Keresés

Részletes keresés

voroskoia Creative Commons License 2023.12.04 0 3 33357

Szia!

 

Bocsánat, alighanem félreérthető volt amit írtam: Kezdőkészlet lesz, csak nem digitális, mert azt magam szeretném csinálni. Ami azt illeti már meg is vettem az analóg készletet. Az egyik legolcsóbb PIKO készletet választottam és vettem hozzá egy C sínszettet is, így van 2 váltóm is :-)

 

Van egy 12m2-es szobánk, ott lesz az asztal, de az még odébb van, először ezen a minimális pályán szeretném próbálgani a dolgokat.

 

A váltóban teljesen igazad van, valamihez rögzíteni kell a szervo motort és a vágányt is, hogy ne mozogjon az egész, mert akkor örökké állítgathatom. Viszont a PIKO váltó túl drága ahhoz, hogy csak átmeneti vétel legyen, marad a kézi váltás egyelőre.

A kezelővel kapcsolatos gondolat is érdekes, látszik, hogy többet játszottál ilyennel, mint én. A gyerekek miatt mindenképp megfontolandó a kapcsolópult, mert sokkal inkább adja a játékélményt.

 

A műhely nekem messze van, de köszönöm, ha arra járok mindenképp élek a lehetőséggel.

 

A terv egyelőre minimális:

  • analóg készlet, hogy első perctől legyen mivel játszani (kész)
  • DCC-EX eszközök beszerzése (folyamatban)
  • DCC-EX központ összeállítása (ez a karácsonyi menü)
  • ha sikerül a DCC-EX, akkor lehet digitalizálni a mozdonyt, ha pedig balul sül el valami, akkor az analóg szett érintetlen, használható, amíg kitalálom a megoldást.

 

Előzmény: csíkos-háTTú (33345)
nazareth Creative Commons License 2023.12.02 -1 0 33356

Bonyolult váltókörzet esetén a feloldóblokk is megoldás lehet... A gyakorlatban még nem próbáltam; majd ha üzembe helyezzük, jelentek :)

Előzmény: diginewl (33355)
diginewl Creative Commons License 2023.12.01 0 0 33355

Nem tudom a nagyok, hogyan csinálják, nálam/máshol is van biztosan ilyen gond. A váltónak, vagy váltóknak van hosszuk, így amíg azon átdöcög egy szerelvény, az idő. Ha be van lakkozva az összes kerék akkor is van egy idő, amíg a legutolsó tengely is átmegy az egyik blokkból a másikba.

Ezt lehet késleltetéssel, később lekapcsolni, de ha tényleg belóg, vagy benn ragadt a váltókörzetben valami akkor azt nem lehet érzékelni.

Nekem olyan ötletem támadt, hogy minden egyes váltó kap egy-egy foglaltságérzékelőt, egy-egy piros pöttyel. Amíg a pötty nem szabadul fel, addig a váltó nem szabadulhat fel. Így bármelyik új útvonal nem kerülhet engedélyezésre. Jól együtt működik az autómatikával, és a  kézi állításokkal is. Utólag is egyszerűen kezelhető marad.

Igen, ez váltónként egy-egy szakasz...

Jómagam kiszanálom (majd) az s88 128 csatornáját a saját jelzésgyűjtőmmel, ha egyszer tényleg elkészül :)

 

Előzmény: Csakakirály (33349)
ModellH0 Creative Commons License 2023.11.30 0 0 33354

Kamu blokk lehet például megoldás akár több is. Úgy kell beállítani, hogy nem állhat meg benne szerelvény. A foglaltságát viszont kezeli és figyelembe veszi a TC. Viszont ha túlcsúszik a szerelvény, akkor is be kell avatkoznod.
A váltók előtt azért nem fél centire illik megállítatni a szerelvényeket. Ha kicsi a blokk, akkor oda csak rövidebb szerelvények járjanak be és nincs gond.

Előzmény: Csakakirály (33352)
Csakakirály Creative Commons License 2023.11.29 0 1 33353

Szia!

 

Igen tud automata üzemet ha jól beállitgatod.

Az 1 szakasz is müködik csak nem tökéletes, n-es méretnél van úgy 0-1,5 cm szórás a megálláskor igy simán rá tud futni a vátróra megálláskor. Elég macerás megtalálni az optimálist kompromisszumot, a 3 szakasz sokkal biztosabb üzem de 1 szakaszos megoldás is elég jól müködik nálam. 

Előzmény: PLACI (33351)
Csakakirály Creative Commons License 2023.11.29 0 0 33352

Szia!

