Keresés

Részletes keresés

jerk Creative Commons License 2008.01.26 0 0 49
Kösz. Az Aku-Plussz itt, már a 7-ben megjelent.
Előzmény: Veeon (46)
jerk Creative Commons License 2008.01.26 0 0 48
A túltöltés valóban nagy ellenség, ha az utolsó töltési fázisban nagy áramerősséggel megy (I nagyobb mint 0,01 x C20 ).
A gondozásmentesnél, mivel az zárt, nincs hőhatásos párolgás és a töltéskor képződő hidrogén, meg oxigén robbanásmentes reakció által visszaalakul vízzé. Így nincs anyagveszteség.
determinators Creative Commons License 2008.01.26 0 0 47

Csak érdekességként:

 

Volt egy opelem amit 9 évesen adtam el eredeti, un. gondozásmentes aksival. Az új gazdája még két évig ment vele.

Azt hallottam korábban, hogy az aksik legnagyobb ellensége a túltöltés, mert a fejlődő hidrogén fellazítja a lemezek anyagát és emiatt zárlat keletkezik.

Nem tudom mitől lesz gondozásmentes egy aksi és miért nem kell desztvizet utána tölteni.

 

Veeon Creative Commons License 2008.01.25 0 0 46

Regenerálható-e az aksi?

Igen. De mindennek vannak korlátai. (Sz.rból nem lehet várat építeni.)

A www.megauzlet.hu -n nézd meg az Elektronika >> AKKU Plussz -t.

És ha bővebb információt szeretnél ott találsz elérhetőséget is.

 

jerk Creative Commons License 2008.01.08 0 0 45

Bármi is a kísérlet eredménye, nekük megérte. Semmi sincs ingyen.

 

Kérdem még egyszer: tud valaki többet az Akuvit- ról? 

Előzmény: DMA (44)
DMA Creative Commons License 2008.01.06 0 0 44
Bízzunk ebben. Ha hozzáadjuk a semlegesítés/kezelés költségeit, szinte biztosan nem fogja megérni.
Előzmény: jerk (43)
jerk Creative Commons License 2008.01.06 0 0 43

Igazad van, ne öntsék a kanálisba.

De azért hadd kísérletezzenek, ha kedvük van rá. Biztosan a kénsavas és ammóniás oldatok semlegesítéséről is hallottak...

Előzmény: DMA (42)
DMA Creative Commons License 2008.01.06 0 0 42
Környezetvédelmi szempontból katasztrófa, ha kísérletezőkedvűek elkezdik csatornába/parkolóba/udvarba kilocsolni a kénsavat és utána a szalmiákszeszt. Akkor már inkább leadni a rossz akkut (szakszerűen újrahasznosítják) és venni újat. Lehet, hogy drágább, de az eredmény garantált évekig...
Előzmény: jerk (41)
jerk Creative Commons License 2008.01.06 0 0 41
Hát pont ez az elektronikával vezérelt ütemszerű rá/kisütés.

No meg létezik a vegyszer-adagolás, mint pl. az Akuvit módszer.

TUD VALAKI EZEKRŐL TÖBBET?

 

Az ammóniás kezelést csak megrögzött kísérletezőknek ajánlanám.  

Előzmény: Helem (40)
Helem Creative Commons License 2008.01.05 0 0 40
Talán valami elektromos módszerben kéne gondolkodni. Kombinálva némi hőhatással.
Előzmény: jerk (38)
jerk Creative Commons License 2008.01.05 0 0 39
Majd elfeledtem, ez a szulfátoldás ólomveszteséggel is jár: NH4[Pb(OH)3] részleges kimosásával.
Előzmény: Helem (37)
jerk Creative Commons License 2008.01.05 0 0 38
Igen, olvastam ezt a rokon topikban.

