Keresés

Részletes keresés

mmormota Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1061

Ha a teljes tápfeszültség csak 16V, akkor elég az induktív terheléssel párhuzamos dióda, meg egy 1kOhm a Gate-Source közé, nem kell ennél bonyolultabb Gate védelem. (mert az IRFZ44 Gate_Source maximális megengedett feszültsége 20V, ami nagyobb mint a táp)

Mungo Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1060

Előzmény: Mungo (1057)
mmormota Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1059

A Gate-Source közé pedig egy ellenállás, hogy ne lebegjen ha semmit se kötsz rá. pl 1kOhm.

Előzmény: mmormota (1058)
mmormota Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1058

 A jelenség az, hogy a FET nulla G-S feszültség esetén is átereszt. Mi történt?? Valami önindukciós rúgás, vagy mi?

 

Gyanítom, hogy két hibát is elkövettél. Egyik, hogy a Gate-Source vezérlő feszültséget egyszerűen úgy oldottad meg, hogy mikor be akartad kapcsolni, akkor rákötöttél egy feszültséget a Gate-re, mikor kikapcsoltad, akkor elvetted és a Gate szabadon maradt. Ez az első hiba. A második, hogy az induktív terhelés kikapcsolásnál jelentkező önindukciós feszültségét nem korlátoztad egy diódával. Ennek következtében kikapcsolásnál a Drain feszültség hirtelen nagyon magassá válik, sokkal magasabbá mint a tápfeszültség. Ez a feszültség ugrás a Drain-Gate kapacitáson keresztül (ez a Fet belső tulajdonsága) megnöveli a Gate feszültséget, különösen ha a Gate szabadon marad. Olyan nagyra növelheti, hogy a Gate szigetelés átüt, és a Fet tönkremegy.

 

Ennek elkerülésére:

1. az induktív terheléssel párhuzamos dióda, ahogy Mungo írta

2. a Gate-et kis impedanciával kell meghajtani akkor is, ha kikapcsolt állapotba vezérled a Fet-et.

Ez egy kicsit bonyolultabb. Ha a tápfeszültség sokkal nagyobb mint a Gate-Source maximális megengedett feszültség, akkor a kikapcsolásnál a Drain-en fellépő, diódás korlátozásnál csak a tápfeszig emelkedő feszültség lépcső is tönkreteheti a Fet-et. Ezért ilyen esetben a Gate feszültséget korlátozó megoldást kell használni. Pl. egy Fet meghajtó IC-t (javasolt), vagy egy kis áramkört Zenerrel és diódával. A Zener egyedül lassú és nem elég biztonságos erre, ezért biztosabb úgy csinálni, hogy ellenállással és Zenerrel fixen létrehozod a korlátozáshoz szükséges feszültséget, ezt egy kondenzátorral hidegíted, majd ehhez csatlakozik a Gate-re menő korlátozó dióda. 

Előzmény: Az öreg hal (1056)
Mungo Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1057

Vettem egy másikat, ennél a G-re kb 10 V-ot adtam egy feszültségosztón keresztül, és a tekeccsel sorba kapcsoltam egy diódát nyitó irányban.

 

A védődiódát a tekerccsel párhuzamosan kell kötni méghozzá úgy, hogy amikor a tranzisztor bekapcsol a dióda záró irányú legyen. Ilyenkor kikapcsoláskor nem rúgja agyon a tranzisztort a tekercs és sok évig fog hibátlanul működni.

Előzmény: Az öreg hal (1056)
Az öreg hal Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1056

Hali a témához szólóknak, meg mindenkinek!

 

SIKER! Igaz másodjára, amit nagyon nem értek. Megpróbálom röviden elmondani.

Néhány FET tipust összeszedtem a neten, amivel elmentem egy elektronikai boltba, ahol végül is IRFZ44N típust tudtak adni. (480 Ft) Ez több 10 ampert is elbir! A múltkor rosszul mértem, nekem kb fél A-t kell kapcsolgatnom, vagyis igazi nagyágyú a verébre. Sorba kötöttem az S-D lábakon át a tekerccsel, és a G lábra a kapcsolón keresztül ráadtam a teljes tápfeszültséget, ami 16 V. Ez több alkalommal indítva, tökéletesen működött, majd talán a 4. kikapcsolás után elszállt. A jelenség az, hogy a FET nulla G-S feszültség esetén is átereszt. Mi történt?? Valami önindukciós rúgás, vagy mi?

 

Vettem egy másikat, ennél a G-re kb 10 V-ot adtam egy feszültségosztón keresztül, és a tekeccsel sorba kapcsoltam egy diódát nyitó irányban. A neten láttam ilyen kapcsolási rajzot. Ez is teljesen jól működik, mint az első verzió, de valaki nyugtasson meg, hogy ez így is marad! Esetleg magyarázza el, mi történhetett !?

