Mindenki emlegeti, mintha tudná mi is az, de tényleg:
Mi az energia? Milyen megjelenési formái vannak? Melyik megmaradó és melyik nem az? Melyik ekvivalens mással, és ki az a más??
egyetlen mozgás, egyetlen koordináta rendszerben is végtelen sokféle sebességként értelmezhető. a koordináta rendszerben a tengelyekre vetítve a mozgás egyenletes, de a koordináta rendszer pontjaira nézve különféle sebességű.
"Ha nem teszünk rá semmilyen terhelést, akkor nem 90%-os a hatásfoka, hanem 99%-os, mert aszinkron frekvenciás transzformátor üzemben dolgozik terhelés nélkül."
Most buktál meg fizikából és matematikából egy mondatban! Gratulálok, ez idáig csak keveseknek sikerült!
Ha egy motor üresen forog, akkor milyen mechanikai munkát végez (nem a gyorsulási szakaszban van, már egyenletesen forog). Mivel nem végez semmilyen munkát, ezért hatásfoka 0, minden bevezetett energia hővé alakul benne. Azaz definíciód szerint rezsó.
Meddig akarod még bizonygatni, hogy a középiskolás fizikához sem értesz?
Mert ezt már tudjuk, látjuk. Legalábbis én és velem együtt mindazok akik valóban tanultak magasabb szintű fizikát is. Bár szerintem a motoros bukdácsolásodat a villenyszerelő szakmunkástanulók is felmérték már.
Ha rám hallgatnál, akkor megtanulnád Lenz,- Fleming szabályokat, megpróbálnád megérteni a szájbarágósan egyszerű működési magyarázatokat, és tovább léphetnénk.
Ha nem teszünk rá semmilyen terhelést, akkor nem 90%-os a hatásfoka, hanem 99%-os, mert aszinkron frekvenciás transzformátor üzemben dolgozik terhelés nélkül.
Egyébként ebben az esetben az 1% veszteség nagyobbik részét is mozgás létrehozására fordítja, lévén, hogy a légrésben, a csapágyakban és a tengely környezetében lévő levegőt mozgatja.
Vegyél egy aszinkron motort, aminek névleges hatásfoka nagyobb, mint 90%. Indítsd el, de nem rakj rá semmilyen terhelést, azaz járassuk üresen. Ebben az esetben a befektetett energia hány százaléka lesz mozgási energia és hány százaléka hő?
"Motor: a bevezetett energiát 90-98%-ban, mozgássá alakítja. A mozgás szempontjából elveszett energia alakul hővé a motorban."
Sosem tanulsz, ugye?
Egyrészt: az Otto motor a fenti definíció szerint nem motor. Másrészt: az elektromos motorok névleges teljesítményükön és névleges fordulatszámukon érik el a 90% fölötti hatásfokot. Más fordulatszámon és teljesítményen a hatásfok más lehet (akár 0 is)
"Így, ha veszel egy motort, aminek másodpercenként megfordítod a forgásirányát, akkor azt valóban rezsónak lehet nevezni és nem motornak, mivel gyakorlatilag a tejes befektetett energiát hővé alakítja..."
Rezsó: a bevezetett energiát 100%-ban, mozgás nélkül hővé alakítja
Motor: a bevezetett energiát 90-98%-ban, mozgássá alakítja. A mozgás
szempontjából elveszett energia alakul hővé a motorban.
Jegyezd meg. És ha már tudod, és nem cseréled folyton fel, akkor szólj!
"Így a motornak nem is lehet egyenes a nyomaték görbéje. Ez pedig következik az előző két tényből."
Nagyon jó, hogy eljutottál oda, hogy az aszinkron motor nyomatéka nem egyenesen arányos a felvett árammal. Remek! Igaz, hogy ezt én hetekkel ezelőtt mondtam, de nem gond... Ráérek...
"Nos, ha annyira nem érted, hogy a motor csak azt az energiát tudhatja hővé alakítani, amely energiát nem a munkavégzésre azaz a lassításra fordított a bevezetett energiából, akkor milyen plussz cáfolatot vársz?"
