Nem BiztoS, hogy ő hozzá is felmentek a szálak, de az látszik mindenképp, hogy a BKK felső szinten próbál "bevételmaximalizálni". Ami alapból nem is baj, hatékony működés, meg minden. Csak, hát nem úgy kéne, hogy:
leszereljük az automatákat,
megkopasztjuk a külföldieket,
betoljuk mindenhová az EAF-ot, ha kell, ha nem.
Azokkal a dolgokkal, meg nem csinálunk semmit, amikkel kéne, például:
nem emeljük 500-ra a 450-es sofőrnél váltható vonaljegyet,
ellenőrök létszámát, hatékonyságát (pl. közteresek) nem növeljük,
nem próbáljuk betömni az értékesítési rendszerben tátongó lyukakat, mind területi lefedettség, mind a termékek kapcsán (pl. az időaalpú jegy kb semmire se jó így, illetve mobilon nem lehet gyűjtőjegyet venni).
"Nem csoda, hogy az utasok is kikérik maguknak: ne szórakozzon velük a BKV. Ők ugyanis nem tudják, hogy ez a szakmaiatlan és felelőtlen ötlet nem a BKV, hanem a szolgáltatás megrendelője, a BKK valamelyik szakértőjének a fejéből pattant ki."
Tarsoly András, Schulek Tibor, IGy, Barkó Richard, stb. környékén kell keresni az agytrösztöt véleményem szerint.
Így van, baj van az emberekkel. Lehetnének például sokkal tágabb hőmérsékleti tűrőképességeik, akkor nem kéne klíma a buszra, sőt meg se kottyanna nekik, ha menne nyáron a fűtés is, hogy a lefosott Volvo fel tudjon menni a dombra vízforralás nélkül. Sokkal egyszerűbb lenne, ha az emberek nem olyanok lennének, mint amilyenek. Hogy mégis olyanok legyenek, mint amilyennek szeretnénk őket, gyepáljuk őket egy kicsit. Szereljük le a klímákat.
Na, pont ez megy elsőajtózás ügyben. Nem érti az utas a BKK főhadiszálláson született zsenik agyából kipattant "szakaszos" és "hétvégi" elsőajtózást? Semmi gond, akkor is bevezetjük, majd az evolúció teszi a dolgát, 2070 környékén már a turisták is fejből fogják fújni, hogy a Döbrenteinél EAF, a Március 15-e téren meg már összajtós az ötös!
Amíg az utas nevű állatfaj nem kjépes az egyszerű szabélyokat betartani, addig lesznek ilyenek. Nem az eaf-fal van a baj, hanem úgy en block az emberekkel
"A másik hülyeség a vonal egy szakaszán való első ajtózás (pl. 112). Nyilván a belvárosban nem szerencsés ezt a rendszert bevezetni, de akkor a járat másik részén se legyen"
Én is így vélem, a Belvároson áthaladó fővonalak esetében a teljes vonalon meg kell/kellett volna hagyni az összajtózást.
