Olyan szépen levezettétek, hogy töredékét sem értem :-) Egy kérdés maradta nyitva: ha befogom a porszívó csövét, felpörög, itt nincs vita hallatszik, de mérhető is lenne. Állandó kapocsfeszültség mellett a soros motor akkor pörög fel, ha csökken a terhelés. Kérdés: mitől csökken a terhelés?
Próbálkozom, mert ez a szakmám. Olyant, hogy csökkenő légmennyiségnél nőjön egy ilyen gép teljesítményfelvétele.... - Csak ha szorul, vagy valami. - Ha például, mert nincs áramlás, a vákuumból erősebb axiális terhelése van, ami hozzászorítja őt a házhóz, és surlódni kezd. - Vagy a slip megnő, és a kalickában örvényáramok képződnek. - Vagy az árapály... De mondom, ismerni kell a gépet.
Az axiális ventilátorokra egyébként jellemző egy instabilis teljesítmény szakasz. Ez azt jelenti, hogy kis légszállításnál ugyanazon nyomás több légmennyiséghez kapcsolódhat. Itt a ventilátor átugrálhat egyikből a másikba, mondhatod...felpörög.
Mert attól, hogy befogod a száját, az pont úgy "beszél" tovább, szállít levegőt, mint a SCHREK I-ben a szamár, amikor Schrek tenyérrel befogta a száját. Ha pedig szállit levegőt, (m3/s), akkor él az a képlet:
De azért van előrehajló, és hátrahajló lapátozású. Az előrehajló vektorábrájából nagyobb nyomás adódik, azokból készülnek a "Fúvók", például a kazánégőkhőz (~50-80 mbar). A hátrahajlók lapos jelleggörbéjűek. Ha most egy háromfázisú ventilátormotor két fázisát átcseréled, megváltozik a forgása, és másképp szállít, bármi történhet vele. Ez persze ipari léptékbe fordul elő.
Tudni kell, milyen a motor. Mint mondtam, a rakéta pórszívók kefések voltak. Szinkron, aszinkron, zárt kalickás, milyen a fordulatszám, stb. Akkor lehet mondani valamit a teljesítménygörbéről.
Hiszen van, lehet olyan légszállítás is, bizonyis esetekben, hogy átmegy turbina (generátor) üzemmódba.
Miután közöltem a természettudományos magyarázatot és a gyakorlati mérések eredményét, "fizikus" barátunk hosszantartó mellébeszélésbe kezdett, majd közölte, hogy ő az ideális porszívóra gondolt én pedig tévedek, meg különben is nem értem a fitzikát.
Miért csak a belső tér felé lesz szívóhatása, ha kisebb a nyomás a környezeténél?
Azért, mert természetesen a motor egy plussz mozgási energiát is ad a megmozgatott levegő tömegnek. Az is természetes, hogy az energia átadás hatásossága függ a közeg sűrűségétől, így pl. víz esetében jóval hatásosabban lehet alkalmazni ezeket a "szivattyúkat".
"Persze, ha a motor tengelyére egy ilyen dobot szerelsz, mint ami a befőttesüvegeddel analóg, valóban nem lesz munkavégzés, de porszívózni sem fogsz vele soha!"
Ertsem ezt ugy, hogy ha nincs legaramlas nincs munkavegzes?
Mivel én már kifogytam az érvekből, inkább csak olvasgatok és kuncogok magamban, de a történeti hűségért azt elmondanám, hogy annak idején mikor ez a téma felmerült, akkor ezt az egészet mint egy sztorit meséltem el a "Kávéológia" topikban és a kérdésre adott helyes válasz is benne volt a történetben. Erre válaszolta zaccmanó még az akkori nickjén, hogy kételkedne benne ha így lenne (csökkenne az áramfelvétel). Miután közöltem a természettudományos magyarázatot és a gyakorlati mérések eredményét, "fizikus" barátunk hosszantartó mellébeszélésbe kezdett, majd közölte, hogy ő az ideális porszívóra gondolt én pedig tévedek, meg különben is nem értem a fitzikát. :) Na ennyi.
Hadd mondom el mégegyszer, vagy axiális, radiális, diagonális ventilátor. Hogy melyik porszívóban milyen van, az attól függ A Messerschmit2 bombázó axiális volt, az angoloké radiális. Mindkettőnek van előnye, hátránya. Ha egy axiális fordítva forog, megváltozik az áramlás iránya. Ha egy radiális forog fordítva, akkor az irány marad, csak a mennyiség változhat, attól függően, milyen a lapátozása.
