(Akkor "papíron" -tehát csak elmélet- a Parkban található volt MALÉV (Il, TU) gépek is repülhetnének, a sárkány (elvileg) kibírhatná. Legalábbis a DC gépekkel kb. azonos korszak. :-) Az már más kérdés, hogy egy-egy ilyen "nosztalgia repülés" még az összes jegyet eladva is nyilván veszteséges volna...)
Pár dolgot meg kell említeni. Ezek a repülőgépek még nem túlnyomásosok, tehát ciklikusan nem terhelődik a sárkányszerkezet. A másik, hogy az ötvözet is jobb, korrózió állóbb, bár más tulajdonságokban elmarad a maiaktól. A gazdaságosság is közbeszól, egy korszerű JET repülőgép teljesmértékű felújítása nagyon sokba kerül, ezért célszerű újat venni.
Véletlenül akadtam bele neten, hogy az EVERTS AIR Alaszkában a mai napig használ (kb. 60 éve) DC-6 -os repülőgépeket áruszállításra. ("Mert a mostoha körülményeket, a hideget jól bírja, a leszállópályák állapotára sem kényes", stb.) Érdekes belegondolni, hogy ezeknek e gépeknek a sárkánya hogy a manóban bírja ilyen sokáig. (Avagy a kérdést fordítva feltéve: Az "átlagos" repülőgépeket (többek között pont a sárkány miatt) miért nem érdemes életben tartani húszon-akárhány év után.)
Tudom, "emberhiány" van, de bízom benne, hogy jövőre a "betárolt" másik motor is a helyére kerülhet. Így (először) megélhetnénk, hogy 5 (?) évtized után mindkét motor egyszerre pörög fel! :-)
Abban az időben nem lehetett fénymásolni, így csak a mellékelt skicc van és egy rövid feljegyzés. Sajnos nincs több részletem.
Tehát –
A repülőgép 1977. november 23-án Isztambul – Bukarest – Budapest járaton volt 32 utas és nyolc fő személyzettel. 22:00-kor leszállt, eső, rossz látás mellett a „D” úton a vonalon gurulva haladt a forgalmi terület fele. Egy B707-est pakoltak és egy kamion ott állt. Balra fordulva a jobb szárny ütközött, a repülőgépet jobbra berántotta. Vészfék, hajtómű leállítás.
A B707-es repülőgéptől öt méterre megálltak. Az orrkúp egy másik kamionnak is nekiütközött.
Megállapították, hogy a kamion belógott a guruló útra és ez volt a kiinduló oka a balesetnek.
A repülőgép olyan mértékben sérült, hogy javítása nem lett volna gazdaságos. Szétbontották, használható részeit helyben értékesítették. (Tarom használta a típust, gondolom vevő volt rá.)
A bal oldali motornak az egyik hajtókarja meggörbült. Van teória mitől. Nyíregyházától vett a múzeum egy Malév által felújított motort, és a kettőből lehetne egy üzemképeset összehozni. A másik gond, hogy a légcsavar egy kis része korrodált. A biztonság érdekében le lett állítva. A MMKM Tatai úti raktárában, a 48-as repülőgépnek ott van a légcsavarja, lehet cserélni. Ilyet már tettünk.
Nem igazán hinném, hogy van valódi nyitottság vagy egyáltalán igény segítséget/társakat keresni. Nyilván ennek valamiféle személyes és sebzettségből/csalódottságból eredő oka van, ami emberileg érthető, csak hát mindig lefelé vezet.
Nem tudom, csak tippelem, de... Szerintem ez nincs kellőképpen terjesztve. Nem tartom valószínűnek, hogy kis Hazánkban ne volna 2-3 szakember, akik szívesen levezényelnének egy csillagmotor cserét. Esélyesen sokan nem is tudnak róla, hogy ilyesmi lehetősége fennáll. (Effektív nem a "lustaság miatt nincs ember".) A Gold Timer -ék is működnek valahogyan, stb. Fogalmam sincs, hogyan, de terjeszteni kellene valami módon a hírét, hogy ehhez értő emberek jelentkezését várja az Aeropark.
Amennyiben nem kerültem volna letiltásra (és törölték volna a hozzászólásomat indokolatlanul!), talán aktívabb lennék. Úgy gondolom vélemény nyilvánítási, és szólásszabadság van ebben az országban.