Keresés

Részletes keresés

vakrepulo2 Creative Commons License 2023.09.11 0 0 45122

Udv

most hogy szereztem papirt a vitorlas csonakbol kilepve kiprobalnek 1-2 nagyobb hajot is, aliga-almadi resz lenne a legidealisabb, ar fontosabb tenyezo, 30 labas csili viliktol irtozim, kisebb sportosabbat keresek de ferjen el rajta az asszony napozva. Van javaslatotok? Koszi

Flagstaff Creative Commons License 2023.09.11 0 0 45121

Hmmm. Gondolom az év közbeni nyúlás az smafu. Így még ha meg is jegyzi az ember melyik spanneren mi volt az állás, attól még az év közben kapott terhelés miatti nyúlás nem lesz korrigálva. Szerintem.par év alatt a megjegyeztem kb meg a nyúlásból adódó eltérések tényleg okozhatnak girbegurba árbocot ami még dől is valamelyik oldalra. 

Néha az ember azt kívánja bárcsak lenne a közelben (kikötő) valaki akitől egy csomó minden apróságot el lehet lesni, de ilyenkor azért elgondolkodom rajta, biztos jó lenne-e ez. 

Előzmény: liftkeel__ (45120)
liftkeel__ Creative Commons License 2023.09.09 0 0 45120

Nem. Megjegyzik (úgy gondolták, hogy megjegyzik) a bekötési pontokat, spannereket meddig szokták tekerni és vagy úgy van, vagy nem.

Azt nem vette észre a tulaj, hogy túl magasan van a génua, felesleges sekliláncolattal és hogy nem egyformán megy a hajója.

Pl a rosszul feltett orrvitorla korrigálásával szerintem érezhetően gyorsultunk. 

 

Node én is elbaltázok időnként dolgokat, pedig azt gondolom odafigyelek. Aztán mégsem.

 

Szanya: köszi, nézem majd ha találkozunk. A ferde keel a végső (rossz) tippem lett volna.

Menetben nem nézegettem és méregettem, utána meg nem volt már rá idő.

 

 

 

Előzmény: Flagstaff (45119)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.09 0 0 45119

Időnként nem fekszenek oda a tulajok az árboc tövébe és néznek fel? Lehet ez csak nálam alap, igaz a dyneema alsó stágolás miatt kell is ellenőrizni/állítani. Az is tény, hogy a deckre merőleges állást csak az évi egyszeri vízre tételt követő árbocállítás után szoktam beállítani, utána ha a stágolás nem lazul meg, nem nézegetem.

Előzmény: Szanya (45118)
Szanya Creative Commons License 2023.09.08 0 0 45118

Ez igen gyakori kisebb- nagyobb mértékben. Leggyakrabban pedig prózai oka van. Soxor hallottam már olyan ötleteket, hogy csavarodott a test, ferde a kíl stb. De szinte soha nem ez volt a gond. Aztán kiderült, hogy minden irányba dőlt és görbült az árboc. Még szemre is. 

Előzmény: liftkeel__ (45116)
Szanya Creative Commons License 2023.09.08 0 2 45117

Én úgy érzem, mindig igazad van, és én ezt már el is fogadtam. 

Előzmény: naiv_ (45113)
liftkeel__ Creative Commons License 2023.09.08 0 0 45116

:) akkor jól gondoltam, köszi, megmérjük majd.

Tudom, hogy mind ilyen, de ennyire még nem éreztem egy hajón sem.

(és ezzel feláldozzuk majd a kurta jó éles menetet balcsapáson a kiegyensúlyozott viselkedés oltárán :) )

 

 

Előzmény: Pirat HUN23 (45114)
edesviz Creative Commons License 2023.09.07 0 0 45115
Pirat HUN23 Creative Commons License 2023.09.07 0 0 45114

Persze, hogy létezik, sőt a legtöbb nem versenyzésre használt hajó ilyen.

- Nézz bele a nagyvitorla nútjába, egyenes-e?

- Oldalmerevítők egyforma hosszúak-e? Grósz felhúzóval össze tudod hasonlítani, szerintem menni fog:)

5-10 fok különbséggel szerintem nem érdemes foglalkozni, ahogy feljebb írtam, sokan nem is tudják, hogy az egyik oldalon 40 a másikon 50 fokra mehetne:)

 

 

Előzmény: liftkeel__ (45111)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.07 -1 0 45113

Én most inkább még vagy két hétig Görögországban vitorlázok...:), majd pihenten (vagy egészségesen fáradtan) belenézek a HSZ-be..:)

Bárkivel szívesen vitakozom - aki betartja a játékszabályokat:
- kultúrált hangnem

- személyeskedés - piszkálódás mentesen, tárgyszerüen

- s ha nincsen igazam -  el szoktam fogadni...

