Ez a topik csak a kerékpárosok MÁV-os élményeinek leírására szolgál. Hátha egyszer kedve támad a MÁV-nak egyben elolvasni, vagy valamelyik érdekvédelmi szervezet fel tudja használni egy tárgyaláson. Van jó és rossz tapasztalat, segítőkész és tapló kalauz, százezer forintért kínált és egyetlen telefonhívásra felcsatolt kerékpároskocsi, kényelmes kerékpárszállító és fél lábon utazás a bagós peron vécéajtajában... Sok mindenfélét olvasunk a túrabeszámolókban, ide velük! Nem kell az egész túraleírás, csak a vonatozás, hogy áttekinthető maradjon. Ha lehet, adatokkal.
Én már annak is örülnék, ha a munkahelyemhez közeli állomáson lenne olyan a közbiztonság, hogy a biciklimet ott merjem hagyni. Így akár azt is megtenném, mint sokan a tőlünk valamivel fejlettebb országokban, hogy egy bringát tartok a városban, egyet meg otthon. Így egyáltalán nem kellene a vonaton biciklit szállítani, talán mindenkinek az a legegyszerűbb.
Egyszer próbáltam egy délutánra lekötni, a közepesen mozdítható cuccok bánták (a könnyen mozdíthatóakat mindig magammal viszem).
Nemrég több balatoni vonalat érintō topicban parázs vita alakult ki a szezonon kívüli kerékpár szállításor. Az alábbi 2015-ös felvétel alapján még a pécsi vonatra is nagy kapacitású kocsi jutott
Nem az a célom, hogy a kerékpár eljusson a munkába. A kerékpár + vonat + kerékpár kombó viszont kifejezetten jó eszköz tud arra lenni, hogy én eljussak a munkába.
A támogatás célja az hogy te eljuss a munkába, nem hogy a biciklid is. Az csak egy extra hogy egyes viszonylatokon egyes járművekre felrakhatod. A megoldás a kerékpáros munkába járás költségtérítése lenne az autós költségtérítéshez hasonlóan.
Szóba került (már tavaly is) a kerékpáros munkába járás költségtérítése. Szerintem a legtriviálisabb lenne a kerékpáros MÁV, HÉV stb. bérletek költségtérítését előírni a vonatbérletek térítésével azonos módon (a 39/2010. (II. 26.) Korm. rendeletben).
(Itt érdekes lenne a MÁV-Start Bónusz vagy VIP kártya költségtérítése, ez a kártya és biciklis bérlet vonzó alternatíva lehetne az autóval munkába járásra)
Télvíz idejére örülnék, ha kerékpáros félhavi bérlet is lenne.
A kerékpáros bérletmatrica ügyében nincs változás, a MÁV kallerei (hála nekik) még mindig elfogadják kerékpárjegynek a bérletre ragasztott kerékpáros matricát. Remélem, hogy csak írásos tájékoztatót felejtettek el írni, és továbbra is így marad a helyzet. Egészen európai volna, hogy valahol nem szivatni próbálják az intermodális közlekedést, hanem segíteni.
Csak óvatosan a netes vagy mobilos jegyvásárlással , mert az IC vonatok bicajos helyeinek kezelését Elvira kisasszony nem ismeri, csak telefonon vagy személyesen, a pénztárnál tudod megrendelni, illetve megvenni ezeket.
Sajnos, azt kell mondani, a bicajosokkal nem szívesen kokettál ez a sokak által hőn szeretett, szőke leányzó, mert pl a jelenleg 420 Ft-os kerékpáros túrajegyeket ( Balaton, Fertő-tó, Tisza.-tó) sem tudod interneten megvenni, de sajnos ugyananez a helyzet a csak Start-klubkártya tulajdonosoknak használható szombati díjmentes bicajjeggyel is.
Egyébként tényleg előfordulhat 4 jegy. :)
Paklikocsis IC esetén (Pl. ilyen a Rákóczi) van eg ymenetjegyed, egy IC pót és helyjegyed, egy bicajjegyed és egy díjmentes ún. "kampójegyed", azaz helyjegy a bringának. :)
Halbis vezérlő esetén annyiban más a helyzet, hogy itt az IC felárat az alacsonyabb komfortfokozatú vezérlőkocsi miatt (nincs légkondi) elvileg nem kell fizetni, csak a helyjegyet adják ki. Bár most a gyorsvonati pótjegy bevezetése óta ez hogyan változott, azt nem tudom, azóta ugyanis még nem volt szerencsém halbis IC-hez. :)
Még azt szeretném kérdezni,hogy ugye IC-n kell kerékpárjegy és pót/helyjegy is hozzá.Vagyis 4 jegy kell ha kerékpárral utazok ugye?Na most ha én elvirán kiválasztom a kerékpár viteldíjat,akkor csak menetjegyet enged venni,a menetjegy és pót/helyjegy lehetőséget nem tudom kiválasztani.
Na most ez azért van,mert nincs külön kerékpáros pót/helyjegy,hanem csak simán vennem kell még 1 pót/helyjegyet?Tehát csak 2 egyforma pótjegy kell?
