Sajnos a Space Shuttle program egyik sarokpontja volt hogy minél több államba jusson a részelemek gyártásából.
Innentől kezdve lehetetlen megszabadulni tőle. Képviselők és szenátorok hada küzd a munkahelyekért. Kb. örökké fog repülni ez az elavult architektúra :/
Sokkal többe kerülne, ha már kész lenne, és akkor nem lenne elég csak fejleszteni, gyártani is kellene valamit, na meg ott a kockázat, ha valamit működtetni is kell, az kockázatos, ez így a legjobb, senkinek nem esik baja, és a pénzt is el lehet költeni, ilyenek ezek az állami projektek, ahol nincs határidő, nincs konkrét cél, csak egy ködös valami.
Musk ezzel szemben a kezdetektől egy célt akar elérni, a Marsot benépesíteni emberekkel, halad is, gyorsabban mint a világ legnagyobb államai.
Amikor kijöttek az SLS, illetve előtte Ares programmal, elég optimista voltam: már meglevő alkatrészekből relatíve gyorsan és olcsón lehet összerakni egy rendszert, amely olcsóbb lesz ezért mint a Shuttle. Hát nem ez lett.
Elég vicces, főleg, hogy olyan alrendszerekből lett összecsavarozva, amelyek negyven éve szolgáltak az űrsiklón. Mindezt tíz év alatt, 20 Mrd USD elköltése után.
SLS az ember tragédiája sokadik színében. Az oxigén 2.2 °C-al melegebb volt amikor a tartályba akarták tölteni. Ez balesetveszélyes lett volna a buborékképződés miatt.... buborék? Kavitáció? Ajaj. Ez a kis malőr érzékelteti milyen baromi nehéz egy gabonasilóból működő rakétát fabrikálni.
Egy-két Kelvin ide, egy két Pascal oda és máris jön a gonosz Kavitáció, ugrott a mutavány.
De tudod mit, maradjunk annyiban hogy a Paul Wooster által a belly flopra megadott végsebesség valójában nem a legnagyobb elért sebesség volt, csak egy minimum sebesség, az adott pályaszakaszra vonatkozó végsebesség minden esetben annyi hogy az adott idő alatt 12,5 Km-t tegyen meg és mpx világképe rendben legyen :)
Igen, én is így láttam. Egy minimális sebesség vektora lehetett csak felfelé, de talán még az sem. Ez is jól mutatja hogy az egy motoros vánszorgás felfelé véletlenül sem tervezett esemény volt.
Ok, csak hajrá, én tényleg nem kellek ehhez az ámokfutás-hoz, most ott tartasz hogy a SpaceX nem hazudott a magasságról, hiszen egyértelmű hogy a SpaceX hazudott a végsebesség megadásakor :))))
Amúgy csak szólok a SpaceX soha nem mondta hogy elérték volna a 12,5 km magasságot, ez csak a te feltétlen fizikát, és tényeket tagadó rajongásod terméke.
Szerencsére ráraktak egy ködgyertyát, elég látványos volt.
Csak azt nem értem, hogy amikor szögben kifele állt az orra és a sebessége marginálisra esett, akkor miért nem bukott át még akkor amikor ment az utolsó motor? Ferdén nem tud egyensúlyozni.
Én közben csak eszegetem a popkornomat, de az irányváltással kapcsolatban annyi volt, hogy amikor már csak a 42-es Raptor működött felfele, akkor a sebessége lecsökkent, sőt, mivel szögben kifele manőverezett a tenger fölé, még ment a Raptor, amikor már elkezdett ereszkedni. Ekkor állították le az utolsót, a hős 42-est. Innentől kezdődik a szabadeséses rész (legfeljebb 0, de inkább negatív emelkedési sebesség mellett).
No, de vegyük azt hogy milyen magasan nem volt : ugye g/2*t négyzet (nagyjából ennyi ismert ) Erre kijön nagyjából 60 km magasság, ennyi idő alatt ilyen magasból pottyanna le vasgolyóként, vákuumban.
A másik, ha a 70 m/s terminális sebességet vesszük, akkor valóban 7700 m jön ki (egyenes vonalú, egyenletes mozgás). Szóval ekkora magasságon biztosan volt.
S a két érték közötti különbséget ugye a légellenállás okozza, ami a lefele pottyanó szárnyashombárt fékezi.
No, most a légellenás képlete : Sűrűség/2 * sebesség négyzete * Cx ellenállástényező * áramlás irányába eső felület. Ez tart ellen fékezőerőként a hombárunk súlyának (hogy ne gyorsuljon tovább). Ez alapján van egy ellenállástényezőnk, és felületünk, amit vegyünk állandónak, a levegő sűrűsége viszont erősen változik a magassággal. 12,5 Km magasan épp harmada/negyede a tengerszintinek (nem véletlenül közlekednek ilyen magasan az utasszállító repülők). Ha 3,5 -öt vesszük becslésnek az ottani légsűrűségnek, akkor max sebességnek kijön 70* négyzetgyök 3,5 ami 135 m/s. A kettő átlaga 102,5 m/s amivel már 11,2 km magasság jönne ki (erősen közelítünk a szerinted behazudott magassághoz)
Ha hozzávesszük még azt, hogy a légsűrűség a magassággal nem lineárisan változik, hanem inkább egy exponenciálishoz közelítő görbe szerint (https://en.wikipedia.org/wiki/International_Standard_Atmosphere , tehát hombárunk többet közlekedik a ritkább, mint sűrűbb levegőben) akkor kb. meg is vagyunk.
Megfűszerezve egy rahedli bizonytalansággal, hiszen hombárunk aktívan képes változtatni az ellenállástényezőjét, illetve az áramlás irányába eső homlokfelületét is a szárnyaival, tehát a pottyanás elején lehetett akár még gyorsabb is.
Más szóval nem tudjuk mekkora volt a tolóerejük. Q.E.D.
Min is vitatkozol?
Amúgy szerintem googlizd ki a "suicide burn" kifejezést mert láthatóan nem vagy tisztában vele hogyan is landol a starship (vagy a falcon 9) Súgok, nincs kilebegtetés.
De amúgy szívesen megosztom veled hogy számoltam. A Paul Wooster által megadott 70 m/s végsebesség érték és 110 másodperces unpowered szakasz alapján ez idő alatt maxium 7700 méter magasságot veszíthetett. Ennél persze jóval kevesebbet hiszen kezdetben még volt felfele mutató sebességvektora is, valamint ugye aztán gyorsulnia is kellett. Ezen felül volt még egy 11 seces szakasz a rud előtt ahol ugye lassult a zuhanás a motorok bekapcsolásával. Ha az egészet 70 m/secnek vesszük felső becslésnek kapunk 8470 métert. Mivel vannak egyéb bizonytalansági faktorok is így jött ki a 7-10 km becslésem a ténylegesen elért magasságra. A legvalószínűbben úgy 8 km. magasra juthatott fel.
Egy biztos, teljesen kizárt hogy elérte volna a 12.5 km magasságot.
A végleges starship tömege 120T a mostanié nem ismert, az inconel nem zöld lánggal és a motorok lekapcsolása minden volt csak nem üzemszerű, mint az lentebb be is jelöltem. Felfele annyira "rendben volt minden" hogy közelébe sem jutott a megcélzott magasságnak a hombár.
Szerinte is felfelé kb. minden rendben, pár adattal alátámasztva. A besiklás, belly flop is rendben, A végét láttuk. Viszont érdekes adalék, hogy az Inconel égését adja meg magyarázatul a zöld lángra, nem tudom, hogy a nikkel, vagy a króm zöldre festi-e a lángot, de eszerint nem https://en.wikipedia.org/wiki/Flame_test
Amúgy válasz az is, hogy a hombár saját tömege úgy 120 tonna, tehát a kilebegtetés alatt üzemszerű, hogy lekapcsolnak még egy motort, 2 raptor csak úgy 160t-ig szabályozható vissza.