztottam a középső részét is - de ezt újra kellett műteni, erről később.
Szóval első lépésként megnéztem a pótféklámpa csatlakozónál, hogy multiméterrel mérve ha valaki nyomja a féket meg van-e a 12 V. Megvolt, tehát ott van + és - is. (A pótféklámpa nincs külön testelve, madzag adja neki a két pólust.)
Ezek után óvatosan facsavarral "megreszelgettem" az égők helyeit, a csúszó sarut meg csavarhúzóval. Kapott egy kis kontakt spray-t, száradta egy keveset és jöttek bele a égők.
Hogy gyorsabban haladjak készítettem rá ideigleines sarukat és direkt az akksinál néztük.
Hát elkeserítő, a legváltozatosabb formában égtek az égők. Megunva a csereberét elkezdem az egyik oldalról felépíteni, minden égő behelyezése után próba. Kb a 4. égő behelyezése után kezdett jelentkezni, az a probéma, hogy az első 4 darab ami égett ha beraktam az 5-et akkor nem égett hol a 2., hol a 4. és igy tovább.
Újból kiszedtem az égőt a az égő lábak "nútba hajtása " helyett (ugye oldalanként egy lábnak kell lennie) kitaláltam, hogy a jobb érintkezés végett oldalanként a lábakat 45 fokban fordítom el igy jobban érintekzik, mivel a nútt helyett "átível" két üveg domborulaton is.
Ekkor ár szinten minden égett kivéve 2 db-ot, ezek könnyen mozogtak. Hiába hajtottam a lemezeket vissza egy idő után elengedtek. Akkor fogpiszkálóból "farkasfogasan" egymással szemben ahol a fekete műanyagban alulról zárt mélyedések voltak a lemez mellé beraktam egy-egy figpiszkáló darabot ezzel már jó lett az érintkezés - de a hosszában ragasztott fekete égő tartó sin újból elrepedt a feszüléstől. Itt nem akartam a pillanatragasztó + szódabikarbóna kombót haszálni (korábban itt csak pillanatragasztó volt) igy fogóval összeszorítva, forrasztó pákával a hátlapot "összefésültem".
Igy "üresen" burkolat nélkül minden működött, de ha beraktam a burkolatba és mellé bepattintottam a "S" alakú fekete rögzítőket akkor az újból szétnyomta, igy az kihagyva simán beraktam a burkolatba (igy is beleszorult) raktam vissza a helyére.
Most minden ég, kérdés meddig. Hát ősszintén megvallva láttam már ennél profibb megoldásokat is mind a kasztniba mind az égő rögzítés tekintetében.
Ja, a Pisti.. Nézem, de ő "csak" lelkes amatőr, nem autószerelő. Még a szívást is szereti.. Ehhez jobb autót nehéz is lett volna találnia mint egy lerúgott Alfát.. :)
Hát ha minden egyéb dolog rendben van, akkor bizony a szoftver a nem megfelelő. Nem tudom, hogy lehet-e rajta módosítani vagy újat tenni fel, de én nem tudnék együtt élni olyan autóval ami rángat. Az elvonja a figyelmet, lassabban lehet elindulni hideg motorral, mindenképpen kellemetlen.
Persze,hogy szállítottak belőlük Észak-Europába,szívnak is az ottani tulajok eleget kb októbertől-áprilisig.
A gyengébb hatásfokú generátor régi ismert tény,amíg egy gyengülő akku visszatöltése egy japán/koreai autónak 20-30km alatt megvan az olasz-francia autóknak minimum 50km kell ugyanehhez,természetesen egyhuzamban megtéve.
A távol-keleti masinák viszonylag jól bírják a napi 15-20km-es városi üzemet egy olasz járgány akksija pár hónap alatt kifekszik ha nem iktatnak be egy-egy hosszabb országúti menetet.
Ajánlom figyelmedbe YouTube-on a "Pisti szerel" videocsatornát....egy Finnországban élő autószerelő srác csinálja.Szereti az olasz kocsikat.ért is hozzájuk és ott nagyon olcsón lehet venni használtan.Most épp egy benzines 147-es Alfával szív a -20fokokban :-)
Az Auto-Motor nyomtatott újság 2004/Februári számában újonnan tesztelik az 1.4-es Lancia Ypsilont,erről nem tudok linket adni mert a neten csak cikkrészlet van fenn,itt olvastam először a hidegen való motorrángatásról.
Pár éve a TC-n tesztelték használtan a Grande Punto 1.4 16v-t,ott is olvastam ilyesmiről.
A motorrángatás nem olyan mértékű,hogy azzal tömegesen mentek volna vissza szervízbe,amint megmozdul a vízhőfokmérő a jelenség általában meg is szűnik,ez van nálam is.
Én nem tudom azt az érvelést elfogadni, hogy nem erre az éghajlatra készült. Bocsi, de ez hülyeség. Észak-Európában is árulták a GP-t. Központi befecskendezés az 8V-ben? Ezt remélem csak elírtad. Ugyanúgy hengerenkénti befecskendezéses mint a 16V. Központi befecskendezés már az EU3-as autókban sem volt. A GP meg eleve az EU4 idején került piacra. És mondom, eddig olyan -15 fokra emlékszem amit látott az autó, nem rángatott soha, még rossz MAP szenzorral sem, csak nagyon nehezen indult a motor, mert semmi plusz dúsítást nem kapott, mert az ECU azt hitte hogy üzemmeleg az amúgy jéghideg motor. Nem gondolom, hogy a 16V-k alapból rángatósak, mert az tömeges garanciális reklamációhoz vezetett volna, mikor még benne voltak abban az időszakban. A gyertyákból érdemes a gyári előírásút beletenni, talán a 16V is az NGK ZKR7A-10-et kéri. Van ennél ugyan olcsóbb alternatíva bőven, de azok nem egyeznek meg az előbb említettel amit Fiat motorokhoz készítettek. Nem állítom, hogy csak ezen múlik, de valamiért ezt a típust külön készíttette a Fiat az NGK-val és nem egy "konfekció" gyertyát tettek bele. Ha nem nagy gond akkor légyszi linkelj be egy olyan új autó tesztet ahol panaszkodnak a motor nehéz indulására és rángatására.
Hogy ki hogyan választ szervizt, nekem édes mindegy, ezen felesleges vitatkoznunk. Az általad említett Rupeskynél én is jártam (amikor még Szegeden éltem), a szerviz jelzőt nulláztattam velük 30000 km-nél. De nem volt akkor sem kicsi pénz ezért a 7000 Ft, úgyhogy azóta nem jelzi a szervizt a computer.. Eddig minden nyűgjét tudtam magam orvosolni, ill minden karbantartást meg tudok csinálni rajta (ok bevallom a szelephézagokat sosem állítottam, de annyira nem kívánja szerencsére), szóval nem kellett még "gurut" keresnem.
Puntó féklámpa. Foghijasan ég (kb 3 db), gondoltam kicserélem az égőket. Kivételnél látszott, hogy nem én voltam az első aki kiveszi, patentok törve, műanyag sin repedve. Égő kicserél, amit lehet megragaszt, visszarakom és egy sem ég. Hátul a csatlakozóban meg van a 12 volt.
Égőket kivesz, lábakat igazit, de a helyzet változatlan.