Milliárdos kár, több ezer rászedett járműtulajdonos fémjelzi az utóbbi évek egyik nagy port felvert csalássorozatát, az Il-Ferro tevékenységét, a pilótajáték-szerű rendszer egykori üzemeltetői hétfőn állnak bíróság elé. A 2006-ban indult trükkös üzlet sok laikusnak is szemet szúrt, de eleinte nehezen keltette fel a hatóságok érdeklődését.
Különösen nagy vagyoni hátrányt okozó, folytatólagosan elkövetett hűtlen kezelés, különösen nagy értékre üzletszerűen és folytatólagosan elkövetett sikkasztás, több mint kétezer rendbeli üzletszerűen elkövetett csalás, számvitel rendje megsértésének bűntette és más bűncselekmények miatt áll hétfőn a Fővárosi Bíróság elé L. Róbert és hat társa, a vádlottak az utóbbi egyik legnagyobb botránya, az Il-Ferro-ügy főszereplői.
A cég csábításának több ezer ember dőlt be, amikor a vállalkozás hat éve elkezdte tevékenységét. A Fővárosi Főügyészség vádiratában részletezi, hogy az Il-Ferro kétféle ajánlattal szervezte be ügyfeleit, de ezekben közös volt, hogy a szerződést kötő autósok a járművükre felhelyezett reklámokból az ígéret szerint rendszeres bevételre tehettek volna szert.
Az egyik ajánlat úgy szólt, hogy új autó vásárlásakor a vevő úgynevezett hasznosítási szerződést köt az Il-Ferróval, mint reklámközvetítővel, így akár nulla forinttal is kocsihoz juthat, a megállapodás értelmében a cég pedig havonta legfeljebb negyvenezer forintig állta volna a jármű törlesztőrészleteit. A szerződő magánfél csak az Il-Ferro által kijelölt kereskedőknél vásárolhatta meg a kocsit, a belépőknek ugyanakkor öt-, majd tízezer forintos ügyintézési díjat is le kellett szurkolniuk a reklámközvetítőnek. A másik szisztéma a használt autóval rendelkező tulajdonosokra épült, a cég nekik két- vagy ötéves reklámszerződést ajánlott, a sofőröknek előbbi esetben 180 ezer, a másikban 330 ezer forintos egyszeri díjat kellett befizetniük. Az Il-Ferro cserébe vállalta, hogy a hirdetési bevételekből havonta fejenként ötvenezer forintot kifizet a vele szerződőknek. A könnyű pénzszerzés feltétele volt, hogy a bármelyik rendszerbe belépő autósoknak napi negyven kilométert kellett megtenniük járművükkel a lakóhelyük környékén.
A vádirat szerint az Il-Ferro minimális tőkével alakult meg, s a 2006-os kezdetektől fogva likviditási gondokkal küzdött. A cég első másfél évében több mint tízezer szerződést kötött, az ezekből befolyt díjak összege meghaladja a másfél milliárd forintot. Az Il-Ferro a megállapodások alapján eleinte teljesítette a vállalásait, így az említett másfél milliárdot ki is fizették az autósoknak, illetve felemésztették azt az egyéb költségek.
A vállalkozás 2007 márciusában felfüggesztette a reklámdíjak kifizetését, de tovább toborozták a rendszerbe belépni szándékozókat, és csaknem négyszáz új szerződést kötöttek azokkal. Az Il-Ferro költségei ebben az időszakban már félmilliárd forinttal meghaladták a bevételeit, bár L. Róbert még 2006-ban megállapodott a másodrendű vádlott V. Mátyással, hogy annak cége, a Malini Kft. ügynöki munka keretében fejlessze az Il-Ferro hálózatát. A Malini csaknem 175 millió forintot profitált a megállapodásból, ugyanakkor ennél lényegesen jobban jártak azok a vállalkozások, amelyeknek egyébként semmilyen üzleti kapcsolata nem volt az Il- Ferróval.
A strómanok cégeinek több mint 400 millió forintot utalt át a reklámszervező, azok felvették az összeget, s egy részét visszaadták L. Róbertnek. A rendszer pilótajáték-jellegére utal a vádirat azon megállapítása, hogy a vádlottak tisztában voltak azzal: az említett két, illetve ötéves szerződések reklámdíjait az Il-Ferro csak néhány hónapig tudja kifizetni. Vélhetőleg az sem véletlen, hogy a rászedett autósok zöme az utóbbi szerződést kötötte meg a céggel.