 

A kérdés inkább arra irányult hogy tud-e alapból a program hasonló megoldást mint a szakaszoknál, hogy nem engedi egymásra futni a vonatokat, itt meg ha túlcsuszik a vonat és a váltón áll meg akkor pl ne engedje váltani. Fugvénnyek és a kontakt indikátorral megoldható, de egyszerübbet keresek, olyant ami látható és nem kell idővel vissza fejteni az összefüggéseket egy bővitésnél.

 

 

Előzmény: ModellH0 (33350)
PLACI Creative Commons License 2023.11.29 0 0 33351

Nálam úgy lett kiépítve az asztal, hogy később foglaltságérzékelők segítségével szakaszokra lehet bontani a vágányzatot, nyíltvonalak 1-1 szakasz, állomási vágányok is külön szakaszok, és adott állomás egyik és másik oldali váltókörzete szintén 1-1 szakasz. Nanox-s88 a központ, TC Gold a szoftver.

Ha foglaltságérzékelőket telepítek, akkor 

  • tudok automata üzemmódot (előre betáplált menetrenddel) létesíteni?
  • Megállj! jelzés esetén működik a "szép" megállás? (Talán az ABC fékezéshez 3 szakaszra kellett volna osztani egy állomási vágányt...?)
ModellH0 Creative Commons License 2023.11.29 0 0 33350

Kontakt idikátort lehet felrakni (kis piros pötty) és annak megadni a foglaltság érzékelő adatait. Ki is lehet lehet jelölni a sínt, hogy mit mutasson más színnel, ha nem csak a pöttyön akarod látni a foglaltságot-

Előzmény: Csakakirály (33349)
Csakakirály Creative Commons License 2023.11.29 0 0 33349

Sziasztok!

 

Ha van valakinek tapasztalata hogy a Train Controllerben-ben hogyan kell a váltókörzeteket kezelni szakaszolás után az szívesen meghallgatom. Gyakorlatilag blokkok közötti szakaszról van szó a foglaltság érzékelővel a mit ha beviszek a blokk alá, a blokk akkor is bejelez amikor nem kellene. A lenti képen a középső vágány két váltó közötti szakaszról van szó beleértve a vágány felőli váltót is.

 

Köszönöm.

 

 

 

diginewl Creative Commons License 2023.11.27 0 3 33348

Csak úgy...

Jómagam 2010-01-18 16:17:09-kor rendeltem meg, újrakezdve a vasútmodellezésemet egy roco startszettet. Ekkor döntöttem úgy, hogy újra visszatérek a vasútmodellezéshez, de már digitálisban. Árban elérhetővé vált számomra a DCC. Mivel nem bíztam magamban, így inkább indultam egy kész rendszerrel (piros MM, Fekete doboz 10765). Akkor ez került 45620Ft-ba. (A vezérlő még megvan, a fekete doboz is, a mozdony donor lett egy régi piko mozdonyban, a sínek már eladásra kerültek.) A régi modelljeim egy részét digiztem (4-5 mozdony), aztán az évek során rájöttem, hoygan készíthetek magamnak eszközdekódereket, és egyéb kiegészítőket.

Azóta sincs egy kész terepasztalom....

 

Most egy digi startszett 142000Ft-ról indul... 2023-ban

Nem lett egyszerűbb most a kezdés, az biztos.

Megértem, ha valaki egyből maga építene valamit ilyen árak láttán, és talán nem is annyira bonyolult, ha van hozzá egy kis elektronikai háttere, és kézügyessége. Nagyon sokat lehet így DIY-ben megcsinálni már DCC-ben is. Aztán vagy működik, vagy nem, de sokat nem vesztett vele.

Decin Creative Commons License 2023.11.27 -4 3 33347

Ne így, pontosabban NAGYON NE ÍGY akarj belevágni ebbe a hobbiba. Jelen pillanatba ha jól értem a hátad mögött van három nap olvasgatás, de még kezedben nem igazán volt még egy analóg mozdony sem, nem hogy digitális vezérlő. 
Első körben vegyél csak egy analóg kezdőkészletet, használjad játszatok vele, ismerd meg hogyan kell karbantartani a mozdonyokat, vágányokat. Majd szépen lassan ha megmaradtok a hobbinál ráértek fejlődni és fejleszteni a rendszert.

Előzmény: voroskoia (33325)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2023.11.27 0 5 33346

OFF

Igen, ez a amerika (angol) közbeszéd, tudom én is. Ez van. Itt a kontinensen ez "fél-nulla", és a szakmában mindenki ezt használja. De nem érdemes ezzel rombolni a digitális témát.

