A most hétvégi telt házas linzi utat a mai nap lemondta/le kényszerült mondani a Noszi. Ha a következőkkel is így lesz (Brünn, Semmering, Grác), akkor az már 4 jól fizető vonat bevételének kimaradása. Ráadásul most indulnának a gőzösös charter járatok is. Azok lesznek/lehetnek? Elvileg ezek a bevételek adnák a forrást a járművek felújításához, még ha nem is kizárólagosan.
Na most egy újabb jó hírrel szolgáltál nekem! Nem tudtam, hogy ilyen kocsi is van félretéve.
Esetleges szándék esetén... mondjuk, ugye, egy közvetett vezérlésre alkalmas kocsi kezelőszervei nem űrtechnikai bonyolultságúak. (Persze korábban már felhívták a figyelmemet, hogy a jelenlegi 424.247 már nem azonos a korábbi 424.247 -tel, amelyik ingás gép volt eredetileg.)
Még az is eszembe jut a teliablakos vezérlőről, hogy ez, ebben a kivitelben, viszont kékben autentikus! Így kék 20-27 -esek, netán 20-26 -osok illenének hozzá...
A másik felvetésedre: -Basszus, azt nagyon sajnálom, ha az ikarustalálkozó pont egybe esik az almamelléki kisvasúti nappal! Tavaly nagyon készültem utóbbira, végül mégsem mentem el. Idén, ezek szerint, a másik program miatt nem jöhet össze.
Viszont, ha már Almamellék, kicsit fantáziálnék tovább, ahogy az előzőekben is. :-)
(Aki kiütést kap ettől, nyugodtan X -eljen ki, nem fogok megsértődni! ;-P)
Szóval egy képzeletbeli program, mondjuk jövőre:
"Retro Somogy-Expressz indul Budapestről Dombóváron át Kaposvárra, ill. a koraesti órákban vissza, melynek szerelvénye a hetvenes éveket idéző színterv alapján lefestett Rába kocsikból áll. Mozdonya, amennyiben négy-öt kocsit megtöltenének a jelentkezők, a 001, vagy a 019 Nohab lenne, amennyiben csak két-három kocsit igényelne a jelentkezők száma, akkor az M40.209, az M40.114, vagy az M40.219 -es mozdonyok valamelyike vontatná a szerelvényt. Kaposvár vasútállomástól retro busz transzferrel biztosítanánk az eljutási lehetőséget Almamellékre, ill. vissza. A számításba jöhető retro autóbuszok tulajdonosaival, ill. üzemeltetőivel még folynak az egyeztetések, de lehetőség szerint Ik 55, Ik 66, Ik 31, Ik 630, Ik 255, Ik 266 típusok jönnének szóba. A programot csak minimum X számú jelentkező esetén tartjuk meg..."
Mivel 'Fanti' azt írta "odaát", hogy nem gondoljuk-e, hogy a fórumot ott is olvassák? -Épp ezért, mivel de, azaz pont ezt gondoljuk, mégegy fantáziálást megeresztenék, mondjuk egy másik, jövő évi képzeletbeli programról:
"Retro expresszvonatozás a Dunántúl északi 'féltekéjén'!
Retro Ciklámen-Expresszvonatot indítunk Budapestről a reggeli órákban Győrön át Celldömölkre. A vonat szerelvényét a hetvenes évek színterve szerint festett győri gyártású gyorsvonati kocsijak alkotnák, Budapesttől Győrig pedig a V43.1001 psz. mozdony továbbítaná. A Győr állomáson történő gépcsere után a 424.247 psz. gőzmozdony továbbításával indulna tovább a szerelvény Pápán át Celldömölkre.
