Ebben a topikban írom majd meg a vonatos honlapom frissítéseit, ide lehet írni az elismeréseket, vagy a rosszalló megjegyzéseket, esetleg a hibák javítását.
Egy ilyen út előtt mindig figyelem az időjárást. Ritkán volt olyan, hogy bejött volna, az előrejelzés a legtöbbször elcsúszott egy-két nappal. A péntekre jósolt zápor még jó is lehet. A lemondások miatt jobban aggódom, egyre többe kerül nekem ez a túra. Bíztam az ellenkezőjében, ezért az egyéni fotósokkal nem is foglalkoztam, most kérem őket, hogy a lehetőségeik szerint segítsenek. Cserébe én is segítek, infókkal, ugyanis lesz pár vicces módosítás a korábban itt megjelent menetrendhez képest.
Intézz napot légysziiii.:))))) Jelen állás szerint eső, az lesz. :( Bár az időjárás előrejelzés mostanában nem túl pontos 5 napra előre. Bár a legutóbbi hideget eltalálták.
UI.: pénzt küldtem 2 személyre, remélem megérkezett
Persze, velük semmi gond. Kérdeztem, hogy felmehetnénk-e a tetőre? Mondták, hogy semmi akadálya, szombat délben otthon lesznek, majd megkötik a kutyákat. Aztán egy kicsit furcsán néztek, amikor mondtam, hogy negyven ember
menne fel a tetőre :))
Amúgy meg ez az egyetlen beteg fotóhely, sok nagyon jó új fotóhelyet találtam. A tíz vonali fotóhelyből hét teljesen új lesz (az összes hely jó napállással)
Eggyel északabbra van még kedvezményes pályahasználat, vannak klubok, komoly és tevékeny tagsággal, és talán az államvasúti vezetés is máshogy áll a témához. Nálunk pedig éppen még fotóengedélyt sem adnak ki. Ez van, ezen kár bánkódni. Mindegy, én írtam egy mailt az NKH-nak, aztán meglátjuk. Az idő viszont kevés. Remélem így sem lesznek rossz fotótémák. Ha sikerülne valakinek elérnie, hogy a mainál egy kicsit nagyobb egység, áldozatkészség és tenniakarás lenne a vasútbarátokban, akkor biztos többet is el lehetne érni. Én ebben nem igazán hiszek, de lehetnek csodák.
Egyel északabbra ebből nem csinálnak különösebb problémát, ott még a vöröscsillag se bűn egy fotósvonaton. A most retróra visszafestett államvasúti Búvároknak pl van külön öntött pályaszámtáblájuk, amiket a fotósvonatoknál felszerelnek rájuk a normál UIC szám helyére és végig azzal közlekedik, maga a ZSSK logo is eleve mágneses, azt meg kicserélik ötágúcsillagra.
Az igazi látványosság az lenne, ha a vörös csillagos pályaszámtábla lehetne rajta, arra azonban semmi esély. A korábbi, M47 2032-es pályaszám meg szerintem annyira nem izgalmas. A tájképeknél amúgy sem látszik, közelről meg egy csomó egyéb módosítást el kellene végezni, hogy minden hiteles legyen, a mozdony oldalán és főkeretén, de már a kocsikon is már az új piktogramok lesznek.
Mindenesetre írtam egy mailt az NKH-nak, kíváncsi vagyok mit válaszolnak. Ha pozitív, akkor vállalja valaki ezeknek az elkészítését?
Értem a problémádat, sőt kívülről bekiabálásnak fog tűnni, amit mondok, mivel nem jelentkeztem az útra, pedig érdekelne a mozdony és a helyszín miatt is, egyszerűen időm nincs eljutni ilyen helyekre (annyi mindennel foglalkozom már munka mellett, hogy az nem egészséges :) ), de!
