Tegyük rendbe a dolgokat, mert itt keveredik ez-az.
Az MKV nem festett át semmilyen kocsit pirosra azért, hogy azt gyorsjáratként közlekedtesse. Mivel eleinte kicsit döcögött a 200-asok sorozatgyártása, az Ikarus esetenként exportból visszamaradt kocsikkal szolgálta ki a megrendelői igényt. Miskolcra 260-as és 280-as is érkezett "tanácsi kék"-től eltérő színezésben. Ezek nem csak festésükben különböztek társaiktól, hanem altípusukban is, tehár nem a Miskolcon szokásos 260.03, vagy 280.15-ösök voltak:
1975-ben érkezett négy 260.01-es, SZU városi kivitel, sárga színben (GC 69-37 - GC 69-40)
1975-ben vettek állományba öt, 1974-es gyártású piros csehszlovák 280.08-ast (GC 69-32 - GC 69-36)
1977-ben jött a két 280.07-es bordó csíkkal (GC 82-70 és 82-71)
Szintén 1977-ben jött négy mezei 280.06-os volánsárgában (GF 15-07 - GF 15-10)
Végül 1981-ban érkezett egy szem 1980-as évjáratú 280.08-as, kék-fehérben (GF 40-15)
Volt olyan kósza elképzelés a GC 69-esek érkezésekor, hogy azok (ha már úgyis pirosak) gyorsjáratban közlekednek majd, de természetesen ebből nem lett rendszer. Az összes eltérő színű járművet az első vázjavítás alkalmával kékre fényezték át.
A kezdeti időkben az ezek mellett beszerzett 260.00-ás és 280.00-ások természetesen mindenben, így színezésükben is megegyeztek a BKV-s járművekkel. Viszont az 1973-ban, 1976-ban és 1977-ben beszerzett 260.03-as és 280.15-ösök egy része elöl-hátul kék lökhárítóval érkezett szürke helyett.
Ha van ismerősöd a TV filmtárban előkeríthető róla a TV Híradós Miskolci riport.
Valamiért nem értem rá és főnököm csak egy hónap múlva küldött le, hogy nézzek rá az ügyre.
Egy hónap elég volt arra, hogy a piros 280-k már ne csak Diósgyőr felé, hanem a (ha jól emléxem ??) a 4-14-es Repülőtérről induló vonalra is elkerüljenek.
Sőt a Tapolcára járó 2-es vonalon is feltűntek.
Azzal jöttem vissza, hogy az ötlet jó, de ahhoz a magyar szervezettségi szint kevés.
Igen. Annyi a különbség a korabeli 280.15-höz képest, hogy körben feles ablakai vannak, nincs rajta teleablak, meg oldalsó relációdoboz, meg ködlámpa. Gyárilag volt benne kalauzülés hátul. Szerintem a képen egy 280.07 van. Egyenes műszerfalú, nincs ködlámpája, nagyablakos és nincs hátul teleablakos vészkijárat.
Annyit hozzátennék még, hogy a 82-70 és a 82-71 nem 280.08-asok voltak tudomásom szerint, sem 280.15-ösök, hanem 280.07-esek (amik eredeti rendeltetési helyéről viszont halvány fogalmam sincs).
Még színes képfelvétel is van valahol egy piros-fehér csuklós bal oldaláról - ami viszont a csehszlovák kivitellel ellentétben nem teljesen piros alul, hanem csak középen, a két díszléc között, alul és felül pedig fehér.
A GC 69-32...69-36, 82-70, 82-71-es rendszámú Ikarus 280-asok voltak pirosak és Ikarus 280.08-as altípusúak, tehát csehszlovák kivitelűek és exportból visszamaradt járművek. Később természetesen bekékültek.
Arról szólt hogy a gyorsjáratok kocsijait pirosra festették.
Az eredetileg kék csuklósokat egy részét pirosra festették és a különböző, a Tiszairól Diósgyőr felé járó gyorsjáratokra osztották be ezeket a kocsikat.
hamar összedőlt a rendszer, mert az utasoknak azt mondták ami piros az gyorsjárat.
Igen ám de már egy hónapon belül a piros csuklósok jártak nem gyorsjárati fordákat is.
Össze-vissza.
Így azután igen hamar 1-2 éven belül, valamennyit visszafényezték kékre.
2006/2-es VAM, Krepsz Zoltán cikke, utolsó mondat, "Utánanéztem, tényleg létezett piros Ikarus 30-as, még ha nem is jelentős számban" Ettől még persze, a Vértest nyilván a saját színe vezette a fényezés során
Nekem inkább az az érzésem, hogy a volánt annak idején a saját alapszíne (piros-fehér) vezette a festés ügyében, beleértve a kétszer akkora GEX-274-nél is.
Lehet, hogy itthon volt piros, kék, zöld 30-as (amilyenre az aktuális téesz, vállalat, vagy bármi kitalálta, hogy festik), de hogy a MÁVAUT/AKÖV hosszú távon ilyet üzemeltetett volna, már nem gondolnám. Elég egy baleset, vagy csak egy tolatás közben kidöntött oszlop, és máris kereshetik azt a fajta festéket, ami nekik nincs.
Talán a Kókadt Kalász Mezőgazdasági Szövetkezetnek valóban volt piros Ikarus-30-as autóbusza.
Hisz amikor összevonták ezeket a buszokat Szekszárdra, akkor csak kb. egy harmad részük került a 11.számú AKÖV-höz, kb. egy harmaduk alkatrész lett, de kb, egyharmadukat eladták civil (közületi) felhasználóknak.