Itt az utasok megtekinthetnék az erre a napra a kapuit a nyilvánosság előtt megnyitó MÁV-START celldömölki járműkarbantartó bázisát, beleértve a kerékeszterga műhelyt is. A látogatást szakvezetett csoportokban tesszük lehetővé. Ezen kívül megtekinthető lenne a váróteremben erre a hétvégére berendezett alkalmi fotókiállítás, amelynek témája elsősorban a Győr - Celldömölk vasútvonal, mint a gőzmozdonyok egyik utolsó bevetési területe, lenne.
A különvonat szerelvénye a délutáni órákban indulna vissza Budapestre, ekkor már Retro Savaria-Expresszként, az M62.194 psz. mozdony vontatásával, Veszprém - Székesfehérvár útirányon át érné el a fővárost..."
...Szóval csak néhány ötlet. Mer', amúgy, lenne még. Tovább is van, mondjam még?
(Szinte hallom a fanyalgók kórusát, hogy nee, neeee, isten őrizz!!! ;-)))
Mindenesetre hátha illetékesek fantáziáját kicsit megbirizgálják a felvetett ötletek?
Abból indultam ki, hogy szerintem túl kevés a kifejezetten vasútbarátok számára kínált program a kft. jelenlegi repertoárjában, és azok is évek óta nagyjából ugyanazok. Talán nem lenne rossz egy kis frissítés?
mehetne MD (ha működne a szerelvény többi része is), vagy ABb / Bb.
Utóbbiakból inkább a Bb mert szegény ABb-t még mindig nem sikerült visszavarázsolni egy fényszórósra és zöldre. Mögé meg a retro Bhv-k.
Én megint ráfaragtam mert Tapolca egy napon lesz az almamelléki kisvasúti nappal ahol rendszeres vendég vagyok, pedig erre a vonatra szívesen befizetnék. Két éve is így jártam, csak négy éve a legelsőre jutottam el.
(Egy, most épp a személykocsis topicban felvetetődött témát folytatnék itt.)
Örömmel olvasom, hogy a kétévvel ezelőtti ikarustalálkozós programot idén is megismétlik.
Még nagyobb örömmel olvasom, hogy ezúttal a vontatott járműveket is igyekeznek autentikusabbá tenni!
Személyes véleményem az, hogy ilyen jellegű programból kellene még több, minden évben.
Ilyen programokból, amelyek (az egyesek szerint nem létező) hardcore vasútbarátokat céloznák meg elsősorban, de talán (a szintén egyesek szerint érdektelen) külföldi vasútbarátokat sem hagynák hidegen.
Egy kis ötletelésre gondoltam itt ezúttal, abból főzve, amink van jelenleg.
Talán 'C50' fórumtárs vetette fel korábban, hogy az utolsó gőzös inga emlékére közlekedhetne egy menet pl. a jelenleg egyetlen működő 424 -esünkkel és egy sima "hugyos" inga szerelvénnyel a Vámosgyörk - Gyöngyös vonalon. 0-as vezérlő (már) nem lévén persze mindkét irányban húzva, de hát szegény ember vízzel főz.
Az évforduló ugyan idén nem kerek (tavaly lett volna legalább "félkerek", azaz 5 -re végződő).
...Saját kútfőmből teszem hozzá, hogy az egykori menetrendváltásra emlékeztető, május végi, hétvégi napon, a németek "Plandampf" programjaihoz hasonlóan, akár a szilis inga helyett is pendlizhetne néhány járatpár menetvonalán a fenti szerelvény. (A végállomási körüljárás talán beleférne a menetrendbe.)
Másik ötlet ezúttal tőlem: Van egy vasútvonalunk, amely máig sincsen drót alatt, és ahol a csíkos Nohab a vékonycsíkos retro Rába kocsikkal legalább annyira "otthon érezhetné megát", mint a balatonparton! Konkrétan a salgótarjáni vonalra gondolok. A jellemzően alakjelzős állomások kellemes körítést adhatnának a retro hangulathoz. És ide csakugyan jártak nohabos gyorsok a hetvenes években!
