Egyébként alapvető kérdéseket boncolgatsz. Ha rajtam múlna lenne egy valóban eredeti vagy ahhoz közeli állapotot mutató kategória, de azzal nem lehetne forgalomba menni. Műtárgy és kész. Ugyanis épp a közúti alkalmasság miatt kell sok olyan alkatrészt kicserélni, amit egyébként nem kellene. Ha belegondolunk a jelenlegi szabályozás szerint úgy védjük, az OT korú és minősített járműveket, hogy mindent kicserélünk, lefestünk, mert legyen olyan, mint új korában (vagy jobb. . .) aztán ha a további használatban elkopik, lemattul, berozsdásodik, akkor újra az elejétől.
Természetesen külfödön vannak (onnan is szerzem az infókat), de én kis hazánkról beszéltem. Itthon is vannak kiváló szakértői a témának, de még nekik is fejtörést okozott pár apróság. Az átfestésen is látszik, a kényszer, mert csak ott van átpingálva, ahol "látszik". Belül az utastér, raktér, motortér, minden, ami nem "látszik" az eredeti szinben, eredeti állapotban van. Az eredeti alatt azt értettem, hogy nem mókolt, innen onnan összeszedett alkatrészekkel pótolt vas. Természetesen a kora miatt sem lehet minden eredeti rajta, bár nagyon sok mindennen látszik, hogy nem mai darab. Pl. hozzá való generátort 1 db-ot találtam használtan a neten azzal a kitétellel, hogy vedd meg mert ilyet másikat nem találsz :-D. Nem is találtam (az áráról meg jobb nem is tudomást venni). Katonai alkatrészek, még komplett működő rádiók is keringenek a neten csilliárd pénzért. De minden nincs. Angliában kimondott gyújtői tábora van az ilyen gépeknek. Ott érdekesképp a fegyverzet is rajta van (bár gondolom hatástalanított). Voltak ezekből támogató géppuskás, vagy épp rakétakilővős példányok. Éves találokzókon teljes fegyverarzenállal vonulnak fel. Az enyém csak rádiós kocsi volt :-D.
Miért mi a gond? Elvileg még arra is van lehtőség, hogy "jegeljék" a még nem 30 éves vasakat, míg veterán korúak lesznek. Még valamilyen előminősítő rendszer is van. Egyébként, ha nem megy az OT, akkor simán forgalomba helyeztetem. Jogszabályilag, minden adott hozzá. Csak gondoltam első körben megpróbálom az OT-t. Azért is érdeklődtem itt, mert nem akarom csilivilire restaurálni, hagynám úgy ahogy van (a szinét kivéve). Természetesen mindent megcsinálva rajta, amit kell. A hosszú állás miatt pár dolog megadta magát, azokat át kell nézni.
Nem kizáró ok az új fényezés. Csak te írtad a 118743-ban:
"OT vizsgán van esély átnyomni egy 47 éves latonai LR Series 3-t. Ütött-kopott, itt-ott horpadt. Nem szeretném csilivilire restaurálni, mert akkor elveszti mindazt, ami a korát és a történetét mutatja. ... Bezzeg nyugaton "Barn find" állapotban is veterán minősítenek, ha egyszer eredeti, nem kell csilivilinek lenni."
118745: "Műszakilag kifogástalan a gép, teljesen eredeti, de mivel katonai jármű volt, és használták is ezért horpadt."
118750: "Adott egy jármű, ami a mai modern műszaki vizsgát is csont nélkül teljesíti, teljesen eredeti, nem mókolt. A veterán minősítésre nem méltó, mert kicsit ütött kopott, látszik rajta a használat."
118772: "Teljesen eredeti, de látszik rajta a kora, és ezt nem akarom eltüntetni, mert nekem így az igazi :-D"
118776: "Per pillanat még az eredeti állapot visszaállítása folyik. Festés eredeti színre (sajna átfestették), kisebb javítások stb. amint kész majd teszek fel képeket."
Magadnak mondasz ellent. Ha már egyszer átfényezték - főleg nem a gyárban kapott EREDETI színére, hanem egy eltérőre - akkor már közel sem eredeti.
Ha visszafényezed, akkor lesz egy felújított, restaurált, feljavított, kijavított - amelyik meghatározás szimpatikus - autód, ami átmehet a minősítésen.