Bármely ventilátornak nulla szállításnál van egy sor vesztesége, és van áramfelvétele.
Ezt követően, ugyancsak a lapátozástól függően nő a felvétel, vagy leégésig, vagy visszahajlik, és csökken. Tehát tudni kell, milyen a kérdéses portúró szerkezete.
akkor kísérleti úton megtapasztalhatod, hogy a befogott szájú porszívó áramfelvétele kisebb
Ember, hogyan lehet valakinek ilyen törpe agya? Egyáltalán írni tudsz, vagy diktálod ezeket a sületlenségeket? Még tegnap tisztáztuk, hogy az ideális esettel kapcsolatban van a vita, nem azzal, amit egy gyerek is ki tud próbálni.
Olyan ez, mint a repülőgépek magassságmérésére használt venturi cső. Nyitott csővég, az ott merőlegesen elsuhanó levegő egy torlónyomást hoz létre, ami felszívja a csőben levő valami folyadékot, vagy megszívja a nyomásmérőt
Ebben annyi a tévesztés, hogy egy hsz nem is elég a megválaszolására.
A Ventúri csövet nem magasságmérésre lehet használni, hanem térfogatárammérésre, csőbe építve.
A torlónyomás nem felszívja a vizet, hanem lenyomja (Pitot cső).
Ez azt akarja jelenteni, hogyha visszafelé forgatod a kereket, akkor is ugyanolyan iránxyban szállít.
Kösz a képet, nagyon szemléletes! Úgy érzem nincs ellentmondás a korábban általam mondottakkal, mert pl. a képről is látszik, hogy ha leáll a motor és a négyszögletes nyíláson a külső levegő beakar áramlani, akkor az bizony áthalad a lapátokon és igyekszik meg is forgatni. Az egy másik kérdés, hogy hogyan állnak a lamellák és az is, hogy vajon a motor tengelyénél és az egyéb helyeken fellépő súrlódásokat le tudja-e győzni.
Lehet, bár nem biztos. Viszont, ha fogsz egy porszívót (fizikusnak is szabad) meg egy lakatfogót (kivételesen ezt is szabad) akkor kísérleti úton megtapasztalhatod, hogy a befogott szájú porszívó áramfelvétele kisebb. Most már csak az elméletet kell hozzáfaragnod a gyakorlathoz. Nem szégyen az, volt már ilyen a fizika történetében, például a Raleigh-Jeans törvény, amit aztán Schrödinger papa küldött a feledésbe...
Komolyan hiszel abban, hogy általános iskolait nem meghaladó tudással sikeresen el tudod játszani a fizikust?
A további felvetésekkel forduljatok bizalommal a topic eszéhez, mmormota-hoz, Ő tudja az autentikus válaszokat. Visszamegyek az általános iskolába, hogy tökéletesítsem a tudásomat.
A porszívóban radiális kerék van, mint írtam. Ebben tengelyirányú a belépés, és radiális a kilépés, amit a csigaház gyűjt össze. Ilyen
Ebben a közeg mozgásegyenletében lényeges a centrifugális erőtér (hiszen csak forgó rendszerben stacionárius az áramlás). A lapátalak akármilyen lehet, csak a hatásfokot befolyásolja. AKár a konyhaszekrényt is beteheted, az is szállítani fog, hogy egy élő lkasszikust idézzek. Ez azt akarja jelenteni, hogyha visszafelé forgatod a kereket, akkor is ugyanolyan iránxyban szállít.
Most ezen a befottes uvegen csinalj egy lyukat oldalt, es ugyanugy forgasd meg, de ne az urben, hanem mondjuk itt a foldon. Ha eltekintunk a suroldastol, turbulenciaktol, akkor miutan beallt egy egyensuly, ezutan sem tortenik munkavegzes, azaz ebben az esetben is forogni fog a vegtelensegig a befottes uveg, holott az uveg belso es kulso oldalan elter a nyomas.
Persze, ha a motor tengelyére egy ilyen dobot szerelsz, mint ami a befőttesüvegeddel analóg, valóban nem lesz munkavégzés, de porszívózni sem fogsz vele soha!