Keresés

Részletes keresés

DMA Creative Commons License 2007.07.05 0 0 148
Olyan szépen levezettétek, hogy töredékét sem értem :-)
Egy kérdés maradta nyitva: ha befogom a porszívó csövét, felpörög, itt nincs vita hallatszik, de mérhető is lenne.
Állandó kapocsfeszültség mellett a soros motor akkor pörög fel, ha csökken a terhelés.
Kérdés: mitől csökken a terhelés?
vitaminek Creative Commons License 2007.07.05 0 0 147
Próbálkozom, mert ez a szakmám.
Olyant, hogy csökkenő légmennyiségnél nőjön egy ilyen gép teljesítményfelvétele....
- Csak ha szorul, vagy valami.
- Ha például, mert nincs áramlás, a vákuumból erősebb axiális terhelése van, ami hozzászorítja őt a házhóz, és surlódni kezd.
- Vagy a slip megnő, és a kalickában örvényáramok képződnek.
- Vagy az árapály...
De mondom, ismerni kell a gépet.
Előzmény: egy mutáns (146)
egy mutáns Creative Commons License 2007.07.05 0 0 146

Látom próbákozol, de még mindig egyetértek.

1m

Előzmény: vitaminek (142)
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.05 0 0 145

Azért néhány töredék még megmaradt:

 

De min nevettek? Valóban növekszik az áramfelvétel olyankor. Nagyon csodálkoznék, ha meg tudnál győzni az ellenkezőjéről...

 

Emlékszel? :)

Előzmény: Vén Resu (144)
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.05 0 0 144
Az én hozzászólásaim visszakereshetőek, a tieid sajnos nem (törölték). Akkor most ki az inkorrekt?
Előzmény: zaccmester (141)
vitaminek Creative Commons License 2007.07.05 0 0 143
Az axiális ventilátorokra egyébként jellemző egy instabilis teljesítmény szakasz.
Ez azt jelenti, hogy kis légszállításnál ugyanazon nyomás több légmennyiséghez kapcsolódhat.
Itt a ventilátor átugrálhat egyikből a másikba, mondhatod...felpörög.

Mert attól, hogy befogod a száját, az pont úgy "beszél" tovább, szállít levegőt, mint a SCHREK I-ben a szamár, amikor Schrek tenyérrel befogta a száját.
Ha pedig szállit levegőt, (m3/s), akkor él az a képlet:

WATT=PASCAL x VITAMINEK ...W,

amelyet csak nemrég vezettem le itt.

vita minek?
Előzmény: vitaminek (142)
vitaminek Creative Commons License 2007.07.05 0 0 142
De azért van előrehajló, és hátrahajló lapátozású.
Az előrehajló vektorábrájából nagyobb nyomás adódik, azokból készülnek a "Fúvók", például a kazánégőkhőz (~50-80 mbar).
A hátrahajlók lapos jelleggörbéjűek.
Ha most egy háromfázisú ventilátormotor két fázisát átcseréled, megváltozik a forgása, és másképp szállít, bármi történhet vele.
Ez persze ipari léptékbe fordul elő.

Tudni kell, milyen a motor. Mint mondtam, a rakéta pórszívók kefések voltak.
Szinkron, aszinkron, zárt kalickás, milyen a fordulatszám, stb.
Akkor lehet mondani valamit a teljesítménygörbéről.

Hiszen van, lehet olyan légszállítás is, bizonyis esetekben, hogy átmegy turbina (generátor) üzemmódba.
Előzmény: egy mutáns (120)
zaccmester Creative Commons License 2007.07.05 0 0 141

 

Miután közöltem a természettudományos magyarázatot és a gyakorlati mérések eredményét, "fizikus" barátunk hosszantartó mellébeszélésbe kezdett, majd közölte, hogy ő az ideális porszívóra gondolt én pedig tévedek, meg különben is nem értem a fitzikát.

 

 

Resu, ez inkorrekt volt! :-(

Előzmény: Vén Resu (132)
zaccmester Creative Commons License 2007.07.05 0 0 140

 

Ideális esetben a vákuum fenntartásához nem szükséges munkavégzés, elég egy dugó.

 

 

Hódolatom, igazán elmés megfejtés!

Előzmény: Qqberci (136)
zaccmester Creative Commons License 2007.07.05 0 0 139

 

Tehát tudni kell, milyen a kérdéses portúró szerkezete.

 

 

Nem értem miért mondod ezt, a lényegen semmit nem változtat. Képtelenek vagytok megérteni azt a tényt, ami az egész folyamat lényege, hogy:

 

1.) Ideális esetben a porszívó vákuumot állít elő

 

2.) A vákuum fenntartásához folyamatosan vissza kell tartania a már kiszívott levegőt és ez komoly terhelést jelent.

 

 

Előzmény: vitaminek (130)
vitaminek Creative Commons License 2007.07.05 0 0 138
1m
Mert már nem merek mást írni és gondolni se, mint TE.
Megvagyok félemlítve!
:-)
Előzmény: egy mutáns (134)
zaccmester Creative Commons License 2007.07.05 0 0 137

 

Miért csak a belső tér felé lesz szívóhatása, ha kisebb a nyomás a környezeténél?

