Keresés

Részletes keresés

PLACI Creative Commons License 2024.08.28 0 1 13948

Köszi, és érdemes figyelni a youtuberek csatornáit is, Becsky András is ígérte, hogy hamarosan friss videókkal fog jelentkezni a pályaszakaszról.

Előzmény: Zolcsi67 (13946)
Zolcsi67 Creative Commons License 2024.08.28 0 0 13947

éterbeN, persze.

Előzmény: Zolcsi67 (13946)
Zolcsi67 Creative Commons License 2024.08.28 0 1 13946

Mivel sok hír nem röpköd az éterbem a Budapest-Belgrád hazai szakaszáról, csak egy apró vizuális infó: az 51-es út taksonyi (dunavarsányi? a kettő között van pont) felüljárójáról lepillantva a következőket láttam: a pálya késznek tűnik (ágyazat aláverve, stb.), a felsővezetéktartó oszlopok állnak, vezeték még nincs. Ezt csak úgy, kocsiból kibámulva.

Előzmény: PLACI (13945)
PLACI Creative Commons License 2024.08.28 0 1 13945

Telex: Mindeközben Szerbiában: novembertől egy bő óra alatt el lehet jutni vonattal Szabadkáról Belgrádig

 

November 25-én megindulhat a személyforgalom Szabadka és Belgrád között, a Budapest–Belgrád-vasútvonal teljes szerbiai szakaszán – közölte hétfőn Goran Vesić szerb építésügyi miniszter a belgrádi Pink televízióban. A tárcavezető beszámolója szerint jelenleg a sínek tesztelése folyik Újvidék és Szabadka között, írja az MTI. Az Újvidék és Belgrád közötti szakaszon 2022 márciusa óta folyik a közlekedés.

A Szabadka és Belgrád közötti 184 kilométeres szakaszt a vonat 70 perc alatt teszi majd meg. Járatok 5 és 22 óra között indulnak mindkét irányba. Goran Vesić emlékeztetett arra, hogy Szerbiában 1976 óta nem épült új vasútvonal, és 2012-ig mindössze 31 kilométernyi vasutat újítottak fel. 2012 és 2023 között 108 kilométernyi új vasút épült, valamint mintegy 843 kilométert újítottak fel.

A Budapest és Belgrád közötti vasútfejlesztésről szóló cikkeinket itt találja.

5047 032 Creative Commons License 2024.07.31 0 0 13944

Munkanap kb 7, szombat 3, vasárnap 4 busz megy Pulából Rijekába az Arrivának. https://www.arriva.com.hr/hr-hr/naslovna

 

Elmúlt napokban mindig pontosan ment este a motorkocsi Buzetig. 

Előzmény: nazareth (13943)
nazareth Creative Commons License 2024.07.31 0 0 13943

Na hát elkezdtük nézegetni a buszokat, de izé... eléggé román hangulata van a dolognak. Nem találtam normális keresőt, hanem a mindenféle busztársaságok keresőit hozza a google, meg ilyen-olyan utazási irodákét. Én néztem félre valamit, vagy tényleg így működnek arrafelé a dolgok?

 

Fiume felé a FlixBus napi egyszer közlekedik, kilőve. A Brioni tűnik jónak, annak van vagy napi 5 járata. Aztán még van egy-két halott oldal... 

 

Illetve az a kereső (rome2rio), ami Fiume felé az értelemnek legalább a szikráját megcsillantotta (lásd fent), Divača felé csak napi egy vonatot talál, pedig legalább a FlixBust megtalálhatná arrafelé is. 

Előzmény: Izsó001 (13941)
nazareth Creative Commons License 2024.07.31 0 0 13942

Köszi szépen! Ez is felmerült, de eléggé C-tervként; ekkora távolságra elég macera a busz. A csatlakozásra hagyatkozni meg inkább a B :)

Előzmény: 5047 032 (13940)
Izsó001 Creative Commons License 2024.07.26 0 0 13941

Esetleg busszal Fiuméig, onnan az Isztriával? 

Előzmény: nazareth (13939)
5047 032 Creative Commons License 2024.07.26 0 0 13940

Szia! Rovinj - Pula - Bp Népliget Flixbus egy megoldás, de amúgy az csatlakozó vonat. Ha lerobban, az már más kérdés. 

