Keresés

Részletes keresés

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.20 0 0 192

 

1887 - Csajkovszkij: ????? ??????? (Egy angyal felkiáltott; G-dúr vegyeskarra), Moszkva 

1929-ben a mai napon volt Bartók Béla újabb szerzői estje, amelyen két művének volt ősbemutatója:

- a IV. vonósnégyes (C-dúr)         A Waldbauer-Kerpely kvartett adta elő, mint az első hármat is

- az I. Rapszódia gordonka-zongora változata 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.19 0 0 191

1661 - Francesco Gasparini születése, Camaiore

1857 - Stanisław Moniuszko: Háborús nyitány, Vilnius

1872 -                   "                     Bölcsődal, Varsó

1965 - Friedrich Gulda: Kis szvit, Klagenfurt

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.18 0 0 190

Ma éppen "szünet" volt a Royalban 103 évvel ezelőtt, hiszen március 17-én Kodály Zoltán első szerzői estjét rendezték, majd 19-én Bartókét. Nem sokkal később így számolt be ezekről a Nyugat, a tárgyévi 7. számában:

 

CSÁTH GÉZA: BARTÓK BÉLA és KODÁLY ZOLTÁN

Sajátságos játéka a sorsnak, vagy a véletlennek, hogy a nagy művészi tehetségeket gyakran párosával adja. Gondoljunk csak Goethére és Schillerre, Arany Jánosra és Petőfire, Adyra és Babitsra. A kettős naprendszerekhez hasonló berendezés ez. Valami kölcsönhatás, valami hasonlóság, valami egymást kiegészítés észlelhető a két egyéniség természetében. Valami gravitáció, centripetális és centrifugális erőhatások, a művészi energiák interferenciája.

Így vannak Bartók Béla és Kodály Zoltán is. Majdnem egykorúak, Koesslernél tanultak, együtt gyűjtöttek székely és tót népdalokat, valószínűleg együtt álmodoztak a magyar szimfonikus zenéről.

Bartók volt a merészebb, aktívabb géniusz (tökéletes művésze a zongorának), nekivágott az útnak. Az ő Kossuth szimfóniája dacos, erőszakos kísérlet, de új csapás, életrevaló, helyes, nemes kezdés. Egészen más irány, mint ahogy Liszt, Erkel, Mosonyi próbálkoztak. Bartók nem magyar "motívumokkal" és nemzetiszínű ritmikával "dolgozik", hanem a hangulatai, az érzései, a gondolkozásmódja magyar. Nem a külsőségek, hanem a lényeg. Zenéjének fajisága nem nacionalista jelszó, hanem a kultúrembernek önmaga előtt is titkolt állati és szent ösztöne, vonzalma a föld, a hely iránt, ahol született, ahol járni tanult, ahová az emlékei kötik.

Bartók következő munkájában az első suite-jében már teljesen kiformálta a stílusát. Ez szimfonikus stílus, meggyőzően zenekarra szabott gondolkozás és eőokeő, felsőbb kifejezésmód, egy nemzetközileg is érthető zenei formanyelv. Innen kezdve Bartók fejlődése gyors, biztos volt. 24 zongoradarabja, amelyet körülbelül egy esztendő előtt adott ki, gyermekdarabjai, második suite-je, hegedűversenye vonósnégyese egy bámulatosan eredeti muzikális elme, egy rendkívül érzékeny költő-kedély életjelenségei.

Kodály Zoltán fejlődését nem ismerjük. Egyszerre mint kész, kiforrott művész jelent meg a pódiumon cselló-zongoraszonátájával, vonósnégyesével és zongoradarabjaival. Nem annyira forradalmi szellem mint Bartók, a formái nem olyan meglepőek, szeszélyesek és fantasztikusak mint Bartóké, de hogy úgy mondjam, szilárdabb szerkezetek. Kodály nyilván sokkal kontemplatívebb és kevésbé közlékeny természet mint Bartók, aki utóbbinak, virtuóz lévén, kenyere a közlékenység. Kodály a harmonizálásban sem annyira radikális. Ellenben a füle, a meghallásai, a mód ahogyan a magyar faji ízt elkeveri a muzsikájában, óvakodva minden közönségességtől, a zenéjének előkelo, fölényes és komoly stílusa: közös a Bartókéval.

