Sokunk gyermekkorát idézik ezek a képek, melyeket sokan szívesen nézegetünk: milyen is volt akkor a vasút, amikor még komoly teherforgalom volt, a járműpark a jelenleginél sokkal színesebb és nagyobb darabszámú volt. Az Interneten - és a fórumokban is - szinte vadászni kell ezekre a képekre, ez a fórum az ilyan képek gyűjtóhelye lehet.
Hm... Jellasics lovasszobra 1866-os felállítása óta kardjával Budapest felé mutatott... mióta fegyvereket szállítottunk Horvátországnak, átfordították Belgrád irányába. A Fegyveres Erők Napja cserébe nálunk azóta nem a pákozdi csata emléknapja, hanem Buda visszafoglalásáé.
Matuska teljes film 3 részben, Szász Csongor; Kicsit sűrűn összevágott visszaemlékezés-szilánkok, tudunk is meg dolgokat, nem is, egyszer legalábbis meg lehet nézni, időnként belepörgetni:
Hú, erről tudnánk filozofálni, de ne offoljunk! A hősök országonként változnak, Jellasicsnak szobra áll Zágrábban. De Matuska egyértelműen negatív szereplő. Mégis vajdasági áldozat. Akkor helye van a táblán, vagy nincs? Zárójelben lehetne odaírni az aljára, apró berűkkel, ha lenne ilyen gyakorlat.
Most találtam. A márványtáblák furcsa dolgok, mondjuk, ha ez igaz, őt nem is Csantavéren ölték meg, hanem Újvidéken vagy Szabadkán, de a tömeggyilkos szerb partizánoknak vannak emlékműveik, Gavrilo Principnek, akinek végül is milliók köszönhetik az első világháborút, vagy három szobra van, mint nemzeti hősnek, igaz, ők nem a saját fajtájukat irtották.
Jé, ez már bekerült a wikipédiába? Félreraktam erről egy cikket a Népszabadságból, de elveszítettem. A márványtáblán furcsa lenne olvasni a nevét, emléktáblán egy tömeggyilkos...
"A vajdasági mészárlások kutatása során különböző, más irányú tanúvallomások töredékeiből állt össze az, amit jelenleg tudunk Matuska végzetéről. 1945 elején Csantavéren tűnt fel, ahol zavaros politizálásba kezdett. Egy vasárnap a templomból kijövő tömegnek tartott „nacionalista ízű szónoklatot”. Másnap a partizánok elfogták, és Újvidékre hurcolták. Nagybátyja szerint egy szabadkai tömegsírba temették."
(Körülbelül az egy hasznos dolog volt, amit ezek a piszkos disznók tettek)
"Bizonyosan tudjuk, hogy ítélete végrehajtása alatt 17 napot büntetés-félbeszakításon töltött, amikor is katonai célok érdekében hagyta el a fegyházat, kísérettel, majd kísérettel is érkezett vissza."
Matuska családjáról nem találtam semmit, de előkerült egy érdekes adat körülbelül 10-15 évvel ezelőtt a vajdasági mészárlások korából. Matuska Csantavéren született, oda ment vissza a háború után. Az ezredfordulón már szabadabban lehetett kutatni a tömeggyilkosságokat, és néhány előkerült tanúvallomás szerint ott ölték meg a partizánok, mert előző nap zavaros politikai szónoklatot tartott a templomból kijövő embereknek.
Tudna valaki segíteni hogy régi nagy tablóképet ami hengeressé van fel tekerve , eléggé meg van keményedve, hogyan tudnám kisimítani sérülés okozása nélkül? Több helyen erősebb hajlítás is van rajta, és ahogy próbáltam kisimítani az erősebb hajlítások mentén repedt a fénykép felülete. Ezért gondoltam arra hogy simítás előtt felkéne puhítani a fotót, de mivel, hogyan lehetne?
Meg van a megfejtés angyalföldi Thälmann utcai lakótelep, a Tahi utca és a Tomori köz találkozásánál kialakított parkban Vedres Márk szobrászművész Béke-kút (Ifjúság kútja) ötalakos alkotásának (1961) egyik szoboralakja, a művészetet jelképező leány hegedűvel.
"Az úgynevezett székely körvasútnak most megépített utolsó szakaszát október 28-án nyitották meg és adták át a forgalomnak nagy ünnepélylyel. A székely körvasút Mádéfalvánál ágazik el a sepsiszentgyörgy–gyimesi vonalból. A most megnyilt vonalrésznek Gyergyószentmiklós az első állomása, a honnan a vonat a Maros és Olt völgyet összekötve, halad Dédáig. Ezzel a négy székely vármegye Marosvásárhely, illetve Brassón keresztül közvetetlen bekapcsolást nyert az országos forgalomba. A megnyitásnak nagyon szép idő kedvezett."
A kezdő képen:
"A Lok-völgyi töltés, Lóvész után, a vonalon a legmagasabb, 24 méter. Csík vármegye, csíkszépvízi járás."
"Sziklakivetés az alagút után." "Vízmű betonboltozatának "Kész süvegkitörés és munkában levő
állványozása a Meszes-patakon." alsó hasíték."
Madéfalva-Gyergyószentmiklós szakasz, 47 km. Olt-Maros vízválasztó, Csík vármegye, Gyergyószentmiklósi járás.
"Marosfő állomás, Csík vmegye, Gyszentm. járás "Boltozott műtárgy a Kis-Tálas völgyben" "Boltozott híd betonból, faragott kő homlokkal.
882 m t. sz. f." Heveder-patak felett, Vaslábnál."
Nn...nem mondtam, hogy egyesével tárgyaltak, ha úgy ment volna, lehet, hogy még ma se lenne. Hanem ezt az indiait nem tudtam:
"Egyetlen szállító állt akkor csak rendelkezésre: a Siemens cég vezetése alatt álló „Munkaközösség”, amely német, francia, svajci, belga és angol gyárakat egyesített, és Indiába már szállított 25 kV-os 50 periódusú mozdonyokat. Így ezzel a munkaközösséggel megköttetett a szerződés hét, a MÁV kívánságainak megfelelő mozdony szállítására és a gyártási licencia átadására."
Rail Gauge:bg (5' 6")One of the newer additions to the NRM's treasure trove (May 1998) is the first a.c. electric engine to be used in India, WAM/1 20202. The engine was dedicated to the service of the nation at Asansol on the ER on 1/1/1959 by the then railway minister Jagjivan Ram. The occasion also marked the inauguration of the first 25,000 V ac section in the country. This 2,840 hp engine weighs 74 tonnes, and could run at a max. speed of 100 kmph. She clocked a total of 38,75,000 km till the end of her service life on early 22/10/97, and was retired from service from the Kanpur Electric Loco shed. During her working life, she hauled prestigious trains like the Howrah-Delhi Kalka Mail and the Deluxe Express. Mercury-arc rectifiers (also known as 'ignitron') had been fitted originally, but these were later replaced by silicon diode rectifiers. The engine name 'JAGJIVAN RAM', was applied to the engine soon after the inauguration of the first ac section in 1959, and she bore the name throughout the tenure of her service.