Keresés

Részletes keresés

csillecsapágy Creative Commons License 2024.03.09 -1 5 66680

Köszönjük a fotókat! Megnéztem mindegyiket, varázslatos nyomvonal. Bár a szívemhez közelebb áll a vértestolnai és a Szárliget-Tornyó-Héreg vonal, mégis szerintem ezt lenne érdemes egyszer feltámasztani a gerecsei vonalak közül.

Előzmény: Mumcsel (66670)
C50 Creative Commons License 2024.03.09 0 2 66679

Nem látszik a hiradóban a vége, valószínűleg a végén is volt egy fékes a mozdony meg motorfékkel megy. Esős, párás időben para lehetett.

Előzmény: Alien Angel (66678)
Alien Angel Creative Commons License 2024.03.06 0 1 66678

Nagyon köszönöm a segítségedet. Nekem kicsit ijesztő, hogy tudott lemenni 16 rakott csillével a meredek Várfok utcán és Vérmező úton.

Előzmény: C50 (66642)
akóR Creative Commons License 2024.03.05 0 0 66677

Kevés ismerettel nem kritizálnám az Erdészeteket.
Gyöngyöstől Északra a terület a Mátrafüredi erdészet gondozásában van...., kivéve az a több száz hektárt -, konkrétan Gyöngyössolymostól az Örlőműig a kisvasút bal oldala is -, aminek az esetleges tarvágásához semmik köze az említett Erdészetnek, sem az Egererdő Zrt-nek.

Előzmény: trebront (66673)
HBweb hu Creative Commons License 2024.03.05 0 1 66676

LÁEV: dízel, 

FÁEV: villamos. 

 

A LÁEV-es felújítmányok a csömödériekhez hasonlatosak, vagy azokkal megegyezők. 

Előzmény: volanb (66674)
C50 Creative Commons License 2024.03.05 0 1 66675

Nem.

Előzmény: volanb (66674)
volanb Creative Commons License 2024.03.05 0 0 66674

Üdv! A Miskolci és a Felsőtárkányi felújított C50-esek műszakilag egyformák lettek?

trebront Creative Commons License 2024.03.04 0 0 66673

bükki nemzeti parkban mai napig nagy divat a tarvágás. még ha megpróbálják másképp is hivni :(

Előzmény: Mumcsel (66668)
trebront Creative Commons License 2024.03.04 0 0 66672

ja, bocs félreolvastalak: igaz, azóta is mindig mozog egy kicsit, pedig csináltak már az úton keresztbe átkötéseket (hátrahorgonyzást) is

Előzmény: trebront (66671)
trebront Creative Commons License 2024.03.04 0 0 66671

az én story-m kb 35 évvel ezelőtti: sokáig volt lámpás váltott közlekedés a tó északi végénél (ahol a patak magasságából felmászik az út a tó melletti út magasságába). a teherautók előtt az ómassai busz volt a legnehezebb jármű arrafelé (azt még bírta a töltés)

Előzmény: Atis57 (66664)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.04 0 3 66670

Egyébként szeptemberben ismételten bejártam a süttői erdei vasút nyomvonalát. Ez úttal jobb kamerát is hoztam, bár elég amatőr módon kezeltem. Az erdőben sok kép sötét lett, nem volt pont fókuszban, de sebaj, majd belerázódom. :) 

 

Akit érdekel, itt tudja megnézni a képeket: 

 

https://drive.google.com/drive/folders/15w7TcxWRPy9U7D97dWZ9s2dwP5nuq_vx?usp=sharing

 

Először a Süttő-Tardos vonalat jártam be, majd a Felsőbikol-Pusztamarót vonalat, úgy mint azelőtt. Próbáltam minden műtárgyat és szelvénykövet lefotózni. Az 5064-es számú képen lehet látni a Sikló állomásból nem meglepő módon kiinduló sikló elejét. Az üres placcon voltak a vágányok és a dzsumbulyban lévő bevágásba egy balra kanyarral betolva akasztották a kocsikat a sikló drótkötelére. Itt húzták fel őket a híres süttői mészkőbányába. 

 

Mumcsel Creative Commons License 2024.03.04 0 0 66669

Erről én nem láttam semmit, de ezt találtam valamikor:

 

Ha esetleg erre gondolsz, akkor ez maga a pusztamaróti visszaépítés, hiszen az almás a Mányi ÁG-hoz tartozott. Bálint gazda leírása alapján ő 1956-ban kérvényezte a hosszabbítást, ami itt stimmel. Az utolsó üzemvezető, Toporczer Zoltán, leírása alapján viszont 1962-63-ban építették vissza az almásig a vasutat, szóval nem tudom, hogy melyik lehet a pontos leírás.  