Elég sokat böngésztem a közelmúlt angliai vasúti közlekedését, főleg múzeumvasúti/különmenetek szempontjából. Azt vettem észre, hogy elsősorban a múzeumvasutak (ezek ugye sok esetben részben vagy teljesen el vannak vágva az országos közforgalmú hálózattól) "simán" cserélgetik a mozdonyokon a pályaszámot. Ha teszem azt, van egy olyan járműparkjuk, ami hellyel-közzel 1940-től 1970-ig elfogadható (tehát a járművek közlekedtek azonos időszakban), akkor megpróbálják úgy összevadászni a pályaszámokat és a mozdonyokat, hogy az mondjuk 1959-ben még "igaz" is lehetett volna.
Vagy van egy olyan típusú gőzmozdonyuk, mint a Flying Scotsman (de nem az), és úgy döntenek, hogy tartanak egy "East Coast Express 1930" napot, akkor képesek átmatricázni az A3-asukat, meg rátenni egy "kamu" (pl. replika) névtáblát arra az egy napra.
De olyanról is tudok, hogy két dízelmozdonyból építettek egyet (az egyiket talpraállították, a másikat meg donorként használták majd összevágták - úgy vettem észre, hogy ez náluk kvázi "megszokott" dolog), és a D7076 pályaszámú mozdony egyik sarkán "elszúrták" a pályaszámot, így állítva emléket a D7078-as pályaszámú kiskanálnak.
Na most, értem én, hogy ez egy olyan különvonat lesz, ami nem elszigetelt vonalon, hanem a közforgalmú hálózat részén megy. De nem tudom, nem érdemes-e egy állásfoglalást kérni az NKH-tól vagy a MÁV-Trakciótól abban a kérdésben, hogy mivel valószínűleg ez az egy vonat fog mozogni aznap a vonalon, nem lehetne-e kivételesen, a fotósok kedvéért egy "preparált" pályaszámtáblát ideiglenesen (mágnessel, cellux-szal, akármivel) rátenni a mozdonyra? Akár úgy is, hogy nem a teljes útvonalon, csak egy szakaszán, két-három foto-/videohalt erejéig.
Ha a kezedben van a válaszuk (akár pozitív, akár negatív), mindenki nyugodtabban alhat. Te azért, mert tudod, hogy szabad/nem szabad. Az NKH/Trakció/akárki meg azért, mert tudja, hogy te tudod, hogy szabad/nem szabad, és utóbbi esetben emiatt nagy valószínűséggel nem fogod megkockáztatni, hogy mégis...
A méretek a MÁV megfelelő utasításában le vannak írva. Még a betűk is, sőt, a régiben még a vörös csillag is. 2006-ban, a bakonyi útra meg is szerkesztettem a 2070-es Dácsia vörös csillagos pályaszámtábláját, de végül kifutottam az időből, és nem nyomtattam ki.
Ezzel tehát nincs gond. A pályaszám viszont a mozdony rendszáma, az új, 12 jegyű pályaszámokra EU-s utasítás, minisztériumi rendelet, MÁV-os utasítás, meg még ki tudja mi minden van. Én nagyon szívesen elküldöm a régi pályaszámtábla képét, aztán photoshoppal mindenki ráteheti a képeire, de a mozdonyra nem, mert abból balhé lenne. És nekem a fő szempont egy ilyen fotósvonatnál, hogy ússzuk meg baleset és balhé nélkül... :))
A fotósvonathoz kapcsolódóan: Valaki, aki ismeri a méreteket stb., tudna gyártani papírból (vagy egyéb - esetleg mágnesfólia?) az igazival megfelelő méretű és betűtípusú "M47 2032" feliratokat amiket csak aznap ráragaszthatnánk? Mégiscsak hangulatosabbak lennének úgy a fotók... :-)
Itt most az a lényeg, hogy menjen a vonat. Bízom benne, hogy sikerül egy kis életet lehelni ebbe a vonalba. Aki ebben segít, az jó ember, aki gátol, azzal nem érdemes foglalkozni. A Bakonyvasút mintájára a Mátrában is beindult valami, és remélem lesz folytatás.
Ha minden jól alakul nem egyedül jövök Szentesről, csak nem tudom, hogy ők előzetesen jelentkeztek-e a vonatra, majd felhívom őket, meg úgyis összefutok velük ma munka után.