"a magyar nyelvben a tahó, bunkó szinonímájává vált, s kifakadásként használva tkp. már el is veszítette eredeti jelentését.
Ma már vidéken udvarias ember, ha nem akar megsérteni senkit, még teljesen semleges szövegkörnyezetben is kerüli ezt a szót, helyette mezőgazdasági dolgozót, földműves vállalkozót, gazdát stb. mond. :)
Sok évszázados jelentéstorzulást/módosulást sajnos nemigen lehet már megváltoztatni."
Pedig használják meg az eredeti értelmében is, önmeghatározásra. Én mondjuk a "paraszti gazdaság" formában merem csak! Azt azért nem értik taho vircsaftnak! :-)
Így van. A (büdös) parasztozás a feudalizmus idejéből származó negatív kiszólás, amikor valóban a társadalom legalsóbb és ezért leglenézetteb rétege volt a földművesség. A polgárosodás késői volta és lassúsága, a feudális viszonyok részbeni továbbélése a XX. században (lásd csendörpofon és csendörpertu) szintén hozzájárultak ahhoz, hogy ez a szó a magyar nyelvben a tahó, bunkó szinonímájává vált, s kifakadásként használva tkp. már el is veszítette eredeti jelentését.
Ma már vidéken udvarias ember, ha nem akar megsérteni senkit, még teljesen semleges szövegkörnyezetben is kerüli ezt a szót, helyette mezőgazdasági dolgozót, földműves vállalkozót, gazdát stb. mond. :)
Sok évszázados jelentéstorzulást/módosulást sajnos nemigen lehet már megváltoztatni.
"A cigányok parasztozása számomra sokkal kevésbé irritáló, mint az urbánus - főleg budapesti - irodistáké."
A cigányok "parasztozása" csak a szlenget használók parasztozásának tükrében irritáló, a cigányok eredetileg csak a parasztok önelnevezését használták, mindenféle pejoratív felhang nélkül.
Általában akik a "paraszt" szót "büdös bunkó tahó" értelemben használják, azok románozzák az erdélyi magyarokat is. Személyes tapasztalat.
Nem tehetnek róla, nekik tényleg ez az anyanyelvük, bizonyos körökben mást jelentenek a szavak. Így nöttek fel, de már a szüleik is.
De a cigánytól se tűröm el, amikor a magyar paraszt (és általában a magyarság mint entitás) teszi lehetővé, hogy egyáltalán fenn tudja magát tartani. Az más kérdés, hogy így minek...
Kicsit messzire kalandozom. Éppen Ishiről, a legutolsó yahi indiánról olvasok, aki kőkori emberként a népét lemészároló fehérek között élte utolsó éveit a XIX. század végén. Ebben a könyvben találtam egy érdekes eszmefuttatást. Idézem.
"... a yahik a létért vívott hosszú és reménytelen küzdelmük során sohasem veszítették el erkölcsi arculatukat. Vajon az erkölcsi erőnek ebben a folyamatosságában nem játszhatott-e szerepet a nyelv? A nyelv, amely felvértezte használóit az udvariasság, a szertartásosság szép szokásával és a pontos nyelvhasználatéval, amelyet az az erős érzés hordoz, hogy bizonyos módon, nem pedig másképp kell beszélni meg viselkedni, és ez a mód semmiféle hanyagságot nem enged meg, sem a beszédben, sem a magatartásban...
Azért már előre látom az erkölcstelenek fajtájának vonyítását: lám, a yahik ki is haltak.
Engem viszont lelkesít, hogy ennek a népnek a legutolsó képviselője se züllött le, hiába maradt reménytelenül egyedül. Népe is harcolt, ellenállt a legutolsó emberig, becsülettel.