Előzmény: nazareth (13939)
nazareth Creative Commons License 2024.07.26 0 0 13939

Sziasztok! Egy ismerősöm menne Horvátországba, Pulába. A visszaúttal van gondban: legegyszerűbb a HŽ Pula->Divača vonata lenne, ott átszállna az Istriára, viszont az átszállásra csak 5 perc van. Mennyire lehet egy ilyen átszállásban bízni? Személyvonatról kellene átszállni nemzetközire, megvárja-e? Csatlakozásnak minősül-e? Egyáltalán, mennyire veszik komolyan az ilyesmit a szlovénok? 

 

Esetleg valami alternatív ötlete van valakinek a hazajutásra? 

 

Köszi :)

5047 032 Creative Commons License 2024.07.22 0 0 13938

A mapper zeljeznice nektek sem működik? 

5047 032 Creative Commons License 2024.07.22 0 0 13937

Június 30-tól elmúlt napokig aztán mégis a 011/012-es Flirt ingázott Pulába. 

Előzmény: 5047 032 (13933)
Ladás Gergő Creative Commons License 2024.07.17 0 1 13936

Jelenleg Fetesti tárolón ácsorog két Nagymalaxa, vélhetően a nyári menetrend idején ott valahol dolgoznak, tán Braila felé.

siófoki35 Creative Commons License 2024.04.22 0 3 13935

Kicsikből még valamivel több akad, ezt pédául Curtea de Argeș felé csíptük el :) 

 

Előzmény: Fizolti (13934)
Fizolti Creative Commons License 2024.04.09 0 7 13934

Romániában még közlekedik néhány szóló nagy Malaxa motorvonat Constanta és Mangalia között. 

Amivel sikerült utazunk, az utastér állapota szempontjából, és érzésre gépészetileg is vállalható állapotban volt, de a úgy néz ki, hogy megpróbálják nem túl sokat járatni: a járműkiadás napi szinten változhat, több irányból próbáltam vonatszámokat beszerezni, de a legutolsó napokban kapottak is csak részben bizonyultak helyesnek, egy hajnali, és két délutáni vonatpár lett volna ilyennel kiadva, végül a kora délutáni mozdonyos vonat volt, az utolsó kör pedig annyira későn volt, hogy csak félútig (Costinești) tudtunk menni vele, majd egy keresztező vonattal vissza kellett mennünk, hogy elérjük az utolsó Constanta-Bukarest gyorsvonatot, így aki esetleg időt és pénzt szánna egy ilyen túrára, és biztosra akar menni, annak érdemes úgy számolnia, hogy legalább egy éjszakára helyben megszállni, és úgy próbálkozni, hogy a késő délutáni, vagy kora reggeli vonat is beleférjen (mi Bukarestben szálltunk meg, a túra tervezésének idején kapott vonatszámok alapján ez nem tűnt rossz ötletnek (azóta már megbántam), akkor a nap nagy részén három szerelvény forgott a vonalon, amiből akár kettő szerelvény, 5 pár vonat ezekkel volt kiadva. Később két vonatot kihúztak a menetrendből, így már a nap nagy részén elég két szerelvény is a vonalon).

 

 

Kérdéses, mennyi ideje van még ezeknek, nyáron alapból nem járnak, és a helyüket az ország minden tájáról jövő sokkocsis fürdős vonatok veszik át, őszre meg talán összeszedik annyira a Desiróikat,  olyasmit hallani, hogy a nyári szezon után teljes kizárásos vágányzárban átépül és villamosításra kerül a tenger menti vonalszakasz, ebben az esetben ezekre sem lesz többé szükség, ezért lehet hogy most érdemes még próbálkozni - persze ezt ott sosem lehet tudni.

 

Ez pedig egy Mangáliában félreállított darab: 

 

Előzmény: volanb (13868)
5047 032 Creative Commons License 2024.03.30 0 0 13933

Helló! Igazából csak Sevnica - Trebnje, Ormosdtól Csáktornya felé nem közlekedik, a többi nem villamosított vonalon* már jó ideje forgalomba álltak. 

 

*Elvileg idén még Pula felé nem lesz. 

