Amíg RhB topiktárs bele nem csap itt az amerikai óriás gépek végtelen sorába, mutatnék egy nagyon különleges, igazi "Steampunk" gépet a tengeren túlról, ez pedig a C&O M-1 gőzturbina-villany masinája:
Maradjunk annyiban, hogy vasútkedvelő laikusoknak mindenképp érdekes, már a képek miatt is, de azért a jobban hozzáértők minimum felszisszennek itt-ott...
Kis guglizással egész jó dolgokat sikerült találni a Japán érdekességről:
"Hello stevenh, I’m not sure weather you will follow this thread after so many years. I was brought to your lines by the very same research – which wheel notation is correct for JFR DE10/DE11/DE15. First you should go back an read over UIC notation again. The small “o” indicates individual drive for each wheelset, thus a diesel hydraulic engine with one prime mover cannot carry any ‘o’, we can only discuss how wheelsets are supported in the main frame. C’ would be three wheelsets in one bogie, AAA would be three individual wheelsets directly attached to the main frame. What I see on the picture appears what is mostly considered one bogie with three driven wheelsets, thus C’. AAA most likely comes from the idea that each wheelset is supported by an individual frame or bogie within the main bogie. This is what you find with quite a few six-wheel bogies and ist usually simplified to C’ (or Co’ with individual driving engines) – most correctly we would have to call this something like this (AAA)’ or even (A’AA’)’ with ‘ indicating the subframe. I hope this helps any further confusion… Just get back to me via email if it still puzzles you, the rest of the world will likely stay with C’B’ or just leave this question to the japanese hobbyists. Regars /Dennis"
Ha az első láncon (linken) lévő szöveget lefordítod, akkor ezt kapod:
"A 3 tengelyes forgóvázban minden tengelydobozt egy összekötő elem köti össze, hogy csökkentse az oldalirányú nyomást ívelt szakaszokban, és minden tengely független Ez egy olyan kapcsolatfelépítés, amely balra és jobbra mozoghat. Ezért a tengelyek elrendezésének jelölése, mint például az UIC típus, "AAA-B", mivel a háromtengelyes teherautó minden tengelyét független tengelynek tekintik. A csapágyak a kerekek belsejében vannak elrendezve, és a forgóvázkeret egy belső keretrendszer, amely a reduktorral van integrálva. A tengelycsonk tartóeleme kívülről nem látható."
Ez talán a legperverzebb kardános megoldás a világon, nagyon klassz, jó hogy beraktad! :) Ezen a tengelyképleten én is csak pislogok..
Van a Japánoknak is egy érdekes hajtás megoldása a DE10, DE11, DE50 alatt ez található, ők AAA-B-re írják a tengelyképletet, holott első ránézésre egy 3 és egy 2 tengelyes (tehát C-B) forgóváza van a gépnek, de aztán jobban megnézve már nem is annyira egyértelmű, hogy van az a 3 tengely:
A Krupp 1953-ban azonos alapelven két prototípus dizelmozdonyt gyártott.
Előbb a különbség:
Algéria számára normál nyomú, 2×550 (kívánságra 2×610) lóerős;
Brazíliának keskeny nyomközű, 2×1000 lóerős masinát. Hoppá!
Azonosság:
Csuklós járműszerkezet, három darab kéttengelyes forgózsámolyon. A középső Jakobs.
Alacsony és keskeny géptér, "púp" vezérállás (az egyik fél belső végén).
Hidraulikus erőátvitel, mindkét motor három tengelyt hajt. De hogy!?
Eredetileg Bo'Bo'Bo' tengelyképletet adtak nekik – pedig nincs hat motor. Akkor miért?
A hidraulikákból eleve három kardán kalimpál kifelé, és egy-egy tengelyt pörget. Méghozzá a közelebbi zsámolyban lévőket és a középsőnek a távolabbi tengelyét. Ennek alapján én Bo'(AoxAo)"Bo' tengelyelrendezésnek mondanám, ahol az "x" a keresztezést jelenti, a kettős fölső vessző pedig a Jakobs sámlit (amire két félszekrény fekszik). De ez magánügy. :-)
Mi az értelme mindennek?