Mint írtam, még nem volt szerencsém kísérletezni ezirányban. Szerintem van logika benne, de nagy az egyszerűsítés:

-         külön cellánként nem alkalmazható

-         az elektródák nem fényesíthető síklemezek, hanem pórusos szivacsos rétegek ötvözött ólomrácsokban. Ezek hajszálereit tömik el a nagyobb méretű ólomszulfát kristályok. Ezért kérdeztem rá, hogy a szalmiákszesz (NH4OH) hatására mi lesz a az erekben maradt ammóniumszulfáttal - (NH4)2SO4. Ez ugyan oldódik vízben, akár a NH4[Pb(OH)3], de kétlem, hogy teljesen ki lehetne mosni. Egyébbként ugyanezt ezt a szulfátmentesítést nátrom-lúggal is ellehetne végezni:

PbSO4 + 3 NaOH  =  Na[Pb(OH)3] + Na2SO4 .

          Gondolom, pont a visszamaradó szennyezés elkerülése végett NH4OH -         dal történik az oldás, remélve, hogy idővel a maradék só majd termikusan felbomlik.

-         a katód PbO2 nagyon savas jellegű, oxidáns, mely a felszabadult ammóniát (NH3) nitrogén-oxidokká alakíthatja, ez pedig komoly korróziós problémákat eredményezhet

-         ugyanakkor a redukáló ammónia csökkentheti a Pb4+ ion koncentrációját, ami katódanyag veszteséget jelent.

 

Mindenképp, egy olyan szulfátosodott akkunál, ahol a rácsok, szigetelésük nagyjában épek, az akku inkább csak gombásodást szenvedett, érdemes volna kikísérletezni. Kérdés, hogy megéri-e (szalmiákszesz, desztillált víz, új elektrolit, áramfogyasztás, no meg a sok munka!).                 

Előzmény: Helem (37)
Helem Creative Commons License 2008.01.04 0 0 37

"Mi lesz a pórusokban maradt (NH4)2SO4 -el ?"

Foggalmam sincs.

 

Ezt olvastam ott, csak azt nem tudom jó -e?

 

"XI. ELSZULFÁTOSODOTT ÁRAMGYŰJTŐK REGENERÁLÁSA

 

Minthogy a legtöbb kezdő a saját kárán kénytelen tanulni, bizony elég szép számmal akadnak olyan elszulfátosodott akkumulátorok, amelyeket boldog (illetve boldogtalan) tulajdonosaik a padlás vacakos zugában őrizgetnek, ismeretlen célokból. Az így haszontalanul heverő értékek egy része talán még megmenthető azzal a regenerálási eljárással, melyet hosszas és sokoldalú kísérleti vizsgálódás után Nodon Albert, a "Bordeaux-i Csillagászati Társulat" elnöke közölt annak idején egy francia folyóiratban. Bár kipróbálni nem volt alkalmunk, közlésével szolgálatot vélünk tenni olvasóinknak, mert a módszer tényleg célravezetőnek látszik.

 

Eszerint első teendő a sav teljes eltávolítása, mely után tiszta vízzel való többszöri átöblítés, végül eső- vagy desztillált vízzel való kimosás következik. Ezután az edényt a vegyszerkereskedésben kapható a kb. 35% szabad ammóniákot tartlamazó szalmiákszesszel teleöntve gyenge árammal való töltés következik, mely azonban nem haladhatja meg a kérdéses cella amperóra kapacitásának ötvened részét. (Ha a kapacitást egyáltalán nem ismerjük, akkor óvatosságból 0,1 amperrel töltünk 24 óráig.)

 