Reményt ad, hogy tán a magyarság is képes lesz harcolni értékeiért, ha van még, aki őrzi a lángot, Márpedig vagyunk még számosan, akik megvetjük ezt az országrontó csürhét, legyen az egy alkoholista szanyi, vagy legyen műveletlen, saját élete kudarcáért mindenkit, csak magát nem okoló, gondolkodni képtelen, immorális proli.
Védjük a nyelvünket, hiszen nemzetként benne élünk. Az erkölcs, a becsület, a tisztesség minden eszközével küzdjünk azok ellen, akik ezt a gyönyörű nyelvet számításból, gonoszságból, elvetemültségből, ostobaságból rombolják, torzítják, önmaga és magunk ellen fordítják.
pontosan megadtam a forrást. Ott hallható Görög Ibolya protokoll-szakértő véleménye: "protokoll szempontból teljesen helyes volt" Sólyom László cselekedete.
Az illető ismert protokoll-szakértő, aki nevét, arcát adta ehhez a véleményéhez.
PuPu meg te viszont ismeretlen nickek vagytok a Polidiliről, akiknek szakértelmét - éppen az azonosíthatatlanság miatt - semmi sem igazolja.
Ha mondjuk, Ottlik Károly lenne más véleményen, mint Görög Ibolya, akkor azon érdemes lenne vitázni, na de PuPu vagy solan nick a Polidiliről, egy Szanyi nevű izével karöltve...
Összességében erről a dologról azt gondolom érdektelen, hogy parasztozzák, bunkózzák, tahózzák, köpködik a köztársasági elnököt, meg a velük szemben politizálókat, vagy nem, mert nekik már úgy is mindegy.
Ennek a társaságnak politikailag vége. A választótöbbség előtt világos, hogy a szakértőségük a tahózás, a parasztozás, a bunkózás és a köpködés szinvonalán helyezkedik el, és ebből a pozícióból soha az életben többé el nem mozdulnak.
Azt, hogy önként demonstrálják miféle értékeket valló emberek, egyrészt várható hatás a jelenség validitása miatt, másrészt meg a saját politikai sírjukat mélyítik ezzel is, ami meg a politikai hygiénié szempontjából szerencsés. Jobb, ha egy politikai hulla inkább six feet under rohad el, mintsem a felszínen, ahol az is láthatja, aki nem kíváncsi rá.
Egyetlen mondatban sikerült produkálnom fél tucat hibát. :( Szóval:
A cikk korrekt, nagyon pontosan mutat rá egy ótvaros jelenségre. Kiegészítésül egy dalszöveg, talán mások is ismerik:
Cseh Tamás : Paraszt
Kar: Mutasd, mutasd az arcodat, no mondd meg szépen, hogy ki vagy, na halljuk, hogy ki vagy? Miért hogy rejted arcodat, miért nem tudjuk hogy ki vagy, te rejtélyes alak?
Alak: Nevemet én nem is tudom, csak itten táncolok, valaki mondja meg, jó urak, hogy én ki is vagyok. Magamról annyit mondhatok, azonkívül, hogy táncolok, túrok, földet túrok
Kar: A földet túrja s táncol ez, már rémlik is, hogy ez ki lesz, e rejtélyes alak. Egy pillanat, s eszembe jut, megvan a név, megvan fiúk, ez a magyar paraszt.
Alak: Lehet az is, nem is tudom, csak itten megvagyok, köszönöm szépen, jó urak, hogy névhez is jutok, Nevem is van és táncolok, azonkívül földet túrok Na jó, paraszt vagyok.
Kar: No lám, bevallja, s táncol is, szintvalló bűnös, kis hamis, paraszt, magyar paraszt. Hittétek volna, kedvesim, hogy el nem emészti őt a kín, e bűnös bamba faszt.
Alak: Kegyelem nékem, nem is tudom, nem is tudom, mi lesz, a földet túrom, gányolom, kivégez plusz a stressz plusz tízévenként rám mutat egy újabb kéz, és szól a hang: bűnös vagy, mert paraszt.
