Néhány régi kis részlet a Szabad Föld című lapból:
1972-05-21
Jön az új Zaporozsec és a Dácia
Mikor és miért? — Rendszerint így kezdődnek azok a levelek, amelyeket autótulajdonosok és leendő tulajdonosok írnak hozzánk. Nos, ezekre a „mikorokra” és „miértekre” Orha Istvántól, a Merkúr kereskedelmi osztály igazgatójától kértünk választ.
— Mikor kapható ismét Zaporozsec?
— Az elmúlt héten már megérkezett az első szállítmány. Ami pedig a hosszan tartó várakozást illeti, a leendő tulajdonosok bizonyára nem haragszanak miatta. Ugyanis egyetlen ország vásárlói sem panaszkodtak annyit a Zaporozsecre, mint a magyar kocsitulajdonosok. Mindenütt tudomásul vették, hogy a kocsi árával arányos a teljesítmény. A mi vevőink pedig azt várták — némi túlzással —, hogy versenyautó legyen. Ha betartották volna az előírt szabályokat, nálunk sem lett volna ennyi panasz. Ettől függetlenül mi eljuttattuk a gyárhoz az észrevételeket, ahol nemcsak tudomásul vették, hanem kívánságunknak megfelelően 18 módosítást hajtottak végre a Zaporozsecen. Nos, amíg ez a módosítás nem készült el, nem kértünk a korábbi konstrukcióból.
— Jobb lesz a Zaporozsec, de változatlan marad-e az ára?
— Annak ellenére, hogy korszerűbb, üzembiztonságosabb a korábbinál, változatlanul 58 ezer forintért hozzuk forgalomba.
1972-07-09
Tájékoztatjuk a Zaporozsec iránt érdeklődőket, téves az az információ, hogy a szovjet kiskocsikból nem szállítanak Magyarországra. Sőt, a közelmúltban kötött újabb szerződést a Merkúr, miszerint még ebben az évben 3000 Zaporozsec érkezik hazánkba. Az első szállítmányt augusztus elejére várják.
1972-08-13
Megérkezett a régóta várt új Zaporozsec. Amint arról korábban már hírt adtunk, azért szünetelt a szovjet kiskocsi szállítása, mert a magyar autósok kívánságának megfelelően, 18 módosítást eszközölt a gyár. Miután a módosítások sikeresnek bizonyultak, az elmúlt héten megkezdődött a Zaporozsec személygépkocsi szállítása és árusítása.
1972-12-03
Több olvasónk kérdésére válaszoljuk: ha ezekben a hetekben benyújtják igényüket, a következő év végéig megkaphatják a Zaporozsec gépkocsit. Ugyanekkor jó hírt is közölhetünk a Zaporozsecre várókkal. Az eddigi vizsgálatok után egyöntetű a vélemény, hogy a mostani kiadás minden tekintetben jobb a korábbinál.
1978-02-26
A korszerűsítés ez évben érinti a „terepjárók” első változatát, a ZAPOROZSEC-et is. Megváltozik a dísz- rács kivitele és a karosszéria hátulnézete, megszüntetik a levegőbefúvókat a hátsó sárvédőkön és jelentősen korszerűsítik az utastér kiképzését és borítását.
A korábban gyártott ZAPOROZSEC-ek tulajdonosainak sok bosszúságot okozott a benzinfűtés. Ez évtől kezdődően kevésbé zajos, de megbízhatóbb fűtéssel látják el ezeket a kocsikat.
1982-12-05
Zaporozsec
Az ukrajnai Zaporozsje Kommunár gépkocsigyár futószalagját elhagyta a kétmilliomodik Zaporozsec gépkocsi. Az első szovjet kisfogyasztású gépkocsit 22 évvel ezelőtt ugyanebben az üzemben gyártották. Időközben jelentős fejlődés következett be, a mai gépkocsitípusok sóikkal megbízhatóbbak és nagyjavítás nélkül 125 ezer kilométer megtételére képesek. Ez pedig ebben a kategóriában jó műszaki mutatónak számít.
