Keresés

Részletes keresés

gyorskeresés00 Creative Commons License 2020.12.26 0 0 160

Én elhiszem, csak megjegyeztem a hivatalos pravoszláv legendáriumban sok minden szerepel az életéről, de ez nem.

Előzmény: Afrikaans8 (159)
Afrikaans8 Creative Commons License 2020.12.26 0 0 159
Előzmény: gyorskeresés00 (158)
gyorskeresés00 Creative Commons License 2020.12.23 0 0 158

Az Orosz ortodox egyház hivatalos szentek életrajzában nem szerepel utalás arra, hogy előkelők lettek volna.  Természetesen ettől még lehetséges.

Előzmény: Afrikaans8 (156)
Afrikaans8 Creative Commons License 2020.12.23 0 0 157
Előzmény: vörösvári (151)
Afrikaans8 Creative Commons License 2020.12.23 0 1 156

Már idéztem a 3 magyar testvérről tanulmányokat, igaz, nem itt:

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=69877095&t=9139311

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=69876406&t=9139311

Mindhárman gazdag bojárok voltak Borisz rosztovi fejedelem szolgálatában.

Személyük az első orosz szentek, Borisz és Gleb vértanúságához kapcsolódik (Borisz és Gleb legendája). Borisz rosztovi és Gleb muromi fejedelem Nagy (Szent) Vlagyimir kijevi kagán (nagyfejedelem) fiai voltak. Apjuk 1015. július 15-ei halála után annak testvére, Elátkozott Szvatopluk tétette el őket láb alól. Fivérük, Vlagyimir másik fia magyar földre akart menekülni, de Szvatopluk emberei a Kárpátokban utolérték...

Előzmény: gyorskeresés00 (155)
gyorskeresés00 Creative Commons License 2020.12.23 0 0 155

Hopp. erre a topikra nem is emlékeztem :(

 

Tudtátok, hogy a híres kijevi Lavra kolostor 3. lakója egy magyar volt,  nem is akár ki! Pravoszláv szent lett belőle Moiszej Ugrin néven. Ismerkedjetek meg vele!

 

http://www.kazivilaga.com/?s=ugrin

 

 

Afrikaans8 Creative Commons License 2020.12.22 0 0 154
vörösvári Creative Commons License 2020.10.08 0 0 153

egy kicsit hülyén néz így ki, dashtól kérdeztem a magyar őstörténet topikban, ő foglalkozik ilyen témákkal,  úgy látszik mostanában nem jár erre 

Előzmény: Voxio (152)
Voxio Creative Commons License 2020.10.08 0 0 152

Hmmm... ki tudja, hogy igaz-e. 

Nem zárható ki, annak idején elég sokat vándoroltak egyes népek.

Előzmény: vörösvári (151)
vörösvári Creative Commons License 2020.10.07 0 0 151

szóval az érdekelne hogy igaz lehet e, amit ebben a cikkben írtak a novgorodi szláv törzsekről

 

http://wangfolyo.blogspot.com/2020/04/novgorod-es-ikonjai.html

 

 

A nyírfakéreg szövegekből még egy érdekes dolog kiderül: hogy a sajátos novgorodi tájszólás nem annak köszönhető, hogy az északra felvándorolt keleti szlávok beszédmódja az elszigeteltségben megváltozott, hanem hogy valahonnan máshonnan jött szlávok kiejtése hasonult a keleti szlávokéhoz. A „valahonnan máshonnan” nagyjából azt a helyet jelenti, ahol most ezt írom: Berlin környékéről, a mai Németország keleti, Lengyelország nyugati vidékéről, amely akkor, a középkori német Drang nach Osten megkezdése előtt szláv vidék volt. Innen jött fel az a két szláv törzs, a szlovének és a krivicsek, akik a finnugor csúdokkal együtt megalapították Novgorodot és behívták a viking ruszokat.

Afrikaans8 Creative Commons License 2019.09.29 0 2 150

Vladimir Petrukhin

Khazaria and Rus': An examination of their historical relations

New Perspectives. Selected Papers from the Jerusalem 1999 International Khazar Colloquium, 2007

https://www.academia.edu/22101842/Khazaria_and_Rus_An_examination_of_their_historical_relations?auto=download

dzsaffar3 Creative Commons License 2018.05.31 0 0 149

Akkor vasárnap várom leveled, ha eset hazajövök a nyaralóból.

 

Safi

Előzmény: Törölt nick (148)
dzsaffar3 Creative Commons License 2018.05.31 0 0 147

Nem knyvben van hanem a századok folyóíratok gyűjteményben, talán több is.

Még utána kell keresnem, ma nem tudok vele foglalkozni, amit kiszedtem a századokból elküldhetem azonnal, majd egy más alkalommal keresem.

Még ma sok munkám van be kívánom fejezni.

 

Küldj egy emilt és átküldöm.

És ha szombaton vagy vasárnap találok még valamit róla a gyűjteményeimben akkor azonnal küldöm.