Ez a felsőbb jó ízlés, ami sajnos, hiányzik annyi, annyi magyar komponista munkáiból - ez adja meg Bartók és Kodály muzsikájának a nyugati karakterét. Finom, érzékeny fülüknek. termékeny fantáziájuknak, meleg poétalelküknek pedig azt köszönhetjük, hogy új igazságokat mondanak nekünk az alföldről, a végtelen búzaföldekről, a kútágasokról, a székely fonókról, mindarról, amit láttak és éreztek, az életükről.

Kodály G-dúr cselló-szonátája meglep az egyszerűségével, a szerkezetek szilárdságával. a hangulatok szuggesztív erejével. C-moll vonósnégyese hangzásban friss, fölépítésben kerek, tökéletes, tematikájában érdekes és változatos. Invenció, invenció, invenció!

Annak a két hangversenynek napját, március 17-ét és 19-ét, amelyen ez a két fiatal ember kézenfogva - mint bajtársak, sőt fegyvertársak - a pódiumra lépett, jegyezzük fel!



A két műnek tehát akkor volt az ősbemutatója. A cselló szólamát Kerpely Jenő játszotta, partnere Bartók volt, és valóban ez volt a teljes mű első előadása, mivel 4 nappal korábban Párizsban már egy részét bemutatták. A v4-es a Waldbauer-Kerpely kvartett adta elő. 

 

Nem véletlenül ez a cselló-zongora szonáta a hét zeneműve a Bartók Rádióban, és éppen az akkori vonósnégyesben is fellépett Molnár Antal előadásával. 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.17 0 0 189

1733 - Händel: Deborah, London - King's Theatre in the Haymarket  

                 u.ott: g-moll orgonaverseny (op. 4/1), az egyik szünetben

(az ilyen bemutatókra H. egy kisméretű, lecsupaszított, pedál nélküli orgonát építtetett, amellyel természetesen nem lehetett a nagy templomi orgonák monumentális hangzását elérni, de a célnak megfelelt) 

1784 - Mozart: Esz-dúr zongoraverseny (K 449), Bécs

1846 - Verdi: Attila, Velence 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.16 0 0 188

Korábban már említettem, hogy Händelnél gyakorlat volt a nagy oratóriumok ősbemutatóin egy-egy rövidebb orgonaversenyt is közreadni, a felvonások közti szünetben.

1750 - Theodora (HWV 68), London - Covent Garden Színház       több mint 3 óra

             11. orgonaverseny (op. 7/5), u.ott                                              alig 13 perc

1833 - Bellini: Beatrice di Tenda, Velence

1871 - Johan Severin Svendsen : Csellóverseny (op. 7), Lipcse 

1879 - Dvorzsák: 149. zsoltár (Allegro moderato, op. 79), Prága    (kórus és orgona változata is van)

1905 - Mascagni: Amica, Monte Carlo

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.14 0 0 187

Mindenhol a holnapi ünnep alkalmából kitüntetettekkel foglalkoznak, hiszen holnap ünnepnap van, nem dolgoznak a hivatalosok. Talán hasonló volt az indok 1922-ben a mai napon, amikor a londoni magyar követségen az ünnep előestéjén tartottak koncertet, és ezen volt Bartók I. hegedűszonátájának ősbemutatója. A szerző és Arányi Jelly voltak az előadók, és olyan sikert arattak, hogy a "házi koncert" ellenére a Times beszámolt róla. A szonátát 10 nappal később is előadták, immár a nyilvánoság előtt, ugyancsak Londonban.

Ez a FELVÉTEL közel 41 éves! 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.11 0 0 186

1818 - Antonio Joseph Bazzini születése, Brescia 

          pl.: op. 25 A manók tánca és egy kicsit gyorsabban BK-ügetésben; a végén leszakad a mennyezet...

1830 - Bellini: Romeó és Júlia, Velence           (eredeti címe: I Capuleti e i Montecchi volt)

1953 - Gottfried von Einem: Capriccio (op.2), Berlin

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.10 0 0 185

A képen is láthatóan csak egy tornya van és volt is mindig ennek a zenélő építészeti csodának, tehát a vers címe helyesen: A strasburgi dóm tornya. Megzavartak a ha(ra)ngok :-)

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.10 0 0 184

1875 - Liszt: A strasburgi dóm harangjai, Budapest

A Pesti Vigadóban Wagnerrel tartott koncerten maga a szerző vezényelte az előző évben Henry Wadsworth Longfellow 1851-ben írt drámai költeményének (Az aranylegenda) A strasburgi dóm tornyai című prológusára szerzett művét (szólóhangokra, kórusra és zenekarra); a tételek: Előjáték és A harangok

 

The Spire of Strasburg Cathedral

(Prologue) 

 

Night and storm. LUCIFER, with the Powers of the Air, trying to tear down the Cross.