Aha, tehát felteszed, hogy meg lehet semmisíteni befektetett energiával mozgási energiát és ebből kijön, hogy meg lehet semmisíteni befektetett energiával mozgási energiát. Pompás érvelés!
A hővé alakított energia = a hálózatból a forgásirányváltás ideje alatt felvett energia (mivel az ellenkező irányú forgás éppen annyi energiával jár, mint az eredeti, ezért az kiesik)
Így, ha veszel egy motort, aminek másodpercenként megfordítod a forgásirányát, akkor azt valóban rezsónak lehet nevezni és nem motornak, mivel gyakorlatilag a tejes befektetett energiát hővé alakítja...
AZ árammal egyenesen arányos az erő nagysága homogén indukciójú mezőben.
Ez kisérleti tény.
A motor belsejében nincs homogén idukciójú mező.
Ez is kisérleti tény.
Így a motornak nem is lehet egyenes a nyomaték görbéje.
Ez pedig következik az előző két tényből.
"Bocs, hogy egyetértek a világ tudósainak 100%-ával."
:-) az nagyon érdekes lehet ! Ezt neveznék tudathasadásnak. Ahányan vannak annyifeléeképen gondolják, de te mindegyikkel egyetértesz. Oké.. Egészségedre.
"Nem cáfoltad, hogy a motor ilyenkor az energiát hővé alakítja, csak kijelentetted, hogy "nem". "
Nos, ha annyira nem érted, hogy a motor csak azt az energiát tudhatja hővé alakítani, amely energiát nem a munkavégzésre azaz a lassításra fordított a bevezetett energiából, akkor milyen plussz cáfolatot vársz?
A rezsó a bevezetett energiát 100%-ban hővé alakítja, más munkát nem végez.
A motor a bevezetett energia nagyobbik részét mozgási energiává alakítja, ezért nevezik motornak.
Ha a motor a bevezetett energia nagyobbik részét alakítaná hővé, akkor rezsónak és nem motornak neveznénk.
Ennek tudatában tedd fel a kérdést! Rezsóról vagy motorról beszélgetünk?
"Ha neked az egyenesen arányos az áram, nem azt jelenti hogy arányos az árammal, akkor szöveg értelmezési gondjaid vannak."
És ezután írod, hogy az áram-nyomaték görbére, hogy "Hát nem.. nem lehet egyenes.."
Bakker, szerinted mi az, hogy "egyenes arányosság"?
"Nos, látva a válaszaidat, ezt meg is értem. "
Bocs, hogy egyetértek a világ tudósainak 100%-ával.
Nem cáfoltad, hogy a motor ilyenkor az energiát hővé alakítja, csak kijelentetted, hogy "nem". Én meg saját tapasztalat és a fizika alapszintű ismerete alapján azt mondom, hogy az energia ebben az esetben hővé alakul.
"A nyomaték görbe nem csak az áramtól és nem csak az áram mágneses terének nagyságától függ, hanem a szerkezeti kialakításoktól is."
Hát nem. Ebben az esetben egy adott gép áram-nyomaték görbéje egy origóból induló egyenes lenne. Ami pontosan akkor teljesülne, ha a fordulatszám-áram és a fordulatszám-nyomaték görbe azonos alakú lenne, de ha emlékszel még rá, akkor ez nem igaz.
"Remélem, hogy hagytam annyi idő a tanulásodra, hogy azóta megértetted, hogy kis nyomatékkal, kis erőt kifejtve, kis gyorsulást hozunk ugyan létre, de energiát emészt fel ez a kis gyorsulás."
Még mindig azt mondom, hogy ha tényleg lassítja a forgást, akkor az energia hővé alakul a forgórészen és az állórészen.
A nyomaték görbe nem csak az áramtól és nem csak az áram mágneses terének nagyságától függ, hanem a szerkezeti kialakításoktól is.
Azaz attól, hogy a mágneses vezetőkben merre terelgetjük az erővonalakat, és ezzel a terelgetéssel hol és mikor hozunk létre erőhatást, mert az erőhatás nagysága a térerősségektől függ.
