Keresés

Részletes keresés

NZA Creative Commons License 2006.01.11 0 0 20

Miért nem hajt6ta a motor a "szélső" tengelyeket?

 

Egyáltalán nem laikus a kérdés, sőt, valahol a bengáli elcseszettségének a lényegébe vág.

 

Nemrég egy kis feladvány keretében kiszámoltam a bengáli tengelyterhelését.

Laikus szemmel azt mondaná az ember, hogy a középső tengelyek felett több vas van, így ott kell nagyobb tengelyterhelésnek lennie, és vszeg. ezért tették oda a motorokat.

 

A valóságban viszont - ha az ember pontosan utánaszámol - kiderült, hogy motor felszerelése nélkül a bengálin a középső tengelyekre kisebb súly esik (40% kürül), míg az első és hátsó tengelyekre nagyobb (60% körül)! Aki nem hiszi, járjon utána.

 

Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy akkor a motort miért nem a nagyobb terhelésű tengelyekre tették. A válasz vszeg. az, hogy egyszerűen túlterhelték volna az első tengelyt azzal a +1 tonnával, ami a motor súlya. Ez 7 tonna feletti tengelyterhelést okozott volna az első tengelyen, míg 4 tonna körül lenne középen. Összehasonlításul a Tátrákon ez az érték kb. 4,5-5 tonna körül van.

 

Maradt tehát a kompromisszum, hogy középre kerültek a motorok, így a tengelyterhelés a futó tengelyeken kb. 6 tonna, a hajtotton kb. 5 tonna (még így is túlsúlyos, ami egy pocsék rugózással párosul). Csúszkál is rendesen a benga - a homokolót néhol a hajtott tengely elé tették középre, hogy el tudjon indulni, néhol pedig a futó tengely elé előre, hogy minden tengely meg tudjon kapaszkodni fékezéskor.

 

A probléma ott volt, hogy egyrészt túl nehéz lett a bengáli szekrénye, és túlzottan előrenyúlik az orra. Le kellett volna vágni az elejéből, ez esetben azonban nem lehetett volna kétszárnyú ajtót kialakítani az első tengely előtt, és kisebb is lett volna a befogadóképessége.

Előzmény: BGfromÉ-D (19)
BGfromÉ-D Creative Commons License 2006.01.11 0 0 19
Istenigazából nem szívesen m1ek bele, mert, bár véleményem van, nem igazán on már a tuja.
Szóval olvastam, hogy "nem túl szerencsés" rajtuk a homokoló elhelyezése, az 1. tengely előtt, hisz az elindulás 1. kb 10 méterét nem segíti.
Nevezzetek laiqsnak, nem érdekel!
Miért nem hajt6ta a motor a "szélső" tengelyeket?
Előzmény: NZA (18)
NZA Creative Commons License 2006.01.11 0 0 18

Ha jól tudom, a Bengáli azért volt ennyire lemotorizálva, mert a vázszerkezete iszonyú gyönge volt.

 

Énszerintem erősebb motor kétmotoros konstrukcióhoz egyszerűen nem létezett kis hazánkban, marokcsapágyas kivitelhez. Négymotoros konstrukciót lehetett volna csinálni, de az bonyolultabb lett volna, amihez jó eséllyel távkapcsolást kellett volna csinálni. Erre meg a főműhelyek nem voltak felkészülve.

 

De ezen túl is volt vele probléma, amelynek csak egy eleme volt a vázszerkezetének kialakítása.

Előzmény: BGfromÉ-D (14)
BGfromÉ-D Creative Commons License 2006.01.11 0 0 17
Ne légy már ilyen ellenséges!!!
Előzmény: Ali Ttaik-al-Rep (16)
Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2006.01.11 0 0 16
Nézz már szét legalább Hamsternél, többször is foglalkozott a miskolci villamosokkal! /a/
Előzmény: BGfromÉ-D (14)
Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2006.01.11 0 0 15
"Egyébként úgy tudom, megmaradt az ajtózáró automatika, bár kissé átalakították az elsőajtózásra (javítsanak ki a helyiek, ha tévednék)."

