Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Epoche 3-ban tényleg nincs annyi, de azért több tucatnyi teherkocsi összejön egy találkozóra. Ne csak magyarra gondolj, van ott DR, CSD, PKP is, mivel ugye az áruforgalom döntően a szocialista országokkal volt. A nagy hiány itt a személyvonatokban lenne, ha nem lenne egy alkotasu kolléga. :D
Epoche 4-ben aztán már rengeteg mozdonyt, kocsit össze lehet szedni.
És azt is vedd hozzá, hogy sokan festenek, feliratoznak át járműveket.
Ad 3. Vannak találkozók V-VI. korszakban is nálunk, de az alap valóban a III-IV, mert akkor még volt normális darabáru fuvarozás. Ma ez meglehetősen ritka, hogy fel tudjál adni egy vagonnyi disznót Kutyabürgőzdön. Manapság feladnak egy vonatnyi autót, vagy egy szerelvénnyi konténert elküldenek valahová. Esetleg pár vagonnyi fát még feladhatsz a Bükk aljában. Szóval nem sok olyan vonat közlekedik, amikkel tolatgatnak az állomáson. Nincs is raktári vágány, rakodó is alig. Majdnem úgy közlekednek, mint a gyorsvonatok, csak könnyebben állítják őket félre. Ugyanakkor a FREMO egyik alappillére az ÁFU. Anélkül kicsit sótlan a játék. A járművek is változatosabbak voltak, nem 6-7 féle mozdonya volt egy vasúttársaságnak, hanem 36-37 féle (most írtam 2 számot hasból).
Egyébként: az OK, hogy a kedvenced a VI. korszak, de az nem föltétlen kell, hogy jelentsen valamit. Ugyanis én III-as korszakban utazom, de attól elmegyek akkor is, ha V. korszak van. Cserébe javaslom az új korszakok kedvelőinek is, hogy vegyenek részt a III-as korszakos rendezvényeken.
1) Mit jelent az, hogy használsz? Van már FREMO kompatibilis modulod? Ha nincs, akkor a Tillig Elite-tel csináld. A részletekről majd a nagyobb guruk.
Ha van, akkor ennek használatáról a FREMO csapatban jobban benne lévők tudnak válaszolni. Most is vannak régebbi modulok, amiket pár évvel ezelőtt még használtak, azaz a találkozókon benne voltak a modul rendszerben. Viszont én kb. 2-3 éve kiestem a pixisből (= nem vagyok FREMO tag, így most már nem hívnak), így nem tudom, mi az aktuális álláspont.
2) A FREMO találkozókon csak kengyeles kuplungot lehet használni! Ettől eltérő csak zárt szerelvényen belül lehet (mindegy, hogy Roco, Fleischmann kurz, fix kapcsoló stb.), de a szerelvény végén kengyelesnek kell lenni. Azokon a kocsikon, amiket pl. kisorozhatnak, a vonatot megbontják (pl. közvetlen kocsi, vagy egy része másik vonattal megy tovább), vagy átrendeznek a vonat másik végére (pl. pakli, posta), mindkét végén kengyelesnek kell lenni. A mozdonyokon úgyszintén.
3) a 6-os korszakkal aránylag kevesen foglalkoznak, leginkább Epoche 3 és 4 az elterjedt a FREMO tagok között. Van még elég sok Epoche 5, de 6-os kevesebb.
A találkozók tematikusak, tehát egy-egy alkalommal kiválasztanak egy korszakot, és akkor csak az megy. (Korábban az egyes napokhoz volt korszak rendelve, csak macerás volt a komplett "átszerelés".) Van Epoche 5/6-os találkozó is. Ha nem a te korszakod, legföljebb nem viszel járművet*, csak vonatot vezetsz vagy állomást irányítasz.
Viszont Sellye nem annyira 6-os korszakos. :-)
*Ugye tudod, hogy minden járműhöz kell kocsi- ill. mozdonykártya?
Végigolvastam a magyar FREMO Enciklopédiát. Lenne is pár kérdésem: 1; Jelenleg Roco line 2.1es ágyazat nélküli sínrendszert használok, 15fokos kitérőkkel. Ahogy olvastam ez nem nahyon ajánlott. Elég ha átállok a 10fokosakra, vagy le kell cserélnem az ehészet Tillig Elite 1.9 code75-re és 12fokos polarizált kizérőkre?
2; Kuplungokból én a Roco kurz kuplingokst használom. Cserélnem kell Fleishmamn kengyelesre?