A Nimród című lap vadászoknak szólt, de írtak benne a LUAZ-ról is:
Nimród 1979 11
ÚJ SZOVJET VADÁSZAUTÓ
A csehszlovákiai Ceske Budejovicében megrendezett Éltető Anyaföld című kiállítás szovjet pavilonja előtt pillantottuk meg a szovjet gépkocsigyártás legújabb termékét, a LUAZ 969 A típusú terepjárót.
A 39 lóerős motor ugyanaz, mint a Zaporozsecé. A kocsi négyszemélyes, az első két ülés állítható és fektethető, a hátsó kettő a kocsi oldalfalához csatolható, s ezzel a belső tér több mint fele kiürül. A kocsiszekrény „derekától” ponyva fedi a benn ülőket, ami a GAZ-nál ismert módszerrel nyitható és csukható. A LUAZ összsúlya 1340 kg. Két személy szállítása esetén 250 kg, négy személy esetén 100 kg súlyt képes elvinni. Országúti maximális sebessége 85 km/óra - ekkor a fogyasztása 10 liter normálbenzin.
A Zaporozsec gyár képviselőjétől érthetően azonnal az ára és megvásárolhatósága felől érdeklődtünk. Pontos összeget nem tudott mondani - de körülbelül 7000 rubelbe kerül a LUAZ. Elsősorban mező- gazdasági üzemek, erdészetek, vadgazdaságok vásárolják, illetve használják.
Igénytelenebb, de talán emiatt praktikusabb és olcsóbb is, mint a LADA NIVA. A hátsó ülések felhajtásával akkora hely marad a kocsiban, hogy abba két szarvas, vagy több vaddisznó is elfér.
Az autót nem vadászaink bosszantására mutatjuk be, mert bízunk benne, hogy ez a típus talán hamarabb eljut Magyarországra, mint a LADA NIVA.
Magyar Ifjúság,
1965-10-23
A LEGÚJABB ZAPOROZSEC
Az új Zaporozsec, a ZAZ—966 kocsiszekrénye áramvonalas. A hűtőburkolaton jól mutatnak a négyszögalakú helyzetlámpák.
A Zaporozsec továbbra is az egyetlen szovjet gépkocsitípus, amely léghűtéses motorral működik. Benzin-fűtőberendezése nemcsak a kocsi belsejét, hanem a motort is fűti. Ez lehetővé teszi, hogy a motort bármilyen hidegben beindítsák.
A kocsinak V-alakú, négyhengeres. négyütemű, 27 lóerős farmotorja van. A motorral egy blokkban helyezkedik el a hátsó tengelyhíd differenciálműve is, ezért nincs szükség kardántengelyre.
1966-12-03
Moszkvában bemutatták a legújabb típusú Zaporozsec kiskocsit, amely 30 lóerős motorral és 75 ezer kilométeres garanciával kerül a vásárlókhoz.
Világgazdaság,
1971-03-06
A félmilliomodik Zaporozsec kiskocsi március 30-án, az SZKP 24. kongresszusának megnyitó napján készül el. A népszerű szovjet autókat gyártó Kommunar gépkocsigyár korszerűsítése és műszaki fejlesztése jó ütemben halad. Már épül az üzem információs számítóközpontja. A gyári futószalag 17 km hosszú, s jelenleg minden harmadik percben gördül ki a szerelőműhelyből egy új Zaporozsec.
1994-06-28
Megszűnik a Zaporozsec gyártása
Megszűnik a Zaporozsec, a hajdani szovjet népautó gyártása. Az utolsó példány csütörtökön gördül le a zaporozsjei gyár szerelő- szalagjáról. Az autó gyártását még Hruscsov rendelte el 1960-ban, s 1968-ban kezdték az összeszerelést. A múlt évig Ukrajna és Oroszország vevő volt a termelés 80 százalékára, de a magas vámok miatt Moszkva törölte a megrendeléseket. Ukrajna maga képtelen volt tovább finanszírozni az autó gyártását. A zaporozsjei gyár dolgozói egy új autótól, a Tavria 1105-től remélik a fennmaradást. A Tavria motorját egyébként olasz robotok gyártják.