Így a budapesti és szigetszentmiklósi kutakon 300 Ft az ár. Kivéve a MOL kutak, ahol 345.
De abból lejön 9 Ft a GreenCard miatt, 1 Ft a Multipont kártya miatt és további (értesüléseim szerint kb.) 10% Taxis kedvezmény. Így a taxisoknak MOL kúton is 300 Ft körüli az ár. (Benzinre átszámolva ez ugye kb. 200 Ft/liter. :) )
"BGW Loyalty kártyával rendelkező ügyfeleink mai naptól 300 Ft/kg kedvezményes áron, azaz a kiskereskedelmi árhoz képest -45Ft/kg kedvezménnyel tankolhatnak CNG-t a BGW kútjain!"
Olvasgattam a hozzászólásokat és egy kis segítségre lenne szükségem.
Új VW Caddy Maxi CNG-s autó vásárlásán gondolkodom.
Van esetleg valakinek ilyen és tudna nekem tapasztalatot mondani a fogyasztásáról?
A katalógusában 6,7 m3 van megadva, de az nem tudom mennyi lehet kilóban...
Láttam váltószámokat a neten, de nem tudom, hogy melyik az igazi és hogyan váltsam vele, mert volt aki azt mondta szorozni kell volt aki azt írta, hogy osztani kell a m3 vele...
Úgy tudom, hogy az egyel régebbi Caddy az kb 6,5 kg fogyaszt CNG-ből 100 km-en, de annak 2000 cm3-is a motorja ennek az újnak meg 1400-as és azt hallottam, hogy ez kevesebbel is beéri elvileg...
Ezenkívül mit kell tudni a karbantartásáról?
Mennyivel drágább a szervize a dízelhez képest?
Mit kell cserélni és milyen időközönként benne és milyen költsége van, pl gázhoz kapcsolódóan szűrő, stb?
Általában igen, valami fél igazságon alapítva gyártanak hamis, fikázó, buta felületes, félrevezető, cikkeket. Minden szakterületen amit ismerek. Ebből arra lehet következtetni, hogy a többin is. Ne csodálkozz, általában képzetlen önjelölt úgynevezett újságírók.
Annyi igaz a hadra foghatóságról hogy a Van Hool buszok régiek kevés és drága hozzá az alkatrész. Télen meg néha elfagy a reduktor mert nincs bekötve a motor vízkörbe. De télen a dízelekkel is van gond. Olvasd el a busz igazgató pártatlan előadását, közlekedési mérnök. Lentebb linkeltem.
"a buszok többsége erőtlen, nehéz velük tartani a menetidőt" Na ne vicceljünk már! Mennyit nyer városi forgalomban az erős autó/busz a gyenge autóval/busszal szemben 2 megálló között. Aki nem hiszi, rajzolja fel a két sebesség-idő diagramot és hasonlítsa föl az alattuk lévő területet. Eltérés ugye csak abból adódhat, hogy (50-60-ig történő) gyorsításkor icipicit meredekebb az egyik görbe, mint a másik. Vicc az egész!
És amúgy is: mennyi egy ilyen CNG-s busz végsebessége? Ne mondja a firkász, hogy rálépve a gázpedálra az első néhány sebességi fokozatban nem produkálható olyan mértékű gyorsulás, ami már kellemetlen az utazóközönségnek!
"ráadásul a „szélsőséges” hőmérsékletet se szeretik, magyarán a hideg téli és a forró nyári napokon is drasztikusan visszaesik a hadrafoghatóságuk." Ez meg mi akar lenni? Nem indul? Forralja a vizet? Nem nyílik az ajtó? Kevesebb utast tud szállítani?
Én még nem találkoztam olyan CNG üzemű autóval, ami ránézett volna a hőmérőre és eszerint döntött volna a "hadrafoghatóságáról".
Az pedig, hogy cserélni kell a tartályokat nem volt ismeretes korábban?
A többi (általam még kevésbé "szakértett") témában is ilyen badarságokat írnak a firkászok???
Újságíró nem megbízható forrás. Különösen ha függetlennek tetteti magát. A több ezer tonnával kevesebb emisszióról persze nem ír. Nyilván ha új buszt vettek volna és nem fillérekért használtat akkor 20 év után a busz is kuka lenne. Olvasd el egy szakember véleményét. Mindennek van előnye hátránya. Az EURO 6os dízel meg problémásabb mint a 2es.