 

 

Azért, mert természetesen a motor egy plussz mozgási energiát is ad a megmozgatott levegő tömegnek. Az is természetes, hogy az energia átadás hatásossága függ a közeg sűrűségétől, így pl. víz esetében jóval hatásosabban lehet alkalmazni ezeket a "szivattyúkat".

 

 

Előzmény: Törölt nick (135)
Qqberci Creative Commons License 2007.07.05 0 0 136
Ideális esetben a vákuum fenntartásához nem szükséges munkavégzés, elég egy dugó.

A dugó fogyasztása nem ideális esetben is nulla.

Ha érved nincs, akkor húzz el tanulni és ne sértegetéssel próbáld leplezni a tanulatlanságodat.

Kiszálltam.
Előzmény: zaccmester (129)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.05 0 0 135
"A forgó külső peremnél levő legkisebb anyagsűrűsg miatt ott kisebb a nyomás és egy szívóhatása lesz a belső tér felé."

Miért csak a belső tér felé lesz szívóhatása, ha kisebb a nyomás a környezeténél?
Előzmény: zaccmester (114)
egy mutáns Creative Commons License 2007.07.05 0 0 134

Hello Vitaminek, ma már többedszer egyezik a véleményünk.

Hurrá!

1m

Előzmény: vitaminek (130)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.05 0 0 133

"Persze, ha a motor tengelyére egy ilyen dobot szerelsz, mint ami a befőttesüvegeddel analóg, valóban nem lesz munkavégzés, de porszívózni sem fogsz vele soha!"

 

Ertsem ezt ugy, hogy ha nincs legaramlas nincs munkavegzes?

Előzmény: zaccmester (119)
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.05 0 0 132

Mivel én már kifogytam az érvekből, inkább csak olvasgatok és kuncogok magamban, de a történeti hűségért azt elmondanám, hogy annak idején mikor ez a téma felmerült, akkor ezt az egészet mint egy sztorit meséltem el a "Kávéológia" topikban és a kérdésre adott helyes válasz is benne volt a történetben. Erre válaszolta zaccmanó még az akkori nickjén, hogy kételkedne benne ha így lenne (csökkenne az áramfelvétel). Miután közöltem a természettudományos magyarázatot és a gyakorlati mérések eredményét, "fizikus" barátunk hosszantartó mellébeszélésbe kezdett, majd közölte, hogy ő az ideális porszívóra gondolt én pedig tévedek, meg különben is nem értem a fitzikát. :) Na ennyi.

mmormota Creative Commons License 2007.07.05 0 0 131

A Messerschmit2 bombázó axiális volt, az angoloké radiális.

 

Az angol minek a mije volt radiális?

Előzmény: vitaminek (130)
vitaminek Creative Commons License 2007.07.05 0 0 130
Hadd mondom el mégegyszer, vagy axiális, radiális, diagonális ventilátor.
Hogy melyik porszívóban milyen van, az attól függ
A Messerschmit2 bombázó axiális volt, az angoloké radiális.
Mindkettőnek van előnye, hátránya.
Ha egy axiális fordítva forog, megváltozik az áramlás iránya.
Ha egy radiális forog fordítva, akkor az irány marad, csak a mennyiség változhat, attól függően, milyen a lapátozása.

Bármely ventilátornak nulla szállításnál van egy sor vesztesége, és van áramfelvétele.

Ezt követően, ugyancsak a lapátozástól függően nő a felvétel, vagy leégésig, vagy visszahajlik, és csökken.
Tehát tudni kell, milyen a kérdéses portúró szerkezete.
zaccmester Creative Commons License 2007.07.05 0 0 129

 

akkor kísérleti úton megtapasztalhatod, hogy a befogott szájú porszívó áramfelvétele kisebb

 

 

Ember, hogyan lehet valakinek ilyen törpe agya? Egyáltalán írni tudsz, vagy diktálod ezeket a sületlenségeket? Még tegnap tisztáztuk, hogy az ideális esettel kapcsolatban van a vita, nem azzal, amit egy gyerek is ki tud próbálni.

Előzmény: Qqberci (126)
egy mutáns Creative Commons License 2007.07.05 0 0 128

Olyan ez, mint a repülőgépek magassságmérésére használt venturi cső. Nyitott csővég, az ott merőlegesen elsuhanó levegő egy torlónyomást hoz létre, ami felszívja a csőben levő valami folyadékot, vagy megszívja a nyomásmérőt

Ebben annyi a tévesztés, hogy egy hsz nem is elég a megválaszolására.

 

A Ventúri csövet nem magasságmérésre lehet használni, hanem térfogatárammérésre, csőbe építve.

A torlónyomás nem felszívja a vizet, hanem lenyomja (Pitot cső).

A többit nem kommentálom.

1m

 

Előzmény: zaccmester (116)
zaccmester Creative Commons License 2007.07.05 0 0 127

 

Ez azt akarja jelenteni, hogyha visszafelé forgatod a kereket, akkor is ugyanolyan iránxyban szállít.

