modositatlan kameraval a 720as filter egy nagyon eros voros filterkent fog mukodni... szoval szerintem felejtos... modositatlan kameran en min 780as filtert hasznalnek...
Egy olyan gondom van hogy nekem egy istenek se akarnak kifehéredni a a fák levelei, szép pirosak lesznek... . A technika Canon 50D (eredeti szenzor - nincs átalakítva) Cokin IR szűrő 720nm és egy 17-40-obi, van valami 5letetek hogy mit csinálhatok rosszul?
IR nem annyira bonyolult, felteve ha a kozeli inra alatt a 700-1000 nm-es tartomanyt erted. Ha 1000nm fole akarsz menni akkor arra valoban nem alkalmasak a fenykepezogepek.
UV mar mas teszta (es novenyeknel annak van igazan ertelme hiszen ott jelentosen mas a kinezetuk az UV Pattern miatt). Viszont ez egy _sokkal_ nehezebb tema. Eloszor is nem mindegy milyen geppel fotozol es szinten nem mindegy hogy milyen objektivvel es vegul a filter sem olyan egyszeru mint IRnel. Ha teljesen nullarol akarsz belevagni akkor a kovetkezo setup lehet az egyik legolcsobb valasztas: Sony a3000 (hotfilter egy silica/quartz lemezre cserelve pl Spectrosil 2000 Silica Gel), Sony E-mount - M39 helicoid adapter (E-Bay), valamelyik 50mm f3.5 vagy v4.0 nagyitogep lencse (pl. Dixon Autocrat / Kestrel / Phago / Jessops 50mm f3.5 vagy hasonlo triplet optikak). Filterre tobb opciod is van. Az egyik, hogy stackelsz egy NIR Cut filtert (Schott BG40 vagy S8612 pl) es egy UV Pass filtert (Hoya U360 pl) a masik hogy veszel egy bader-U filtert. En az elobbit ajanlom (stack) mert ugy lesz egy (UV)-IR cut filtered szoval tudod a gepet normal fotozasra is hasznalni plusz az U360 rendesen ereszt at Infrat (ezert kell a BG40) amivel tudsz IR fotokat csinalni ugy, hogy az eg kek marad az UV miatt. IR fotozni hosszu zaridovel tudsz modositatlan gepekkel is, UVzni lehetetlen. Neked kell eldonteni, hogy megeri az extra penz az UV-t (novenyek eseteben szerintem UVnak sokkal tobb ertelme van mint IRnek).
Viszont ha multispectrumot akarsz fotozni akkor erdemes meg egy beam-splittert is epiteni (ezt meg tudod oldani hazilag is...) es tobb kamerat hasznalni. Igy meg tudod oldani, hogy azonos idoben keszul az UV/VIS/IR foto... Ezt foleg akkor hasznaljak ha rovarokat akarnak UV/VIS/IR fotozni. Statikus "targy" eseteben van idod cserelni a filtert stb.
Ha ossze akarod hasonlitani a kulonbozo filterek hatasat akkor itt egy gyors teszt (semmi kulonos csak innen az 5. emeletrol lottem gyorsan egy parat): https://www.dropbox.com/sh/jwwdsqpk0eyf4q0/AAA_z5aUC5u3E4Ykp-cSOPTaa?dl=0
Én azt szeretném kérdezni, hogy szerintetek lehetséges megfelelő mesterséges megvilágítás mellett (teljesen zárt doboz, felülről mesterséges megvilágítás amely egységesen lefedi a szükséges hullámhossz tartományt) növényeket úgy fotózni különböző IR tartományban, hogy a képek egyenkénti utómunkálatok nélkül azonosak legyenek? Tudom, hogy ezen célra vannak speciális IR kamerák de azok az áruk miatt felejtősek. Arra gondoltam, hogy egy full spektrumú géppel és különböző szűrőkkel meg lehetne próbálni (UV is). Én nem vagyok annyira otthon a fényképezésben ez pedig egy még speciálisabb rész. Úgynevezett fenotipizáláshoz kellene. Vagyis növényeket (esetünkben egynyári dísznövények) kellene különböző kezeléseket követően fotózni különböző időközönként. A látható tartomány a cél persze de arra gondoltam, egy próbát megérne a közeli infra. Az irodalom megosztott ebbe a témába. Többen esküsznek, hogy hülyeség mert ezek a szenzorok nem erre vannak kitalálva, függetlenül az ir szűrő eltávolításától.
Na szóval, ha esetleg valaki kezdésnek tudna segíteni abba, hogy a full spektrumú gépével meg néhány szűrővel eljönne egy napot próbálkozni valamikor ősszel, az majd nagy segítség lenne mert kezdésnek nem vennék és nem is csinálnék gépet erre a célra úgy, hogy nem is tudom, hogy jó lesz-e. Persze nem ingyen, de azért szegény az eklézsia :D
Szia. Ilyen clip-on filtert nem talaltam amit en hasznalok az egy mezei Canon EF - Sony E helicoid atalakito es abba tudom berakni a filtereket. Igazabol csak a fisheye lencsemmel hasznalom mert a tobbinel van filtermenet. Ha London kozeleben vagy akkor meg tudom mutatni szemelyesen is :D
Videót mutatni nem fogok tudni. Az ok egyszerű: nem videózok.