Remélem, hogy hagytam annyi idő a tanulásodra, hogy azóta megértetted, hogy
kis nyomatékkal, kis erőt kifejtve, kis gyorsulást hozunk ugyan létre, de energiát emészt fel ez a kis gyorsulás.
És bár lehet, hogy kicsi a gyorsulás, de negatív irányú, azaz lassítja a forgást, a mozgást.
Azaz teljesül az energia felhasználásával és nem átalakításával történő mozgási energia felemésztés, azaz a korábban befektetett energia megsemmisítése.
"Ha neked az egyenesen arányos az áram, nem azt jelenti hogy arányos az árammal, akkor szöveg értelmezési gondjaid vannak."
Belinkeltem a nyomaték görbéjét az aszinkron motornak. Azon szerinted az jön ki, hogy a nyomaték egyenes arányban van a felvett árammal?
"Csak el kellene olvasnod, megértened és nem vitatnod."
Ezzel egy ideig elleszek, de egyelőre azt látom, hogy az általam vártnak megfelelően az ellenáram esetén a meddő áram lesz a nagy, ezért nyilvánvalóan nem is fog nagy erőt kifejteni a motor.
Web A(z) "ellenáramú fékezés elve" kifejezés 1-10. találata az összes, kb. 110 találatból. (0,17 másodperc) Keresési eredmények[PDF] Ellenőrző kérdések a Villamos gépek és hajtások című tárgyhoz.Fájlformátum: PDF/Adobe Acrobat - HTML-változat Ellenáramú fékezés fordulatszám tartománya, jelleggörbék (2 pont), ... A dinamikus fékezés elve, kapcsolása, jelleggörbéje (3 pont). Az indítási és fékezési ... www.vet.bme.hu/okt/energ/vg/villgep/ellenorzo_kerdesek.pdf - Hasonló oldalak BME VIK - Villamos gépek és hajtásokAz aszinkron gép működési elve, helyettesítő áramköre, ... Aszinkron motorok fékezési módjai: generátoros, ellenáramú, dinamikus fékezés. ... https://www.vik.bme.hu/kepzes/targyak/VIVEA004/ - 16k - Tárolt változat - Hasonló oldalak [DOC] OKTATÁSI MINISZTÉRIUMFájlformátum: Microsoft Word - HTML-változat Háztartási gépek felépítése és működési elve ... A generátoros és ellenáramú fékezés magyarázatához készítsen M-n jelleggörbéket, a dinamikus fékezéshez ... https://www.nive.hu/szakkepdb2/szobeli/download/download.php?filename=51522302.doc - Hasonló oldalak Kisteljesítményű motorok tirisztoros szabályozása... irányváltoztatás és ellenáramú fékezés félhullámú táplálással 29 ... 72 Az indukciós motor működési elve 73 Az aszinkron motor helyettesítő képe és ... www.vatera.hu/kisteljesitmenyu_motorok_tirisztoros_szabalyozasa_121738615.html - 27k - Tárolt változat - Hasonló oldalak [PDF] ⋅ω ⋅ η ηFájlformátum: PDF/Adobe Acrobat A fékpadok reakciónyomaték-mérésének elve az 1_1/3 fólia segítségével érthető .... áram-visszatáplálásos és ellenáramú fékezés (1_2/3. fólia). ... www.gjt.bme.hu/oktatas/segedletek/gjm_muszeres/motor/1_Motorlaboratoriumi%20meresek.pdf - Hasonló oldalak Eladomakonyvem.hu - Antikvárium, Könyv, Vétel, Eladás - Deák ...Az egyenáramú gépek működési elve. A kommutátor feladata 32. Egyenáramú generátorok .... Generátoros fékezés 343. Ellenáramú fékezés 344. Egyenáramú fékezés ... www.eladomakonyvem.hu/antikvarium.php?id=56783 - 33k - Tárolt változat - Hasonló oldalak [DOC] VILLAMOSGÉP- ÉS KÉSZÜLÉK SZERELŐFájlformátum: Microsoft Word - HTML-változat Félvezető elemek kialakítása, működési elve, karakterisztikája (dióda, ... Az