Az egyik kommentelő tűpontos véleménye az egészről (mint belsős), csak egyetérteni tudok vele, a 85 elsőajtós posztjával kapcsban írta :
"Nagyjából ugyanezt tudnám elmondani. Aki a rendszert kritizálja, az nem feltétlenül bliccelő, sőt.Lehet felhozni ezeket a példákat, hogy vidéken, egyéb kisvárosokban működik. Külföldön működik. Máshol sincs elektronikus jegyrendszer, de mégis működik.Csakhogy esetünkben ezeknek egy olyan kombinációjával futunk neki a problémának, ami nem szolgálja a célokat és nem is működik.Itt egy 2 milliós nagyvárosban próbálunk (az autózást visszaszorítandó) versenyképes, gyors, pontos, zsúfoltságmentes eljutási lehetőséget biztosítani úgy, hogy 1 méterről, plexi mögül, szemrevételezéssel, fél másodperc alatt kell 70 különböző fajta díjterméket, igazolványt felismernie a sofőrnek. Itt vagy rendes ellenőrzés nincs, vagy nem sikerül biztosítani a kívánt közlekedési alternatívát.Ehhez képest a Covid alatt bevezették egy csomó nagy forgalmú járaton ezt a rendszert, és most, hogy visszarendeződik az utasforgalom a járvány előtti szintre, egyre nagyobbak a késések.Lehet növelni a menetidőt? Lehet. Azzal az autózás visszaszorítását szolgáljuk? Azzal az eleve hosszú évek óta rendesen fizető utasokat szolgáljuk?Vagy lehet nem növelni a menetidőt, akkor a járművezető szünete lesz rövidebb, ami hétvégén sok esetben még kevesebb, mint hétköznap. Így akkor a járművezető lesz túlterheltebb, és elhagyja a budapesti szektort, emiatt maradnak ki járatok szerte a városban hónapok óta."No, de hát muszáj ellenőrizni!" Vegyük sorra az ellenőrzés hatékonyságát.1. Aki jeggyel száll fel, eleve nem látni, mit dug be a lyukasztóba. A lyukasztó ráadásul eléggé megbízhatatlanul üzemel, ezért általában a sort is feltartják.2. Aki életkor alapján jár ingyen, annak az igazolványáról lehetetlen ilyen távolságból bármit leolvasni. Többen vissza is élnek vele, az utolsó 5 évet 65 alatt már lecsalják.3. Legalább 2 számjegyű %-a az utasoknak a szociális kedvezményt biztosító MÁK-kártyával száll fel. Ezen se arckép nincs, se jól leolvasható adatok. Iszonyatos mennyiségű a visszaélés, ráadásul egy kártya két embernek biztosít utazási lehetőséget.4. De aki szép lila BKK-termékkel száll fel, az sem feltétlenül szent. Rendesen mennek a csalások: felnőtt tanulóbérlettel, biciklibérlettel, kutyabérlettel, Budapesten környéki bérlettel/jeggyel, és sorolhatnám.5. És akkor erre jött egy jó nagy lapáttal az egészségügyisek és szociális dolgozók A4-es formátumú járványhelyzet alatt érvényes igazolása, amit fű-fa kinyomtatott, rányomott egy bármilyen céges pecsétet, és járhatott vele ingyen.Hogy lehet kiszűrni ezeket az eseteket? 1-3. esetben ha egyesével közelről elolvasod az adatokat, akkor ki lehet, de akkor 250%-os menetidővel közlekedik a járat. 4. esetben pedig 1,5 éven át semmit nem lehetett tenni, mert a kormányrendelet úgy volt megfogalmazva, hogy sokezer cégre és intézményre vonatkozott a kedvezmény, és nyilván annyi cégnevet nem lehet fejben tartani.A sofőr választhat, hogy alaposan ellenőriz, a járat késik, és a végén már az utasok kezdik el őt vegzálni, hogy menjen már, vagy:csak azt ellenőrzi, amit tud ellenőrizni és könnyen ellenőrizhető: a bérletet vásárló felszállókat, amelyek között a rendesen fizetők aránya kb. 98-99%. Ha ellenőriz a sofőr egyáltalán bármit, akkor az esetek elsöprő többségében ez az eset az érvényes. Ezzel viszont sok időszakban a felszállók akár 40-60%-a is kiesik az érdemi ellenőrzés alól.Mindenhol rá szoktak jönni, hogy a jegyet nehéz ellenőrizni, vesznek egyet és ugyanazt dugdossák a lyukasztóba hónapokig. Kész, ennyit a bliccelők kiszűréséről.