A lényeg maradt, magától záródik az ajtó. A miskolciak érdekes módon nem hőbörögtek, hanem gyorsan megszokták. Itt van elég probléma ahhoz, hogy ne csináljanak abból is, amivel nincs.

/a/
Előzmény: NZA (11)
BGfromÉ-D Creative Commons License 2006.01.10 0 0 14
Az apróbetűshöz:
Ha jól tudom, a Bengáli azért volt ennyire lemotorizálva, mert a vázszerkezete iszonyú gyönge volt.
Előzmény: NZA (13)
NZA Creative Commons License 2006.01.10 0 0 13

Biztos, hogy kevesebbet "eszik" a szaggatós, csak ez a rengeteg, energiafaló minden a régiségekről hiányzik.

Nemrég volt szerencsém egy szakértővel beszélni erről. Ahol nagy megtakarítást jelentett a szaggatósítás, az a trolik és az akcelerátoros villamosok voltak (a Tátrák T5C5 előtti sorozatai), ahol nem volt soros-párhuzamos átkapcsolás, itt a megtakarítás mértéke (visszatáplálás nélkül) kb. 30%, vagy afölötti volt. Kisebb a megtakarítás a szokásos S-P átkapcsolással rendelkező villamosoknál, így ezek átalakítása csak akkor érdemes, ha jó hosszú távon tervezik közlekedtetésüket, és így is gyakran kompenzálódik ez a megtakarítás a megnövekedett segédüzem fogyasztás következtében.

 

A bengáli egy külön állatfaj, mert annyira alul volt motorizálva, hogy az összteljesítménye összehasonlítható mértékű a hamarosan Pestre érkező Combino-k segédüzem fogyasztásával (!!). Nade azt nem várhatjuk, hogy ezt a szinvonalat fenntartsák hosszú időn keresztül.

 

A Tátrákról pedig nyilatkozzanak a helyiek...

Előzmény: BGfromÉ-D (12)
BGfromÉ-D Creative Commons License 2006.01.10 0 0 12
Biztos, hogy kevesebbet "eszik" a szaggatós, csak ez a rengeteg, energiafaló minden a régiségekről hiányzik.
Mi a helyzet a -pesti szemmel kicsit fura: csuklós, tirisztoros, pedálos- Tatrákkal, futnak jól?
Előzmény: NZA (11)
NZA Creative Commons License 2006.01.10 0 0 11

Próbáld ki. Vagy ha Bécsben jársz, ott is kipróbálhatod.

 

Energiatakarékosság: ez egy nehéz kérdés, pont nemrég derült pl. ki, hogy a manapság vásárolt szaggatós üzemű kocsik néha többet fogyasztanak a régi ellenállásosnál, főleg a fűtés/légkondi beépítése miatt. Az új buszoknál hasonló a helyzet. 

 

De tény, hogy az E1-esek nem tartoznak a legenergiatakarékosabb kocsik közé, csak a tervezett élettartamuk alatt egyáltalán nem érné meg átalakítani őket takarékosabbra. Cserébe viszont jobban kíméli a pályát, magasabb biztonsági szintet képviselnek, olcsón lehetett hozzájuk jutni és nem utolsósorban jóval magasabb utaskomfortot biztosítanak. Így összességében semmiképpen sem volt visszalépés megvásárlásuk, ha egyszer nincs pénz új villamos vásárlására. Egyébként úgy tudom, megmaradt az ajtózáró automatika, bár kissé átalakították az elsőajtózásra (javítsanak ki a helyiek, ha tévednék).

