Keresés

Részletes keresés

Platon Creative Commons License 2020.12.13 0 0 47777

Sajnos a Space Shuttle program egyik sarokpontja volt hogy minél több államba jusson a részelemek gyártásából.

 

Innentől kezdve lehetetlen megszabadulni tőle. Képviselők és szenátorok hada küzd a munkahelyekért. Kb. örökké fog repülni ez az elavult architektúra :/

Előzmény: jee_c (47771)
szilvatövis Creative Commons License 2020.12.13 0 0 47776

Oh. Itt vannak a részletes felvételek. Remélem ezek analízisével Platon már alkatrész szintű diagnózist tud adni a hiba okáról.

https://spacejunkie.hu/2020/12/13/virgin-galactic-sikertelen-urugras/

szilvatövis Creative Commons License 2020.12.13 0 0 47775

Elfáradt szegényke... vagy csak az aprócska lábakkal való egyensúlyozást gyakorolták marsi talajon? :-)

https://www.youtube.com/watch?v=DOBSrznLzAE

Future181 Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47774

Sokkal többe kerülne, ha már kész lenne, és akkor nem lenne elég csak fejleszteni, gyártani is kellene valamit, na meg ott a kockázat, ha valamit működtetni is kell, az kockázatos, ez így a legjobb, senkinek nem esik baja, és a pénzt is el lehet költeni, ilyenek ezek az állami projektek, ahol nincs határidő, nincs konkrét cél, csak egy ködös valami.

 

Musk ezzel szemben a kezdetektől egy célt akar elérni, a Marsot benépesíteni emberekkel, halad is, gyorsabban mint a világ legnagyobb államai.

Előzmény: jee_c (47771)
szilvatövis Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47773

Igazán elmagyarázhatná Platon mi történt!

Előzmény: Tiangong (47772)
Tiangong Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47772

Csóró Virgin Galacticnak újfent fennakadásookal kell küzdenie.

 

https://spacenews.com/virgin-galactic-aborts-spaceshiptwo-suborbital-spaceflight/

jee_c Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47771

Nem olyan vicces az, sajnos.

Amikor kijöttek az SLS, illetve előtte Ares programmal, elég optimista voltam: már meglevő alkatrészekből relatíve gyorsan és olcsón lehet összerakni egy rendszert, amely olcsóbb lesz ezért mint a Shuttle. Hát nem ez lett.

Előzmény: mpx (47770)
mpx Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47770

Elég vicces, főleg, hogy olyan alrendszerekből lett összecsavarozva, amelyek negyven éve szolgáltak az űrsiklón. Mindezt tíz év alatt, 20 Mrd USD elköltése után.

Előzmény: szilvatövis (47769)
szilvatövis Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47769

SLS az ember tragédiája sokadik színében. Az oxigén 2.2 °C-al  melegebb volt amikor a tartályba akarták tölteni. Ez balesetveszélyes lett volna a buborékképződés miatt.... buborék? Kavitáció? Ajaj. Ez a kis malőr érzékelteti milyen baromi nehéz egy gabonasilóból működő rakétát fabrikálni.

Egy-két Kelvin ide, egy két Pascal oda és máris jön a gonosz Kavitáció, ugrott a mutavány.

 

https://spacenews.com/latest-sls-core-stage-test-issues-leave-little-margin-in-schedule-for-first-launch/

 

 

mpx Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47768

Ugrálsz, és rugdosod föl a bábukat... ;)

Előzmény: Platon (47766)
Future181 Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47767

Nem az volt a cél, hogy éppen 12.5km magasra repüljön a szerkezet, csak te lovagolsz rajta, egyébként nincs semmi jelentősége.

Előzmény: Platon (47764)
Platon Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47766

De tudod mit, maradjunk annyiban hogy a Paul Wooster által a belly flopra megadott végsebesség valójában nem a legnagyobb elért sebesség volt, csak egy minimum sebesség, az adott pályaszakaszra vonatkozó végsebesség minden esetben annyi hogy az adott idő alatt 12,5 Km-t tegyen meg és mpx világképe rendben legyen :)

 

Ezzel a problémát meg is oldottuk, lapozhatunk.

Előzmény: mpx (47759)
Platon Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47765

Igen, én is így láttam. Egy minimális sebesség vektora lehetett csak felfelé, de talán még az sem. Ez is jól mutatja hogy az egy motoros vánszorgás felfelé véletlenül sem tervezett esemény volt.