ON

Előzmény: benbe (33344)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2023.11.27 0 5 33345

Szia!

Pedig egy start szettel jobban jársz! Van benne vonat, vágányzat, vezérlő! Ha ezeket külön-külön veszed meg, fix, hogy drágábban jössz ki!

Jut eszembe! Mekkora helyen lehet építekezni? 2*1m-n nem biztos, hogy a H0 az igaz megoldás! Nem lehetetlen, de komoly kompromisszumokra kényszerülsz!

A saját építésű eszközökkel még várj, karácsonyig - ha addig el akarod indítani az első vonatot - nem lesz már rá időd! Ugyanis rengeteget kell olvasnod előtte! Nem érdemes egyből belevágni pl. egy parancsközpont építésébe, ha most kezdesz modellezni. Előbb ismerd meg az üzemet, és ehhez egy kezdőszett a legjobb.

Ha már H0, akkor:

- ROCO kezdőkészletek: a vonat és a sínek mellett z21, alap vezérlő található, jelenleg vezetékes MultiMaus kézi irányítóval. Egyszerű, elterjedt, egy plusz kódot megvásárolva már tudja majd a WIFI kapcsolatot, onnan meg annyi kézi irányítód van, ahány okos eszköz van odahaza (telefon, tablet).

- PIKO kezdőkészletek: SmartControll Light, ez vezetékes, mint a Multimaus, de nem nem lehet vele keverni. Kicsit szokni kell a menüjét, nem éppen logikus.

Újabban már WIFI-s vezérlővel is vannak, és hiába van magyar menüje, ennek a kezelése eléggé körülményes! Ez sem keverhető a ROCO-val! Vagyis a Z21 app nem vezérli!

- Trix kezdőkészletek: Ebben a Mäklin/Trix Mobile Station2 van, ez eléggé jól használható, de nem kompatibilis egyik már felsorolt vezérlővel sem!

 

Váltók: szervó motoros álítóművek csak kész, fixen rögzített vágányzet esetén használhatók! Ahogy a Tillig, Conrad, MTB motoros állítóművek is! A szervó nem azonos a motorossal!

Azt is mérlegelni kell, hogy mi a könnyebb kezelhetőség szempontjából? Építeni egy teljesen hagyományos kapcsolópultot, és adott esetben oda sem nézve megnyomni a gombot, és átállt a váltó? Vagy a mozdony menüből átváltani a váltó menübe, megadni a váltó címét, és átállítani? Addiga már elmehetett a vonat, amit a másik vágányra kellett volna vezetned.:-)

 

Foglaltságjelzés:

Alap esetben ez arra kell, hogy egy számítógépről, automata üzemben vezetett terepasztalon a számítógép "tudja", hogy hol van éppen vonat? De lehet másra is használni!

- Például építeni egy egyszerűsített vágánysémát, és LED-kel jelezni, hogy merre jár éppen vonat?

- A szabad jelzőt automatikusan visszaállítani "pirosra", ha elment a vonat.

- Rejtett tároló állomáson jelezni, hogy melyik tárolóvágány foglalt?

- Sorompót vezérelni automatikusan.

Stb, stb.

De ezek mind már fixen felépített pályán!

 

Szóval, van ezer kérdés, ami válaszra vár még ezeken felül is!! Ha van időd, akkor gyere ki a műhelybe, és beszélgethetünk róla, hogy mik a terveid hosszútávon, és mik legyenek az első lépések?

Előzmény: voroskoia (33325)
benbe Creative Commons License 2023.11.27 -9 1 33344

Az NMRA S-1.2 szabvány elég hivatalos. Az angolok is HO-t és OO-t használnak, de amikor a német H0-t olvassák föl, azt is "éjdzs-óh"-ként ejtik, null-ként soha. A null szó létezik az angolban, de nem számnévként, tehát a 0 szám az nem null. Lehet oh, nil, naught, nought, scratch, nada, egg, love, duck, zip, de nem lehet null. A null az valami, aminek az értéke semmi vagy üres.

1807 - eighteen-oh-seven.

Előzmény: csíkos-háTTú (33343)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2023.11.27 0 5 33343

OFF

Hivatalosan - maradjunk ennél! - a H0 az a 0 fele, vagy angolul half-null, németül halb-null. Az, hogy az amcsik "édzs-óu" kiejtéssel mindent egyszerűsítenek...