Előzmény: Szanya (45109)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.07 0 0 45112

Valamelyik irányban nem kell nagyobbat kormányozni az egyenes menethez? Elképzelhető, hogy a test alapból nem vízszintben áll?

Előzmény: liftkeel__ (45111)
liftkeel__ Creative Commons License 2023.09.07 0 0 45111

Létezik, hogy egy hajó egyik csapáson sokkal élesebb, mint a másikon?

Mentem vele több órát és egyértelműen ezt éreztem. 

Mit kellene mérni, vizsgálni ezeken kívül: veretek szimmetrikusak-e, dől-e vmerre az árbóc, ferde a keel?

 

 

 

Flagstaff Creative Commons License 2023.09.07 0 0 45110

Akkor nem a vizikresszt lapozgatja, hogy ideírja nekem okulásomra a partéltől mennyire lehet közlekedni? 

Előzmény: Szanya (45109)
Szanya Creative Commons License 2023.09.06 0 1 45109

Én Naivval nem szívesen vitatkoznék. Úgyis mindig igaza van. De ha nem, akkor is. Csak olyankor megsértődik, és nem olyan aranyos. :-)

Flagstaff Creative Commons License 2023.09.04 0 0 45108

Ám legyen. Továbbra sem reagáltál arra, amit kérdeztem egy állításod után. Válaszod tisztelettel továbbra is nagyon várom. 

A képen látható kisméretű foiler talpának két oldalán látható cseppet sem elhanyagolható méretű hullámok ott vannak, vagy csak optikai csalódások?

https://roadster.hu/app/uploads/2019/10/Gallery-1600x1067.jpg

Ebből a fajta elektromosból pár száz darab plusz néhány száz nagyobb teljesítményű elektromos kishajó biztos nagyon jót fog tenni a Balatonnak a közeli jövőben, ugyanis elektromossal lehet ott menni. Hogy konkrétan a vizisí tilos-e, arra nem emlékszem a HSz-ből (tilthatja más akár) nyilván ha nincs ami húzza (normál motorcsónak) vizisíelő sincs. Ugyanakkor az elektromos már képesek húzni így még akár meg is jelenhetnek a Balatonon (egyéb tiltás hiányában).

 

Előzmény: naiv_ (45106)
DonQuijote Creative Commons License 2023.09.04 0 1 45107

Laktam Minnesotában (land of 10000 lakes), na ott mind a tízezer tavon ez ment, három külmotor, többszáz lóerő, zaj, bűz, meg kaotikus hullámzás (mondjuk akkor pont nem volt hajóm, csak szörföm). A Balatonon meg a tengeren kifejezetten szeretem bő széllel meglovagolni a hullámokat, de amikor teljesen kiszámíthatatlanul interferál 10 különböző irányból érkező meredek farhullám, na azzal semmit nem lehet kezdeni.

Előzmény: Flagstaff (45105)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.03 -1 1 45106

Folyamatosan elbeszélünk egymás mellett, aminek nincsen értelme. Én egy dologról beszéltem, a balatoni motorcsónakázásról, illetve az e csónakokról(skiló és szárnyasok), te hol V8-as motorokról, hol fánkozásról, vizisíről+vadorzókról(nem tudom hol) - ezek tilosak a Balatonon - leszámítva az épített pályákat(wake board), ahol viszont nincsen húzó csónak, s zárt a pálya...

Előzmény: Flagstaff (45105)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.03 -1 0 45105

Talán próbáld értelmezni, amit leírtam.

Eléggé világosan leírtam hogy SZÁNDÉKOSAN kitrimmeli a vízből a hajótestet, hogy HULLÁMLOVAGOLNI lehessen (nem vízisíelni, az ciki) vonókötél nélkül a hajó farhullámán!

De amikor fánkot húz, akkor is a minél nagyobb farhullámra gyúrnak, hogy a fánkot azon keresztül húzva legyen "élmény" a rajta levőknek. Mindenki más meg telibe van sz@rva, ŐK épp szórakoznak.

Szövegértelmezéssel komoly bajok vannak...