Előzmény: bence1026 (13932)
bence1026 Creative Commons License 2024.03.29 0 0 13932

Üdvözletem! Van valakinek arról információja, hogy Szlovéniában az új STADLER dízel motorvonatok merre közlekednek? Főleg Ljubljana környékén, vagy máshol is előfordulhatnak? Sajnos a menetrendből nem derül ki. Köszönöm!

nazareth Creative Commons License 2024.03.24 0 0 13931

Általánosan jellemző, hogy a gyártók pusztán marketingfogasból "emberarcúbb" járműdizájnokban gondolkodnak, és ehhez hozzátartozik, hogy a járműnek akár némileg izzadtságszagú, de cserében könnyen megjegyezhető nevet is kreálnak. 

 

Izzadtságszagú alatt pl. egy FLIRT-et (vagy -öt) értek: egy sor olyan gyártónak van egy sor olyan motorvonata, amire ráillene, hogy gyors, könnyű, blabla; ugyanakkor a Stadler motorvonatának is van egy rakat egyéb tulajdonsága, ami belerondítana a betűszóba. Hogy ne menjünk messzire, pl. a "Konfortabel", "Spurtstarker" és "S-Bahn-zug" is mind illene rá, de a KISS mégis az emeletes lett.

 

Na de bezzeg egy DHM7, vagy 060-EA már nem felcserélhető. Cserébe milyen hülyén hangzik, hogy "a déháemhétke jöhet be a csonkáról a négyre" :)

Előzmény: poliver85 (13930)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.24 0 0 13930

Persze hogy viccelek, azért volt ott a szmájli.

 

Egyébként már itthon sem általános az (itthon) új sorozatoknál. FLIRT, KISS, TRAXX, Talent, Vectron már nemhivatalos körökben is általában a "gyári" nevén kerül említésre. Mivel ezeknek van ilyen, míg régebben ez nem volt jellemző.

 

Persze kivételek mindig vannak, ld. Csillagromboló, ami persze lehetne remot-Dongó is, de minek :)

 

Előzmény: nazareth (13929)
nazareth Creative Commons License 2024.03.23 0 3 13929

Csak a magyarok? Keleten szokás? Ti most vicceltek? Ne haragudjatok, kb. az egész világon becézgetik a mozdonyokat. Itt egy nyúlfarknyi lista pl. a német mozdonyok beceneveivel:

https://www.bahnstatistik.de/Spitznamen.htm

...a brit sem kisebb. Az amerikaiak nemhogy a mozdonysorozatokat, de még a vasúttársaságokat, meg  tengelyelrendezeseket is becézték:

https://locomotive.fandom.com/wiki/Locomotive_and_Railroad_Nicknames

 

Az, hogy a CFR-nek gyakorlatilag a 060-EA nemcsak a legelső, hanem máig is szinte egyeduralkodó villanygép-sorozatuk, emiatt nem is nagyon becézik, mert az "a" villanymozdony, már mas tészta.

Előzmény: segélyvonókészülék (13928)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2024.03.23 0 0 13928

Nem csak.

Keleten szokás.

Bardotka, Okularnik, Plehac, Kenedi, Spanka, Madarica, stb.

Előzmény: poliver85 (13927)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.23 0 0 13927

Úgy tűnik, csak mi magyarok akarunk beceneveket adni az összes mozdonynak :)

Előzmény: segélyvonókészülék (13926)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2024.03.23 0 0 13926

Fú, ezek az erőltetett becenevek...

A burkusok szimplán "sechzehner" néven emlegetik ezeket.

Előzmény: poliver85 (13925)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.23 0 1 13925

Igen, tényleg :)

De az U4 még a fasorban sem volt, amikor itthon már ment a Milkázás.

Előzmény: segélyvonókészülék (13924)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2024.03.23 0 0 13924

az U4 már a három áremnemű ("magasközépsőfényszórós") változat volt.

 

Az is taurus. Rá is van írva.

Előzmény: poliver85 (13922)
0132 Creative Commons License 2024.03.22 0 0 13923

Volt szerencsém az elmúlt hétvégén a környéken tartózkodni, így meg tudom erősíteni hogy a 711-esek még kocognak a vonalon. A kép Csáktornya állomáson készült, a március 15.-ei esti vonat érkezése után.