ON

Előzmény: benbe (33327)
Kalauz bácsi Creative Commons License 2023.11.26 0 0 33342

Ilyet valamiért nem mertem venni aliról, azt gondoltam, hogy megbízhatatlanok. De ezek szerint rosszul gondolom, ha nálad ezek teljesen megbízhatóan vagy legalább is legalább annyira megbízhatóan működnek, mint egy bármelyik modellboltban kapható kész változatok.

Előzmény: benbe (33341)
benbe Creative Commons License 2023.11.26 -1 1 33341
Előzmény: Kalauz bácsi (33340)
Kalauz bácsi Creative Commons License 2023.11.26 0 0 33340

Alis linket tudnál írni a Futaba utánzatokról?

Előzmény: benbe (33335)
benbe Creative Commons License 2023.11.26 -1 0 33339

A nulláról épített dekóder tényleg lehet olcsóbb, de, mint írtad, ahhoz kell pluszban ez-az. Arduino alapon már nem fog kijönni a matek, szemben a parancsközponttal, ami harmada-negyede a gyárinak, és nem kell panelt csinálni, forrasztani, PIC-et írni, csak rádobod a motor shield-et az Arduinóra, USB-n rátöltöd a projectet és kész vagy, nagyjából három perc alatt.

Előzmény: diginewl (33338)
diginewl Creative Commons License 2023.11.26 -1 0 33338

Váltódekódert/fényjelző dekódert fillérekből össze lehet hozni. Jóval a bolti ár alatt, még akár egy próbanyákra is. (Igaz kell egy PIC író, de az minden háztartásban van :))

A PACO oldalán hemzsegnek a megoldások (tekercses, motoros, szervós, 4/8 db, tekercs+relé, tekercs+szervó). Szinte minden megoldás fenn van, már kb. 2002 óta.

https://usuaris.tinet.cat/fmco/download_en.html

 

Meg ott vannak a mostanság divatos arduinó-s DCC megoldások, ahhoz még programozó sem kell, csak egy PC és USB port, az meg tényleg mindenhol akad.

Ha valaki egy központot meg tud építeni, és az működik is, akkor szinte csak a mozdonydekódert kell megvennie, minden más periféria megépíthető.

 

Előzmény: benbe (33336)
benbe Creative Commons License 2023.11.26 0 2 33337

Szolenoid mágneses: DigiSwitch

Analóg motoros: DigiMot

Szervó: DigiServo

Előzmény: hory004 (33332)
benbe Creative Commons License 2023.11.26 0 1 33336

Nincs olyan jelentős különbség árban a házi dekóder és a Digitools között, mint a házi parancsközpont és egy gyári között. Ráadásul a parancsközpontnak alapból csak két kivezetése van, a váltódekóderhez kellene valami interfészpanelt is barkácsolni, aminek a munkaidejét is ide számolva már bőven a gyári éri meg jobban. Szerintem saját dekóder építése akkor éri meg, ha valami nagyon sajátosat szeretnél megvalósítani.

Előzmény: Kalauz bácsi (33331)
benbe Creative Commons License 2023.11.26 0 2 33335

Én AliExpressről rendeltem kínai Futaba-utánzatokat, teljesen jól működnek. Terepszint alá kell általában beépíteni őket, és mivel szabadon állítható a két végállásuk a dekóderben, így bármekkora elmozdulást meg lehet velük valósítani, így mindenféle váltóhoz és más mozgó objektumhoz jók.

 

Én polarizálom a váltóimat, a rövidebb mozdonyoknál lehet jelentősége. Az a néhány plusz vezeték és a dekóderenként 3000 forint nem oszt, nem szoroz, és ad egy plusz üzembiztonságot. Pont a PIKO gőzösömnél lehet jól hallani, hogy hasznos. Bár nem életbevágó.

 

A visszajelzés a legtöbb dekódernél a dekóder állapotát jelzi vissza, amit amúgyis szinte 100% biztonsággal tudsz a kiküldött parancsból. Hogy a váltó tényleg átállt-e, az ebből se derül ki, ahhoz a váltóhoz kellene valami érzékelőt építeni (infrásat, vagy elektronikusat). Ha a váltókat digitálisan állítod, a Z21 App-al vagy például TrainControllerrel, az amúgyis ki fogja jelezni neked a váltók vélt állását, ami amúgy 99,99%-ban nálam igaznak is bizonyul.