Az Il-Ferro, illetve a hasonló szisztémákra alapozó vállalkozások tipikus áldozatai a kispénzű, hétköznapi emberek, akik havi néhány tízezer forint ígéretével teszik kockára megtakarított javaikat, érdekérvényesítő képességük csekély, s csak elenyésző részük, a kezedetekkor belépők nyerhetnek az üzleten. A reklám- és az autópiacot ismerő szakemberek szerint ugyanakkor az Il-Ferro tevékenységének nemcsak a laikusok, hanem a hatóságok körében is szemet kellett volna szúrnia. Az üzlet virágzott, azt öles hirdetésekben ajánlották a sajtóban, eközben sem a fogyasztóvédelem, sem az adóhatóság figyelmét nem keltette fel. Utóbbi azért is érdekes, mert a reklámbevételekből kifizetni ígért ötvenezer forint bruttó összegként szerepelt a szerződésekben, így az autósoknak adózniuk kellett volna utána, igaz, ezt az Il-Ferro sem közölte velük. A hatósági vizsgálat kezdetén a cég egyik sajtótájékoztatójára azért nem jutottak be a rendőrség gazdasági nyomozói, mert nem volt újságíró-igazolványuk, ezért a biztonsági emberek elküldték őket. Az Il-Ferro-ügy vádlottai szabadlábon védekeznek, a büntetőeljárásban akár az idén ítélet születhet
Jaja, a következő szemle a Bp. Központi Kerületi Bíróság előtt lesz. Még idén is láttam matricás autót, valami Matizt, elmehetne az ember, hátha csurran valami az elsikkasztott ötszáz millából.
Hany oldalas a szerzodes? Lehetseges faxolni vagy otthoni rokonomnak adni egy fenymasolatot? Nem akarok idegesitobe atmenni, de viszonylag fontos lenne.
Kulfoldre szakadt jogasz vagyok es nagyon szeretnek latni egy eredeti Il Ferro szerzodest ha tud valaki segiteni. Foleg szakmai kivancsisag, az erdekel hogy mennyire volt lehetseges atlatni a szitan vagy legalabb a szerzodesbe fektettek nemi energiat...Koszonom
Persze ha belegondolunk, hogy egy Tribuszerné a nevét el sem titkolva pénzt tud kiszedni emberekből még ma is, akkor az Il Ferro matricák megjelenésén sem csodálkozhatunk. Hihetetlen az emberi ostobaság.
Hihetetlen, de még mindig van belőlük. Pár napja láttam egy kocsit, szép nagy Il Ferro matricával. Neki senki sem szólt, hogy ez ciki? Vagy azon kevesek közé tartozik, aki nem bukott a bulin?
Tegnap este gurult végig az utcánkon egy szürke Polo, az oldalsó matricát érthetetlen módon már lekaparták, de a motorháztetőn még ott virított az Il Ferro matrica.
Könny szökött a szemembe. :D
Komolyan mondom, szervezhetnénk gyűjtést azoknak, akik kitartottak és még cipelik a pénzmozgásos hirdetéseket. :)
L. Róbert és 6 társa ellen különösen nagy vagyoni hátrányt okozó, folytatólagosan elkövetett hűtlen kezelés bűntette, különösen nagy értékre üzletszerűen és folytatólagosan elkövetett sikkasztás bűntette, több mint 2000 rendbeli üzletszerűen elkövetett csalás bűntette, számvitel rendje megsértésének bűntette és más bűncselekmények miatt emeltek vádat.
"A nyomozás azonban más bűncselekmények gyanúját is feltárta: az Il Ferron kívül más cégek érintettsége is felmerült és ezek között a társaságok között a nyomozók szerint tisztázatlan eredetű, nagy összegű pénzek mozogtak."
Mi vagyunk a hülyék, hogy nem szálltunk be. Tényleg volt konkrét pénzmozgás. Nem baj szerződés elmentve nálam is. :-))))
Ne irigykedjetek, jó? Kell egy kis bátorság, mert tuti biznisz... Kollega említette a konkrét pénzmozgást - no meg ha az elején beszáll az ember, pár hónap után itt a kánaán :D De tényleg nem szép dolog az irigység, no :D
Annak idején még időben lementettebb a honlapjukról a szerződési mintájukat. Úgy saccolom, hogy még egy-két év és újra lehet indítani egy ilyen üzletet, akkor már senki nem fog emlékezni az Il Ferróra. Illetve aki emlékezni fog az egy szánalmas lúzer lesz, aki nem lát fantáziát a konkrét pénzmozgásban. :)
A poén egyébként az, hogy ha ez az il ferrós bagázs nem áll neki sikkasztgatni, meg össze-vissza utalgatni a cég pénzét, akkor simán megússzák. Nyugodtan el lehetne ezt megint játszani, csak arra kellene figyelni, hogy a könyvelés rendben legyen. Amikor meg jön a krach, akkor szét lehet tárni a karokat, hogy sajnos nem volt elég hirdető, van ilyen. Másfél-két évig, amíg kifut a dolog elég szépen meg lehetne belőle élni.
Nameg emlékszel, a cég indításakor még nem is foglalkozott autóreklámmal, ahogy a neve is mutatja. Jobb szó a "bombaüzlet beindításakor". Én akkor dobtam hátast, amikor elolvastam a szerződésmintájukat. Gyakorlatilag le volt írva, hogy "Először is ti fizettek nekünk jó sokat, aztán mi is nektek majd valamennyit, majd amikor elég sok lóvénk összegyűlt, elfelejtjük ezt a szerződést." Aláírás, dátum.