Amúgy pedig teljesen eredeti autó gyak. nincsen. Mert még a 300 km-t futott 45 éves autón is kellett közben motorolajat és szűrőt cserélni, vagy gumialkatrészket, fék- és hűtőfolyadékot, esetleg gyertyát és légszűrőt.
Ha pedig ezt nem tették meg, hogy megóvják a teljes eredetiségét - ilyen is van - akkor arra nem kérnek rendszámot, mert az már alkalmatlan a közúti közlekedésre.
"Ez teljesen eredeti, de a norvég hadsereg nem adta ki civil használatra csak, ha átfestik. Sajna ezért kell visszaalakítani, mert természetesen az OT vizsgán az első sírás azon lenne, hogy, de, hát ennek nem ez volt a szine. Amúgy is kiváncsi lennék az arcokra, amikor meglátják a katonai átalakításokat (ami természetesen eredeti). Még az itthoni LR guruk is vakarták a fejüket az FFR rendszerén. Nincs is nagyon olyan ember itthon (legalább is sajna nem ismerem), aki csuklóból vágná. Most gyűjtöm az adatokat, de természetesen a katonai mivolta miatt nem teregetik ki a nyilvánosság elé. Az alkatrész beszerzés hatványozottan nehezebb emiatt."
1 perc kereséssel megtaláltam azokat az embereket, akik tudnak neked ebben segíteni:
Akkor ezek szerint az új fényezés kizáró ok az OT vizsgán? Mert a sok csilivili OT-s autó ugye nincs újrafényezve? Nincs telerakva 1-2 éves új, utángyártott eredetire hasonlító (tehát nem eredeti) alkatrésszel? Természetesen tisztelet a nagyon ritka eredeti állapotban megőrzött csodának. Ez teljesen eredeti, de a norvég hadsereg nem adta ki civil használatra csak, ha átfestik. Sajna ezért kell visszaalakítani, mert természetesen az OT vizsgán az első sírás azon lenne, hogy, de, hát ennek nem ez volt a szine. Amúgy is kiváncsi lennék az arcokra, amikor meglátják a katonai átalakításokat (ami természetesen eredeti). Még az itthoni LR guruk is vakarták a fejüket az FFR rendszerén. Nincs is nagyon olyan ember itthon (legalább is sajna nem ismerem), aki csuklóból vágná. Most gyűjtöm az adatokat, de természetesen a katonai mivolta miatt nem teregetik ki a nyilvánosság elé. Az alkatrész beszerzés hatványozottan nehezebb emiatt.
Egyébként se kekecnek, se bunkónak nem tartalak. Abszolút köszönöm a válaszaidat, hisz épp ezért érdeklődtem itt.
Nem akarlak elkeseríten, de ezt a kérdést már helyetted eldöntötték. Ha jól értettem a honosítás és 30 évnél idősebb jármű szavakat, amit kiszűrtem az eddigi hozzászólásaid közül. Esetleg fel tudok ajánlani egy szabad falfelületet, mert éppen én is itt tartok. Nekem is bőven jó lett volna a hagyományos rendszám, az autó műszakis volt. . . Sőt a fejem falba veregetése közben eszembmbe jutott, hogy visszavitetem. . .
Eddig arról volt szó, hogy teljesen eredeti, csak patinás állapotú. Ha már egyszer más színre átfényezték, akkor közel nem eredeti állapotú. De még akkor sem, ha a saját színében kapott egy újrafényezést.
Ha viszont vissza kell fényezni az eredeti színére, akkor meg teljesen értelmetlenek az előző hozzászólásaid.
Tudom, tudom, kekec és bunkó vagyok. Sajnos a korral és tapasztalattal együtt jár.
Akkor viszont én nem értem az eddigi kérdéseid: okafogyottak, elindultál a lejtőn :) vagy az emelkedőn. :) de mindenképpen beláttad, hogy ahogy volt az nem megfelelő. Miért nem választottad a normál rendszámot?
Tökéletesen értem,hogy ez a szabály és örüljünk,hogy ez is van egyáltalán.
Nekem mindössze annyi a hiányérzetem,hogy a veteránok legértékesebb kategóriáját, a gyári állapotban megőrzött,használatból eredő kisebb patinával rendelkező autókat ( én csak úgy hívom őket,hogy becsületben megöregedett) nem lehet ,vagy legalábbis nagyon nehéz minősíteni,márpedig azt az állapotot nem lehet többé előállítani,csak elrontani.
Nem akarok újabb vitát generálni,csak motyogok itt magamban...
Per pillanat még az eredeti állapot visszaállítása folyik. Festés eredeti színre (sajna átfestették), kisebb javítások stb. amint kész majd teszek fel képeket.
Bocs akkor rosszul tudtam. Akkor fogalmazzunk úgy, hogy más európai országokban sokkal megengedőbbek (bár biztos van ahol meg nem). Ott valóban csak az eredetet és a valódiságot kell igazoni. Úgy tudom (valahol olvastam), hogy külön kategóriák vannak. Van kategória a "szénné restaurált" vasaknak, és van az eredetiben megőrzött ütött-kopott vasaknak is. Mindkettő megkapja az OT-t csak más besorolásban. Na ez hiányzik nálunk. Mindegy megcsinálom a gépsárkányt és egy próbát teszek vele, lesz, ami lesz. Teljesen eredeti, de látszik rajta a kora, és ezt nem akarom eltüntetni, mert nekem így az igazi :-D
amúgy tényleg van egy FIVA Charta, ami valamelyes iránymutatást ad, de ez annyira "gumi", hogy eléggé tágan értelmezhető.
pl. az én, OT-n már kétszer is átment autóm sincs szénné restaurálva, (tán a 90-es években kaphatta a jelenlegi fényét), de természetesen a sérüléseket, műszaki problémákat állandóan ki kell javítani, 50+ év után kapott motorgenerált, nem rágja a rozsda, etcetc. elég ortodox vagyok, és minél több gyári alkatrészt szeretnék megtartani.
és persze nem azért hugyoztak vért a mérnökök annak idején, hogy ne használd :-)
Beütötték a régi alvázszámot az új karosszériába. A gyártó ezt különben legálisan megteheti, hiszen autógyártó... te nem, mert bűncselekmény (Btk. 347. par.)
Pár éve volt egy ilyan eset a Kárpát u-ban, hogy egy S-Klasse karosszériája 3 hónaposan erősen megsérült, és rendeltek hozzá egy megegyező üres, lefényezett karosszériát a gyárból ugyanavval az alvázszámmal, de a roncs karosszériát ott is vissza kellett küldeni Stuttgartba.
Ezek szerint, akkor régi alvázat cserélnek újra azonos szám alatt szabályozott keretek közt? Igy már érthető, hogy lesz eredeti. De akkor, csak úgy nem tud összerakni egy autót, mert nem lesz mire papirozni. Vagy arra is van valami legális formula? Elvileg érdekel csak, mert sokba fáj egy ilyen alváz :-D
Ez elvileg legális, a világ bármely tájára szállítanak. Arra lettem volna kíváncsi, hogy lehet lepapírozni. Elvileg van rajta szám. Vagy nálunk ezt se lehet? De ez már túlmegy az OT vizsgán :-D
bár nem veterán de, én rendeltem a gyártótól a görbe utánfutó alváz helyett másikat.
le le kellett nekik adni a számozott darabot és megérkezett azzal a számmal egy új, gyári beütéssel.
Ha ezt ot-zni akarnám ugyanúgy eredeti lenne....
a BMW gyárban polcról összeépítettek egy origi 2002 est de kellett venniük hozzá egy leharcolt, papíros autót hogy újjáépítsék. kapott historic rendszámot...
Újonnan gyártott alváznak van alvázszáma? Ha van is, az akkor új, nem lehet eredeti. Vagy hogy is van ez?
Pl.
Our Complete Richards Chassis are top quality, from Britpart.
Condition: New
Brand: Britpart
Part Number: NRC4642G
Eredeti után gyártot vadi új. És ugyan ez a helyzet a motorral is. Vadi újonnan gyártott motortömböt raknak össze minden belevalóval. Gondolom annak is van valamilyen száma.
Csak agymenés volt, mert bár tényleg az utolsó csavarig van minden a árából biztos 5 autót vehetnél :-D Bár, ha valaki megszállot megteheti. De akkor az veterán lenne?
Amerikában meg meg egy Discoverybe belefaragtak egy Cummins motort. Egyedileg módosította az alvázat, kormányművet, váltót, féket (igazából majd mindent). Otthon vágott, hegesztett fúrt-faragott. Egyedileg tervezte gyártotta, ami kellett. Saját kezüleg csinált mindent. Szóval széles a világ :-D
You-tube-on vagy 50 epizódban fent van. Igaz nem veterán.