Lucifer. HASTEN! hasten!
O ye spirits!
From its station drag the ponderous
Cross of iron, that to mock us
Is uplifted high in air!

Voices. O, we cannot!
For around it
All the Saints and Guardian Angels
Throng in legions to protect it;
They defeat us everywhere!

The Bells. Laudo Deum verum
Plebem voco!
Congrego clerum!

Lucifer. Lower! lower!
Hover downward!
Seize the loud, vociferous bells, and
Clashing, clanging, to the pavement
Hurl them from their windy tower!

Voices. All thy thunders
Here are harmless!
For these bells have been anointed,
And baptized with holy water!
They defy our utmost power.


The Bells. Defunctos ploro!
Pestem fugo!
Festa decoro!

Lucifer. Shake the casements!
Break the painted
Panes that flame with gold and crimson!
Scatter them like leaves of Autumn,
Swept away before the blast!

Voices. O, we cannot!
The Archangel
Michael flames from every window,
With the sword of fire that drove us
Headlong, out of heaven, aghast!

The Bells. Funera plango!
Fulgora frango!
Sabbata pango!

Lucifer. Aim your lightnings
At the oaken,
Massive, iron-studded portals!
Sack the house of God, and scatter
Wide the ashes of the dead!

Voices. O, we cannot!
The Apostles
And the Martyrs, wrapped in mantles,
Stand as wardens at the entrance,
Stand as sentinels o'erhead!

The Bells. Excito lentos!
Dissipo ventos!
Paco cruentos!

Lucifer. Baffled! baffled!
Inefficient,
Craven spirits! leave this labor
Unto Time, the great Destroyer!
Come away, ere night is gone!

Voices. Onward! onward!
With the night-wind,
Over field and farm and forest,
Lonely homestead, darksome hamlet,
Blighting all we breathe upon!

(They sweep away. Organ and Gregorian Chant.)

Choir.
Nocte surgentes
Vig lemus omnes! 

 

 

Közel így nézett ki a dóm abban az időben:

 

 

1900 - Doppler Károly halála, Stuttgart 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.09 0 0 183

1737 - Josef Mysliveček születése, Prága

1861 - Erkel: Bánk bán, Pest 

1868 - Ambroise Thomas: Hamlet, Párizs 

1877 - Csajkovszkij: Francesca da Rimini (op. 32), Moszkva

Ary Scheffer (1795-1858) - 1835

 

Gulácsy Lajos képe, 1903

Ez is métlés volt: INNEN bővebben 

 

1886 - Saint-Saëns: Az állatok farsangja, Párizs

1897 - Camille Chevillard: Csellószonáta (op. 15, B-dúr), Párizs 

  

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.08 0 0 182

1861 - Liszt Ferenc: Tánc a falusi kocsmában, azaz az 1. Mefisztó keringő, Weimar 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.08 0 0 181

Sok helyen, még olasz oldalakon is, tévesen ismerik Franco Alfano születési évét, aki semmiképp sem 1878-ban, de nem is 1876-ban született a Nápolyhoz tartozó Posillipóban - a mai napon.

San Remóban (Sanremo) hunyt el 1954. október 27-én. 

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.07 0 0 180

1874 - Ponchielli: I Lituani, Milánó         Zene

1891 - Mascagni: Danza esotica, Cerignola

1906 - Dohnányi: Koncertdarab csellóra és z.karra (op. 12, D-dúr), Budapest  

.........

1996 - Krzysztof Penderecki: Kettősverseny fuvolára és klarinétra, Prága

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.05 0 0 179

Ahogy telik az idő, egyre több művet mutatnak be, szinte követhetetlenül, de azért egy-két ismertebb opuszt meg kell említeni:

1807 - Beethoven: IV. szimfónia (op. 60, a Romantikus), Bécs 

"Die Uraufführung des Werks erfolgte im März des Jahres 1807 im Palais des Fürsten Lobkowitz in Wien unter der Leitung des Komponisten. Zur ersten öffentlichen Präsentation gelangte das Werk am 15. November des gleichen Jahres im Wiener Burgtheater."

1904 - Ravel: F-dúr vonósnégyes, Párizs 

1919 - Dohnányi: I. hegedűverseny (op. 43, c-moll), Koppenhága 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.04 0 0 178

1791 - Mozart: B-dúr zongoraverseny (K 595), Bécs     (a szerző utolsó nyilvános koncertje)

1832 - Georges Onslow: II. szimfónia (op. 42, d-moll), Párizs

1885 - Richard Strauss: I. kürtverseny (op. 11), Meiningen  

1899 - Dohnányi: Passacaglia (op. 6), London

1913 - Fauré: Penelope, Monte Carlo 

1935 - Kodály: Katonadal, Budapest 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.03 0 0 177

1918 - Bartók: II. v4-es, Budapest (Waldbauer–Kerpely kvartett)

 

és így előbb, és így tovább, pl.

 

1950 - Milhaud: 4. zongoraverseny, Boston (Charles Münch, szólista: Zadel Skolovsky)

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.02 0 0 176

1873 - Bizet: Kis szvit (op. 22), Párizs 

1887 - Richard Strauss: Itáliából (op. 16), München

1896 - Mascagni: Zanetto, Pesaro

1926 - Holst: Terzetto (fv, ob, brácsa), London 

1927 - Kurt Weill: Royal Palace és ennek bevezetőjeként az Új Orpheusz c. kantáta, Berlin

             Az akkor éppen 27 éves szerző tiszteletére. 

1931 - Sebestyén János születése, Budapest 

1940 - Honegger: Haláltánc, Bázel 

 

1965 - Veress Sándor: Elégia,  

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.01 0 0 175

1749 - J. S. Bach: Canon super fa mi a 7 post tempus musicum (F-dúr, BWV 1078, Lipcse

1861 - Schubert: Die Verschworenen (Az összeesküvők, D 787), Bécs (koncertszerű bemutató)

1939 - Juan Leovigildo Brouwer Mezquida (Leo Brouwer) születése, Havanna 

1950 - Prokofjev: C-dűr csellószonáta (op. 119), Moszkva

Természetesen Rosztropovics és Richter mutatta be a darabot. 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.01 0 0 174

És 12 perc alatt már a régi Erzsébet-hidat is felállványozták :-)

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.01 0 0 173

ez a pár szó nem oda való... " a szólista ?:", bocsánat

Előzmény: [fidelio] mindegy (172)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.03.01 0 0 172

Ma még igyekszem sor(oka)t keríteni a mai évfordulós ismereteink bővítésére, de addig is hadd foglalkozzam azokkal a szerencsétlenekkel, akár csak a műveikkel, akiknél, amiknél ugyan szintén fordul az év évente, de a mai jelzővel bajban vannak. Ők a szökőévesek:

1792 - Rossini születése, Pesaro

1828 - Auber: A portici néma, Párizs

1836 - Meyerbeer: Hugenották, Párizs

1896 - Wladimir Vogel születése, Moszkva                 (az akkori naptárban február 17-én) 

1904 - Bartók:  Scherzo...      (nem az op. 2-es, hanem az Esz-dúr szimfónia egyetlen tétele)

 

A videón, amit eddig már több mint 73-an megnyitottak a szólista ?:  a régi Nemzeti, ott, ahol a 6-os megáll... az ész, miket nem talál az emberfia!?

 

A www.zti.hu oldalairól:           BB 25 (DD 68 / W 2)
Szimfónia zenekarra (1902) (töredék, befejezett csupán a III. tétel: Scherzo)
Hangszerelés: 4 fl, 4 ob, 4 cl in sib, 4 fg, 6 cor, 4 tr in sib, 3 trb, tb, timp, ptti, gr c, tamb picc, trgl, tamt, 2 arp, archi
Kiadatlan
Tételek:
I.
II.
III. Scherzo
IV.
Ősbemutató: 1904. február 29., Bp: Magyar Királyi Operaház zenekara, vez. Kerner István [III. tétel] 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.02.28 0 0 171