Ja! Továbbra is várom a HSz vonatkozó rendelkezéseit az előző kijelentésedre.

Előzmény: naiv_ (45104)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.03 0 1 45104

Egy jó megtervezett motorcsónak (pláne, ha elekromos - lévén kevés van az üzemanyagból) nem túrja a vizet, hanem siklik.

Előzmény: Flagstaff (45102)
liftkeel__ Creative Commons License 2023.09.03 0 0 45103

Magam sem hittem volna, de tegnap láttam a dunán egy sárnehéz fateknőt, gyakorlatilag egy deszkadoboz volt, lapos fenékkel, egy irdatlan motorral. Az orra kb fél-1 méter magasan volt víz felett, a faránál a palánkja nem látszott, vízszint alá ment. Tolta ki oldalra a Dunát maga alól.

A farhulláma tényleg bukóhullám volt, nem kicsi.

Előzmény: Flagstaff (45102)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.02 0 0 45102

Bocs még reggel van az előzőről lemaradt.

"Ez így lesz a nagytestvérükkel is -  mert nincs az az akkumulátor (jelenleg) amely a vizettúró verziót működtetni tudná"

Nos ez így ebben a formában a legkevésbé sem igaz.

https://e-hajocenter.hu/hu/hajo/frauscher-740-mirage-air

A nagyobbik hajtáslánccal mind a végsebesség mind a végsebességen elérhető hatótáv értelmezhető akár balatoni viszonylatban is és ha nem maxon túrja neki az ember akkor akár keresztben át lehet szelni egy töltéssel.

Előzmény: naiv_ (45100)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.02 0 0 45101

"Egyrészt a vizikressz is szabályozza a mozgásukat, a parttávolság függvényében"

Bemásolnád az erre vonatkozó részt a HSz-ból, valamint azt a részt ami alapján ezek a vízi járművek be vannak kategorizálva, ha kérhetem?

Előzmény: naiv_ (45100)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.02 0 0 45100

Egy szárnyas siklóhajó nem kelt brutális hullámokat. Nézd meg azokat a szárnyas E deszkákat, amelyek már most is szaladgálnak, a Balcsin is - gyakorlatilag nem hagynak maguk után nyomot.
Ez így lesz a nagytestvérükkel is -  mert nincs az az akkumulátor (jelenleg) amely a vizettúró verziót működtetni tudná... (Dunán, tengeren sok szárnyast láttam, minimális a hullámkeltésük, ha már siklanak).
Az, hogy jó-e, ha sok 30kn-val szaladgáló E csónak lesz a vizen? -  más kérdés. Egyrészt a vizikressz is szabályozza a mozgásukat, a parttávolság függvényében, másrészt betennék módosítást ebbe, amely mondjuk 1 km-re korlátozza a a 10kn feletti használatot ilyen esetekben -  felette kemény büntetés - s ezzel meg lehet fogni a problémát.

Előzmény: Flagstaff (45099)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45099

A Balatonon, ha az tényleg hullámzik, kétlem hogy egy 60-70 kilós versenyjolléval pár percnél tovább kint lehetnél (edzést, versenyt leszámítva). Ugyanis ilyen esetben viharjelzés van, abban meg jolle nem lehet kint, ergo azonnal kizavarnak amint észrevesznek.

Egy 3-4-5T-s 30 láb vagy afeletti hajóval nyilván engem sem zavarna különösebben semmi, a vizsgánkon azért nem egyedül voltam akinek kicsit túl sok volt a Balaton látványa. Egy B25-tel azért csak sikerült, de az a másodfok nem véletlenül volt feltéve, nem sok bátor hajós volt kinn a vízen.

És ezek a hullámok nem motorcsónak által keltett hullámok voltak, a hullámhossz egészen más.

Egy kitrimmelt siklóhajó, aminek a farhullámán HULLÁMLOVAGOLNAK (nem vízisíelnek, az nem elég menő) hidd el tud durva hullámokat kelteni, nem a hullámok magassága a legfőbb gond hanem a hullámhossz. Szélcsendben vagy nagyon minimál szélben épp csak manőverképesen egy cseppet sem vicces. Én tudom hogy nem tudunk felborulni (persze a jolléval igen), de a svert csattogása a svertszekrényben, a baum ide-oda lengedezése a sottkorbács csapkodása engem zavar, a hajó hánykolódása meg a nejem. Mindennek tetejében ugye azért megyünk ki, hogy a szelet, a napot, a víz csobogását, a madarakat (mondjuk úgy a csendet) halljuk, nem azért hogy a V8-as motor ordítását.