 

 

Sáfár istván

Előzmény: Törölt nick (146)
dzsaffar3 Creative Commons License 2018.05.31 0 0 145

Pl. Századok, 1955, Tóth András: Nagy István moldvai Fejedelem életműve. 96. old

 

Sáfár István

Előzmény: Törölt nick (144)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.04.22 0 0 142

A régészeti érveket ebben a vitában meglehetősen hanyagolták, így különösen érdekes lehet, amit hoztál.

Előzmény: Törölt nick (141)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.04.22 0 0 140

Egyébként a szvjato érdekes módon nem a görög hagiosz-szal, hanem a latin sanctus-szal mutat rokonságot, amire a morvák feltehető és a dunai bolgárok dokumentált latin és görög rítus közötti ingadozása lehet a magyarázat. Maga a cirill írás, a PVL-ben fellelhető hagyományok (pl. a duleb-történet), a bizánci rítusú kereszténység mind avaroszláv-bolgár alapokon, az ott létrejött eredmények felhasználásával érkeztek Kijevbe, természetesen Bizánc közvetlen támogatásával. A sanctus-ból különben a lengyelt leszámítva eltűnt a nazális hangzó.

Előzmény: Afrikaans8 (139)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.04.22 0 2 139

Több mint húsz éve, de a prominens személy kilétét most nem fedhetem fel.

Viszont ha már antinormann dolgok, akkor sokkal érdekesebb Szvjatoszláv kagánnak a neve, mivel a közhiedelemmel ellentétben erre is létezik normann magyarázat, tehát korántsem biztos, hogy Kijevnek ő az első ízig-vérig szláv nevű fejedelme. A szláv magyarázat szerint ugye Свѧто = szent, de mások a közismert Sven, Svend személynévvel hozzák kapcsolatba, amit a bizánci források Σφενδοσθλάβος alakja támasztana alá. A poljugye esetében már láttuk, mennyire megbízhatóak a bizánci feljegyzések e tekintetben - bár azt meg kell hagyni, a Duna menti Moráviába jóval nehezebben tudunk egy skandináv Svendet elképzelni (Szvendoplokosz, Szvjatopolk, Szvatopluk). A svend fiatal férfit, ifjú harcost, suhancot jelentett.

Afrikaans8 Creative Commons License 2018.04.22 0 0 137

Ez volt az ún. normannantinormann vita. Önszorgalomból egyébként külön szemináriumot végeztem a Kijevi Rusz történetéből a téma egyik hazai prominensénél.

Előzmény: Törölt nick (136)
Afrikaans8 Creative Commons License 2017.03.15 0 0 135

Olvasgasd át :)

Előzmény: vörösvári (133)
Afrikaans8 Creative Commons License 2017.03.15 0 0 134

Ez a történet mindenesetre, ha nagy vonalaiban igaz, egy besenyőmagyar háborúskodás emlékét őrizheti, melyben a magyar Ámosz győzedelmeskedett a Szambatasz városáért, illetve a kijevi területekért folytatott harcban. A DAI nyolc besenyő hatalmi körzetről tud, a magyar P. mester hét besenyő vezérről, akik végül meghódoltak a magyaroknak, és bejöttek velük a Kárpát-medencébe.

Előzmény: Afrikaans8 (132)
vörösvári Creative Commons License 2017.03.15 0 0 133

Ezt a topikot nem is láttam még, pedig érdekes téma lenne, ahogy a normannok megalapítják az államot, felfejlesztve néhány kereskedelmi állomást a szláv törzsek közt.

Afrikaans8 Creative Commons License 2017.03.15 0 0 132

adja elő P. mester Kijev meghódításának és kiürítésének történetét: "... A kievi vezér azonnal követeket küldött leghívebb barátaihoz, a hét kun vezérhez, és segítségre hívta őket. Akkor ez a hét vezér, akinek a neve: Ed, Edömén, Et, Böngér, Örsúr apja Ócsád, Vajta, Alaptolma apja Ketel ... Álmos vezér meg katonái ... úgy aprították a kunok tar fejét, mint a nyers tököt ... meghódoltak Álmos vezérnek ... Akkor Álmos vezér és a többi fejedelmi személy, akit hétmagyarnak mondanak, továbbá a kun vezérek rokonságukkal meg férfi- és nőcselédeikkel egyetemben kivonultak Kievből ..."

Tegnap ütött szöget a fejembe, hogy az Alaptolma (Uluptulma) előtagja a 'hős' jelentésű, elterjedt török Alp lehet, utótagja pedig összefügghet a besenyők Talmács törzsével. Most látom, hogy Budenz már régen felhívta az előbbire a figyelmet: "Alap-Tolma ... Oluptulma ... első része ugyanaz, ami török Alp ... âlep, hős" (Magyar Nyelvészet 6:53). A fennmaradt besenyő névanyag török jellegével a megfelelő topikban foglalkoztam.

Előzmény: vuvuzela2 (1)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.10.03 0 0 131

 

Varjágok a 10-11. századból

Afrikaans8 Creative Commons License 2015.10.03 0 0 130

 

Gnyozdovói női viselet

Afrikaans8 Creative Commons License 2015.10.03 0 0 129

 

Rusz harcos viseletének rekonstrukciója a 10. század második feléből a gnyozdovói ásatások alapján.

