Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
A felső képeden valóban az egyszínű hátsólámpa van. A típusszámát nem tudom elolvasni, én 440-nek gondolnám, de ha mégis 445, arra azt a magyarázatot tudnám adni, hogy eleinte talán ilyen hátsólámpával, majd később - amiket én láttam - már a kétszínű hátsólámpával gyártották.
Viszont az alsó képhez fűzött magyarázatoddal nem tudok egyetérteni: amiket én láttam 440-est és 445-öst, egyiknek sem volt ilyen az eleje: mindkettőnek egymás fölött 2 részből állt a rács, melynek felső keskeny kivágásában a 440-esnek függőleges pálcikák, a 445-ösnek egy-egy hosszú vízszintes pálcika volt. Tehát a már kétszínű hátsólámpával szerelt kocsik közt is volt olyan, aminek ilyen osztott hűtőrácsa volt, vízszintes pálcikával. (Ez a "pálcika" nem valami jó szó rá, de talán érthető.)
Ezeknek, amiket én láttam, elöl nem volt típusszám feltüntetve, csak hátul.
Megint egy kis kiegészités a témához-anélkűl,hogy előttem szóló topictársamat cáfolnám.. nem csak Volán cégek-de főleg azok-vettek részt ezeken a versenyeken.Természetesen a Volán vállalatok speciális helyzete,lehetőségei,feltételek megléte alapján bizony érthető,hogy leginkább nekik állt a zászló."Maszek" az nem lehetett,mivel még normál célra sem engedték a teherautót magánban,nem hogy versenyzésre..viszont nagyobb TSz,és jó pár ÁG is szerepelt a sorozatban-azt,hogy eseti alkalom,vagy mindig,az már más téma..
Ami példát én irtam régebben-az végig megmaradt szinte "amatőr"módon-egy megyei Volán nem központi telepének kocsija volt,és,ennek ellenére viszonylag eredményes volt,mert láttam a sorba rakott mindenféle érmet meg serleget anno a műhely irodában..
Volt ott egy másik Volán cég is,kirendeltség-nekik is volt ilyen versenygépük,ott is a műhely vezető vitte ezt a dolgot..21 számu volán volt..
Meg volt egy közeli ÁG-nekik is volt ilyen kocsi,ott is a helyi műhely vitte a programot az egyéb munkák mellett.Viszont a központi megyei Volán telepen amugy is volt az ugy."versenyműhely"-ot a tényleg csak a versenycélra épitett rali Zsigulikat simogatták-ott volt inkább a jellemző a sérthetetlenség,a hatalmas arc,és a havas orr a versenyszerelők és a versenyzők részéről-de persze,nem mindegyik volt ilyen..csak a többség..
És igen,a szerelők bizony papiron a Tefu,vagy a busz soron szereltek-és a részükre elszámolt munkát bizony valaki más végezte el helyettük..
Nem gondolnám,hogy az az egy tuningolt Zil ott és akkor akkora költség lett volna,hogy a sok verseny Zsiguli költsége mellé nem fért volna be..
Azt nem tudom,maga a sorozat miért,ki álltal alakult,alulról jövő,és felkarolt,vagy a központi irányitás által"ajánlott"dolog volt..reklám,göz kiengedés,stb cimmel-de számomra érdekes és látványos dolog volt-főleg-ahogy irtam-az akkori primitiv viszonyok között miket tudtak előhozni a Zilekből..
Természetesen a benzinár,a Volánok gazdasági helyzete,a Zil-mint márka leértéktelenedése,a gk vezető szakma egyre csökkenő presztizse,a központi irányitás egyre inkább leépülése-mind azt diktálta,hogy szünjön meg a dolog..
Ám akkor kérdem én,a kamion versenyek..?azok?Olcsók?Környezetbarátok?
Ahogy egy olvtársunk megírta már eleinte pár gépkocsivezető + szerelő munka időn túli autó átalakításáról, versenyzési kedvéről volt szó.
