Ez a topik a magyar villamosok képes topikja. Számos villamosos topik van, de itt a magyarországi villamosok képi megjelenítése kap hangsúlyt. Legyen az a villamos régi vagy új, jelenleg is üzemben levő vagy régebbi/nosztalgia (akár lóvasúti kocsi is), nappali vagy éjszaka készült fotón… olyan, amelyik tetszik, azért örökíted meg, vagy éppen különösnek ill. furcsának találtad, azért fényképezted le. Lényeg, hogy korábbi vagy jelenlegi magyarországi villamos legyen rajta :-)
Városkép-életkép - Az Oktogon forgalma Budapest, 1969. július 23.
"A Nagykörút forgalma a November 7-e térnél. A 6-os villamos egy UV-szerelvény. A kép jobb szélén a Trajanus oszlopa (1968, Mircea Dragan) című román-nyugatnémet koprodukcióban készült látványos történelmi film reklámját láthatjuk. Az Oktogon a Nagykörút és az Andrássy út kereszteződésében található nyolcszögletű tér. 1872-ig mély gödör állt a helyén, a következő két évben épült fel a teret övező négy eklektikus épület, Skalnitzky Antal tervei alapján. Eleinte Oktogonnak hívták, 1936-tól 1945-ig Mussolini tér, 1945 és 1990 között November 7. tér, 1990 óta ismét Oktogon."
Füzesi Árpád főműhely, XI. Bartók Béla út 135-137. 1972 májusban / júniusban. (Érdekes, máshol az szokott lenni fölírva a gerendára, hogy Éljen a béke, a Párt, vagy valami hasonló...)
Az Orosz Külügyminisztérium értetlenségét fejezi ki a Moszkva tér budapesti átnevezése miatt, amelyet a jövőben – visszakapva történelmi nevét - Széll Kálmán térnek fognak nevezni. Alekszej Szazonov, az orosz Külügyminisztérium munkatársa elmondta: a tér immáron 60 éve Moszkva nevét viseli, s szerinte az elnevezésnek nincs semmilyen ideológiai háttere: „Miközben általában véve pozitívan alakulnak kapcsolatainak Magyarországgal, ez a döntés értetlenséget vált ki.” – fogalmazott Szazonov.
Annak idején némileg meglepődtem ezen.... az igaz, hogy Párizsban az egykori Berlin metrómegálló neve a mai napig Stalingrad, de mikor én szerencsés véletlen folytán előfordultam Moszkvában, még volt ulica Valtera Ulbrihta, ulica George Georgiu Dezsa, talán még ulica Boleszlava Bieruta is, aztán ma már Kalinyin sugárút sincsen, csak Novij Arbat. Magyarról, azt hiszem, nem is volt utca elnevezve.
Azon voltam, írni kéne az ottani Külügybe, hogy, ha nem sajnálnának némi nagyvonalú anyagi támogatást, végül is maradhatna a név Moszkva, elvégre az Oroszországi Föderációnak se lehet mindegy, hogy néz ki a fővárosukról elnevezett tér. Azóta persze, porosodott kissé az ügy, de Putyinnal, ahogy alakulnak a kapcsolataink, még lehet szó róla... :)
"1948-tól egységesítve motor+pót+pót+motor szerelvényeket készítették a távos kocsikból, amihez a Böcker fékes pótkocsikból 20 darabot átalakítottak távos pótkocsivá. Ezek már egy szedővel üzemelhettek. Megoldották a BLVV-s és a BSzKRt-s motorkocsik csatolhatóságát is, sőt a négykocsis szerelvényekben törekedtek mindíg egy BLVV-s ollós szedős kocsit egy líra szedős kocsival csatolni."
Lantáramszedős kocsi 30 volt (a háborus sérülések miatt 28 maradt, később egyet még újjáépítettek), pantográf áramszedős 18, tehát lehetett olyan négykocsis szerelvény, amelyikben mindkét motorkocsin lantáramszedő volt. Akárhogy erőltetem, nem látom a második motorkocsi áramszedőjét.
Az általad írt 1943-as dátumot köszönöm, egyúttal válasz is: biztosan megvolt a Száva utcai kocsiszínből kijövő villamos mögött a repülőtéri út elágazása.
Igen, közben én is továbbgondoltam a dolgot. Az eltérő áramszedők is csak a háború után voltak jellemzőek, ha jól rémlik. Viszont még Beszkártos színezésűek a kocsik, és látni vélem a BSzKRt "logót" is az oldalukon. Ha jól emlékszem, 1949 körül lett FVV (illetve előbb"községi vállalat", FVKV), és bár a fényezésés a cégjelzés még tovább megmaradhatott, de valószínűleg nem túl sokáig (a kor ismert értékítélete alapján...)
A repülőtéri gyorsforgalmi út átadása 1943. november 3-án volt. ;-)
Szerintem az ötvenes évek legeljén készülhetett a kép (azt megelőzően a BSZKRT távos kocsik hármas szerelvényben, a BLVV távos kocsik pedig ötös szerelvényben jártak) ekkor jártak négykocsis szerelvényben a repülőtéri út pedig (a felüljárókkal) már 1941-ben elkészült.