Ez egy jó ötlet! Mind a fremózás, mind az állomás. Sellye megépített modelljéről nem tudok, pedig már pár hazai találkozón túl vagyok. Egyébként nem is klubnak kell, hogy a tagja légy, hanem a FREMO-nak. Azt meg a neten tudod intézni. Esetleg egy klubnál tudnak segíteni egyes dolgokban, pl. közös tagdíj utalás.
Foglalkoztat a gondolat ,hogy belekezdek ebbe a FREMO modulszabványos modellezésbe, H0 méretben.
Egyenlőre nem vagyok tagja egy klubnak sem.
Még keresem azt a kis állomást, amit lemodellezhetnék (Hazait. Sellye állomást megépítette már valaki? Nem csak a papír épületekre gondolok, hanem a teljes állomásra.)
Továbbá a lap tetején található egy "E-mail figyelmeztető" link, ahol ha gondoljátok email cím megadása után tudok értesítést küldeni azoknak akik igénylik, ha újabb képek kerülnek fel. Természetesen bármikor le lehet iratkozni.
KöszönJÜK Mindenkinek a a biztató szavakat! Valóban a TOK-on a hangsúly, tényleg közösségteremtő ereje van a közös munkának. Még akkor is ha az időbeosztás miatt nem sikerül mindig együtt dolgozni, meg az ihletet sem lehet megrendelni. Nagyon sokat jelent, hogy egymást inspiráljuk, különböző oldalról látjuk a dolgokat. Alighanem a modellező kluboknak is ez a szerepe. Ami nagyon fontos: a TÜRELEM. A nagybetű ezúttal nem kiabálást jelent, hanem a fontosságot. Arra nagyon figyelünk, hogy senki és semmi ne sürgessen ebben, ne legyen semmiféle időkényszer, még az sem, hogy szívesen játszanánk már rajta.
A légi fotókat egy kétszemélyes Cessna 152 fedélzetéről készítette a fiam oldalajtó nélkül. Azt nem mondom, hogy drónnal nem lehetséges, de ebben az esetben bonyolultabb, drágább és hosszadalmasabb lett volna. Az egész megvolt másfél óra alatt (Budaörsről felszállva) és Diósjenőn kívül még 3 másik helyszínt is körbefotózott. Jó pár évre el vagyunk látva anyaggal! Ezt a módszert csak ajánlani tudom, az alacsony áthúzások közben nagyon szépen látszódnak azok a terepdomborzatok, amiket a földről nem vagy nem lehet úgy látni. Ha ilyen jellegű segítség kell akárkinek nyugodtan keressetek meg, a pilóta kifejezetten élvezte a "bevetést". Összességében fele annyiba került mintha drónnal csináltuk volna.
Eddig még nem írtam ebbe a topic-ba, ezért egy kicsit belépőnek is szánom:
Körülbelül két évvel ezelőtt született meg az elhatározás, hogy elkészítjük a nagyobbik fiammal együtt Diósjenő vasútállomás méretarányos modelljét Fremo N-RE szabvány szerint, modul kivitelben. Most már elmondható hogy nem sietjük el, mivel igyekszünk igényesen megvalósítani és a ráfordítható idő sem sok. Ha lassan is, de azért haladunk, és mostanra összegyűlt annyi kép amiből már valami látható. Készítettem egy galériát is az építés menetéről elmagyarázva mit miért és hogyan csinálunk. Remélem érthető a képekhez fűzött leírás, ha nem nyugodtan jelezzétek.
Jelenleg az állomás 3 modulja készül, de tervbe van véve még több, pl. a környékre jellemző nyíltvonali modul(ok) is.
Segítségeteket szeretném kérni, hogy tapasztalatotok szerint melyik német webshop a legolcsóbb Tillig Elite sínrendszer alkatrészeinek rendelése esetében.
Az új terepasztalomhoz rendelnék 94 db Ti85125 flexisínt, 10 db Ti85344 balos váltót és 14 db Ti85343 jobbos váltót + egyebeket.
Akkor sokan súghattak, mert sok embernek voltak ott kocsijai.... :-))
Van még 1-2 kép, amit tegnap elfelejtettem beszúrni. Mondjuk az ÖBB-s 424-es kissé anakronisztikus volt a kisgyőri kocsikkal, de egyrészt egy másikat helyettesített, másrészt az osztrák modellvasutas kolléga is örülhetett, hogy látja a mozdonyát futni.