Ily módon az akkumulátor kis töltést kap, melyet megfelelő szabályozó ellenálláson keresztül kisütve ellenkező irányban ugyanígy töltünk, hogy a hatás a két elektródon kiegyenlítődjék. Az áram és az ammóniák együttes hatására a rossz vezető szulfátréteg a lemezről állítólag teljesen leválik, az elektródok régi színüket és eredeti kapacitásukat is visszanyerik.
A másik töltés után a cellát ismét kisütve desztillált vízzel alapos mosás következik az ammóniák utolsó nyomainak teljes eltávolítása céljából, mert a visszamaradó ammóniák végzetes volna a lemezek élettartamára. Ha az így regenerált cella előreláthatólag hosszabb ideig nem fog használatba kerülni, akkor desztillált vízzel teleöntve s a vezető nyílást jól bedugaszolva raktározzuk. Amikor a használatbavétel időpontja következik, a vizet az előírt sűrűségű savval helyettesítve egyelőre eredeti kapacitásának tizedrészével töltjük és használatba vesszük. Amikor a feszültség cellánként 1,83 voltra süllyed, újból töltünk egyre növekvő időtartammal s így a cella három-négyszeri töltés után eredeti kapacitását visszanyeri.
Ezt az aránylag egyszerű eljárást természetesen nemcsak rádiózók, hanem az autótulajdonosok és akkumulátorral dolgozó iparosok is hasznukra fordíthatják. Szerző ezek után azzal a kéréssel búcsúzik, hogy olvasóink esetleges próbálkozásaik eredményéről s e könyvecskére vonatkozó kívánságaikról egy levelezőlapon szíveskedjenek értesítést küldeni .... címre!"

Előzmény: jerk (36)
jerk Creative Commons License 2008.01.04 0 0 36
Mi lesz a pórusokban maradt (NH4)2SO4 -el ?! Én ezzel az ammóniás kezeléssel csak most találkoztam...
Előzmény: Helem (33)
jerk Creative Commons License 2008.01.04 0 0 35

Az aktív elektróda-anyag leválása főleg erőltetett (nagy A) töltésnél történik, no meg a szigetelések, rácsok korróziós öregedése folytán - írtam. A víz elektrolízise által képződött gázok "szedik" le a különben is elgörbült rácsokról:

ANÓD:   2H2O--- O2 + 4H+   + 4 e-

KATÓD:  2H2O + 4e- --- 2H+  2OH-

Helem Creative Commons License 2008.01.04 0 0 34
A másik topikban egymással ellentmondó vélemények vannak.
Előzmény: jerk (32)
Helem Creative Commons License 2008.01.04 0 0 33

És a szalmiákszesz nem bontja szét az ólom-szulfátot? Ott azt mondják kifényesedik.

 

Előzmény: jerk (32)
jerk Creative Commons License 2008.01.04 0 0 32
A szulfátosodás lassú-hosszú kisülésnél (10,5 V alá), elektrolittal nem borított elektródák felületein történik, - minden esetben a PbSO4 kristályok nagysága miatt. Kevés kristálycsira mellett megnőnek a kristályok, s így obturálják, eldugják a katód PbO2 pórusait, azaz az ólom anód szivacsosságát.

 

Az aktív elektróda-anyag leválása főleg erőltetett (nagy A) töltésnél történik, no meg a szigetelések, rácsok korróziós öregedése folytán.

Ha az így képződött iszap rövidzárlatot eredményez, az akkuval fölösleges kísérletezni!

jerk Creative Commons License 2008.01.04 0 0 31
Ezzel a topikkal csak most találkoztam. Nagyreményű indulása után „szétesett”, eltávolodott a témától.

 

Mivel engem most csak kimondottan az a kénsavas ólomakksik érdekelnek (tudtommal ezeknél jobb autó-akksik, elfogadható áron, még nem léteznek), ezekről szeretnék dumálni, leszögezve, hogy az újabb típusú műanyag edényes akksik celláit külön-külön nem lehet regenerálni. Ha egy ilyen akkunál egy cella zárlatos, vagy v.milyen okból szulfátosodott, annak az akkunak lőttek…

Előzmény: Helem (28)
jerk Creative Commons License 2008.01.04 0 0 30
Elolvastam, de a kapcsolási rajzot nem tudtam megnyítni / letölteni (a DAP féle Accelerator Plus-al sem),- valószínű, azért mert „difi” van az office-ommal. Nincs  konvertere. Hálás volnék ha valaki bemásolná a rajzot.

 

A leírásból viszont könnyű rájönni, hogy az elv azonos az általam citált AKKU PLUSSZ- nál leírtakkal (lsd 7). Hasonló, de kisebb - töltés közbeni kisütésekkel - én is kísérleteztem (lsd. 5).