aszinkronmotorok fékezése generátoros, ellenáramú és dinamikus fékezéssel. ... www.beregszaszi-debr.sulinet.hu/iskola/vizsga/vgszer.doc - Hasonló oldalak V40A háromfázisú, váltakozó áramú aszinkronmotor működési elve: ez a villamos gép ..... Súlyos vészhelyzet esetén ellenáramú fékezést is lehetett használni, ... www.freeweb.hu/kzsoci/magyar/kepes/v40/v40.html - 66k - Tárolt változat - Hasonló oldalak Online antikvárium | Nálunk megvan, vagy megszerezzük!Az egyenáramú gépek működési elve. A kommutátor feladata ... Indítás, fordulatszám változtatás, fékezés, forgásirány-változtatás ... www.antikvarium.hu/ant/contents.php?ID=129618 - 42k - Tárolt változat - Hasonló oldalak [PDF] Microsoft PowerPoint - Elektrotechnika5Fájlformátum: PDF/Adobe Acrobat - HTML-változat Egyenáramú generátor működési elve a. ábra: Ha homogén B indukciójú mágneses térbe az ábrán látható módon vezető ..... Ellenáramú (irányváltásos) fékezés ... siva.banki.hu/jegyzetek/Elektrotechnika/Elektroeapdf/Elektrotechnika5.pdf - Hasonló oldalak
"Az indukció nagysága egyenesen arányos a sebességgel az árammmal és a vezető hosszával. A nyomatékgörbe alakja a mechanikai és indukciós hatások együttese miatt alakul ki."
Pontosan, azaz elismered, hogy marhaságot mondtál, amikor azt állítottad, hogy a nyomaték nagysága arányos a felvett árammal?
Az indukció nagysága egyenesen arányos a sebességgel az árammmal és a vezető hosszával. A nyomatékgörbe alakja a mechanikai és indukciós hatások együttese miatt alakul ki.
Azért más minden más típusú motor esetében a görbe alakja.. mert más anyagú, és mennyiségű vas, réz stb van bennük, mág geometriával elhelyezve, azaz másként
hatol a fluxus a vezetőbe és így más lesz a visszahatás is..
"ezért nagyon nehezen tudnál meggyőzni az ellenkezőjéről"
Képzeld, azt tettem elsőnek, de nem találtam meg. Gondolom észrevetted, hogy szinte minden alkalommal linkekkel segítem a megértésedet, most jó lenne, ha te is adnál egy linket erre az elektromechanikus hajótműre...
"Egyszer sem kellett vona ilyen tévedést leírnod."
Mivel saját tapasztalatom, hogy ilyen előfordulhat (még üresen járó motornál is tapasztaltam ilyet), ezért nagyon nehezen tudnál meggyőzni az ellenkezőjéről. Persze logikus, hogy nem érted a következő félreértésed miatt:
"Az áram nagyságának függvénye a forgórészre érintő irányban ható erő."
Marhaság. Sosem láttad még az aszinkron gép nyomaték és áram görbéjét a fordulatszám függvényében? Nincs arányosság a felvett áram és a nyomaték között...
"Az elektromechanikus hajtómű, az a sebességváltó egyik neve.. nem motor."
Na és hogyan működik egy elektromechanikus hajtómű?
"Ellenkező polaritás esetén pedig levonódik a bejövő feszültségből és ekkor fogyasztó azaz motoros üzemben dolgozik."
Már írtam többször, hogy nem feltétlenül: az egyik fázis hajlamos ilyenkor egyfázisú motorként hajtani a motort, a másik két fázis pedig nem képes akkora ellenirányú nyomatékot kifejteni, hogy a motor fordulatszáma csökkenjen...
"különben sincs igazad, mert a ellenirányú motoros üzemben csökkentett gerjesztő áram nélkül olyan nagy nyomatéka lenne, hogy tönkremenne a túláramtól."