Kar: Már azt hittük, nem létezik, de lám táncol és túr ez itt, e gaz magyar paraszt. Földműves ő és táncoló, még létező, mint látható, és gaz, mint látjuk azt.
Alak: Etetem őket, plusz a tánc, plusz én vagyok magyar, plusz még utálnak némileg, csak tudnám, miért a baj, de végre megvan a nevem, eddig nem mondta senki sem, nevem: magyar paraszt.
A cikk korreket, nagyon pontosan mutat rá egy otvaros jelenségre. Kiegéstítésül egy dalszöveg, tlán mások is ismerik:
Cseh Tamás : Paraszt
Kar: Mutasd, mutasd az arcodat, no mondd meg szépen, hogy ki vagy, na halljuk, hogy ki vagy? Miért hogy rejted arcodat, miért nem tudjuk hogy ki vagy, te rejtélyes alak?
Alak: Nevemet én nem is tudom, csak itten táncolok, valaki mondja meg, jó urak, hogy én ki is vagyok. Magamról annyit mondhatok, azonkívül, hogy táncolok, túrok, földet túrok
Kar: A földet túrja s táncol ez, már rémlik is, hogy ez ki lesz, e rejtélyes alak. Egy pillanat, s eszembe jut, megvan a név, megvan fiúk, ez a magyar paraszt.
Alak: Lehet az is, nem is tudom, csak itten megvagyok, köszönöm szépen, jó urak, hogy névhez is jutok, Nevem is van és táncolok, azonkívül földet túrok Na jó, paraszt vagyok.
Kar: No lám, bevallja, s táncol is, szintvalló bűnös, kis hamis, paraszt, magyar paraszt. Hittétek volna, kedvesim, hogy el nem emészti őt a kín, e bűnös bamba faszt.
Alak: Kegyelem nékem, nem is tudom, nem is tudom, mi lesz, a földet túrom, gányolom, kivégez plusz a stressz plusz tízévenként rám mutat egy újabb kéz, és szól a hang: bűnös vagy, mert paraszt.
Kar: Már azt hittük, nem létezik, de lám táncol és túr ez itt, e gaz magyar paraszt. Földműves ő és táncoló, még létező, mint látható, és gaz, mint látjuk azt.
Alak: Etetem őket, plusz a tánc, plusz én vagyok magyar, plusz még utálnak némileg, csak tudnám, miért a baj, de végre megvan a nevem, eddig nem mondta senki sem, nevem: magyar paraszt.
Szanyi Tibpr ugyan valóban összekeverte a parasztot a tahóval, de a parasztozás és a tahózás között, mint ahogy te demonstráltad a hozzászólásodban, nincs nagy különbség.
a közt. elnökkel szembeni ellenszenved erősen gátol abban, hogy helyesen ítélj.
Sólyom egyáltalában NEM volt tahó. Bajnai ugyanis nem egyenrangú vele, hanem mögötte áll a rangsorban. Ezért az, hogy Sólyom az elnöki páholyba kérette Bajnait, "PROTOKOLL SZEMPONTBÓL TELJESEN HELYES VOLT" - mondja egy protokoll szakértő (Görög Ibolya).
ebben a "szakmában" nagyon sok minden volt ám.... kezdve a zsíros paraszttól - aki elsősorban ( mai nyelvezetben ) inkább telekspekuláns volt, mint földművelő......- a zsellérfeleségig bezárólag ....
Az uradalmi hierarchia pont olyan volt régen is, mint most - a közszférában..... a "parádéskocsis" volt a csókos főbizalmi - az aratólegény meg a dacos ellenzéki...... és a lovászfiú most is keféli a grófnét a sufniban.........akinek a dzsentri rokon volt a házibarátja.....
A paraszt önálló gazdálkodó volt. Akinek számos növény termesztési és állat tenyésztési technikáját kellett ismernie. Ha buta volt akkor elszegényedett és agrárproletár lett!