"Szóval, azért az NDK - nak is kellett a nyugati valuta."
Off.
Emlékeim szerint a keletnémet állam - többekhez hasonlóan - a nyugattal folytatott kereskedelem folyamán nemigen "készpénz" - alapon, de leginkább "csereszabatosság" - alapon, vagyis csereüzlet formájában kereskedett. Ennek a lehető legjobb példáját az általik abban az időben folytatott speciális személygépkocsi import érzékeltette legjobban. Errefelé, minálunk, nem volt túlzottan nagy reklámja az olyan különleges ügyletnek, mint amely keretében az egykori NDK francia és japán cégekkel folytatott cserekereskedelem során szerzett be nagyszámú Citroen Pallas és - illetve Mazda 121 gyártmányú / típusú személy-gépkocsikat, amelyeket azután otthoni forgalomban lehetett megvásárolni - természetesen nem akárkiknek. De maga az üzlet ténylegesen működött ilyen egészen különleges alapon. És hogy nekünk sem volt teljesen más módszerünk és ne legyen túlzottan nagy mellényünk - legalábbis ilyen vonatkozásban - amikor - hosszas huzavonát követően sor került a svédekkel, a NoHAB - céggel a 20 db dízelmozdony beszerzését lehetővé tevő üzlet megkötésére és persze lebonyolítására, természetesen - mi sem pénz (valuta), hanem csereüzlet - alapon bonyolítottuk le azt,méghozzá egy rendkívül bonyolult cs rekonstrukció keretében. Ez esetben a M 61 - eket a Magyar Hajó-, és Darugyár - gyártotta tengeri úszódaruk egyidejű szállításával egyenlítettük ki. Ezeket aztán (rossz nyelvek és - időközben megjelent szépirodalmi forrás tanúsága szerint) - a svéd kereskedelmi partner valójában át se vette, hanem (ugyancsak a rossz nyelvek szerint) azon - nyomban tovább is cserélte valahol a fejletlenebb világban, valamely egészen speciális üzlet formájában, valamely egészen speciális áruféleségekre. De persze, ezt nyilván csak a rossz nyelvek híresztelték - természetesen csakis már utólag.
Ezen a német fórumon is erről diskuráltak, az oldal alján a legutolsó bejegyzés szerint tényleg politikai döntés miatt vették le a feliratot a modellről.
Olyan részlet van a modell történetében, hogy az NDK Államtanácsának javaslatára került le a felirat a modell oldaláról. Azt, hogy konkrétan kinek vagy minek a javallatára, azt a homály fedi.
Gützold V200 - Nagybátyám a kb. hetvenes évek elején hozott nekem ajándékba a Szovjetunióból Gützold V200-ast, az volt az érdekessége, hogy hiányzott oldaláról a nagybetűs DEUTSCE BUNDESBAHN felirat. Lehet, hogy a szovjet export is közrejátszott, hogy lekerült róla a régebbi modelleken még meglevő oldalsó felirat?
OK, de ezek meglévő alapmodellek átszámozásai a világon létező összes lehetséges nációra. :-) Viszont egy DB BR66-os modell az csak az ami, nem lehet mást ráhúzni; és azt el is kellett készíteni, nem lehetett egy másik modellt átfesteni, átszámozni. Ráadásul a DB-nél is csak kettő létezett belőle, máshol a világon meg semennyi.
Tetszenek az ilyen összehasonlítások a különböző gyártók esetén. Melyik mit, hogyan csinált meg, miben térnek el egymástól... [Mint amikor a rejtvényben két képet egymás mellé tesznek, hogy 10 ponton térnek el egymástól, keressed meg! Csak itt még a mennyiség sincs megadva. :-) ]
Tulajdonképpen csak elsőre meglepő, mert ha megnézzük a korabeli PIKO katalógusokat, akkor látjuk, hogy már 1970-ben volt DB-s Pwi-32, illetve Ci-33a - igaz, mindkettő keletnémet pályaszámokkal. Tehát már személy és teherkocsik tekintetében volt nyitás. A Gützold DB V200-asmeg még egy magánvállalkozás volt, tehát azon megintcsak kevésbé lepődnék meg.
Az igazi érdekesség az 1964-es PIKO SNCF CC 7001-es villanygép, igaz, NOHAB forgóváz maszkokkal. Meg az 1. o. INOX kocsi. Kár, hogy nem készült abból 2. o.
Szóval azért az NDK-nak is kellett a nyugati valuta.
Egyébként érdekes volt a Piko régi szortimentjében látni ezt az echte nyugatnémet mozdonyt, anno a '70-es, '80-as években. Ennél érdekesebb színfolt már csak a '60-as évek Gützold DB V200-asa volt, a keleti blokk játékpiacán. ;-)
Ha már egyszer BR66-ról esik szó, modellben nem túl nehéz begyűjteni a teljes sorozatot. 😉
Itt a Lenz mellett a régi Piko gép sem kutya, főként a maga korával; persze ez a darab átesett egy kisebb tuningon is.
(Viszont a saját BR66-osodat nézd azért át, mert ott az elülső járda felszakadt mivolta mellett a vezérműnél is jól láthatóan vannak hiányok a rudazatnál.)