Köszi! Remélem érthető hogy mit akarok kérdezni :)
Elvira kisasszony a jelenlegi menetrendi időszakban sajnos pontatlan a bringás piktogramokat illetően.
Saját bőrömön tapasztaltam meg többször is, hogy az idei menetrendben nem szabad teljesen ráhagyatkozni, meg kell nézni a Start honlapon az adott mező pdf menetrendjét, illetve az esetlegesen kiadott vágányzári módosításokat is.
Csak néhány példa, ahol már rajtakaptam a szőke leányzót:
IC 532 Rákóczi.. a piktóval ellentétben előzetes helyfoglalással belföldön is mehet a bicaj
900 és 906 Ezeken a vonatokon pedig, az Elvirás tájékoztatással ellentétben, egyáltalán nincs bringáskocsi.
Tehát naponta nem szállíthatsz rajta kerékpárt, de eccer-eccer igen! :-)
Amúgy kell rá kerékpárjegy, ha a pénztárban adnak, akkor szabad rajta kerékpárt szállítani, ha nem, akkor nem. Elég furcsa lenne, ha egy érvényes, adott vonatra szóló kerékpár-helyjegy ellenére megbüntetnének.
Ha van rajta Halbi, szerintem logikus lenne, hogy szabad kerékpárt szállítani, ha nincs, akkor nem szabad. Persze a MÁV esetén nem szabad a logikára hagyatkozni.
Azt is el tudom képzelni, hogy vmi vágányzár (pótlóbuszozás) miatt került ki a jel az elvirára, aztán meg elfelejtették leszedni.
A szerelvény végén elvileg van egy bringás Halberstadti. Azt írja Délibábnál, hogy Kerekesszékkel történő utazásra alkalmas kocsi emelőberendezéssel. Ez gondolom előzetes bejelentés nélküli használatot jelent. Aztán írja, hogy Kerékpárhely foglalása kötelező és Kerékpár nem szállítható :naponta. Ebből arra következtetek, hogy csak előzetes bejelentés (helyjegy vétele) után van lehetőség a szállításra. Ennél okosabbat nem tudok kihámozni belőle. Legegyszerűbb lenne felhívni a mávot, aztán vagy tudják, vagy nem, rosszabb az, ha mást mond a telefonos és mást a kaller.
Nem tudja valaki hogy elvirán miért van a kerékpárhely foglalása kötelező és a kerékpár nem szállítható jelek is feltüntetve ugyan annál a vonatnál? :)
Értem én értem, ezért írtam, hogy írásos bizonyíték nincs, de két hete használom így és _minden_ kaller elfogadja, hogy ott van rajta a kerékpáros matrica. Van nálam kerékpárklubos kártya meg apró mindig, szal nem lenne gond azzal se ha nem fogadnák el végülis, de így jobb :)
Büntetni nem fognak, mert olyan állomáson szállok fel, ahol se működő automata, se jegypénztár. Ha mégis kell jegy, hát megveszem a vonaton.
Elrontom a jókedvedet még időben, mert előbb-utóbb büntetés a vége. Nem érvényes vonatra:
"Kerékpár szállítására csak a BKK Zrt. által kijelölt és piktogrammal ellátott járműveken jogosít (H5, H6, H7, H8, H9 vonalakon és a 60-as villamoson – fogaskerekű vasúton -, valamint munkanapokon a D11, D12, D13 vonalakon). A kerékpárbérlet a közigazgatási határtól függetlenül az adott járatok teljes vonalhosszán érvényes."
Pozitív élmény, bár lehet, hogy csak én voltam eddig tudatlan. Van ez a kerékpáros bérletmatrica BKV-éknál. Ötszázvalamennyi Ft, szóval nem épp drága és nagyon úgy tűnik, bár írásos bizonyítékot még nem találtam rá, hogy nem csak a HÉV-re, hanem közig határon belül a Bp. bérlettel vonatra is jó.
A mobilitási héten ingyenes kerékpárszállítás lesz a MÁV vonalakon, viszont a űz autómentes napi akcióról - a korábbi években 22-én forgalmival ingyen lehetett utazni - egyelőre nincs hír.
Siófokon csak megkérdeztem, mert ott jobban vágják a dolgokat, mint Földváron. Nekem Földvár a legközelebbi állomás, ezért ott vettem a retúrt és a bringajegyet.
Tényleg? Nem is tudtam róla. Sőt, még most sem fogok, és holnapra még azt is elfelejtem, hogy miről nem tudtam. :-)
Mint ahogy azt sem tudom soha, hogy nem szabad a negyvenkilós túrabiciklivel áthajtani az állomás végén a síneken, csak lépcsők hadán átcipelni mondjuk a tatabányai állomáson, ha mond ez valamit... Hol is van az akadálymentesítés?
Az igazság az, hogy mi utasok is tehetnénk ezügyben, csak általában az ember kerüli at ilyen helyzetet. Nameg per pillanat azzal voltam inkább elfoglalva hogy ne maradjak le. A kalauzhölgy különben a szerelvény végénél állt és a leszállóktól nem tudom látta-e a történteket.