És akkor zsúfoltság: mivel olyan járatokon vezetik be a rendszert, amelyeknek igenis túl nagy az utasforgalma, előbb utóbb már nem is maga az ellenőrzés lassítja a járatokat, hanem az a puszta tény, hogy rengeteg ember nem 3-4, hanem egyetlen egy ajtón kell, hogy felszálljon.Lehet mondani, hogy hát menjenek játra az utasok. Egyrészt az is idő, másrészt rengeteg a nehezen mozgó/idősebb utazó, aki az ajtótól 2-3at még gyorsan lelépeget, de egy eleve tömött buszon végigsétálni a hátuljáig már sok idő neki. Ő feltart mindenki mást is. Ezidő alatt az első ajtónál tumultus van, így a többiek nem tudnak felszállni sem, hiszen a szabály az szabály. Így a busz lekési a szabad jelzést, mert túl sokáig kell a megállóban ácsorogni, és kész is van 1,5 perc késés. Ha ez a vonal több pontján is megtörténik, 6-8 perc késés lazán megvan. És általában ezen a fórumon senki nem szokott örülni, ha késnek a járatok, jogosan. Ráadásul emellett mindenkinek zsúfolt buszon, rengeteg emberen átverekedve kell végignyomnia magát a busz hátuljáig.Ez a rendszer hatékony ember általi ellenőrzésre alkalmatlan, aki azt hiszi, hogy ki vannak szűrve a jogosulatlanul utazók, az saját magát csapja be, élen a BKK-val.Azt az érvet még fel lehet hozni, hogy így legalább hajléktalanok nincsenek a járatokon, de egyrészt arra nagyon sok sofőr elsőajtózás nélkül is figyelt, hogy ez így legyen, másrészt már a hajléktalanoknál is sokszor rendesen kifizetett, érvényes jegy van.Ja, és a kedvencem. Jegyeladás. Mindenkinek akkor jut eszébe előtúrni a pénztárcáját, abból is ezer év, mire kiszámolja az aprót, vagy beveti az ősi trükköt, hogy 20000-essel fizet, hátha nem tudok visszaadni és továbbengedem, de persze vissza tudok. És ez is vagy bő 1 perc, ha egy kicsit is lassú az utas.Természetesen örömmel hallgatok az általam leírtakra velős cáfolatokat, de tekintve, hogy havi 200 órában kísérem figyelemmel a történteket, nehéz lesz meggyőzni az ellenkezőjéről, előre mondom.Én 16 hónapon keresztül minden porcikámmal igyekeztem elérni, hogy maximális hatékonyságú ellenőrzés mellett tartsam a menetidőt és az utasok minden egyéb más ügyével-bajával is foglalkozzak (lassan mozgó utast megvár, jaj, véletlenül nem szállt le, kerekesszékes felsegítése, stb.).De, amikor már azon kaptam magam, hogy egyre több az utas, és rendszeresen 6-9 perces késéssel sikerül a járat, akkor már átgondoltam a prioritásaimat. Ez így nem szolgáltatás."
Úgy érzem a BKV presztízst csinál ebből a z eaf.-ből. Most hétvégétől a 85-ös, állítólag nemsokára a 23, 23E stb. Minden héten pár új vonal.... Akkor mondják azt hogy mostantól az összes autóbusz és troli vonal hétvégén eaf. (inkább ne!) A másik hülyeség a vonal egy szakaszán való első ajtózás (pl. 112). Nyilván a belvárosban nem szerencsés ezt a rendszert bevezetni, de akkor a járat másik részén se legyen. Ezzel csak a menetidő növekszik, ráadásul a buszvezetők nagy része oda se figyel mit mutatsz fel, vagy nem is látja jól. A problémás járatokkal egyetértek (pl. a 99-esen talán lehetne mindennap, de ennek a hátránya a járművezetők vegzálása lenne valamint azért ez elég forgalmas járat).
16-os:egy autó +1.5, másik +9.5, harmadik +12.5,negyedik + 11.5.Lássa mindenki,ha már a winmenetrend ilyen esetekben véletlen mindig lehal mikor ekkora siker van eaf téren. http://www.bkvrealtime2.nhely.hu/map.html
Látom a kirendelt minuszoló ügyeletes már itt van-:) Sikerült mégegy vonalat szétverniük,büszkék rá minden bizonnyal.(nyomjad a minuszt erre is,lássa a főnököd hogy melózol a fizetésedért).