Mumcsel Creative Commons License 2024.03.04 0 2 66668

Persze, az erdészetek működésének is felülről kell változnia, maguktól nem fognak. Személy szerint azt gondolom, hogy a fakitermelést is közvetlenül a nemzeti parkok igazgatóságainak kéne intézni, nonprofit célzattal, természetkímélő módon, elsősorban a turizmus és a természetjárás előnybehelyezésével. 

Előzmény: Pályaőr (66659)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.04 0 1 66667

Igen, bár furcsa, hiszen az előtt maguk a vadászok is igénybe vették a kisvasutat, még a személyszállítás bevezetése előtt. Volt két motoros hajtány kifejezetten a vadászok szállítására. Van is egy kép, ahol fegyverrel ülnek a hajtányban. 

 

Előzmény: Pályaőr (66659)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.04 0 2 66666

Persze, teljesen igazad van, mindig közlekedéspolitikai hozzáállás kérdése. Beszéltem a német Brohltalbahn üzemvezetőjével (ez egy 1000 mm-es nyomtávú vasút a Rajna mentén Koblenz és Bonn között), ahol a mai napig van teherszállítás. Érdekelt, hogy náluk miért maradt meg, illetve a 80-as, 90-es években erőteljesen próbálták megszüntetni a vasutat, ma viszont mindenki ragaszkodik hozzá. Kiváncsi voltam, hogy ennek mi volt a háttere. Ő is azt mondta, hogy valójában csak arról volt szó, hogy akkoriban a vasutat elavult, ideje múlt technikának tartották, a teherautókat pedig a jövő eszközének (magyarul a vasút nem volt annyira menő) és ezért sürgették a vasút felszámolását. Ma már persze rájöttek, hogy a közúti közlekedés a jelenlegi céloknak nem annyira megfelelő (a lángra lobbanó bolygó elkerülése végett) és maga a vasút kb 70.000 turistát vonz, de legalábbis szállít a környéken, ami minden más vendéglátóipari cégnek és maguknak az önkormányzatoknak is egy fontos bevételi forrás. 

 

Teherszállítás viszont csak azért maradt meg, mert a bánya, ahonnan szállítanak, olyan elhelyezkedésű, hogy nem lehetséges teherautóknak megfelelő utat kiépíteni, ezért nincs más választása a bányának, mintsem a vasutat kihasználni. 

Előzmény: Atis57 (66656)
Pályaőr Creative Commons License 2024.03.04 -1 0 66665

Ahogy tovább nézem: kimenő egyenruha, nyakkendő, félcipő... egy prosztó vasárnapi vadász komolyabban öltözik Jászkiséren, fácánhoz meg nyúlhoz, mint ezek a hegyekbe...

Előzmény: Pályaőr (66661)
Atis57 Creative Commons License 2024.03.04 0 0 66664

Szia!

 S ezt azóta sem sikerült kijavitani , mindig foldoznak 20--300m-eket.

Előzmény: trebront (66658)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.03.04 -1 1 66663

Akkor lehet, hogy az is Bálint gazda ötlete volt, hogy a süttői vasutat meghosszabbítsák Nándor-pusztáig (kb. Bicske)? Láttam egy ilyen címet a MÁV archívumban, de csak a címét, sajnos a dokumentumig (még?) nem jutottam el. Nándor pusztán volt Bálint gazda pályakezdő. Érdekelne, hogy domborzatilag merre vezették volna el a pályát.

Előzmény: Mumcsel (66655)
Pályaőr Creative Commons License 2024.03.04 -1 4 66662

Szerencsétlen múzeumba való Praga :(

 

Eredetileg ezt akartam betenni, talán még nem lesz sok: Praga V3S - v lese (youtube.com)

(
Az embernek a Félelem bére White 6x6-ja jut eszébe.) A tgk. gyors, kényelmes, gazdaságos.

Előzmény: Mumcsel (66654)
Pályaőr Creative Commons License 2024.03.04 -1 1 66661

Nagyon úgy néz ki... az előtér is élesen elválik a háttértől, mint a montázsokon sokszor.

Előzmény: trebront (66660)
trebront Creative Commons License 2024.03.04 0 4 66660

olyan tökéletesek a fényviszonyok, olyan sík a "talaj", h ez valamelyik studio lesz, Tátra poszterrel, kavicsszórással :)

Előzmény: Pályaőr (66659)
Pályaőr Creative Commons License 2024.03.04 -1 3 66659

Amúgy nem lett volna rossz a Süttő-Pusztamarót kisvasút, de Czinegének pont nem hiányzott az MN vadászterületre.

 

Ez valahol másutt van, mert valamilyen zergeféle került terítékre, a sokcsillagos úgy érezte, nagyobb vadász ő, mint, teszem azt, Kittenberger Kálmán.

--------------------------------------------------------------------------

Az erdészetek örökké azt ismételgetik, hogy a tarvágás azért kell, mert így van lefektetve a szent és sérthetelen Vágástervben. És örökké így is lesz, ha soha nem hajlandók hozzányúlni.

