Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2022.09.15 0 1 4595

Ezekben még Jendrassik licensz-motor van, vagy már kicserélték valamilyen felújítás során?

Előzmény: siófoki35 (4594)
siófoki35 Creative Commons License 2022.09.13 -1 1 4594

Romániában még tartják magukat a Ganz licensz alapján épült Malaxa motorvonatok. Az 1021/1031-es aradi "iker-Árpád" már nagyon rossz bőrben van, a kicsikre Temesváron jobban vigyáznak. 

 

kokusz191 Creative Commons License 2022.09.07 0 0 4593

Köszönöm szépen a segítséget, magamtól nem jöttem volna rá.

Előzmény: tom sawyer (4592)
tom sawyer Creative Commons License 2022.09.06 0 0 4592

Régi, még 3 részre osztott szélvédós MDamot.

Előzmény: kokusz191 (4591)
kokusz191 Creative Commons License 2022.09.06 0 0 4591

Üdvözletem! Segítséget szeretnék kérni a mellékelt képen látható motorvonat(makett) típusának a beazonosításában. Amennyiben nem Ganz motorvonat típus, akkor elnézést kérek előre is, hogy ide töltöttem fel.

 

Köszönettel. Bence

 

 

rm40 Creative Commons License 2022.08.11 -1 0 4590

Találtam még három érdekeset ugyanebből a sorozatból.

Ez időrendben megelőzi az előbbieket, itt még a két AB motor a három motormellékhez van csatolva:

https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/115965

Az alábbi nagyjából ugyanazt a helyzetet mutatja, mint az első hármas legutolsó képe (1969-0137-0415), azonban a járművek oldala is egész jól kivehető, így lehet pl. személykocsikat azonosítani. Bár eddig is látszott, de itt még figyelemreméltóbb, hogy - kapcsolódva egy korábbi témához - az összes ABb gépes forgóváza Ebenfurt felé "néz":

https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/115987

Az alábbi kép pedig egy kicsivel későbbi állapot, itt már elment az 1. vágányról az ABamot + a 3 mellék. Szintén egészen jól látszanak a járművek oldalai:

https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/116001

Előzmény: alkotasu (4589)
alkotasu Creative Commons License 2022.08.10 -1 0 4589

Nagyon jók, köszi!

De szerintem ott van a Tas (Aamot 23-as) a Batsányi u-i átjáró előtti csonkán.

 

(Aztán van még ott Bobó, 520-as, meg az Aamot23-as mellett egy 324-es a kijáraton húzva egy tehervonatot - az első képen, amit betettél.)

Előzmény: rm40 (4588)
rm40 Creative Commons License 2022.08.10 -1 0 4588

Érdemes megnézni még hozzá a két előzmény-képet:

https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/115967

https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/115975

 

Így még a járműmozgások is megfigyelhetők.

Az első képen két ABmot (valószínűleg üzemanyagot vételez) az ún. zárgyári csonkán. Mindeközben egy (szerintem) osztrák motorkocsi (talán 5x46-os) halad a Frankenburg úti útátjáró közelében.

A második képen a két ABmot kijár az 1. vágányra. Az állomás másik végén egy ABamot jár ki, talán a motorműhely elől. Az 1. vágány három kéttengelyes motormellék áll.

A lenti, harmadik képen a két ABmot már beállt a motorműhely elé, az ABamot rázárt az 1. vágányon álló három motormellékre. A zárgyári csonkára egy BoBo járt be, valószínűleg szintén üzemanyagot vételezni. A második vágányra megjöhetett négykocsis a győri gyors, melyről a dupla ABb átjárt az 1. vágány nyugati végére (talán körüljárni, talán a zárgyári csonkára járni készülvén)

Eközben nem mozdul a zárgyári csonkán egy ABb, az ún. szertári csonkán a Tas és a motorműhely előtt két ABb meg egy offtopik Rába-Balaton.

A szintén off tolató Truman is érdekes.