Előzmény: voroskoia (33330)
benbe Creative Commons License 2023.11.26 -1 1 33334

Azért szerintem nem nüanysznyi, hiszen mozgalmas üzem esetén majdnem minden vonatnak más vágányutat állítunk, a váltók mozgó alkatrészként magukra vonják a figyelmet, ráadásul egy majdnem teljesen néma asztalon a nagy csattanások eléggé fölhívják magukra a figyelmet. A szervós állítás olcsóbb és jobb, minden mást érdemes elfelejteni.

 

Az igazinál nem tudom, mi csattan. Rengetegszer kentem motoros váltók sínszékeit, összekötőrúdját, kampózárját életemben, ilyenkor a váltó mellett állva, MAVOX-rendszeren kérek váltóállítást, vonatfotósként is rengeteget álltam átálló váltók mellett. Sose hallottam csattanást, nem tudom, mire gondolsz.

Előzmény: szergely22 (33328)
ysenyerkesz Creative Commons License 2023.11.26 0 0 33333

Még egy észrevétel, javaslat. Keress a közeledben egy vasútmodellező klubot, és látogass el hozzájuk.

Ott biztosan sok segítséget fogsz kapni, és ami még fontosabb, valószínűleg testközelből fogod látni a válaszokat is.

Előzmény: voroskoia (33325)
hory004 Creative Commons License 2023.11.26 0 0 33332

A váltómotorokat akartam írni először, csak elfelejtettem...

 

Amit linkeltél először, piko és minden más elektromágneses állítóműhöz digiswitch (ha már digitools) kell, digimot a (szervó)motoros állítóművekhez kell, pl az MTB MP1.

 

---

Más:

Roco Booster kábel, volt már róla szó, Roco booster kábelen sima RJ9-es csatik vannak?

Előzmény: voroskoia (33330)
Kalauz bácsi Creative Commons License 2023.11.26 0 0 33331

Ha már DCC-EX, akkor miért veszel váltó- és eszközdekódert, miért nem magad csinálod?

Előzmény: voroskoia (33325)
voroskoia Creative Commons License 2023.11.26 0 0 33330

Szia benbe!

 

Láttam a futaba feliratot a digitools képeken, de nem gondoltam, hogy fontos lesz. Átolvasva alaposabban a váltómű leírását már nem teljesen értettem, hogy miként lehet a kettőt összehozni, de akkor nem is erőltetem. Futaba eszközöket hol érdemes beszerezni? Jók minden sín típushoz? Van valami különleges, amit érdemes lenne tudnom?

 

A váltóval kapcsolatban: a PIKO oldalán azt olvasom, hogy nem nagyon kell a szív polaritásával foglalkozni, mert gyorsan átmegy rajta a vonat, viszont a MarTrain leírás mindenképp javasolja a polarizálást. Kinek higgyek?

 

Illetve a DigiServo-4HP (úgy látom, hogy ez kell a polaritás álláshoz, az NP nem tudja) visszajelzést is tud küldeni, csak még kell hozzá DigiSens is. Szóval így kell készüljek, hogy minden váltóhoz kell motor, továbbá a vezérlőn és a visszajelző egységen is 1-1 bekötési pont?

 

Köszönöm!

Előzmény: benbe (33327)
voroskoia Creative Commons License 2023.11.26 0 0 33329

Szia hory004!

 

Igen, tudom, hogy európában inkább H0, csak kínában, amerikában inkább HO, ezért nézem mindkettőt.

 

Igen, LaisDDC-t néztem, teszek vele egy próbát. A CV olvasás egyelőre sokat nem mond, tudom miről beszélsz, de élesben nem próbáltam. Úgyis szükség lesz rá, nagyon nem aggódom miatta.

 

A füstölős linket köszönöm, tényleg nem triviális a dolog, így már értem, hogy miért nem látom mindenhol.

 

A Z21 vs. DCC-EX témában leírtakban alighanem teljesen igazad van, de ez elvi kérdés, abból nem szeretnék engedni. Biztos fogok vele szívni, de közben talán tanulok ezt-azt.

 

Köszönöm a visszejelzést!

Előzmény: hory004 (33326)
szergely22 Creative Commons License 2023.11.26 0 2 33328

Nem akarok veled köteledni, csak te hoztad fel most...

Szóval nem nagyon értem ezt a motoros váltóállító mizériát.

Először is a játék annyira nüansznyi része a váltóállítás, hogy nem fektetnék bele túl nagy energiát/pénzt.

Másodszor, az igazinál sem hangtalan az átállás és ott is előfordul a csattanás.

Viszont a megbízhatóság, bonyolultság szemszögéből lehet hogy a motoros jobb, nem tudom. Érdekelne a megoldás!

 

Előzmény: benbe (33327)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!