Irigy meg nem vagyok, nem izgat ki mire költi a pénzét, csak az ha néhány buzi a saját prosztó szórakozásával emberek tucatjainak a pihenését teszi tönkre önző módon (hanghatás-hullámkeltés  az úszóknak-kajakosoknak-SUP-osoknak-jollésoknak nem barátja). Ha már annyira fussa akkor lehet elhúzni a Tisza-tóra, nincs messze és ott veretheti neki amíg tart a benzin, nem egy széltében talán 1km, leghosszabb egyenes távon talán 3km-es tavon kell jaszkarizni.

Brutál erős elektromosat még nem láttál, majd fogsz, innen indult ez az egész "beszélgetés".

Előzmény: naiv_ (45097)
HUN-12214 Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45098

Onnan indult a beszélgetés, hogy a Sopi 20-25 (30?) csomóra képes foileres elektromos motorost fog gyártani.

Ez engem pl jobban zavar és tágabb értelemben véve környezetszennyezőbbnek gondolom a Balatonon, mint pl egy kis vitorlás dízelmotor használatát. 

Előzmény: naiv_ (45097)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.01 -2 0 45097

- nem láttam még brutál erős elektromost a Balatonon, edzőhajót, vizitaxit annál többet - ezek nem elektromosak.

"...keltve méter közeli BUKÓHULLÁMOT ver, két-három méteres hullámosszal. Félelmetes" ...ne misztifikáljuk a dolgokat, aki vitorlázik, nem fél a széltől, s a hullámoktól, amellett a Balatonon nem láttam még olyan hullámokat, amelyek érzelmeket keltettek volna bennem...

- e-csónak - nem fáj, nem inkább az írigységi faktorról van szó?

Előzmény: Flagstaff (45095)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45096

Nekem az ecsónakokkal semmi bajom. A belsőégésüek száma, és használata viszont szaporodik.

Előzmény: HUN-12214 (45094)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45095

A sporteseményeket, edzéseket lehet (és kell is) biztosítani motorossal. Ehhez ahogy írták külön engedély kell és amennyiben jól tudom, az edzésekre ki kell vezényelni a biztosító hajót, ezt pedig valami könyvben vezetni is kell. Ezek a motorosok NEM kedvtelési célból vannak tartva. NEM vontat(hat)nak vízisíelőt és NEM ordít róluk napjaink sz@rjai egynyári "slágerek". Kialakítását tekintve ha jól rémlik RHIB-nek vagy más puhafalúnak kell lennie, különben nem kapja meg a mentőmotoros minősítést.

 

Ellenben a brutál erős elektromosokkal valószínűleg nem Pista bá' fog kimenni pecázni a nádszélbe. Valahová tenni kell majd őket, biztosan nem a parton lesznek tárolva, ezzel minden bizonnyal a vitorlás kishajók további kiszorulása következik a kikötőhelyekről, mert ezek a motorosok nem a 3x-4x lábas hajók helyeire pályáznak, akinek meg "fussa" rájuk nem okoz gondot a kikötőhely árának a kiköhögése.

Nálunk elég kicsi a tó, a hullámok ezért garantáltan közel vannak. A jollémmal konkrétan nagyon komoly küzdelem nem felborulni ha oldalba kapom (pici szélben korlátozottan vagyok manőverképes) de még a Venust is rendesen megcibálják a hullámok, amik a szél által keltett hullámokhoz képest magasabbak és nagyon rövid a hullámhosszuk. Ha pedig sikerül úgy manővereznie a motorosnak, akkor bizony egymást erősítő hullámokat keltve méter közeli BUKÓHULLÁMOT ver, két-három méteres hullámosszal. Félelmetes.

Előzmény: naiv_ (45093)
HUN-12214 Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45094

A sportegyesületek motorosai (és a mentőhajók, vizitaxik, stb) külön kategória, speciális engedéllyel mennek. (Más kérdés, hogy az engedély kiadása és a használat ellenőrzése mennyire szigorú.)

 

 

Elektromos motorcsónakot (kishajót) viszont mérettől és teljesítménytől függetlenül, korlátozás nélkül lehet használni.

Előzmény: naiv_ (45093)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45093

...nem biztos, hogy értettél, minden ilyen katamarán után lohol egy motorcsónak...

Előzmény: Flagstaff (45092)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!