 

Előzmény: rm40 (4587)
rm40 Creative Commons License 2022.08.09 -1 1 4587

Ha már ortofotó: színes, ontopik járművekkel tarkított egészen jó minőségű felvétel 1969-ből, Sopronból:

https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/115986

 

rezgaras Creative Commons License 2022.08.09 -1 1 4586

Jó, hogy dobozba tették, legalább nem kell rács eléje a bogarak ellen! :-))

Előzmény: Törölt nick (4585)
Törölt nick Creative Commons License 2022.08.09 -1 2 4585

Ez bizony a két különböző méretű kűrt helye!

Előzmény: benbe (4581)
Törölt nick Creative Commons License 2022.08.09 -1 1 4584

Módosítanám a hozzászólásom

az alacsonyabb pályaszámúakra jellemző ez a doboz. A későbbiekben a két alsó lámpa között van, azokkal egybeépítve egy rácsos elejű doboz. 

Előzmény: Törölt nick (4583)
Törölt nick Creative Commons License 2022.08.09 -1 1 4583
Előzmény: rezgaras (4582)
rezgaras Creative Commons License 2022.08.09 -1 0 4582

Végignéztem az European Railway Serveren az SN61-eseket és csak egy kép van olyan gépről, aminek megvan ez a doboz. A többinek egy PKP felirat van a helyén. Vajon a kiszállításkor volt rajtuk doboz?

Előzmény: benbe (4581)
benbe Creative Commons License 2022.08.09 -2 1 4581
Előzmény: rm40 (4579)
Törölt nick Creative Commons License 2022.08.09 0 1 4580

Ez bizony könnyen lehet, ugyanis sehol máshol nem lehet kürtöt látni a járművön. Legalábbis ahol keresném…

Előzmény: rm40 (4579)
rm40 Creative Commons License 2022.08.09 -1 1 4579

Gyenge tipp: nem lehet, hogy a doboz alulról nyitott volt és a kürtöket tartalmazta?

Előzmény: division by zero (4576)
Törölt nick Creative Commons License 2022.08.09 -1 0 4578

Ez jó kérdés. Éppen úgy lehet design-elem, mint valamilyen funkciót betöltő doboz. Mindenestre a három magyarországi példányon is mindvégig megmaradt. 

Előzmény: division by zero (4576)
rm40 Creative Commons License 2022.08.09 -1 0 4577

És tényleg!

Annyira nem ismertem ezt a típust, mivel a hazai vasúttörténetben nem játszott jelentős szerepet (hacsak a dízelmotor-sebességváltó kipróbálását nem számítjuk ide), de érdekesek ezek a részletek.

Az is most tűnt fel például, hogy az első motorkocsi homlokán 00100-ként a távvezérlési csatlásfejnek csak a helye van, míg Damot 31-ként fel van szerelve.

Előzmény: Törölt nick (4575)
division by zero Creative Commons License 2022.08.09 0 0 4576

Elől az a "postaláda" az micsoda?

Előzmény: Törölt nick (4575)
Törölt nick Creative Commons License 2022.08.09 -1 0 4575

Az ezüst könyvben a Damot 31-esnél valóban a 201-202 valamelyik példánya, valószínűleg a 201-es fényképe van.

A 31-es kasznija a Ganz-MÁVAG-ban, a 201-202-esek kasznija a Rábában készült. Ennél fogva vannak különbségek köztük, amiről felismerhetőek. Pl. a Ganz-MÁVAG-ban készültek alsó éle alul a mellgerendába vízszintesen fordulé be oldalról, míg a Rába kaszniké ferdén.

 

 

Az oldalsó szoknya irreleváns, mert pl. a 201-esen is hol van, hol nincs, de Molnár Tibor délis könyvében a 31-esről is van kép, ahol van, van kép, ahol nincs...

Előzmény: rm40 (4553)
Törölt nick Creative Commons License 2022.08.09 -1 0 4574

Az biztos, hogy Dunaújvároson keresztül járt Bajára a 201-es is. A képen Pusztaszabolcson van lefényképezve, Adony felöl.

benbe Creative Commons License 2022.08.09 -2 0 4573

A forda másik napja Baján kezdett, de ott hajnali indulást és reggeli érkezést ír, ahhoz nem illik a dátum napállása.  Persze késhetett is. Ugyanakkor öt kocsival a kor szokásai szerint nincs jelentősen túlterhelve és hidraulikus hajtóművel jobban is bírhatta a husztóti dombokat a hagyományos Bbmotoknál.