1869 - Bizet: C-dúr (Róma) Szimfónia, Párizs

1917 - George Malcolm születése, London        Egy kis zene Malcolmmal

1920 - Ravel: Couperin emlékezete, Párizs 

1951 - Honegger: Archaikus szvit, Louisville

 

1986 - Olof Palme halála, Stockholm

A Palme gyilkosság nagyon felkavarta a nemzetközi közvéleményt. A miniszterelnök temetésére

Nils Lindberg írt temetési zenét, majd még abban az évben más muzsikusok is foglalkoztak az

eseménnyel (Natten=éjszaka). Lindberg érdekes Rekviemje nincs közvetlen kapcsolatban Palme halálával.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.02.27 0 0 170

1729 - J. S. Bach: Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem (BWV 159), Lipcse   

Van ahol nem veszik ezt biztosra, de mivel abban az évben az ún. ötvenedvasárnapra írta Bach, feltehetően be is mutatták akkor, hiszen éppen április 17-én volt húsvét, ahogy a 4. évezredben is akkor lesz háromszor, 3008-ban, 3081-ben és 3092-ben, ha Isten is úgy akarja... 

1740 - Händel: L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato (HWV 55), London - Lincoln's Inn Fields Theatre  

              a zene Emma Kirkby-vel!

Mint már írtam, többször volt közös bemutatója a szerzőnek egy vokális művel és egy orgonaversennyel:

1740 -  Händel: Orgonaverseny (B-dúr, op. 7 /1. vagy HWV 306), u.ott

              A II., lassú tételben a 7. csembalóversenyből (HWV 432, g-moll) ismert passacaglia ismerhető fel; ld. még annak a Halvorsen nevéhez kapcsolódó átiratát két vonóshangszerre, pl. a Baráti-Várdai kettőssel!

 

Végül a sok bemutató közül még egy, mert Bécsben is hasonló közös bemutatóra került sor 1814-ben, amikor Beethoven VIII.-ja mellett a Tremate, empi, tremate című, alig ismert B-dúr tercettjének is ősbemutatója volt (szoprán-, tenor-, basszushangra és zenekarra), op. 116 

 

1928 - René Clemencic születése, Bécs       és egy kis-nagy minta velük! 

 

stb. 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.02.25 0 0 169

Albéric Magnard neve alatt is zene van, ahonnan az egész mű meghallgatható...

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.02.25 0 0 168

1881 - Csajkovszkij: ?????????? ???? (Az orleans-i szűz), Szentpétervár    

                                                                                      (náluk akkor febr. 13. volt) 

1895 - Ignaz Lachner halála, Hannover                  Művei

1911 - Albéric Magnard : Csellószonáta (A-dúr, op. 20), Párizs 

1913 - Bartók Béla: Két kép (op. 10), Budapest     Az új sorozatú Bartók-összesből...

             Van két kézre írt zongorás változata, később Kocsis Zoltán két zongorára is átírta. 

[fidelio] Zsölény Creative Commons License 2013.02.24 0 0 167

Tanulságos a két kezdő évszám. Händel érett, ha nem is kiforrott mester volt 1711-re, négy évre rá Bach 18. kantátája viszont még igen "ifjonti" megfogalmazás, a későbbi életmű tükrében.

Előzmény: [fidelio] mindegy (166)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.02.24 0 0 166

1711 - Händel: Rinaldo, London   ("Premiered at the Queen’s Theatre, Haymarket,

            on February 24, 1711, Handel’s first London opera, Rinaldo caused a sensation.")

 

1715 - J. S. Bach: Gleichwie der Regen und Schnee vom Himmel fällt (BWV 18), Weimar

 

1821 - Rossini: Matilde di Shabran, ossia Bellezza e cuor di ferro, Róma

 

1836 - Berzsenyi Dániel halála, Nikla

 

                    MAGYARORSZÁG

 

