Keresés

Részletes keresés

amatőr Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213435

Egy kérdés: ha nem ismerem mindegyik résztvevőnél az igazi név /nicknév kombót, Spenót, segítesz? :) 

Előzmény: Spenót (213432)
Pinyo Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213434

Én hanyadik lehetek vajon? :)

Előzmény: Ati_66 (213433)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213433

Össze kell kapni magunkat, mert nagyon lemaradunk 😄

Előzmény: Spenót (213432)
Spenót Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213432

Ez a vég kezdete. Amatőr a második a kihívásban. 😆

amatőr Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213431

De miért vették el az utolsó generációs órákról/Mysports oldalról? :) 

Előzmény: Ermak (213430)
Ermak Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213430

Igen, a 2-3. generációs órákhoz volt, az enyémnél stabilan hiányzik.

Előzmény: amatőr (213429)
amatőr Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213429

Savasodás? Hát, nekem az nem ma volt: 8 km lazán, 7 perc/km-ben, 115-ös átlagpulzussal. :)
Ermak
A TomTom anno még úgy pár éve(?) az adatokat mutató Mysports oldalán kalibrált egy VO2max értéket, de aztán ez a feature eltűnt. Nyilván, csak játék volt, valamiféle képlet, de azért volt elmozdulás, ahogy többet futottam, emlékeim szerint a téli álmok után 47, 48-ról kezdte, és úgy 53-ig mutatta a számot, de gondolom, nem véletlenül került le az oldalról. :) 

gurtnis Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213428

Saválló. Még az oxidáció sem kezdi ki. 

Előzmény: Spenót (213427)
Spenót Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213427

Ja, élő szövet fém vázon.

Ő nem savasodik, max. oxidálódik. 🙂

Előzmény: Ati_66 (213426)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213426

Te elpusztíthatatlan vagy.🙂

Az mondják a sör az jó sport után, mert sok nyomelem ásványi anyag és szénhidrát is van benne ami a sok zsíros kajában úgy sem lesz.

Én nem tudom tapasztalatból, mert nem szeretem a sört. Pálinkázni szoktam  😁

Előzmény: O/O (213425)
O/O Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213425

Savasodás??? Tegnap futottam 4x5 percet 4:10-ben, ma 20x100 métert 3:20 ban. szerintetek? Gurtnis meg akar ölni! 27 fokban sült oldalas után, este céges buli 30 évesek lettünk :) bezaba lesz! Meg sör! 

Spenót Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213424

Én savasodásból vagyok a legjobb. 🙂

Ráadásul már elég korán elkezdtem laborba járkálni, így az is tisztán látszik, hogy edzettségemmel hogy javul a helyzet.

Első laborjaimon az látszott, hogy alapjáraton is magasabb a laktátszintem, mint egy normális embernek. Még olyan furcsaság is előfordult, hogy bemelegítés és az első lassú lépcső után csökkent a laktát a nyugalmihoz képest. (Itt lehet, hogy késésben voltam a laborból és sietve sétáltam. Nemtom biztosra)

Laktátküszöböm is alacsony (most nemtom mennyi lehet), de korábban a 6perces átlagtempó fölött is simán elsavasodtam.

Ez abból áll nálam, hogy farizomtól lefelé elkezdek lemerevedni. Rendesen fáj is, ha erőltetem és egyre furább a nozgásom.

A legutóbbi maratonnál ezt nem éreztem egyáltalán, de az asszony mondta, hogy a mozgásomon az utolsó 14km-en már látszott, hogy nem olyan, mint az elején.

 

Az is hozzátartozuk az igazsághoz, hogy laborban, a rövid sprinteknél nem ez a fajta savasodást érzem. Ott egyszerűen úgy erzem a gyors részen, hogy már nem vagyok ura teljesen a mozgásomnak és leesek a padról, ha nem állok meg. Ja, és meg is fulladok közben.

 

Azt jó lenne tudni, hogy a savasodás és a frissítés milyen viszonyban vannak.