De mint ilyenkor mindíg ez hamar, túl hamar kinőtte az eredeti kereteket.
Már nem selejt ZIL-ből építettek csodákat hanem igen drága speciális motorokat egyebeket építettek a kocsikba.
Egyre több Volán tartott fenn/el verseny brigádot.
Akik munkáját elszámolták mint mezei teherautó sofőrök vagy műhely szerelők, de valójában már a heti munkaidő kb. 90-100%-ban a teherautó Cross-szal foglalkoztak.
Egy külön világ lett.
Specialistákkal, motor szerelő zsenikkel (tényleg azok voltak) és mindenféle futómű és karosszéria merevítő nagy tudásúakkal.
A végén már túl sokan lettek.
Már a megyénkénti egy csapat se volt elegendő.........................:-((
Helyes döntés volt, hogy központilag leállították az egészet.
"A karosszéria áttervezésekor ügyeltek arra, hogy az új konstrukciót az eredeti koda 440-es alvázra is fel lehessen szerelni. (...) A karosszérián végrehajtott változtatások elsősorban közvetlenül az alváz átalakításához kapcsolódtak, de egyéb, a jármű általános megjelenését és funkcionalitásának javítását célzó módosításokat is tartalmaznak. A hűtőrácson egyetlen nagy légbeömlőnyílás van, a nagy keresztirányú krómcsík a szárnyas nyíl emblémával megmaradt koda védjegyként. (...) Az Octavia hátsó lámpacsoportja kétszínű lett, a felső fele a narancssárga színű féklámpa, az alsó fele pedig piros színű, a hátsó lámpa és a villogó két izzószálas izzójával. A műszerfalon új műszerek találhatók, és az új kormánykerékkel együtt az új modell jellegzetes vonását képezik."
(Ing. Frantiek Sajdl (AZNP Mladá Boleslav): A koda 440 megújítása, in: Automobil 1959/3)
Ezt már egyszer korábban leírtam , sőt képpel is illusztráltam , hogy volt Skoda 445 egy színű piros hátsó lámpával :
A Skoda 440 -re nem került hátra felírat , az csak a 445 modell privilégiuma volt .
Viszont azt sem állítom , hogy rosszul emlékszel !
A Spartak és az Octávia modellek váltásánál nem volt éles választó vonal , készült viszonylag sok átmeneti modell ! Még én is kutatom , de valószínűleg az Octávia első két szériája lehetett ilyen , amit még igazából nem is hívtak Octaviának , még a régi név volt , de már az új karosszéria :
(Forrás : Motor Revue 1959 október )
Felületes szemlélő azt mondaná a hűtőrács alapján , hogy ez egy Octávia , de nézzük csak meg a sárvédő oldalán a feliratot !
Az bizony Skoda 440 ! Nekem is vagy egy ilyen felírat a gyűjteményemben , ami itthonról került elő . Valószínű , hogy futott ilyen átmeneti modellből 445 is itthon , és annak valóban lehetett már két színű hátsó lámpája , amire te is emlékszel .
1946 májusától gyártották az Skoda 1101 típust . A képen már a modernizált , 1948 -tól gyártott 1102 modell látható nem túl fényes állapotban . Szerintem inkább az ötvenes évek közepén készülhetett a fotó .
4-5 darab lehetett. Eleinte Bp 39-47x, később BX 14x rendszámot viseltek. Kirádulóbuszok voltak. Érdekességük volt, hogy szabvány mérető bőröndök tartoztak hozzájuk. Ezeket kölcsönözték az utasoknak. Így teljes mértékben kihasználható volt a csomatér.
A gkv-nek sportos alkatúnak kellett lennie, mert a vezetőülés megközelítése nem volt "akadálymentesített".
Közűlük legalább egyen, a BX 141-en, "becsinálták" a jobb első sarokrészt.