Több helyen is olvastam, meg látom is, hogy ezeket az alkatrészeket hűtőbordára szokták szerelni a melegedés miatt. Na, én is ráraktam egy számítógépből kikapott hűtőbordára, ami szintén az ágyú és veréb esete, mert még csak nem is langyosodik. Mindegy, ez így marad. Még zárójelben annyi, hogy nem vagyok teljesen "almafabéka", műszeripari szakközépbe jártam, ahol építettünk egyfokozatú tranzisztoros (sőt csöves!) erősítőket, amit aztán oszcilloszkóppal nézegettünk, méregettünk. De ez olyan régen volt, hogy talán igaz sem volt.

 

Ha olyan állapotba kerül, majd felteszem a youtube-ra.

 

Üdv: Az Öreg Hal

 

Mungo Creative Commons License 2017.10.25 0 0 1055

Kedves öreg hal!

 

Abszolút laikusként ne fogj hozzá egyedül semmiképpen, mert csak baj lesz belőle. A megoldás amit mmormota ajánlott tényleg pár száz forintból kihozható, de ehhez azért kell némi ismeret, legalább olyan szinten, hogy az adott alkatrésznek melyik lába mivel van kapcsolatban. Régi döglött masinából bányászni szintén igényel annyit, hogy melyik mire való, hogyan lehet a működőképességről meggyőződni, meg ilyenek. Kellene egy elektroműszerész, vagy legalább villanyszerelő ismerősödnek lenni ahhoz, hogy eredményes lehessen a barkácsolás. Ne haragudj, hogy ilyeneket írok, de hidd el érdemes ezen elgondolkozni.

Előzmény: Az öreg hal (1052)
Láló 36 Creative Commons License 2017.10.25 0 0 1054

És lassú.

Előzmény: mmormota (1053)
mmormota Creative Commons License 2017.10.25 0 0 1053

Célszerűbb egy pár száz forintos alkatrészt megvenni (ismert adatokkal), mint ismeretlen alkatrészekkel próbálkozni.

A szilárdtest relék egy része triac-kal működik, váltóáramhoz tervezték, egyenáram esetén bekapcsolva marad.

Előzmény: Az öreg hal (1052)
Az öreg hal Creative Commons License 2017.10.25 0 0 1052

Köszönöm a választ (Hazavágyónak is), körbenéztem FET témában a net-en (nem vagyok nagy elektronikai szakember), valóban egész egyszerűen megoldható. Van otthon döglött TV, számítógép, szerinted ezekben lehet ilyet találni?

A net-en rábukkantam az elektronikus relére is (SSR), ezzel még egyszerűbb lenne, lehet, hogy ez lesz a megoldás. Ez kicsit drágább, 2-3 ezer Ft.

Előzmény: mmormota (1051)
mmormota Creative Commons License 2017.10.23 0 0 1051

Ha egyenáramot kell kapcsolgatni, a PowerFet a kézenfekvő választás. Kicsi, olcsó, megbízható.

 Pl. a Lomex kínálatából (de van vagy 100 féle náluk ami alkalmas):

IRFB3306PBF (IR) N-POWERFET 60V 160A 230W 0.0033R TO-220AB (TO-220) 

Előzmény: Az öreg hal (1049)
Az öreg hal Creative Commons License 2017.10.23 0 0 1049

Sziasztok!

 

Kellene egy kis segítség: Van egy elektromechanikus kütyü, amit most nem részletezek. A lényeg, hogy egy érintkező egy tekercset ki-be kapcsolgat, kb másodpercenként 2-szer. Ez jól működik, de x idő múlva az érintkező beég, oxidálódik, stb. Arra gondoltam, hogy tirisztorral (?) vagy tranzisztorral (?) kellene kis áramot kapcsolgatva megoldani. 

Ebben szeretnék hozzáértő embertől tanácsot kérni. Milyen ezközökkel, hogyan? Lehetőleg minél egyszerűbb legyen! A kütyü jellemzői: Most egy szkenner tápegysége működteti, ami a felirata szerint 13 V / 1 A egyenáram. Ezzel szemben műszerrel bekapcsolt állapotban 15 V-ot, és kb 4 ampert mérek. (Lehet ez?)

 

Ha valaki tud segíteni, kérem legyen egy kicsit szájbarágós. (Melyik lábra mit kössek, esetleg rajz.)

 

Köszönettel: Az Öreg Hal

_Pirx64_ Creative Commons License 2017.06.27 0 0 1048

Jellemző! :D Kolumbusz tojása! :D

Előzmény: Mungo (1047)
Mungo Creative Commons License 2017.06.27 0 1 1047
Előzmény: miniator (1041)
_Pirx64_ Creative Commons License 2017.06.27 0 0 1046

OK! Igazad van. 

Viszont fontos a kiflinél ekkora pontosság?

Előzmény: takacs.ferenc.bp (1045)
takacs.ferenc.bp Creative Commons License 2017.06.20 0 0 1045

Csak 0,5 C° a pontossága (a -10 C° +85 C° tartományban).