Előzmény: Avarsavala (213421)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213423

Nagy gyakorlattal a pulzusát is elég pontosan érzi az ember, szóval akár a savasodás mértéknek érzékelésére is rá lehet érezni, de azért pontosabb pulzusmérővel edzeni.

A savasodás mértékét tevékenység közben vagy watt mérő vagy pulzus alapján lehet "felügyelni", hiszen ezekkel elég szoros összefüggésben van.  

 

Én nem próbáltam még teszt futás alapján meghatározni laktát küszöböt, így nem tudom mennyire lehet használható az eredménye. Ez is olyan mint bármi más statisztikai módszer. Ha átlagos vagy akkor jól használható az eredménye, ha nem, akkor a valóstól jelentősen eltérő eredményt is kaphatsz. 

 

Előzmény: Avarsavala (213421)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213422

Én élettani szempontból elég átlagos vagyok, mert a különböző algoritmusok elég pontos eredményt adnak.

Az elmúlt 6 hónapban a Garmin a Polar és a Strava teljesítmény mutatói is egységesen február közepére tették a mélypontomat és azóta mind szerint fejlődöm:

 

Avarsavala Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213421

"nehézkesebb lesz a mozgás"

 

Igen, ez a része érdekelt, hogy meg lehet-e érezni a savasodás mértékét, mondjuk izommerevség, gyengeség vagy akár csak felfelé kúszó pulzus formájában. De végül is ha számítható egy 30 perces teszttel, akkor nem is olyan fontos, majd ha tudok már tempót futni, egyszer kipróbálom.

Előzmény: Ati_66 (213419)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213420

Azt gondolom, csak ezért én nem fogok Fenix 6-osra váltani :-)

Előzmény: Pinyo (213418)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213419

Savasodás mindig van.

Az egyéni hogy mekkora intenzitásnál ( az intenzitás sikon optimális esetben = tepmó ) milyen mértékű.

Az aerob intenzitás tartományban a laktát szintet állandónak lehet tekinteni az intenzitástól / tempótól függetlenül.

A következő tartomány ahol az intenzitás növelése emeli a laktát szintet, de állandó intenzitáshoz állandó laktát szint tartozik. Szerintem még itt sem érez az ember különösebbet az alsó tartományokban, de a megemelkedett laktát szint elméletileg behatárolja az adott intezitású / sebességű mozgás fenntarthatósági idejét.

Minél magasabb az intenzitás annál rövidebb az időtartam, illetve ez is egyéni és edzettség függő. 

Ezt inkább csak úgy érzi az ember, hogy idővel csökken a fenntartható teljesítmény nehézkesebb lesz a mozgás.

 

A harmadik tartománya a laktát görbének amikor az állandó intenzitás ellenére a laktát szint már folyamatosan és meredeken emelkedik ez az anaerob tartomány. Ez az amit szerintem az ember azonnal megérez a combizmokban kerékpározás vagy nagy comberőt igénylő futás esetén (lépcsőzés, meredek emelkedő ) 

 

Középtáv futásnál a sebesség növeléshez a középső tartományt kell fejleszteni, hosszú távoknál az első tartomány felső határát kell minél nagyobb sebességig kitolni a megfelelő edzésmódszerekkel, de ahhoz az is kell hogy a középtáv sebessége is emelkedjen szóval azt is edzeni kell :-).

 

 

  

 

Előzmény: Avarsavala (213409)
Pinyo Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213418

A Fenix 6-oson meg asszem a 945-ösön kb 3 hónapja már a Trail Run alapján is tud VO2max-ot.

A többi óránál nem tudom.

 

"It should be turned on by default, but you can check if it's turned on by going to Trail Run settings > VO2 Max > toggle it on or off."

 

https://forums.garmin.com/outdoor-recreation/outdoor-recreation/f/fenix-6-series/254857/vo2-max---trail-running-for-garmin-fenix-6x

Előzmény: Spenót (213414)
Avarsavala Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213417

Benéztem a Runalyze-t, ott is csökken a VO2Max-om (vonal). Akkor maradjunk abban, hogy ez biztos egy olyan szám, aminél az alacsonyabb érték a jobb. :)

 

Ermak Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213416

Magas pulzuson, dombon nekem is általában rosszabb a számított érték.