Persze úgy lenne teljes, ha itt is rá lehetne szervezni valamely más, a közlekedésbarátokat érdeklő, helyi programra. Nem rég olvastam, hogy Salgótarján környékén újra akarnak indítani valami egykori bányavasutat, persze immár kiránduló jelleggel. Nem tudom, ennek megvalósulásáig hány év van még hátra, de csak a példa és a játék kedvéért máris két program (a kisvasút és a nohabos retro vonat), mely vélhetően egyazon érdeklődésűeket vonzana.
Ja, és ugyanezen a vasútvonalon "elférne" a zöld Púpos és fekete Bhv kocsik is, hiszen a hetvenes években ezek is jellemző járművek voltak itt.
Még tovább gondolkodva: Szinte bármelyik kisvasúti napra rá lehetne szervezni ilyen retro vonatot. Minden évben más helyszínekre, hogy ne legyen unalmas! A szerelvényösszeállítás pedig nagyjából igazodhatna a konkrét helyszínhez (a nagyvasúti vonal egykor jellemző járműveihez). Gemencre (Pörbölyre) pl. mehetne MD (ha működne a szerelvény többi része is), vagy ABb / Bb.
Lillafüredre (Miskolcra) az 1001 -es Szili és a vékonycsíkosok, Szilvásváradra a LEO + fekete Bhv -k Egerig, onnan tovább... hejjj, ha volna működő 375 -ösünk, vagy legalább Nagydácsiánk!
Fentieket csupán játékos ötletelésnek szántam, azonban nem titkoltan azzal az eshetőséggel, hogy talán illetékesek is olvassák. Mert úgy tűnik, a kft. új vezetése talán fogékonyabb az ilyen lehetőségek megfontolására, mint a korábbi.
Persze tudom, tapasztalom, hogy mindig vannak fanyalgók ez ügyben. Sebaj, ők lapozzanak tovább, minek idegesítsék saját magukat mások álmodozása okán. Az itt leírtak nem nekik szóltak!
Mindezt csak azért merészeltem leírni, mert a májusi tapolcai program olvasata fellelkesített. Kétéve is nagyon jól éreztük ott magunkat ismerőseimmel, és ez adta az ötletet, hogy az ilyen programokat mind minőségben (schlierenek helyett MÁV kocsik!), mind mennyiségben ki lehetne terjeszteni. Talán nem csak én gondolom úgy, hogy lenne rá érdeklődés...
És persze még valami fontos lenne: A kellő reklámozottság! Hogy azokhoz is eljusson az ilyen programok híre, akik nem kutakodnak módszeresen az ilyen témákban! (Jómagam is lemaradtam már nem egy hasonló, akkor még külső szervezésű programról, csupán azért, mert nem is tudtam róla...)
Ez a Füsti. Tele van gőzmozdonyokkal. Valakit kiküldtek hogy gyújtson be egy gőzmozdonyba, el is végezte a munkáját csak épp eltévesztette a mozdonyt. Ennyi.
"Egy ideális világban tudna rá alakulni egy egyesület, amely elviszi valahova vidékre - a vasvázasított Bz-kocsikkal együtt, amikhez Az és Dnz is kerül - és ott épít fel bázist, ahol még van a gőzösöket is gondozni tudó fűtőház."
A realitások talaján maradva: akkor eredeti állapotba kellene hozni, és az Északiban létrehozandó Közlekedési Múzeumba kéne kiállítani. De nem hagyni szétrohadni egy (több) régi favázas kocsit! A Nosztalicskának, illetve a Parknak pedig kevés a fedett színje, így ott csak a tényleg a minimálisan szükséges járműveket kéne tárolni, mert rendszeresen kiürítik a csarnokot a különböző rendezvények miatt. Akkor pedig áznak-sülnek a régi járművek a szabadban - időjárástól függően.
A 225 egy kicsit más káposzta, az eleve felújítatlanul került át a nosztalgia járműparkba (pontosabban volt is olyan nézőpont, hogy ugyanúgy nem is tartozott oda az Aa 1078-al és a Bam-okkal együtt, mint a Bz-kocsik), és mivel nem is olyan exkluzív kinézetű, így csak a "másodosztályú" nosztalgiavonatokba sorozták be.