OK. Értem, érezd magad átb..va. Nekem jó 345-ért és 299-ért is amíg a benzin, dízel 350 körül vagy felett van. 299-nél kb 100-120 Ft-ot spórolok benzin/dízel literenként, jobb lenne 200 vagy ingyér, de hát nem kell mindig nagyot nyerni.
Nem csapnak be. Eladnak egy árut amennyiért gondolják, hogy eladható. Kb ugyanaz a minőség, de nem teljesen, az egyik bolt ennyiért adja, a másik annyiért. Ugyanez van a folyékonyaknál, csak ott technikailag némileg egyszerűbb a minőség szűk tűrésen belül tartása. A Shell többért adja a kb ugyanolyan minőséget mint a No Name Petrol. De a minőségen belül a gáznál sincs a gyakorlatban több, mint 5-10% ha kg-ban számolunk, kevesebb ha m3-ben, mert az utóbbira szól a szabvány meg a gázszolgáltatásra vonatkozó törvény, de még az is ad meg tűrést, jóval szélesebbet, mint a gyakorlat. Itt a FŐGÁZ szabályzata: Mértékegysége: MJ/m³, azt az energiamennyiséget jelenti, ami egységnyi gázmennyiség tökéletes égésekor felszabadul. A földgázszolgáltatás igénybevételekor a felhasználó a felhasznált energiamennyiség után fizet, ezért nem mindegy, hogy az elfogyasztott, köbméterekben mért gáznak milyen a fűtőértéke. A fűtőérték az Egyetemes Szolgáltatási Üzletszabályzatban rögzített 34,00 MJ/ m³ értéktől jellemzően mindössze ± 5%-kal térhet el.
De kg-ban a korábbiak szerint több lehet kissé az eltérés.
A propán (és minden gáz) a keverékben lévő parciális nyomásának és a hőmérsékletének (meg másnak) a függvényében cseppfolyósodik. Lásd gázkeverékek egyensúlyi diagrammja. Csak a tiszta propán cseppfolyósodik 20 fokon 8 bar körül, 50-50% propán-bután keverék pedig 4 bar körül.
De neked is igazad van, a gázok nem egyszerű lelkek.
Hosszú lesz, de igazad van. Nem teljesen pontosan fejeztem ki magam, mert az is igen hosszú lett volna. Pontosan itt van a kg mizéria elásva, csak kicsit másként. Szeged környékén, Mezőtúr, Barcs, stb a helyi termelésű több inertet, jellemzően nehéz CO2-t és N2-t tartalmazó gáz is megjelenik a regionális vezetékben ezért jellemzően etánt, propánt adagolnak, hogy tartsák a szabványban előírt MJ/m3 fűtőértéket meg a Wobbe számot. De valóban, a MJ/kg más lesz mint Győrben vagy Budapesten. Példaként Szegeden 0,8 kg/m3 > 35,2 MJ/m3-rel, Budapesten pl. 0,73 kg/m3 > 34,5 MJ/m3-rel. Ez 9,5% ebben az esetben MJ/kg-ra számítva ha a MJ/m3 különbséget elhanyagolom. 4% CO2 vs 0,4% , 2,5% etán vs 6,5%, 0,5% N2 vs 2,5% N2. Meg még mindenféle magasabb szénszámú molekula jóval 1% alatt. De olyan is van, hogy üzemviteli okokból nehezebb gázt irányítanak pl Budapest felé is néha. Nem egyszerű a gázosok munkája se, bonyolultabb mint az egyszeri polgár gondolja.
A vezetékes szabványt nem kg-ra találták ki, hanem köbméterre, mert azt mérik az olcsó mérők. A kúton meg kg-ot, mert m3-t olcsóbb, de nehéz lenne műszaki okokból. Alapvetően a kazán is meg az autó is MJ-t vagy kWh-t eszik, nem köbmétert, se nem kg-ot. De kromatográfot építeni minden háztartásba, meg üzemanyagtöltőre sokba lenne.
VISZONT erről a kutas nem tehet. Azt teheti, hogy a szolgáltatótól kér rendszeresen fűtőértéket és aszerint átárazza az üzemanyagot esetleg, ha kap ilyen adatot. Ha jól emlékszem egyszer volt ilyen a Mázsa téren. Másrészt a CNG is szabadáras, mindenki ott tankol, ahol gondolja hogy jobban megéri.