 

 

Előzmény: jee_c (47760)
Platon Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47764

Ok, csak hajrá, én tényleg nem kellek ehhez az ámokfutás-hoz, most ott tartasz hogy a SpaceX nem hazudott a magasságról, hiszen egyértelmű hogy a SpaceX hazudott a végsebesség megadásakor :))))

 

Amúgy csak szólok a SpaceX soha nem mondta hogy elérték volna a 12,5 km magasságot, ez csak a te feltétlen fizikát, és tényeket tagadó rajongásod terméke.

Előzmény: mpx (47759)
jee_c Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47763

Oldalra haladt.

Előzmény: szilvatövis (47761)
mpx Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47762

Szerintem egy kameraképből nem megítélhető, hogy milyen szögben állta függőlegeshez képest...

Előzmény: szilvatövis (47761)
szilvatövis Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47761

Szerencsére ráraktak egy ködgyertyát, elég látványos volt.

Csak azt nem értem, hogy amikor szögben kifele állt az orra és a sebessége marginálisra esett, akkor miért nem bukott át még akkor amikor ment az utolsó motor? Ferdén nem tud egyensúlyozni.

Előzmény: jee_c (47760)
jee_c Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47760

Én közben csak eszegetem a popkornomat, de az irányváltással kapcsolatban annyi volt, hogy amikor már csak a 42-es Raptor működött felfele, akkor a sebessége lecsökkent, sőt, mivel szögben kifele manőverezett a tenger fölé, még ment a Raptor, amikor már elkezdett ereszkedni. Ekkor állították le az utolsót, a hős 42-est. Innentől kezdődik a szabadeséses rész (legfeljebb 0, de inkább negatív emelkedési sebesség mellett).

mpx Creative Commons License 2020.12.12 0 1 47759

No akkor még egyszer, kb ugyanaz (a te linkedről)

Pirossal jelöltem azt, ami a magassággal erőteljesen (Lefelé jövet majd' négyszeresére) változik.

Zölddel meg azt, amit a járgányunk aktívan képes változtatni.

Ezek után  egy konstans végsebesség. alapján kiszámítani/becsülni egy magasságot, az azt feltételezi hogy

 

a. Síkhülye vagy az áramlástanhoz, aerodinamikához, és úgy általában az elemi fizikához

 

vagy

 

b. tudatosan akarod félrevezetni az olvasótábort.

 

Én most még még inkább ( a csodás scenáriód alapján ) arra gondolok, hogy a b. válasz igaz. De rezeg a léc, nagyon...;)

 

 

Előzmény: Platon (47758)
Platon Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47758

Veled tényleg olyan vitatkozni mint galambbal sakkozni.

 

FYI:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Terminal_velocity

 

(súgok, maximális elérhető sebesség)

 

De te most nagyban magyarázod hogy mégis gyorsabban ment, és persze végtelen gyorsulással váltott felfele mozgásból lefele menőbe és így tovább.

 

Szerintem hamarosan a térkaput is feltalálod, csakhogy a hitvilágod ne boruljon be :)

 

Ehhez én már nem kellek, de te is jobban tennéd ha elfáradnál vele Rejtélyes forumcsoport új fizika részébe. :) 

Előzmény: mpx (47756)
mpx Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47757

Hát a tolóerejükön pont nem vitatkoztam, szalmabábozol... ;-)

Előzmény: Platon (47755)
mpx Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47756

Hát haver...

Ennyi adatból kiszámítani azért nagy bátorság.

No, de vegyük azt hogy milyen magasan nem volt : ugye g/2*t négyzet (nagyjából ennyi ismert ) Erre kijön nagyjából 60 km magasság, ennyi idő alatt ilyen magasból pottyanna le vasgolyóként, vákuumban.

A másik, ha a 70 m/s terminális sebességet vesszük, akkor valóban 7700 m jön ki (egyenes vonalú, egyenletes mozgás). Szóval ekkora magasságon biztosan volt.

S a két érték közötti különbséget ugye a légellenállás okozza, ami a lefele pottyanó szárnyashombárt fékezi.