Amíg egy kocsi rendszeresen üzemel utasokkal, addig szükség van arra, hogy műszakilag és esztétikailag is rendben legyen, az már más kérdés, hogy mikor ítélik a helyzetét olyannak, hogy azonnal fel kell újítani. (Ez nemcsak a nosztalgia járművekre igaz!) Nem is a 252 az, aminek most elszomorító a helyzete, hanem az 54-es szalonkocsi, meg a háromrészes Kádár-vonat, noha utóbbit állítólag elvitték újrafényezésre.
Mindez viszont a körülmények változásából ered. A sebességek és a műszaki elvárások is növekednek, amiben az ilyen régi kocsiknak egyre kevésbé van helyük... meg hát nehezebb is a fenntartásuk, még ha acélvázasok is, mert bontott alkatrész már nemigen akad hozzájuk, az újragyártás pedig jóval több pénz.
Német nyelvterületen is egyre inkább az '50-es, '60-as - sőt, akár '70-es, '80-as - évek járművei számítanak nosztalgiának, mert az előbbi műszaki tényezők mellett azok is eleget patinásodtak, és az sem mindegy, hogy közben a kortárs vasút milyen modern irányba ment el.
Ezzel viszont nem azt akarom mondani, hogy jó az, ami a 100 éves vonattal történt. Nagyon nem... csak sajnos most nem lehet neki megfelelő feladatot találni. Egy ideális világban tudna rá alakulni egy egyesület, amely elviszi valahova vidékre - a vasvázasított Bz-kocsikkal együtt, amikhez Az és Dnz is kerül - és ott épít fel bázist, ahol még van a gőzösöket is gondozni tudó fűtőház. Már csak egy fedett járműtároló kell, megy egy mellékvonal valami turistalátványossággal, ahol az se baj, hogy csak 60 km/h-val tudnak menni. Na jó, ideje felébredni... :-|
Sajnos a WR252-es egyik ajtaja is csúful néz már ki a bordánál... Kíváncsi vagyok, hogy ezek a kocsik mikor jutnak a WR 225-ös sorsára a "gondos" karbantartás következményeként.
2015-ben a KsOd AB 59-es kocsija is így nézett ki belülről, ami elég elszomorító:
Egy favázas kocsinál azonnal meg kéne szüntetni a beázásokat, különben lehet újra csinálni az egészet.
Nem világvége hangulatot emlegettem, csak azt, hogy ez így átverés, bohóckodás már. A mezei polgárnak fel sem tűnik, hogy hátulról a Nohab tolja a vonatot. (Mint ahogy a Temofeszten sem tűnik fel a tömegnek, ha - átszámítva - 200-zal rohangásznak a Szilik a drót nélküli modellpályákon.)
De még ezzel sem lenne baj, ha bohócvonatként hirdetnék meg. És akkor nem lennének csalódott emberek.
De a másik: miért nem mehetett Veresegyházára a Nohab+204-es páros? Ha már a szolnoki 424-essel lett meghirdetve?
Az unokádnak pedig a 424-es látványa sem lett volna rosszabb.
Én kimentem az állomásra és egyáltalán nem éreztem, hogy emiatt világvége-hangulat lett volna. Összeszaladtak a várakozók, sokan rohantak előre, hogy a telefonjukkal lekaphassák a gőzöst. Mindenki jobb kedvre derült, pedig az összes vonat késett. Ez persze nem mentség, hiszen az ígéret szép szó, nyugodtan mehetett volna a 204-es és a Nohab Veresegyházra. A szolnoki médiumok is mind a 424-est harangozták be. Egyébként ez volt az első lehetőség, hogy a kisunokánknak egy igazi, működő gőzmozdonyt mutassunk, de sajnos nem tetszett neki...