Itt, hol szőke vizét a Duna rengeti,
Árpád gazdag arany hantjain, oh hazám!
Ceresnek koszorús homloka illatoz,
S a bőség ragyogó kürtje mosolyg reád.
Termékeny mezeid mennyei harmatok
Mossák, s csűreidért Europa írigyed.
Itt édent mutató sorhegyek oldalin
Bacchus tölt poharat, s néked az isteni
Nektár legnemesebb vedreiből merít.
Itt Arkádia zöld halmai nyílanak,
Hol Pán legjelesebb barmok után dalol,
Barmok, millyeneket boldog Arábia
Nem látott, sem egyéb nemzet az ég alatt.
Kárpátidnak arany gyomra kevély Perut
Felmúlván, örökös kincseit önti rád.
Minden jót, valamit hint az Olymp ura,
Minden jót, valamit Tellus az emberi
Táplálásra teremt, néked az istenek
Bőv mértékje pazarl büszke határidon.
Boldog népeidet Títusok őrizik,
Kik mindannyi atyák és kegyes istenek,
S kiknek trónusokon Trézia lelke leng.
Törvényed s koronád Chérubim őr fedi,
Nem fertőzteti meg durva tirán keze:
Törvény, nem hatalom kénnye uralkodik
Rajtad, s régi dicső nemzeti díszed áll.
Oh, bár vajha kies gyöngykoszorud között
Még egy illatozó rózsa fakadna ki:
Szállnának le reád Graecia isteni,
Kik hajdan lehozák Attika földire
A nagy mestereket s bölcs tudományokat.
Akkor csillagokat hatna kevély fejed,
S elbámulna reád a Zenith és Nadir.

 

/A XVIII. század vége körül/ 

 

1847 - R. Wagner: "C. W. Gluck: Iphigénie en Aulide", (Wq 40), Drezda

 

1946 - Jiří Bělohlávek születése, Prága 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.02.23 0 0 165

1653 - Lully: Ballet royal de la nuit, Párizs

1725 - J. S. Bach: Entfliehet, verschwindet, entweichet, ihr Sorgen (BWV 249a),

                                 im Das Schloss Neu-Augustusburg - Weißenfels

1745 - Rameau: La Princess de Navarre (balettzene), Versailles

1876 - Georg Wilhelm Rauchenecker: 1. szimfónia (f-moll), Winterthur 

1913 - Arnold Schönberg: Gurre-dalok, Bécs

1923 - Édouard Flament : 2. csellószonáta (op. 55), Párizs 

1929 - Vujicsics Thamér születése, Pomáz

1856 - Auber: Manon Lescaut, Párizs

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.02.22 0 0 164

1846 - Carel Anton Fodor halála, Amsterdam

1849 - Alexander Ernst Fesca halála, Braunschweig

1891 - Heinrich von Herzogenberg: Rekviem (op. 72, c-moll), Lipcse 

1907 - Ravel: Bevezetés és allegro, Párizs

1951 - Charles Yves: II. szimfónia, New York

2010 - Eötvös Péter: Az ördög tragédiája, München     (Kovalik Balázs rendezésében) 

                                        INNEN is... 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2013.02.21 0 0 163

1626-ban a mai napon már biztosan nem volt a föld színén John Dowland, mert egy nappal korábban, vagyis február 20-án eltemették. Halála napja pontosan nem ismert, de több mint valószínű, hogy valamivel korábban lehetett, mert ugyanazon a napon csak a déli vidékeken temetnek halottakat a fertőzésveszély, netán tárolási problémák miatt. Harcban elesetteket is sokszor hamar elföldelnek, de a híres Dowland nem ilyen körülmények között halt meg. Kb. 63 évet élt, mivel pontos születési napja nem ismert az 1563. esztendőben.

Kétszer és háromszor is temettek már el embereket (ld. II. Rákóczi Ferencet, Kossuth Lajost, József Attilát, Bartók Bélát !), de olyanról nem tudok, hogy valaki kétszer halt volna meg két napon belül. Dowland sem ilyen volt.

Az említett temetésnek csak írásos emlékei vannak, miszerint a Londoni dominikánusok Szent Anna templomának udvarán volt a sírja (St. Ann Churchyard - Blackfriars), de ez a templom leégett a 40 évvel későbbi tűzvészben, és így csak az alábbi romjait lehet megnézni. 

 

Dowland kiváló muzsikus volt, akit "A muzsika doktora"-ként, az angol Orfeusz-ként is említettek. 

Ártatlan 

1864 - Volkmann Róbert: Nyitány (C-dúr), Pest

1907 - Frederick Delius: Falusi Rómeó és Júlia, Berlin 

1910 - Dohnányi Ernő: fisz-moll szvit (op. 19), Budapest

1967 - Michael Sanderling születése, Berlin              (láttam, amint csellózik az apja dirigálta zenekarral

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!