Előzmény: BGfromÉ-D (10)
BGfromÉ-D Creative Commons License 2006.01.10 0 0 10
Nem vagyok annyira tö+közlekedés-rajongó, hogy csak emiatt kiutazzam Miskolcra, de, ha ott járok, kipróbálom.:-)
FVV-vel utaztam anno.
Azért az "tetszik", hogy ebben az országban az energiatakarékosság mindig is másodlagos szempont volt. Annak idején a pesti Tátrákat is ellenállásosra rendelték, (mint tudjuk).
Jó, nem mondom, tessen az utasnak is, OK.
Abban nem vagyok képben: +maradt az eredeti utastérajtó-visszazáró automatika?
Előzmény: NZA (9)
NZA Creative Commons License 2006.01.10 0 0 9
Pesti metrósként utaztál már E1-essel? Mert az ellenállásos vezérlésben igazad van, de azért talán nem csak ebből áll egy villamos jóságának megitélése (legalábbis számomra). Azért egy benga és egy E1-es közötti szinvonalbeli különbséget nem nehéz észrevenni.
Előzmény: BGfromÉ-D (5)
BGfromÉ-D Creative Commons License 2006.01.10 0 0 8
Nézz már körül, hogy mennyire vagyok "hozzáértő"...!;-)
Csak szánalmas a Bengálikra és az országra nézve, hogy így tudunk csak korszerűsíteni.:-(
1ébként '69-es Bogárral járok..
Előzmény: Ali Ttaik-al-Rep (6)
felder Creative Commons License 2006.01.10 0 0 7

 

A bécsi villamosok Miskolcon a villamospótló villamosok szerepét töltik be.

Arra az időszakra tervezték üzemeltetni, amíg az új villamosok megérkeznek.

A miskolci 16 db járművön kívül a maradék 412 db még Bécsben rója az útját kitartóan.

 

A bengálihoz képest minőségi ugrást jelent utazási komfortban( gyorsulás, csend, utastérfűtés).

 

Ha bécsi mintára megkíméljük, akár addig szolgálhatnak Miskolcon, mint Bécsben.

 

 

felder

 

Előzmény: BGfromÉ-D (5)
Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2006.01.10 0 0 6
...azon kívül forgóvázas, ha már a pályát említed és olcsóbb volt maga a villamos, mint a szállítása. Egyéb hozzáértő kérdés? /a/
Előzmény: BGfromÉ-D (5)
BGfromÉ-D Creative Commons License 2006.01.10 0 0 5
Hi

Pesti metrósként kvázi túl sok közöm nincs a témához, másrészt viszont talán tárgyilagosabban látom kívülállóként.
A pályát nem ismerem, nem sok alkalommal utaztam ott, de el tudom képzelni az anyagiakat és a Bengálit ismerve.
Utánanéztem ennek az "új", "korszerű" bécsi villamosnak....
Ez mitől korszerűbb? Annyival, hogy nem közvetlen kapcsolású, hanem szervomotorral veszérli az ellenállás-kiiktatást. Ugyanúgy veszteséges, ellenállásos menet-fék szabályzása van, jó vétel volt..:-/
Előzmény: felder (4)
felder Creative Commons License 2006.01.10 0 0 4
A Miskolc tömegközlekedésének fóruma most tart a 7026. hozzászólásnál. A 7026 hozzászólásból munkaigényes feladat a villamossal kapcsolatos gondolatok kiszűrése. Feltételezve, hogy sokunkat érdekel a miskolci villamos felújítása, akkor várhatóan az eddiginél több hozzászólást fog megjelenni. Éppúgy sok fórumtárs gondolkodását pezsdíti fel a Neoplan buszok érkezése és hadrendbe állítása. Ahhoz, hogy elősegítsem a miskolci villamos felújításán munkálkodókat, ezt a csendes helyet találtam ki, ahol reményeim szerint csak a villamossal kapcsolatos vélemények fognak gyarapodni. üdv: felder
Előzmény: Alkaa (3)
Alkaa Creative Commons License 2006.01.10 0 0 3
Miért kellett ilyen topicot nyitni?
Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2006.01.10 0 0 2
Nem tudom, miért ne lehetne ezt a miskolci topicon megbeszélni. /a/
pointless Creative Commons License 2006.01.10 0 0 0
Ideje elindítani a 0-ás járatot.
felder Creative Commons License 2006.01.10 0 0 topiknyitó

 

A többiek talán kíváncsiak lehetnek véleményedre, hogyan lehet villamospályát felújítani, bővíteni, és milyen villamost kívánsz az új sínre.

 

A következő néhány év sok évtizedre meg fogja határozni a miskolciak életét.

 

Hogyan képzeled el a szép új villamosközlekedést?

 

üdv: felder

 

Miskolc, 2005 január 10.

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!