Előzmény: rezgaras (4567)
rm40 Creative Commons License 2022.08.09 -1 0 4572

Ha úgy vesszük igen (külföldi vasutaknál egyébként ez belföldön is használt melléksorozatjel volt), de pl. a csúszótámok miatt a "k" is indokolható lett volna.

De a Bb-ktől eltekintve mondjuk a Rába-Balatonoknál a mellékvonal-alkalmasságra, vagy a kéttengelyes Ganz motorkocsiknál az acélvázra is indokolt lett volna utalni a melléksorozatjelek között.

Miközben a betűket sokáig nem, vagy csak rendszertelenül használták, lásd az alábbi töredéket 1946-ból:

Előzmény: alkotasu (4571)
alkotasu Creative Commons License 2022.08.08 -1 1 4571

"i: nyitott átjárójú (nemzetközi forgalomban)"

 

A Bbmot nem volt igazából nemzetközi forgalmú - annak ellenére, hogy előfordult Bécsben. De alapvetően belföldi gyorsvonatokat húztak vele.

Előzmény: rm40 (4570)
rm40 Creative Commons License 2022.08.08 -1 0 4570

Az y-t benéztem, az későbbi, úgyhogy akkor "csak" BDbimot.

Amúgy a létrejöttük idejére, a III. korszakra gondoltam, ekkor a melléksorozatjelek az alábbiak voltak tudtommal:

a: forgóvázas (4-tengelyes)

b: öttengelyű

c: fekvőhelyes

e: együtközős

ét: étszolgálatos, raktárfülkével

f: favázas (4-tengelyes)

h: hosszú vagy helyi forgalmú

i: nyitott átjárójú (nemzetközi forgalomban)

k: korlátozott forgalmú középátjárós, könnyített kivitelő, keskeny nyomtávú

l: levelező hangszóróval felszerelt

m: mellékvonalakon is közlekedhet

n: nagyobb kivitelű (nyitott előterű 2-tengelyű)

r: rövid

t: bufett-termes vezérlőkocsi

u: külföldre nem mehet, idegen eredetű, csak belföldön közlekedhet

v: távvezérlési kábellel felszerelt

x: motormellékkocsik

y: 3-tengelyes

z: vasvázas 2-tengelyű

Előzmény: alkotasu (4566)
braun Creative Commons License 2022.08.08 0 0 4569

Nincs nálam a könyv, így csak okoskodtam, de ha Szécsey Pista ezt írja, akkor az úgy van. Érdekes egy időszak volt, az már biztos.

Előzmény: alkotasu (4565)
braun Creative Commons License 2022.08.08 0 1 4568

A b akkoriban a háromtengelyes forgóvázat jelölte, ha jól rémlik. 

Nekem az okfejtés az, hogy azért lett Damot, mert utasokat hivatalosan nem szállított (ezt lehet, hogy az akkori szerződés rendezte így), emiatt csak a pakliterét használták. De mint mondtam, ez csak okoskodás a részemről. 

Előzmény: alkotasu (4566)
rezgaras Creative Commons License 2022.08.08 0 0 4567

Hogyan járt a Bp-Mohács gyors? Nyilván Pécsen keresztül. Akkor viszont nem annyira lapos a pálya. Bajára nem volt ilyen gyors? Mert arrafelé lapos. (később volt, jártam is vele, de akkor az ABbmot 3 kocsival járt.)

Előzmény: benbe (4555)
alkotasu Creative Commons License 2022.08.08 -1 0 4566

"BDbiymot lett volna"

 

Na, azért nem egészen. Az "y" akkoriban a 3 tengelyes motorkocsit jelölte, az "i" nem tudom mit. Lehet, hogy semmit. Tehát a BDbmot az igaz lehetett volna. IV-es korszakban a "b", és "i" nem tudom mi volt, az "y" rendben van, mert termes motorkocsi volt. Bár ilyen alapon a Bzmot is Bpzmot lehetett volna...

Előzmény: rm40 (4563)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!