 

 

Kösz a képet, nagyon szemléletes! Úgy érzem nincs ellentmondás a korábban általam mondottakkal, mert pl. a képről is látszik, hogy ha leáll a motor és a négyszögletes nyíláson a külső levegő beakar áramlani, akkor az bizony áthalad a lapátokon és igyekszik meg is forgatni. Az egy másik kérdés, hogy hogyan állnak a lamellák és az is, hogy vajon a motor tengelyénél és az egyéb helyeken fellépő súrlódásokat le tudja-e győzni.

 

 

Előzmény: egy mutáns (120)
Qqberci Creative Commons License 2007.07.05 0 0 126
Bocsáss meg, de Ti tényleg nem értitek a fizikát.

Lehet, bár nem biztos. Viszont, ha fogsz egy porszívót (fizikusnak is szabad) meg egy lakatfogót (kivételesen ezt is szabad) akkor kísérleti úton megtapasztalhatod, hogy a befogott szájú porszívó áramfelvétele kisebb. Most már csak az elméletet kell hozzáfaragnod a gyakorlathoz. Nem szégyen az, volt már ilyen a fizika történetében, például a Raleigh-Jeans törvény, amit aztán Schrödinger papa küldött a feledésbe...
Előzmény: zaccmester (103)
egy mutáns Creative Commons License 2007.07.05 0 0 125

A csudát!

1m

Előzmény: zaccmester (114)
egy mutáns Creative Commons License 2007.07.05 0 0 124

Tévedés.

A közeg sűrűsége nem a geometria, hanem a fizika szerint változik. Pl. a víz nem. Pedig a szivattyk is működnek, nemcsak a ventilátorok.

A fizika szerint a levegő sűrűsége is csak kevéséé változik egy ventilátorban. nem ettől működik a ventilátor.

 

Ha már itt tartunk: levegő áramlik egy szűkülő csőben adiabatikusan vagy izotermikusan. A szűkebb részen kisebb a nyomás, mint a tágabban.

 

Aki nem hiszi, járjon utána.

1m

Előzmény: zaccmester (109)
egy mutáns Creative Commons License 2007.07.05 0 0 123

Míg a gyakorlati porszívó a teljes légnyomásnak csak egy részével, max felével viaskodik, addig egy ideálisan tömített porszívó a teljes légnyomással.

Természetesen a porszívó ventilátorának hóttmindegy, hogy a csövön vagy a tömítetlenségeken át jövő levegőt szállítja.

A viaskodás nem túl értető fizikailag, bár én nem vagyok egy fizikus.

1m

Előzmény: zaccmester (104)
egy mutáns Creative Commons License 2007.07.05 0 0 122

Tehát a tengelynél nagyobb a sűrűség, mint a peremnél, ez állaítja elő a nyomáskülönbséget.

Erről természetesen szó sincs. Nem a sűrűség változik, hanem a közegsebesség. A sűrűséget a termodinamika adja.

1m

Előzmény: zaccmester (103)
zaccmester Creative Commons License 2007.07.05 0 0 121

 

Komolyan hiszel abban, hogy általános iskolait nem meghaladó tudással sikeresen el tudod játszani a fizikust?

 

 

A további felvetésekkel forduljatok bizalommal a topic eszéhez, mmormota-hoz, Ő tudja az autentikus válaszokat. Visszamegyek az általános iskolába, hogy tökéletesítsem a tudásomat.

 

Üdv, z.

Előzmény: mmormota (118)
egy mutáns Creative Commons License 2007.07.05 0 0 120

Amit írsz, az az ún axiális kerekere igaz.

A porszívóban radiális kerék van, mint írtam. Ebben tengelyirányú a belépés, és radiális a kilépés, amit a csigaház gyűjt össze. Ilyen

 

Ebben a közeg mozgásegyenletében lényeges a centrifugális erőtér (hiszen csak forgó rendszerben stacionárius az áramlás). A lapátalak akármilyen lehet, csak a hatásfokot befolyásolja. AKár a konyhaszekrényt is beteheted, az is szállítani fog, hogy egy élő lkasszikust idézzek. Ez azt akarja jelenteni, hogyha visszafelé forgatod a kereket, akkor is ugyanolyan iránxyban szállít.

1m

Előzmény: zaccmester (101)
zaccmester Creative Commons License 2007.07.05 0 0 119

 

Most ezen a befottes uvegen csinalj egy lyukat oldalt, es ugyanugy forgasd meg, de ne az urben, hanem mondjuk itt a foldon. Ha eltekintunk a suroldastol, turbulenciaktol, akkor miutan beallt egy egyensuly, ezutan sem tortenik munkavegzes, azaz ebben az esetben is forogni fog a vegtelensegig a befottes uveg, holott az uveg belso es kulso oldalan elter a nyomas.

 

 

Persze, ha a motor tengelyére egy ilyen dobot szerelsz, mint ami a befőttesüvegeddel analóg, valóban nem lesz munkavégzés, de porszívózni sem fogsz vele soha!

 

:-)

 

 

Előzmény: Törölt nick (110)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!