 

Előzmény: Sparks (27)
Helem Creative Commons License 2008.01.02 0 0 29
"erbe

 

 

 

válasz | megnéz | könyvjelző

2006.02.06 16:33:55 © (13)

Az ólom pora lesz a mérgező, mert elkerülhetetlen, hogy a levegőbe kerüljön.
A nyomdászok ólom-antimon ötvözettel dolgoztak és bizony mérgeződtek.
A szulfát nem csak a felületen van, hanem a szemcsék között is. A képződő szulfát szétnyomja, szétszakítja az összesajtolt szemcséket, emiatt is csökken folyamatosan a kapacitás. Ami pedig már elszakadt az alaplemeztől, nem töltődik fel, fokozatosan egyre nagyobb mennyiségben alakul szulfáttá. Emiatt, mivel nem áll fémes kapcsolatban a ráccsal, nem is tudod már bevonni a töltési folyamatba. Lassú tartós töltéssel bizonyos mértékben a szulfátosodás visszafordítható, de ahol a fémes kapcsolat megszűnt, az lemállik, alul iszapként összegyűlik. Ez okoz egy ponton túl cellazárlatot."

 

Talán egy határig való felmelegítéssel lehetne próbálkozni. Kimosni, kiszárítani, aztán melegíteni. Hátha visszaolvadnának a szemcsék.   

Helem Creative Commons License 2008.01.02 0 0 28

Ezt már régebben is olvasgattam, de azóta is veszem sajnos az aksikat :-)

Talán most majd nem kell.

 

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9135618

Sparks Creative Commons License 2008.01.02 0 0 27
Találtam egy nagyon jó most indult oldalt, érdemes lehet meglesni, én hasznát vettem:
http://stubiflex.mlap.hu

Boldog új évet! :)
jerk Creative Commons License 2007.12.24 0 0 26
Boldog Karácsonyt!
jerk Creative Commons License 2007.12.19 0 0 25
Alig négy éve hogy vettem egy TOPLA (szlovén) akkut, kb. 50 euróért. Már a harmadik télen „gyengélkedni” kezdett. „Babusgattam” egész mostanig, de az első

-15 fokon beadta a kulcsot. Akkora belső önkisülése van, hogy nincs mit vele kezdeni. Ezt tényleg még a Fennvaló se éleszti fel, nem, hogy az AkkuPlussz. Viszont, mint már említettem, van egy 11 éves jól működő Bosch-om is. Azért mondtam, hogy 5 évvel szerencsés a te vevőd, mivel a 18-ban írtad: „inkább cserélem 5évente az olcsót, mint 6évente a 100Eurósat”.

Előzmény: DMA (24)
DMA Creative Commons License 2007.12.19 0 0 24
Igen, 6 éve volt egy eladásra szánt autóm, abba vettem a periont. Akkor új volt amikor elvitték, gőzöm sincs mi lehet vele azóta. Azért volt a 6 év kihangsúlyozva mert a 7200Ft is cseppet többet ért mint most :-)
Előzmény: jerk (23)
jerk Creative Commons License 2007.12.19 0 0 23

Hát ennek úgy 6éve volt, egy Perion akku, eladásra szánt autóba nem veszek 25ezerért :-)

Erről beszéltem.

Előzmény: jerk (21)
DMA Creative Commons License 2007.12.19 0 0 22
Nem, nem, félreértetted: a mostani Delphi múlt 4éves, gondolom kibírja az 5-öt is. A Perion meg eladásra szánt kocsiba ment, vadonat újan, nem tudom most mi van vele, de a regenerált/úgyahogy működővel nem lehetett eladni.
Előzmény: jerk (21)
jerk Creative Commons License 2007.12.19 0 0 21
Ha a te Perionod 5 évig működött, a vevőd szerencsés gyerek. Vagy kütyüt szerelt mellé :))
Előzmény: DMA (18)
DMA Creative Commons License 2007.12.19 0 0 20
Az enyém "szerencsére" megfutja a napi 100km-t, inaktivitásról nem lehet beszélni :-)
Előzmény: jerk (19)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!