Az egymás melletti kardánok miatt a kúpkereket jócskán féloldalasan kell fölékelni. Az pedig a csapágyakra nézve káros; vagy legalábbis féloldalas erőhatás. Bár a (dízel)villamos gépeknél alkalmazott tengelyenkénti selejtezési lehetőség megvalósítható, ha a hidraulika külső oldalára tengelykapcsolót építenek. De mi haszna? Értetlenül állok (ülök) a monitor előtt.
Egy másik topikba került szóba, hogy az Angol gépek az ottani űrszelvény miatt mennyivel "kisebbek", mint a kontinensen lévő társaik, megígértem RhB fórumtársnak, hogy ide felrakom, ha megtalálom a Floyd Class 56-os és Sulzer együttállását megörökítő képemet (anno 2013), és lám csak meg lett:
Az első képen jól látszik, hogy a Class 56 mind széltében, mind magasságban szerényebb mint a Sulzer:
Már volt szó a svájci és olasz merev keretes három forgóvázas hattengelyes gépekről, nos van egy ország, ahol szerintem a világon a legsokszínűbben alkalmazzák ezt a megoldást, és ez Japán.
Egy egész sereg dízel és villany mozdonytípusuknál alkalmazzák a Bo-Bo-Bo elrendezést, most viszont egy még ezekhez képest is különleges japán gépet említenék meg, ez pedig a DD51-es:
Már az se megszokott Európában, hogy egy fővonali dízel egy középfülkével rendelkezzen, ehhez tartozik még két dízelmotor összesen 2000/2200 Le-vel, de ami az igazán nem semmi, hogy a 3 kéttengelyes forgóváza közül a középső fülke alatti nem hajtott, mi több, teljesen eltérő a másik kettőtől, íme ő az:
Ezt jól eltaláltad, mármint a "szörnyeteget"! A std. méretű Lionel tinplate változata a "The Brute" becenevet kapta. Egy ilyen géppel már vigyázni kell a kisebb gyerekekre, hogy nehogy elé lépjenek. OK, ennek nincs 14 tengelye, de a 6 megvan neki. Üdv! S.
Bocsi Uraim, de ahová "beteszem a lábam", ott megjelenik a tinplate is. Egy 0-ás tinplate találkozón fotóztam ezt az igen ritka FS E-636-ost. Egy igazi klasszikus 6 tengelyes olasz gyönyörüség.
Az amcsikat alapból nem akartam felhozni, túl nagy falat, és van külön topikja is. A beharangozóban szereplő mozdony viszont nem egy megszokott valami. Mondjuk a Centipede sem :-) Olyan kis csufi. :-) (Először meg akartam kérdezni, hogy hol itt a hattengely, de aztán láttam a topikleírást. :D)
Ó a jó öreg E626-os brutál buldog arca. Mindig is úgy gondoltam, hogy valójában ez egy óriás tank, ami alá vasúti kerekek kerültek lánctalp helyett...
Itt még nem gondoltak arra, hogy esetleg Pininfarina is tervezhetné egy mozdony külsejét, de épp ez a nyers zord külső - na meg a tengelyelrendezés - ami miatt olyan különleges számomra is ez a gép. Külön kedvencem az egy oldali ferde vezérállás ajtó, meg a féloldalas front ablakok, és persze az az orr... :)
Egyébként a már előbb említett svájci és olasz merev keretes gépeknek pont fordítottja a forgóváz kialakítás, míg azoknál a középső forgóváz (igen tudom, valójában az E626-nak nincs középen forgóváza) az aminek játéka van az alvázban, addig ennek meg pont a két szélső forgóváz az ami a főkeret alól ki tud fordulni.
Ne felejtkezzünk el a nagy kedvencemről, az E626-ról sem! :D Ennek a két középső tengelye fixen a főkeretben van, és elől-hátul van egy-egy kéttengelyes forgóváza, a tengelyelrendezése Bo'BoBo'. (A saját fotó persze most is szar lett, a Roco modell nem jól látszik.)
El tudom képzelni - már nikneved nyomán is - milyen gyűjteménnyel rendelkezhetsz, irigykedek rendesen! :) Nálam sem ismeretlen az RhB mánia, (egy ideje modell beszerzési gondolatok is motoszkálnak nálam) de szerintem hozzád képest a kanyarba sem vagyok...
Még OFF-abb
Az meg milyen vágány alattuk? A Bemo-nak van töltéses H0m-je? Vagy inkább TT?