Előzmény: Mumcsel (66655)
trebront Creative Commons License 2024.03.04 0 1 66658

amikor leállt a LÁEV teher Garadna felől, a teherautók beszakították a Lillafüredi tó oldalán az utat/töltést.

Előzmény: Atis57 (66656)
trebront Creative Commons License 2024.03.04 0 3 66657

ez csak akkor derülne ki, ha nem a jóságoskirálylány írná elő hogy mi legyen, hanem nyílt piacon pályázattal derülne ki. pl: 1000fő/óra/50km.. és minden költségét viselni kell (úthasználat, szennyezés, CO2.kvóta, stb..). de ilyen sosem lesz, mert már a pályázatok is irányítva vannak a figyelembe veendő költségekkel

Előzmény: Atis57 (66656)
Atis57 Creative Commons License 2024.03.04 0 5 66656

Szia!

 

Az a táblázat amit néha látni ; Milyen szállitási mód a legolcsóbb ? Nem közismert.

 

A gazdasági /manageri döntések meg , simán szélhámosságok.(most ennek kell kijönnie ...mert az a jó!)

 

Amig a közúti szállitást preferálják fentről, nem is lehet más a nyerő....

 

---lásd  szélkerekek esete? 

---városi közlekedés ; 

Miskolc, legolcsóbb a villany , legdrágább az LPG

Debrecen; legolcsóbb a gázolaj , legdrágább a villany

Szeged ; legolcsóbb a villany, legdrágább a gázolaj

vajon melyik lehet igaz?

 

S még mehetnénk a hajózás irányába is, először csatornát kell ásatni, kikötőt épiteni --100 év alatt sem térül meg.!

 

Igy a kisvasut is lehet méregdrága ?Mert milyen drága a pályafentartása.

 

Az , hogy egy C50 -s mozdony elvisz 6-xxx teherautónyi súlyt , innentől lényegtelen?

Előzmény: Mumcsel (66654)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.04 0 4 66655

Valamennyire off:

 

Találtam egy újságcikket 1941-ből, ami a pusztamaróti almásról szól. Az almát a Süttői Erdei Vasút szállította a süttői vasútállomásra, illetve a trágyát az állomásról a gyümölcsösbe. Később Bálint gazda is igazgatója volt az almásnak. Konkrétan az ő ötlete volt, hogy a 30-as években visszabontott vasutat kivigyék a gyümölcsös széléhez. 

 

https://epa.oszk.hu/04000/04000/00403/pdf/

 

Itt a "Európa egyik legnagyobb gyümölcsöse — a Gerecse-hegységben" című cikket kell keresni a 9. oldalon. 

 

Itt pedig Bálint gazda szemszögéből:

 

https://www.visszaemlekezesek.hu/visszaemlekezes-reszlet/modernizacio-2

 

https://balintgazda.hu/igy-lattam/a-maroti-erdesz.html

Mumcsel Creative Commons License 2024.03.04 0 3 66654

Szerencsétlen múteumba való Praga :(

Előzmény: Braumüller (66634)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.04 0 3 66653

Érdekes. Közben kicsit utánanéztem és úgy tűnik a legtöbb helyen ma is teljes erdőrészletet vágnak ki úgy, ahogy. Az, amire én utaltam, az az örökerdős, vagy az ún. szálalós termelési üzemmód. Ez egy természetkímélőbb módszer, mert folyamatos borítást kínál a talajnövényzetnek, illetve a fák alatti mikroklímának. Például a Pilisi Parkerdő nagyobb arányban alkalmazza ezt a módszert, hiszen ők már alapításuk óta nagyobb hangsúlyt fektetnek az erdő kikapcsolódási, kirándulási felhasználására, illetve magára a környezetvédelemre, mintsem a profit célzatú fakitermelésre. 

 

Még érdekes, hogy találtam egy újságcikket, ami pont a kisvasutak és a teherautók használatáról ír a fakitermelésben. Pont a csömödéri és a süttői kisvasutakat hozza fel összehasonlítás végett és a süttői kisvasút megszüntetésével érvel. Hoppá... Ez egy 1949-es lap, szóval úgy tűnik nem sikerült a cél, csak 1971-ben... 

 

erdeszetilapok.oszk.hu/00845/pdf/

 

Itt "A gépesítés irányai az erdőgazdaságban" linkre kell kattintani és úgy érhető el a cikk. 

Előzmény: csillecsapágy (66633)
Tastam Creative Commons License 2024.03.03 0 1 66652

 Igen, én is ezt gondolom. A személyzet is elég tanácstalannak tűnt, de gyorsan intézkedtek.

Előzmény: Atis57 (66651)
Atis57 Creative Commons License 2024.03.03 0 1 66651

Szia!

 Ilyen hibák ,Lillafüreden , Szilvásváradon is előferdül...

Teljesen más technika meg kell szokni ezt is...

 

 

Előzmény: Tastam (66650)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!