711

Előzmény: 5047 032 (13916)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.22 0 1 13922

Taurus a Siemens ES64U4 mozdonyának beceneve. Eredetileg az Osztrák Államvasút akasztotta rá a mozdonyokra a becenevet (még az oldalukra is fel volt írva), aztán a magyar vasútbarátok is átvették, és így kezdték nevezni az összes ilyen gépet (így pl. a MÁV, vagy a GySEV ilyen gépei is Tauruszok lettek). 

 


ES64U2, az U4 már a három áremnemű ("magasközépsőfényszórós") változat volt.

 

De nem ezen szeretnék kötözködni, csak azért ragadtam klaviatúrát, mert muszáj megemlékeznünk az alábbiról (csak hogy elő ne forduljon még egyszer):

Anno a vasútbarátok vérre menő vitákat folytattak arról, hogy a MÁV és a GySEV ES64U2 mozdonyait lehet-e taurusozni. Mert hogy az az ÖBB mozdonyainak levédett(?) elnevezése. Így aztán évekig ment a Milkabika, Repcebika elnevezés fenti járművekre. Még a ""szaklapban" is.

Szerencsére mára ez elmúlt, engem a hideg rázott tőle.

Ez annyiban ON, hogy akkor az Ázeát se lehetne ázeázni :)

Előzmény: nazareth (13920)
0010011 Creative Commons License 2024.03.22 0 0 13921

Szia

Köszi a felvilágosítást(nem tartom dehonesztálónak a csaurusz kifejezést )

Így tiszta,Ceausescut remélem jól írtam le, bár nem biztos hogy megérdemli hogy helyesen írjam.. kevés jó fűződött a nevéhez.Akkor is ha 35 éve meghalt..Rip.

Az hogy bezárta országát az öreg diktátor, sajnos mindenben éreztette a hatását, nemcsak a közlekedés, vasút terén.Noha én nem éltem diktatúrában, remélhetőleg nem is fogok(fogunk)de át tudom érezni.Egész életet elborítja ha valahol diktatúra van, és ma is érezni Észak Koreában meg még néhol.Bar sokan Magyarországon is diktatúráról beszélnek, ez abszolút nem diktatúra az amikor elvisznek ha rosszat csinálsz, mondasz , meg alapvető élelmiszerek vannak jegyre, nincs világítás, áram stb.vagy rövid ideig .Nem túlzas.

Nálunk még a mostani Romániában ezek nincsenek jelen.Lehet szabadságról beszélni.A kormány korlátoz ugyan szabadságjogokat, se messze nem olyan mérvű hogy ezt ki kéne(lehetne) kiáltani  diktatúrának .

Ez nem a vasútról szólt inkább,  hanem főként az életkörülményekről diktatúrában , ezért elnézést kérek.

 

Nem tartom jónak azt sem ha mindenkinél a halottról jót vagy semmit elv érvényesül.Az ember nem szent, mindenkinek vannak jó, rossz részei, szakaszai , tettei életében.Sztálin, Hitler is diktátorok voltak ha nem is Romániában meg Magyarországon.Róluk se mondunk csupa jót vagy  nem hagyjuk üresen a lapot ha írni kell róluk történelemórán.Az üresen hagyott lap se megoldás.

Ugyan már nem járok iskolába de jól emlékszem amikor írni kellett róluk.Napi szinten nem foglalkoztat a téma, de a múltra emlékezni kell.Ceausescuról jóval kevesebbet tanultunk

Na száz szónak is egy a vége: bocsánat hogy offoltqm, több ilyen nem lesz

 

 

Előzmény: nazareth (13920)
nazareth Creative Commons License 2024.03.21 0 4 13920

A Taurus a Siemens ES64U4 mozdonyának beceneve. Eredetileg az Osztrák Államvasút akasztotta rá a mozdonyokra a becenevet (még az oldalukra is fel volt írva), aztán a magyar vasútbarátok is átvették, és így kezdték nevezni az összes ilyen gépet (így pl. a MÁV, vagy a GySEV ilyen gépei is Tauruszok lettek). 

 

Csaurusz az ASEA/Electroputere 060-EA sor. mozdonyának a magyarországi beceneve. Másik (elterjedtebb) beceneve az Ázea, vagy Elektroputri. Romániában nincs beceneve, általában LE5100-ként emlegetik, ami azért lássuk be, meglehetősen csapnivaló becenév lenne. 

 

Ceauşescu pedig "Csáuseszku" volt, nem "Causecsu" :)

 

A 060-EA gépeket nagyon hosszú ideig gyártották Romániában, kb. '67-től indult a gyártásuk, végigkísérte a Ceauşescu-korszakot, majd Ceauşescuval együtt az Electroputerének is leáldozott. Magyarországon jobbára ismeretlenek voltak, mivel a paranoiás öreg szépen bezárta az országát (az osztrákoktól, csehszlovákoktól bejártak mozdonyok egészen a Keletiig). Az első Ázeát még 2005 körül hozta be Magyarországra a Floyd magánvasút, majd a gép nemsokára nyugat-Magyarországra került, a GySEV pótolta vele az akkoriban balesetben megsérült 502-es Taurusát. 

 

A magyar ember meg úgy van vele, "ha Románia, akkor csaucseszku". Szóval így lett a Taurus-pótló, az akkoriban már eléggé elavult technologiájú, Ceauşescu-kor-szülte villanygép beceneve Csaurusz. 

 

Szvsz. maga a Csaurusz kifejezés nem dehonesztáló, inkább szellemes (legalábbis sokkal kevésbé dehonesztáló, mint pl. az amúgy gazdag és változatos kulturális és etnikai múlttal rendelkező Erdélyt megtölteni pirossárgakék Drakulás hűtőmágnessel-kulcstartóval-sörnyitóval, mert "ha Erdély, akkor Drakula"). Az a helyzet, hogy az az egész korszak nem volt különösebben fényes, gyakorlatilag alig született olyan műszaki terméke a román iparnak, ami alulról elérte volna a használhatóság határát – annak ellenére, hogy meglehetősen sok licencet vettek meg és "vettek meg". Kb. az Ázea volt ilyen, a Sulzer (dieselmozdony, svájci licenc), meg a Dacia 1300 (francia licenc). Ezek mellett egy sor olyan termékük volt, ami nemhogy exportképes nem lett, de még Romániában is rövid pályafutás adatott meg neki.

 

Itt jegyzem meg, hogy azért volt a román iparnak olyan mélyrepülése is, amikor a visszaemlékezések szerint az újonnan készült Ázeákat sem nagyon engedték ki vonalra – kb. a 400. és 600. darabok közti intervallum –, inkább csak rendezni, tolatni, gurítani használták, annyira megbízhatatlanok voltak.

Előzmény: 0010011 (13919)
0010011 Creative Commons License 2024.03.21 -1 0 13919

Hello mindenkinek!

Bocs hogy beleszólok a topicba, nem vagyok nagy vasutas fan.De egy kifejezés(gondolom vonatmárka) felkeltette az érdeklődésemet picit.

Csaurusok.Ez Causecsu miatt kapta (nálatok?)ezt a nevet? Eleve az Taurus nem?

...Szerintem amúgy Causecsut emlegetni ,bár rengeteg rémség köthető a nevéhez, nem ildomos egy vasút kapcsán, már mikor az eredeti hozzaszólas megszületett , is 25 éve nem volt hatalmon Romániában, most már 34.

Amire válaszoltam, egy  8 éves hozzászólás

2016.03.12 12347 maci1986

Amúgy rendben van hogy átnevezitek a mozdonyokat stb , de szerintem ez Causecsuhoz köthető volt.

Biztos hibásan írtam le a nevét.

Biztos mérgesek sokan mai napig Causescura ami érthető,hisz diktátor volt.Nem is rövid ideig, majd 30 évug.Bár ekkortájt Magyarországon is diktatúra volt, Kádár rendszer miatt , de ezt nem ide tartozik.Én nem éltem akkor, nem tudom milyen az.Nem.is akarom összehasonlítani a mai helyzetekkel , hisz ez majdhogynem semmi hozzá képest.

 

 

 

Bocs hogy előhoztam ezt , nem rosszallóan hoztam, csak furának tsláltam.

Szép napot!

 

Előzmény: Maci1986 (12347)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!