No, most a légellenás képlete : Sűrűség/2 * sebesség négyzete * Cx ellenállástényező * áramlás irányába eső felület. Ez tart ellen fékezőerőként a hombárunk súlyának (hogy ne gyorsuljon tovább).  Ez alapján van egy ellenállástényezőnk, és felületünk, amit vegyünk állandónak, a levegő sűrűsége viszont erősen változik a magassággal. 12,5 Km magasan épp harmada/negyede a tengerszintinek (nem véletlenül közlekednek ilyen magasan az utasszállító repülők). Ha 3,5 -öt vesszük becslésnek az ottani légsűrűségnek, akkor max sebességnek kijön 70* négyzetgyök 3,5 ami 135 m/s. A kettő átlaga 102,5 m/s amivel már 11,2 km magasság jönne ki (erősen közelítünk a szerinted behazudott magassághoz)

Ha hozzávesszük még azt, hogy a légsűrűség a magassággal nem lineárisan változik, hanem inkább egy exponenciálishoz közelítő görbe szerint (https://en.wikipedia.org/wiki/International_Standard_Atmosphere , tehát hombárunk többet közlekedik a ritkább, mint sűrűbb levegőben) akkor kb. meg is vagyunk.

Megfűszerezve egy rahedli bizonytalansággal, hiszen hombárunk aktívan képes változtatni az ellenállástényezőjét, illetve az áramlás irányába eső homlokfelületét is a szárnyaival, tehát a pottyanás elején lehetett akár még gyorsabb is.

 

Előzmény: Platon (47753)
Platon Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47755

Más szóval nem tudjuk mekkora volt a tolóerejük. Q.E.D.

 

Min is vitatkozol?

 

Amúgy szerintem googlizd ki a "suicide burn" kifejezést mert láthatóan nem vagy tisztában vele hogyan is landol a starship (vagy a falcon 9) Súgok, nincs kilebegtetés.

Előzmény: mpx (47754)
mpx Creative Commons License 2020.12.12 0 1 47754

Olvastam. Korábban is. Tőled. Egyedül.

Abban a csodás bennfentesnek tűnő scenáriódban. 

Nem ismert valóban. Csak annyit tudunk, hogy nem ment full gázon egyik sem.

 

Előzmény: Platon (47752)
Platon Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47753

De amúgy szívesen megosztom veled hogy számoltam.  A Paul Wooster által megadott 70 m/s végsebesség érték és 110 másodperces unpowered szakasz alapján ez idő alatt maxium 7700 méter magasságot veszíthetett. Ennél persze jóval kevesebbet hiszen kezdetben még volt felfele mutató sebességvektora is, valamint ugye aztán gyorsulnia is kellett. Ezen felül volt még egy 11 seces szakasz a rud előtt ahol ugye lassult a zuhanás a motorok bekapcsolásával. Ha az egészet 70 m/secnek vesszük felső becslésnek kapunk 8470 métert. Mivel vannak egyéb bizonytalansági faktorok is így jött ki a 7-10 km becslésem a ténylegesen elért magasságra. A legvalószínűbben úgy 8 km. magasra juthatott fel.

 

Egy biztos, teljesen kizárt hogy elérte volna a 12.5 km magasságot.

Előzmény: mpx (47751)
Platon Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47752

Olvass vissza. 

 

Amúgy a használt raptor prototípusok tolóereje sem ismert csak azt tudjuk hogy kevesebb mint a véglegesre megadott névelges érték.

Előzmény: mpx (47751)
mpx Creative Commons License 2020.12.12 0 1 47751

"Felfele annyira "rendben volt minden" hogy közelébe  sem jutott a megcélzott magasságnak a hombár."

 Mondod te. Úgy minden nélkül, ex cathedra...

Előzmény: Platon (47750)
Platon Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47750

A végleges starship tömege 120T a mostanié nem ismert, az inconel nem zöld lánggal és a motorok lekapcsolása minden volt csak nem üzemszerű, mint az lentebb be is jelöltem. Felfele annyira "rendben volt minden" hogy közelébe  sem jutott a megcélzott magasságnak a hombár.

 

A vágy-vezérelt gondolkodás iskolapéldája. 

Előzmény: mpx (47749)
mpx Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47749

https://www.youtube.com/watch?v=sBuYBvcxBWw

 

Szerinte is felfelé kb. minden rendben, pár adattal alátámasztva. A besiklás, belly flop is rendben,  A végét láttuk. Viszont érdekes adalék, hogy az Inconel égését adja meg magyarázatul a zöld lángra, nem tudom, hogy a nikkel, vagy a króm zöldre festi-e a lángot, de eszerint nem https://en.wikipedia.org/wiki/Flame_test

Amúgy válasz az is, hogy a hombár saját tömege úgy 120 tonna, tehát a kilebegtetés alatt üzemszerű, hogy lekapcsolnak még egy motort, 2 raptor csak úgy 160t-ig szabályozható vissza.

 

Platon Creative Commons License 2020.12.12 0 0 47748

Dehogy, csak szellőztettek :)

 

Lolol.

Előzmény: mpx (47747)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!