Képeket itt találsz:
https://flic.kr/s/aHsjGCbJna
https://500px.com/dbob/sets/ir
Mellesleg annyiban különbözök elsősorban a videó és a kép IR szempontból, hogy amíg képkészítésnél elbohóckodik az ember a fehéregyensúllyal utólag, videózásnál előre be kell állítani...
Hello. Régóta tervezem lecserélni a 350D-met, elsősorban a videó hiánya miatt, a 600D-d pont megfelelő volna! Szeretnék pár képet látni, és elsősorban VIDEÓ-t amik a géppel készültek! Youtube-ra pár snittet(inkább több rövidet, mint egy hosszút) feltöltenél kérlek?!
DimensionSeven: Nekem a Samyangot (ugyan egyelore csak sarga filterrel) sikerult elesre allitanom egy Canon EF - Sony NEX helicoid adapterrel (szerencsere a fokuszeltolodas a jo iranyba van, azaz kozelebbre kell fokuszalni) igy kb fel-1 mm-el novelve az FFD-t sikeres a muvelet, viszont az adapter belso felepitese miatt csak 30.5-es szuroket tudok hasznalni, ami annyira nem is gond hiszen azok olcsobbak, csak egyelore ND1000-est nem talaltam ebben a meretben :(
oO_Oo: van esetleg fotod errol a megoldasrol? Gondolkoztam a 10-17esen en is meg anno Pentaxos koromban...
Én a legtöbb IR képemet halszemmel követtem el. Konkrétan Tokina 10-17, saját készítésű clip filterekkel. Ismerős is használta ezt a kombómat kölcsönben esküvőkre, megelégedéssel.
Én a 10.5-ös Nikkort próbáltam DX-en, de egyik vázamon sem volt élesre állítható, annak az üvegnek nagyon eltért a fókuszeltolása a többiméhez képest. Samyang 8mm-est is próbáltam, azzal a fókusztartományon belülre került a fókuszsík a vázamon, de látható tartományban vacakul teljesített (a Nikkorhoz képest), ezért végül nem vettem meg.
probalkozott mar valaki keresztezni halszemoptikat infravorossel? Nekem egyelore nem sikerult, de rajta vagyok az ugyon. Tanultam a hibakbol :) A lenyeg, hogy az objektiv es a szenzor koze rakom be a szurot egy full spektrum kameran. A gond az, hogy emiatt a FFD megvaltozik a szuro fenytorese miatt. Szoval most a kettes szamu kiserlet kereteben egy olyan Canon EF - Sony E adaptert hasznalok ami rendelkezik fokusz-helicoiddal igy novelve az FFD-t ha kell. Valakinek van esetleg tapasztalata ezen a teren? IR goNbpanoramat akarok majd kesziteni ezert a "morbid" kombo :D
Amikor kezdtem IR-rel, akkor igen is fiygeltem WB-re, RAW Therapee-ban dolgoztam... Aztan rajottem, hogy en nem akarok valami exakt dolgokat (tehat hogy a kepeim "pontosan" adjanak vissza azt, amit az obejtiv latott) csinalni, igy most mar a legegyszerubb megoldas - a fotomasinaban (atoperalt Pentax K20D es K01) ba van allitva nagyjabol WB amely megfelel zold funek. RAW-okat mar csak elteszem, mert nem akarozik vele annyit babralni. Fogom a JPG-t, es Corel PP-ben jatszok vele. Olyanra csinalom, amilyen a hangulatom eppen ..
Én Nikont használok, és Capture NX2-vel finomhangolom a WB-t.
Egyébként az a legjobb ha már eleve közel jó WB-vel készülnek a képek (a custom WB presetjeim tele vannak mindenféle filterre előrehangolt mérésekkel) és csak kicsit kell finomítani, a visszajátszásnál is sokkal jobban megítélhető az eredmény, ha nem egy vörös paca az egész kép.
kerdes: Ti milyen szoftvert hasznaltok? Lightroomban a feheregyensulyt lehetetlen beallitani mert joval kiesik az ACR altal kezelt tartomanyon... Nekem egyelore a PhotoNinja jott be a leginkabb azzal gyonyoruen meg lehet oldani a White Balance problemat de en szeretem a fotokat PS-ben dolgozgatni Smart Objectkent... ami ugye ACR-t hasznal... szoval az lenne a kerdesem, hogy van-e valami olyan megoldas amivel ACRben is normalis WB-t lehet kapni?
Nekem atepitette Pentaxokat K20D es K01, kb 100 € a díj... most is van elado egy Nikon D40, kb 150 €-ert... ez volt a reklam helye :)
A kerdes masodik reszehez en azt talalgatnam, hogy egyszeruen az "atepitetlen" gep lencseje ele rakva az UV filter, feher egyensuly beallitasa nelkul (automata, vagy napsutes vagy ilyen "normalis"-ra hagyva) jonnek ki szep vorosszinu kepek. Ilyenekbyol gyartottam regen csomot, mig nem jottem ra, hogy a feheregyensulyt is kell beallitani ...