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/58557/DALLAS/DS18B20.html

 

Előzmény: _Pirx64_ (1044)
_Pirx64_ Creative Commons License 2017.06.20 0 0 1044

Ráadásul század fok pontosságra nincs is szükség - szerintem - ilyen esetekben. 

Előzmény: XRive (1043)
XRive Creative Commons License 2017.06.19 0 0 1043

Hőmérsékletmérésnél már egy tizedesjegy esetén is több múlik a mérési eljáráson mint a műszeren.

Két tizedesjegy amatőr célra ~ teljesen értelmetlen.

Előzmény: miniator (1041)
_Pirx64_ Creative Commons License 2017.06.19 0 0 1042
Előzmény: miniator (1041)
miniator Creative Commons License 2017.05.10 0 0 1041

Sziasztok!

 

Hozzáértő ember meg tud építeni egy olyan hőmérőt, ami két tizedesjegyig mér? Tehát technikailag kivitelezhető?

Kenyértészta kelés közbeni hőmérséklet változásait szeretném mérni. 

Interneten csak ovulációs hőmérőt találtam, de annak nem jó a mérési tartománya(32-45°). Nekem kb. 20-30° közötti kéne.

 

Kösz. 

ebédfuti Creative Commons License 2017.01.23 0 0 1040

Köszi! Az sajnos nem kompatibilis ezzel a rendszerrel....

Előzmény: Törölt nick (1039)
Törölt nick Creative Commons License 2017.01.22 0 0 1039

Mintha a Conrad is ezt és ilyesmiket árulná....

 

https://www.conrad.hu/hu/radios-taviranyito-max-hatotav-30-m-belteri-renkforce-1208459.html

 

Össze kellene hasonlítani kicsit mélyebben.

 

 

Előzmény: ebédfuti (1038)
ebédfuti Creative Commons License 2017.01.22 0 0 1038

1lemaradt......

ebédfuti Creative Commons License 2017.01.22 0 0 1037

Sziasztok! Ilyen Elro AB440r típusú távirányítót keresek, lehet szettben is. Régen vettem még a Metroban pár aljzatot, amit ezzel vezérelek, de kellene még legalább egy irányító. Esetleg valakinek elfekvőben? Németországból nem nagyon akarok rendelni.... Köszönöm!!!!

XRive Creative Commons License 2016.12.06 0 0 1036

Efféle autóelektronikai kérdésekre a válasz jellemzően erősen függ a járgány típusától (meg az alkatrészcserét elvégző ember tálentumától).

Azaz: így általánosságban erre nem lehet felelni.

Előzmény: Tretoxx (1035)
Tretoxx Creative Commons License 2016.12.06 0 0 1035

Sziasztok!

 

Remélem, hogy jó helyre írok. Arra szeretnék választ kapni, hogy mitől van az, hogy új vészjelző kapcsolóval megy a vészjelző, de az indexek, azok nem. Azelőtt rossz volt a régi vészjelző kapcsoló és mentek az indexek, de a vészjelző kapcsoló az nem. Mivel lehet a gond?

XRive Creative Commons License 2015.10.27 0 0 1034

Legegyszerűbb egy, a főtűvel párhuzamosan kapcsolt 220-as relé, ami a szivattyút rákapcsolja az akkura. De: bízd ezt szakemberre, az a csatlakozó nem véletlen van olyan szépen szigetelve.

Előzmény: hossszú67 (1033)
hossszú67 Creative Commons License 2015.10.27 0 0 1033

Plusz egy vezetéket szeretném mellőzni pont azért szeretném automatizálni. Olyan szépen ki van alakítva a Defanak a csatlakozója, még a motorháztetőt sem kell kinyitni kábel csatlakoztatásához. Szivattyúm van be is van már építve, egy Renaultból származó keringető szivattyú ami eredetileg üzemi szivattyúként működik a motor leállítása után tovább keringeti a vizet.

Előzmény: XRive (1032)
XRive Creative Commons License 2015.10.26 0 0 1032

Ha jól látom, ezek lényegében afféle vízkörbe köthető merülőforralók.

 

Szerintem ne automatizáld, hanem szimplán egy külső 12V-os tápról hajtsd meg a szivattyút. Plusz egy csatlakozó, viszont nem kell megbontani a 220-as kört. Ami nem véletlen van úgy szigetelve, ahogyan.

 

Amúgy van már olyan szivattyúd, ami az üzemi vízforgalmat nem befolyásolja?

 

Előzmény: hossszú67 (1031)
hossszú67 Creative Commons License 2015.10.25 0 0 1031

Sziasztok!

Az autómba be van szerelve egy DEFA 230V-os motorfűtés amit most ki szeretnék egészíteni egy 12V-os keringető szivattyúval.

A kérdésem az lenne, hogyan tudnám megoldani, hogy a szivattyú együtt induljon a fűtéssel. A DEFA csatlakozó kábele eléggé zárt, azt csak barbárkodva lehet megbontani azt nem szeretném. 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!