Előzmény: Spenót (213408)
Spenót Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213415

Nekem újabban egészen stabil.

Előzmény: Ati_66 (213412)
Spenót Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213414

Nem indítok! 🙂

Mondom, hogy nem érdekel a VO2 max annyira. (Csak azt utálom, amikor 50 alá megy) Trail runt arra tartogatom, amikor tényleg dzsindzsásba megyek. (baromi ritkán)

Amiket mostanában futok, azok tartalmaznak némi szintet, de jól futhatók. Gáz lenne ezeket trailnek csúfolni.

Előzmény: Csempa (213410)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213413

Ha elég eredek emelkedőn próbálsz futni, pont olyan érzés mint bringán :-)

De az már a lokális izmok anaerob terhelésére utal amit a pulzus még nem jelez így nem is hosszan fenntartható már olyankor a mozgás.

A laktát küszöb környéki savasodást nem igazán érzem én sem csak a hosszabb távú következményeit utólag, ezért jó ha pulzusmérővel fut az ember hosszút és kimérte vagy tapasztalta ezt a küszöböt.

Előzmény: Bohanon (213411)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213412

Én mindig ezt csinálom. Csak kevés szintes futásra indítok sima Run tevékenységet.

Egyszerűsítve én azt tapasztaltam, amint egy tempóhoz magasabb pulzus tartozik, akkor csökkenti a VO2max értéket a Garmin.

De ezt előjelzi a teljesítmény állapot mérőszám a Fenixen. Hiszen az azt mutatja hogy az aktuális VO2max értékhez viszonyítva milyen állapotban vagy (már ha jól értelmeztem ) Ha +/-5 nél nagyobb az eltérés akkor várható a VO2max változtatása.

 

Nekem így nem ugrál a VO2max. Könnyű edzéseken nem is szokott változtatni rajta csak a keményebbeken és mostanában csak növeli :-)

Előzmény: Csempa (213410)
Bohanon Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213411

fogalmam nincs nekem max bringan van ilyen érzés futásban még nem sikerült

Előzmény: Avarsavala (213409)
Csempa Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213410

Dombos futásra Trail Run-t indíts!

Előzmény: Spenót (213408)
Avarsavala Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213409

Az a baj ezekkel a módszerekkel (Cooper teszt, LTHR teszt, max HR teszt), hogy a max effort egy kezdő futónál biztos recept a sérüléshez. Én is próbáltam egy kicsit tempózni egyszer, amikor túl könnyű volt a napi terv, egy hét térdfájás lett az eredménye.

 

Kezdőknek szóló edzéstervben is láttam olyat, hogy Coopert futtatna a harmadik hét után. Szerintem több hónapba telik, mire a stabilizáló izmok, inak, csontok megerősödnek annyira, hogy biztonságosan lehessen tempót futni. 

 

Lehet, hülyeséget kérdezek, de a savasodás milyen érzés? Meg lehet valahogy érezni futás közben, vagy utána, hogy na, most túlmentem a határon?

Előzmény: Bohanon (213407)
Spenót Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213408

Nálam ez nem így van. Egy dombos, belehalós futásra kisebb VO2maxot kapok, mint egy lazára síkon.

Egyébként nem nagyon foglalkozom vele.

Pont azért fizettem elő a Stravára, mert az azonos útvonlon történő futásaimat jól összehasonlítja és ott látszik a fejlődés igazán. (Persze, a pulzusokat is összenézem)

Előzmény: O/O (213401)
Bohanon Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213407
Ermak Creative Commons License 2021.06.04 0 0 213406

A TomTom ilyet nem becsül, ezért használom én az átlagpulzus/átagsebességet, tök jó mérőszám. Persze az útminőségtől a hőmérsékletig sok minden befolyásolja, de a VO2max-ot nyilván ugyanúgy.

Előzmény: Avarsavala (213398)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!