Mindig vedd figyelembe Fotó Fáni tanácsát:
exponáljunk helyesen.
Amikor valaki elkezd fotózni, akkor feltétlenül érdemes megismerkedni az alapokkal.
Ezek az ismeretek, szűkre szabva is füzetnyi anyagot jelentenek.
Hasznos volt erre a célra a Fotó Fáni Tanácsai sorozat.
Most csak egészen dióhéjban, egy-két gondolat:
A fényképezéshez fény kell.
Ezt a fényt az objektíven keresztül juttatjuk el fényérzékeny anyagra, érzékelő lapkára.
Az objektíven át bejutó fény mennyiségét kétféle módon tudjuk szabályozni.
A blendével. (Annak nyitásával, szűkítésével, ide tartozik még a szűrőzéssel történő
Fénycsökkentés is).
Az exponálás idejével.
Kezdjük az idővel:
A Z sorozat 1/2000 és 1/1000 másodperctől 15 másodpercig dolgozik.
Ez annyit jelent, hogy egy felvétel, -állókép- milyen idejű történést merevít ki.
Itt a bemozdulás veszélyezteti a hagyományos szempontok szerinti jó fotót.
A kisfilmes (24x36mm-es) gépeknél az volt az alapszabály, hogy alapobjektívvel
1/60, 1/30-nál hosszabb időket állványról célszerű fényképezni, de már ezeket az időket is stabilan állva, biztos kézzel, bent tartott levegővel exponáljuk. A filmek 1/125-nél produkálták a legjobb eredményt, (akkor nyújtották azt, amit tudnak).
Tehát az alap az volt, hogy embert, mozgó dolgokat, csak akkor fényképeztünk 1/30 alatt
-1/15, 1/8 stb…-, ha szándékosan bemozdult képet akartunk készíteni.
Még egy tényező befolyásolta a bemozdulást: az objektív gyújtótávolsága.
Az volt az alapszabály, hogy amilyen hosszú az objektív gyújtótávolsága, legalább ugyanakkora töredékét kell a másodpercnek exponálni, hogy ne mozduljon be a felvétel.
(125mm=1/125, 250mm=1/250, stb…) Vagy állványról…
Stabilizátor használata nélkül, ezek a szabályok ma is igazak.
A Z sorozat zoomjai átszámítva, 36mm és 420 mm között dolgoznak.
A blende:
Kezdjük az objektív fényerejével.
Ezt a szemhez szokták hasonlítani. Tehát minél jobb egy objektív fényereje, az annál
jobban közelít ahhoz, ahogyan a saját szemünkkel látunk. Ez az 1:1-es fényerő. Ritka.
Általában nem is cél, mert a nagy fényerő a rajz rovására megy.
Tehát, ha csökkentjük a fényerőt, -rekeszelünk- akkor nagyobb számmal jelzett rekeszekkel
dolgozunk. 8-as rekesznél kevesebb fényt engedünk át az objektíven, mint 3,5-nél.
Minden objektív szebben rajzol, ha leszűkítjük a rekeszt. Ilyenkor kevésbé jelentkeznek, vagy elmaradnak az objektív aberrációk.
A rekeszelés növelésével, növeljük a mélységélességet is.
A nagy mélységélesség előnyös tájképnél, de zavar a portrénál.
Fotózásnál már exponálás előtt célszerű eldönteni, hogy mit várunk el a felvételünktől.
Régen a profit az különböztette meg az amatőrtől, hogy a profi az exponálás pillanatában pontosan tudta mit csinált, míg az amatőr izgatottan várta, hogy sikerültek a felvételei.
A digitális fényképezőgép rögtön megmutatja, mit csinálsz. Sokkal gyorsabban, könnyebben
megtanulhatsz fotózni. Úgy gondolom, hogy a szakirodalmat most is érdemes átolvasni.
A manuális fotózási mód a legnehezebb, de gondolkodásra késztet, és az tanít a legjobban.
Tudod, hogy mér fényt manuális üzemmódban a géped?
(Akkor exponál helyesen, ha az exponálógombot félig lenyomva nem pirosodnak be a jelzett
értékek).
Én javaslom számodra a blendeautomata (S), és az időautomata (A) használatát.
Azok is becsaphatnak, ha nem figyelsz oda…
Az egyéb programokat nem javaslom. Ráérsz ellustulni!
Ui.: Nem muszáj ellenfényes fotókkal kezdened az erkélyről…
Vegyél egy jó szoros Samsonite táskát, és hétvégén vidd magaddal a masinádat, amerre jársz!
Ne szűrőt és napellenzőt vegyél, hanem fotózz sokat!
De csak a jó képeket tartsd meg. A többit töröld ki, nehogy felfaljanak.