 

A steppei népektől a varégok eltanulták a ló használatát.

 

Oleg Fedorov rajza

netuddkivogymuk Creative Commons License 2015.07.15 0 0 128

"Az ugri népnév azonban nem minden alkalommal a magyarokra vonatkozik: a PVL pontos kronológia nélküli bevezető részében, a 7. századi eseményekre vonatkozóan, nagyjából a bulgárok Duna mellékére való települését követően az ún. „fehér ugorok” (угри б±лии) – vélhetően onogurok – „szláv földre”, azaz Kárpát-medencébe költözéséről olvashatunk. Ezen szöveg szerzője, megkülönböztetve a „fehér ugoroktól”, „fekete ugoroknak” (чернии угри) nevezi az Oleg (879–912) idején Kijev környékén felbukkanó magyarokat. "

 

Épp ez a szöveg igazolja, hogy a kieviek az onogurokat és a magyarokat egy népnek nevezték (tudták) kétféle jelzővel ellátva. 

És igazuk volt. A 600-as évek  onogurjai a türk törzsszövetség magyar nyelvű tagjaiként részesei voltak a honfoglalásnak, és a magyar nép végleges kiformálásának.  

Előzmény: Afrikaans8 (116)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.07.11 0 0 127

Anna Litvina - Fjodor Uspenskij

RUSSO-POLOVTSIAN DYNASTIC CONTACTS AS REFLECTED IN GENEALOGY AND ONOMASTICS

http://www.silk-road.com/newsletter/vol12/Litvina_SR12_2014_pp65_75.pdf

Afrikaans8 Creative Commons License 2015.05.05 0 0 126

LvT fordításában a PVL egy részlete:

 

PVL 6370. (862.) év (a Lavrentyij-kódexből): http://litopys.org.ua/lavrlet/lavr01.htm — „и тѣми всѣми ѡбладаше Рюрикъ . и бѧста оу него . в҃ . мужа не племени его ни боярина . и та испросистасѧ ко Цр҃югороду с родомъ своимъ . и поидоста по Днѣпру . и идуче мимо и оузрѣста на горѣ градок и оупращаста . [и] рѣста чии се градокъ . ѡни же рѣша бъıла суть .г҃. братья . Кии . Щекъ . Хоривъ . иже сдѣлаша градоко-сь и изгибоша и мъı сѣдимъ . платѧче дань родомъ их Козаромъ . Аколъдо же . и Диръ . ѡстаста въ градѣ семь . и многи Варѧги скуписта . и начаста владѣт Польскою землею . Рюрику же кнѧжаста в Новѣгородѣ”

 

’És mindezek felett uralkodott Rjurik. És volt nála két férfi, nem az ő törzséből, de előkelő származású nemesek. És azok engedélyt kértek Carigradba [menni] a nemzetségükkel. És leutaztak a Dnyeperen. És arrafelé járván észre is vettek egy hegyen egy kis vár[os]t, és kérdezősködtek. [És] mondták: Kié ez a kis vár[os]? Ők [= a kérdezettek] mondták: volt három fivér, Kij, Scsek, Horiv, akik megalkották ezt a vár[os]t, és meghaltak, és mi [itt] tartózkodunk adót fizetve a nemzetségüknek [és] a kazároknak. A[sz]kold pedig, és Dir ottmaradt abban a vár[os]ban, és sok varéget összegyűjtöttek, és elkezdték uralni a poljanok földjét. Rjurik pedig fejedelemként uralkodott Novgorodban.’

Afrikaans8 Creative Commons License 2015.04.27 0 0 125

"Kiev ... Sabaria (Szombat, Szambatasz) néven hivaték"

 

DAI, 9. fejezet: "A külső Rosziából Konstantinápolyba jövő fatörzscsónakok Novgorodból valók, ahol Szvjatoszláv, Igornak, Roszia fejedelmének fia székelt, de vannak Szmolenszk városából, Ljubecsből, Csernyigovból és Visegrádból is. Ezek ugyanis mind a Dnyeper folyón jönnek le, és Kijev városában, melyet Szambatásznak neveznek, gyűlnek össze. A szlávok, akik adófizetőik  az úgynevezett krivicsek, lenzanínok és egyéb szklavín területek  télvíz idején hegyeikben vágják a fatörzscsónakokat, és elkészítvén azokat, amikor kinyílik az idő, és a fagy felenged, a közelben levő tavakra vontatják. Minthogy ezek a Dnyeper folyóba szakadnak, ezek a szlávok átjutnak azokból ebbe a folyóba, elérkeznek Kijevbe, kivontatják fatörzscsónakjaikat a felszerelőhelyre, és eladják azokat a rhoszoknak."

 

 

De hol van szó arról, hogy Sabariá-nak hívják???

Előzmény: Afrikaans8 (123)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.04.27 0 0 124

"a kijevi Laura kolostor évkönyvében"

 

Ez nem a Lőrinc-kódex (Lavrentyevszkaja letopisz)? :D

Előzmény: Afrikaans8 (123)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!