Az elmúlt hétvégén keleten jártam, hogy beutazzak pár eddig kimaradt vonalat.
Hrubieszów 2004-től egészen tavaly decemberig nem volt elérhető menetrend szerinti személyszállító vonattal, amikor is a PKP Intercity az SKPL segítségével kiterjesztette idáig a Hetman TLK-t. Így most dízel motorvonattal lehet eljutni Rzeszówig, ahol át kell szállni igazi TLK-ra.
Hrubieszówtól Zamoscig meglepően sokan voltunk, vagy 10 utas is volt a vonaton, Zamosc után viszont már 40-en utaztunk, tehát annyira nem tűnik elvetéltnek a kísérlet (bár nem lenne meglepő, ha jövőre újra visszavágnák Zamoscig).
A másik változatos időkben bejárható vonal a Zwierzyniec-Hrebenne-Jaroslaw. Itt szakaszonként egész évben jár vonat, egyes években TLK is járt itt, most turistaszezonban van végigmenő személyvonat (a május 1 utáni napok ilyennek számítanak).
Sok utas így májusban nem volt, kb. 10 végigmenő mellett további 10-20 fő cserélődött. A személyzetcsere az ellenirányú vonatoknál az ukrán normál nyomtávú átmenetnél, Hrebennénél volt. Sajnos normál nyomtávú vonat már nem megy át (pedig korábban Varsóba gyors is ment Rava-Russzkából), mivel odaát már nincs meg minden vágány.
Rava-Russzkából széles nyomtávú vágány is megy át, a szomszédos Werchrata állomásra. Bár a széles vágány tovább is vezet, az már használaton kívül van, idáig viszont rendszeres az átjárás, minden nap használják az átrakó terminált, most is sikerült egy ukrán vonatot elcsípni (sajnos csak ablakon át).
Mivel az Ostbahn Gorzównál továbbra is le van zárva (a viadukt és az állomás felújítása egyre nagyobb csúszásban van), ezért a Gorzów-Varsó gyorsvonatok Zbaszynek felé járnak jelenleg. Itt a pályasebesség alacsonyabb mint az Ostbahnon, így idén modernizált SU42-eseket vet be a PKP IC a Gamák helyett (mondjuk a mi vonatunk a dízeles szakaszon 10 perc késést szedett össze, lehet mégis kéne egy erősebb gép).
A személyvonatok is mind a 4-es peronra vannak száműzve, mivel jelenleg az egyetlen használható (labirintuson át megközelíthető) peron maradt.
A találkozási pont a litván belépő határállomásnál, Mockavánál van. Itt található egy újjáépített üzemanyag átfejtő is, ahol a szélesről normál nyomtávú tartálykocsikba töltenek át üzemanyagot.
Mockaván van felújított SUW 2000-es automata nyomtávváltó is, de a felújítás óta szerintem nem használták.
Innen Sestokaig 3 sínes fonódott rendszer van, Sestokaiban továbbra is üzemel a konténer átrakó, illetve itt még rakodnak normál nyomtávú teherkocsikba fát is.
Sestokaitól Kaunasig fut a normál nyomtáv, a szélestől az út legnagyobb részén teljesen külön, alig pár keresztezéssel. A normál nyomtávon kitérő van Marijampolén illetve Kazlu Rudán (mindkét helyen meg is áll a normál nyomtávon járó személyvonat), ám biztosítóberendezés Sestokai után nincs (kivéve a közútra), így ezen a szakaszon jelenleg egy időben csak egyetlen szerelvény tartózkodhat.
A normál nyomtáv jelenleg véget ér Kaunas személypályaudvarán, bár Kaunas teherpályaudvarán (Palemonas) kiépült már egy konténer terminál mindkét nyomtávval, sőt hozzá a pályaudvar területén a normál nyomtávú vágány is, ám ez jelenleg nem áll összeköttetésben a normál nyomtávú hálózattal, így 2 éve jobbára üresen áll.
Múlt héten volt szerencsém vonaton is végigjárni ezt a határátmenetet (korábban már többször mentem az átszállós megoldással, most először a kaunasi közvetlen járattal).
Kaunasból alig 15 utassal indultunk, Trakiszkiben már csak 7-en maradtunk. Az ellenvonaton kb. dupla ennyien jöttek. Bialystok felé szombat este viszont alig telt a vonat, a végén is csak 30 ember lézengett a 125 ülőhelyes vonaton.
Érdekes volt a Sestokaiban várakozó, Vilniusban főjavított CTL-es TEM2-es, nem tudtam, hogy oda is kiviszik a lengyel gépeket.
Valóban nincsenek sokan határátmenetben. De Białystok-Suwałki között vannak szépen és a mellékvonal is 100-as. Suwałki-határvonal között nincs felújtva a pálya, de a Litván oldalon szintén 100-as.
Variáció egy témára. Már második éve jár Bialystok és Kaunas között újra közvetlen vonat, még ha csak mindenhol megálló személyvonat is. Jelenleg csak péntek és vasárnap között járnak ezek a vonatok és a megfigyelésem szerint így májusban minimális utasforgalommal.
Tavaly nem sikerült utast találni ezeken a vonatokon, ehhez képest azért van előrelépés.
Marijampoléban szombaton a Bialystok felé tartó vonatról 5-en szálltak le és 1 utas szállt fel, így 1 utassal indult el a vonat Lengyelország felé:
Egy héttel később Suwalkiban a Kaunas felé vonatot láttam szintén szombaton, 15-en szálltak le róla és 1 utas szállt fel, így 3 utassal ment továb Litvánia felé: