Mivel sok hír nem röpköd az éterbem a Budapest-Belgrád hazai szakaszáról, csak egy apró vizuális infó: az 51-es út taksonyi (dunavarsányi? a kettő között van pont) felüljárójáról lepillantva a következőket láttam: a pálya késznek tűnik (ágyazat aláverve, stb.), a felsővezetéktartó oszlopok állnak, vezeték még nincs. Ezt csak úgy, kocsiból kibámulva.
November 25-én megindulhat a személyforgalom Szabadka és Belgrád között, a BudapestBelgrád-vasútvonal teljes szerbiai szakaszán közölte hétfőn Goran Vesić szerb építésügyi miniszter a belgrádi Pink televízióban. A tárcavezető beszámolója szerint jelenleg a sínek tesztelése folyik Újvidék és Szabadka között, írja az MTI. Az Újvidék és Belgrád közötti szakaszon 2022 márciusa óta folyik a közlekedés.
A Szabadka és Belgrád közötti 184 kilométeres szakaszt a vonat 70 perc alatt teszi majd meg. Járatok 5 és 22 óra között indulnak mindkét irányba. Goran Vesić emlékeztetett arra, hogy Szerbiában 1976 óta nem épült új vasútvonal, és 2012-ig mindössze 31 kilométernyi vasutat újítottak fel. 2012 és 2023 között 108 kilométernyi új vasút épült, valamint mintegy 843 kilométert újítottak fel.
Na hát elkezdtük nézegetni a buszokat, de izé... eléggé román hangulata van a dolognak. Nem találtam normális keresőt, hanem a mindenféle busztársaságok keresőit hozza a google, meg ilyen-olyan utazási irodákét. Én néztem félre valamit, vagy tényleg így működnek arrafelé a dolgok?
Fiume felé a FlixBus napi egyszer közlekedik, kilőve. A Brioni tűnik jónak, annak van vagy napi 5 járata. Aztán még van egy-két halott oldal...
Illetve az a kereső (rome2rio), ami Fiume felé az értelemnek legalább a szikráját megcsillantotta (lásd fent), Divača felé csak napi egy vonatot talál, pedig legalább a FlixBust megtalálhatná arrafelé is.
Sziasztok! Egy ismerősöm menne Horvátországba, Pulába. A visszaúttal van gondban: legegyszerűbb a HŽ Pula->Divača vonata lenne, ott átszállna az Istriára, viszont az átszállásra csak 5 perc van. Mennyire lehet egy ilyen átszállásban bízni? Személyvonatról kellene átszállni nemzetközire, megvárja-e? Csatlakozásnak minősül-e? Egyáltalán, mennyire veszik komolyan az ilyesmit a szlovénok?
Esetleg valami alternatív ötlete van valakinek a hazajutásra?
Romániában még közlekedik néhány szóló nagy Malaxa motorvonat Constanta és Mangalia között.
Amivel sikerült utazunk, az utastér állapota szempontjából, és érzésre gépészetileg is vállalható állapotban volt, de a úgy néz ki, hogy megpróbálják nem túl sokat járatni: a járműkiadás napi szinten változhat, több irányból próbáltam vonatszámokat beszerezni, de a legutolsó napokban kapottak is csak részben bizonyultak helyesnek, egy hajnali, és két délutáni vonatpár lett volna ilyennel kiadva, végül a kora délutáni mozdonyos vonat volt, az utolsó kör pedig annyira későn volt, hogy csak félútig (Costinești) tudtunk menni vele, majd egy keresztező vonattal vissza kellett mennünk, hogy elérjük az utolsó Constanta-Bukarest gyorsvonatot, így aki esetleg időt és pénzt szánna egy ilyen túrára, és biztosra akar menni, annak érdemes úgy számolnia, hogy legalább egy éjszakára helyben megszállni, és úgy próbálkozni, hogy a késő délutáni, vagy kora reggeli vonat is beleférjen (mi Bukarestben szálltunk meg, a túra tervezésének idején kapott vonatszámok alapján ez nem tűnt rossz ötletnek (azóta már megbántam), akkor a nap nagy részén három szerelvény forgott a vonalon, amiből akár kettő szerelvény, 5 pár vonat ezekkel volt kiadva. Később két vonatot kihúztak a menetrendből, így már a nap nagy részén elég két szerelvény is a vonalon).
Kérdéses, mennyi ideje van még ezeknek, nyáron alapból nem járnak, és a helyüket az ország minden tájáról jövő sokkocsis fürdős vonatok veszik át, őszre meg talán összeszedik annyira a Desiróikat, olyasmit hallani, hogy a nyári szezon után teljes kizárásos vágányzárban átépül és villamosításra kerül a tenger menti vonalszakasz, ebben az esetben ezekre sem lesz többé szükség, ezért lehet hogy most érdemes még próbálkozni - persze ezt ott sosem lehet tudni.
Üdvözletem! Van valakinek arról információja, hogy Szlovéniában az új STADLER dízel motorvonatok merre közlekednek? Főleg Ljubljana környékén, vagy máshol is előfordulhatnak? Sajnos a menetrendből nem derül ki. Köszönöm!
Általánosan jellemző, hogy a gyártók pusztán marketingfogasból "emberarcúbb" járműdizájnokban gondolkodnak, és ehhez hozzátartozik, hogy a járműnek akár némileg izzadtságszagú, de cserében könnyen megjegyezhető nevet is kreálnak.
Izzadtságszagú alatt pl. egy FLIRT-et (vagy -öt) értek: egy sor olyan gyártónak van egy sor olyan motorvonata, amire ráillene, hogy gyors, könnyű, blabla; ugyanakkor a Stadler motorvonatának is van egy rakat egyéb tulajdonsága, ami belerondítana a betűszóba. Hogy ne menjünk messzire, pl. a "Konfortabel", "Spurtstarker" és "S-Bahn-zug" is mind illene rá, de a KISS mégis az emeletes lett.
Na de bezzeg egy DHM7, vagy 060-EA már nem felcserélhető. Cserébe milyen hülyén hangzik, hogy "a déháemhétke jöhet be a csonkáról a négyre" :)
Egyébként már itthon sem általános az (itthon) új sorozatoknál. FLIRT, KISS, TRAXX, Talent, Vectron már nemhivatalos körökben is általában a "gyári" nevén kerül említésre. Mivel ezeknek van ilyen, míg régebben ez nem volt jellemző.
Persze kivételek mindig vannak, ld. Csillagromboló, ami persze lehetne remot-Dongó is, de minek :)
Csak a magyarok? Keleten szokás? Ti most vicceltek? Ne haragudjatok, kb. az egész világon becézgetik a mozdonyokat. Itt egy nyúlfarknyi lista pl. a német mozdonyok beceneveivel:
Az, hogy a CFR-nek gyakorlatilag a 060-EA nemcsak a legelső, hanem máig is szinte egyeduralkodó villanygép-sorozatuk, emiatt nem is nagyon becézik, mert az "a" villanymozdony, már mas tészta.
Volt szerencsém az elmúlt hétvégén a környéken tartózkodni, így meg tudom erősíteni hogy a 711-esek még kocognak a vonalon. A kép Csáktornya állomáson készült, a március 15.-ei esti vonat érkezése után.
A Taurus a Siemens ES64U4 mozdonyának beceneve. Eredetileg az Osztrák Államvasút akasztotta rá a mozdonyokra a becenevet (még az oldalukra is fel volt írva), aztán a magyar vasútbarátok is átvették, és így kezdték nevezni az összes ilyen gépet (így pl. a MÁV, vagy a GySEV ilyen gépei is Tauruszok lettek).
ES64U2, az U4 már a három áremnemű ("magasközépsőfényszórós") változat volt.
De nem ezen szeretnék kötözködni, csak azért ragadtam klaviatúrát, mert muszáj megemlékeznünk az alábbiról (csak hogy elő ne forduljon még egyszer):
Anno a vasútbarátok vérre menő vitákat folytattak arról, hogy a MÁV és a GySEV ES64U2 mozdonyait lehet-e taurusozni. Mert hogy az az ÖBB mozdonyainak levédett(?) elnevezése. Így aztán évekig ment a Milkabika, Repcebika elnevezés fenti járművekre. Még a ""szaklapban" is.
Szerencsére mára ez elmúlt, engem a hideg rázott tőle.
Ez annyiban ON, hogy akkor az Ázeát se lehetne ázeázni :)
Köszi a felvilágosítást(nem tartom dehonesztálónak a csaurusz kifejezést )
Így tiszta,Ceausescut remélem jól írtam le, bár nem biztos hogy megérdemli hogy helyesen írjam.. kevés jó fűződött a nevéhez.Akkor is ha 35 éve meghalt..Rip.
Az hogy bezárta országát az öreg diktátor, sajnos mindenben éreztette a hatását, nemcsak a közlekedés, vasút terén.Noha én nem éltem diktatúrában, remélhetőleg nem is fogok(fogunk)de át tudom érezni.Egész életet elborítja ha valahol diktatúra van, és ma is érezni Észak Koreában meg még néhol.Bar sokan Magyarországon is diktatúráról beszélnek, ez abszolút nem diktatúra az amikor elvisznek ha rosszat csinálsz, mondasz , meg alapvető élelmiszerek vannak jegyre, nincs világítás, áram stb.vagy rövid ideig .Nem túlzas.
Nálunk még a mostani Romániában ezek nincsenek jelen.Lehet szabadságról beszélni.A kormány korlátoz ugyan szabadságjogokat, se messze nem olyan mérvű hogy ezt ki kéne(lehetne) kiáltani diktatúrának .
Ez nem a vasútról szólt inkább, hanem főként az életkörülményekről diktatúrában , ezért elnézést kérek.
Nem tartom jónak azt sem ha mindenkinél a halottról jót vagy semmit elv érvényesül.Az ember nem szent, mindenkinek vannak jó, rossz részei, szakaszai , tettei életében.Sztálin, Hitler is diktátorok voltak ha nem is Romániában meg Magyarországon.Róluk se mondunk csupa jót vagy nem hagyjuk üresen a lapot ha írni kell róluk történelemórán.Az üresen hagyott lap se megoldás.
Ugyan már nem járok iskolába de jól emlékszem amikor írni kellett róluk.Napi szinten nem foglalkoztat a téma, de a múltra emlékezni kell.Ceausescuról jóval kevesebbet tanultunk
Na száz szónak is egy a vége: bocsánat hogy offoltqm, több ilyen nem lesz
A Taurus a Siemens ES64U4 mozdonyának beceneve. Eredetileg az Osztrák Államvasút akasztotta rá a mozdonyokra a becenevet (még az oldalukra is fel volt írva), aztán a magyar vasútbarátok is átvették, és így kezdték nevezni az összes ilyen gépet (így pl. a MÁV, vagy a GySEV ilyen gépei is Tauruszok lettek).
A Csaurusz az ASEA/Electroputere 060-EA sor. mozdonyának a magyarországi beceneve. Másik (elterjedtebb) beceneve az Ázea, vagy Elektroputri. Romániában nincs beceneve, általában LE5100-ként emlegetik, ami azért lássuk be, meglehetősen csapnivaló becenév lenne.
Ceauşescu pedig "Csáuseszku" volt, nem "Causecsu" :)
A 060-EA gépeket nagyon hosszú ideig gyártották Romániában, kb. '67-től indult a gyártásuk, végigkísérte a Ceauşescu-korszakot, majd Ceauşescuval együtt az Electroputerének is leáldozott. Magyarországon jobbára ismeretlenek voltak, mivel a paranoiás öreg szépen bezárta az országát (az osztrákoktól, csehszlovákoktól bejártak mozdonyok egészen a Keletiig). Az első Ázeát még 2005 körül hozta be Magyarországra a Floyd magánvasút, majd a gép nemsokára nyugat-Magyarországra került, a GySEV pótolta vele az akkoriban balesetben megsérült 502-es Taurusát.
A magyar ember meg úgy van vele, "ha Románia, akkor csaucseszku". Szóval így lett a Taurus-pótló, az akkoriban már eléggé elavult technologiájú, Ceauşescu-kor-szülte villanygép beceneve Csaurusz.
Szvsz. maga a Csaurusz kifejezés nem dehonesztáló, inkább szellemes (legalábbis sokkal kevésbé dehonesztáló, mint pl. az amúgy gazdag és változatos kulturális és etnikai múlttal rendelkező Erdélyt megtölteni pirossárgakék Drakulás hűtőmágnessel-kulcstartóval-sörnyitóval, mert "ha Erdély, akkor Drakula"). Az a helyzet, hogy az az egész korszak nem volt különösebben fényes, gyakorlatilag alig született olyan műszaki terméke a román iparnak, ami alulról elérte volna a használhatóság határát – annak ellenére, hogy meglehetősen sok licencet vettek meg és "vettek meg". Kb. az Ázea volt ilyen, a Sulzer (dieselmozdony, svájci licenc), meg a Dacia 1300 (francia licenc). Ezek mellett egy sor olyan termékük volt, ami nemhogy exportképes nem lett, de még Romániában is rövid pályafutás adatott meg neki.
Itt jegyzem meg, hogy azért volt a román iparnak olyan mélyrepülése is, amikor a visszaemlékezések szerint az újonnan készült Ázeákat sem nagyon engedték ki vonalra – kb. a 400. és 600. darabok közti intervallum –, inkább csak rendezni, tolatni, gurítani használták, annyira megbízhatatlanok voltak.
Bocs hogy beleszólok a topicba, nem vagyok nagy vasutas fan.De egy kifejezés(gondolom vonatmárka) felkeltette az érdeklődésemet picit.
Csaurusok.Ez Causecsu miatt kapta (nálatok?)ezt a nevet? Eleve az Taurus nem?
...Szerintem amúgy Causecsut emlegetni ,bár rengeteg rémség köthető a nevéhez, nem ildomos egy vasút kapcsán, már mikor az eredeti hozzaszólas megszületett , is 25 éve nem volt hatalmon Romániában, most már 34.
Amire válaszoltam, egy 8 éves hozzászólás
2016.03.12 12347 maci1986
Amúgy rendben van hogy átnevezitek a mozdonyokat stb , de szerintem ez Causecsuhoz köthető volt.
Biztos hibásan írtam le a nevét.
Biztos mérgesek sokan mai napig Causescura ami érthető,hisz diktátor volt.Nem is rövid ideig, majd 30 évug.Bár ekkortájt Magyarországon is diktatúra volt, Kádár rendszer miatt , de ezt nem ide tartozik.Én nem éltem akkor, nem tudom milyen az.Nem.is akarom összehasonlítani a mai helyzetekkel , hisz ez majdhogynem semmi hozzá képest.
Bocs hogy előhoztam ezt , nem rosszallóan hoztam, csak furának tsláltam.