Romániában még tartják magukat a Ganz licensz alapján épült Malaxa motorvonatok. Az 1021/1031-es aradi "iker-Árpád" már nagyon rossz bőrben van, a kicsikre Temesváron jobban vigyáznak.
Üdvözletem! Segítséget szeretnék kérni a mellékelt képen látható motorvonat(makett) típusának a beazonosításában. Amennyiben nem Ganz motorvonat típus, akkor elnézést kérek előre is, hogy ide töltöttem fel.
Az alábbi nagyjából ugyanazt a helyzetet mutatja, mint az első hármas legutolsó képe (1969-0137-0415), azonban a járművek oldala is egész jól kivehető, így lehet pl. személykocsikat azonosítani. Bár eddig is látszott, de itt még figyelemreméltóbb, hogy - kapcsolódva egy korábbi témához - az összes ABb gépes forgóváza Ebenfurt felé "néz":
Az alábbi kép pedig egy kicsivel későbbi állapot, itt már elment az 1. vágányról az ABamot + a 3 mellék. Szintén egészen jól látszanak a járművek oldalai:
Az első képen két ABmot (valószínűleg üzemanyagot vételez) az ún. zárgyári csonkán. Mindeközben egy (szerintem) osztrák motorkocsi (talán 5x46-os) halad a Frankenburg úti útátjáró közelében.
A második képen a két ABmot kijár az 1. vágányra. Az állomás másik végén egy ABamot jár ki, talán a motorműhely elől. Az 1. vágány három kéttengelyes motormellék áll.
A lenti, harmadik képen a két ABmot már beállt a motorműhely elé, az ABamot rázárt az 1. vágányon álló három motormellékre. A zárgyári csonkára egy BoBo járt be, valószínűleg szintén üzemanyagot vételezni. A második vágányra megjöhetett négykocsis a győri gyors, melyről a dupla ABb átjárt az 1. vágány nyugati végére (talán körüljárni, talán a zárgyári csonkára járni készülvén)
Eközben nem mozdul a zárgyári csonkán egy ABb, az ún. szertári csonkán a Tas és a motorműhely előtt két ABb meg egy offtopik Rába-Balaton.
Végignéztem az European Railway Serveren az SN61-eseket és csak egy kép van olyan gépről, aminek megvan ez a doboz. A többinek egy PKP felirat van a helyén. Vajon a kiszállításkor volt rajtuk doboz?
Annyira nem ismertem ezt a típust, mivel a hazai vasúttörténetben nem játszott jelentős szerepet (hacsak a dízelmotor-sebességváltó kipróbálását nem számítjuk ide), de érdekesek ezek a részletek.
Az is most tűnt fel például, hogy az első motorkocsi homlokán 00100-ként a távvezérlési csatlásfejnek csak a helye van, míg Damot 31-ként fel van szerelve.
Az ezüst könyvben a Damot 31-esnél valóban a 201-202 valamelyik példánya, valószínűleg a 201-es fényképe van.
A 31-es kasznija a Ganz-MÁVAG-ban, a 201-202-esek kasznija a Rábában készült. Ennél fogva vannak különbségek köztük, amiről felismerhetőek. Pl. a Ganz-MÁVAG-ban készültek alsó éle alul a mellgerendába vízszintesen fordulé be oldalról, míg a Rába kaszniké ferdén.
Az oldalsó szoknya irreleváns, mert pl. a 201-esen is hol van, hol nincs, de Molnár Tibor délis könyvében a 31-esről is van kép, ahol van, van kép, ahol nincs...
A forda másik napja Baján kezdett, de ott hajnali indulást és reggeli érkezést ír, ahhoz nem illik a dátum napállása. Persze késhetett is. Ugyanakkor öt kocsival a kor szokásai szerint nincs jelentősen túlterhelve és hidraulikus hajtóművel jobban is bírhatta a husztóti dombokat a hagyományos Bbmotoknál.
Ha úgy vesszük igen (külföldi vasutaknál egyébként ez belföldön is használt melléksorozatjel volt), de pl. a csúszótámok miatt a "k" is indokolható lett volna.
De a Bb-ktől eltekintve mondjuk a Rába-Balatonoknál a mellékvonal-alkalmasságra, vagy a kéttengelyes Ganz motorkocsiknál az acélvázra is indokolt lett volna utalni a melléksorozatjelek között.
Miközben a betűket sokáig nem, vagy csak rendszertelenül használták, lásd az alábbi töredéket 1946-ból:
A b akkoriban a háromtengelyes forgóvázat jelölte, ha jól rémlik.
Nekem az okfejtés az, hogy azért lett Damot, mert utasokat hivatalosan nem szállított (ezt lehet, hogy az akkori szerződés rendezte így), emiatt csak a pakliterét használták. De mint mondtam, ez csak okoskodás a részemről.
Hogyan járt a Bp-Mohács gyors? Nyilván Pécsen keresztül. Akkor viszont nem annyira lapos a pálya. Bajára nem volt ilyen gyors? Mert arrafelé lapos. (később volt, jártam is vele, de akkor az ABbmot 3 kocsival járt.)
Na, azért nem egészen. Az "y" akkoriban a 3 tengelyes motorkocsit jelölte, az "i" nem tudom mit. Lehet, hogy semmit. Tehát a BDbmot az igaz lehetett volna. IV-es korszakban a "b", és "i" nem tudom mi volt, az "y" rendben van, mert termes motorkocsi volt. Bár ilyen alapon a Bzmot is Bpzmot lehetett volna...