Naaaaaa, mi köze van a nyomatéknak a túláramhoz? Éppen azt mondom, hogy fordított motor esetén a felvett áram nagy, de a nyomaték kicsi... A túláramtól valóban lehet baja a motornak, ezért még sehol nem láttam ilyet, hogy ellenkezőleg kapcsolják rá a motort a forgásiránynak, többnyire előbb valamilyen módon megállítják a motort és csak utána indítják el ellenkező irányban. A nyomatéktól viszont semmi baja nem lehet, mert ebben az esetben a nyomaték bizonyosan kisebb az indító nyomatéknál, tehát ha azt elviseli a motor, akkor ezt is...
Az elektromechanikus hajtómű, az a sebességváltó egyik neve.. nem motor.
Teljesen mindegy, hogy a nyomaték honnan származik a bemenetén, benzin, diesel vagy villanymotorból.
Ohm törvénye, Lenz törvénye, Einstein teóriája, csak azoknak a flancos elnevezéseknek a töredéke amikről beszélgetünk. Persze nem kell ismerni Ohm, Lenz, Fleming vagy Einstein nevét sem.. ne flancoljunk ilyenekkel.. :)
"Még ekkor sem biztos, hogy motoros üzembe kerül, ha a forgásirány váltás előtt generátor üzemben volt, "
Nos, ha a B indukció vonalakat az erő irányában vagy ellentétes irányban haladva metszi a forgórész, akkor egymással ellentétes polaritású feszültséget indukál az állórészben.
Azaz ha nem kellene még most is erre felhívnom a figyelmedet, akkor tudnád, hogy
az egyik azaz az forrással azonos polaritás esetén visszatáplálódik a hálózatba, mert az állórész kapcsain polaritás helyesen magasabb feszültség van ilyenkor mint
a hálózati oldalon.
Ellenkező polaritás esetén pedig levonódik a bejövő feszültségből és ekkor fogyasztó azaz motoros üzemben dolgozik.
Annak ehhez semmi köze sincs, hogy a nyomatéka mekkora lenne.. különben sincs igazad, mert a ellenirányú motoros üzemben csökkentett gerjesztő áram nélkül
olyan nagy nyomatéka lenne, hogy tönkremenne a túláramtól.
"elektromechanikus hajtómű alkalmazásával z átvitt nyomaték iránya és nagysága független a kimeneti fordulatszám nagyságátó és a forgás irányától."
Várj. Robbanómotoros hajtásról volt szó eddig, nem elektromechanikus hajtóműről.
"Jobbkéz szabály és balkéz szabály. "
Na így már ismerem, csak mi nem tanultuk a flancos nevét.
"Akkor nem csoda, hogy nem értetted, az aszinkron motor mikor generátor és mikor motor a túlfutáskor.. Lapozz csak vissza oda ahol ezt elmagyaráztam Neked!"
Na ne már jó! Nekem volt igazam: az aszinkron gépeknek van generátoros üzeme, amit elsőre simán azt mondtad, hogy nincs! Elmagyaráztam, erre megértetted, hogy van generátoros üzeme, most meg azzal jössz, hogy te magyaráztad el nekem????
"amikor a mező forgási irányát megfordítjuk, akkor a B indukció forgási iránya megfordul és ezzel motoros üzembe megy át ugyanaz a motor."
Még ekkor sem biztos, hogy motoros üzembe kerül, ha a forgásirány váltás előtt generátor üzemben volt, akkor valószínűleg nem lesz annyi erő a motorban, hogy forgásirányt váltson, ezért egy fázison generátor lesz, a másik kettő fázison meg leveri a biztosítékot...
"Akár 1 akár 3 fázisú legyen.."
Ezt pedig már megbeszéltük, hogy az 1 fázisúnál nincs forgásirány. A 2 fázisú (azaz segédfázisú) motornál van, de azok ritkán képesek akkora nyomatékra, hogy megfordítsák a forgásirányt...
Igen, ha nől a motor fordulatszáma, akkor is lassulhat a jármű: elektromechanikus hajtómű alkalmazásával z átvitt nyomaték iránya és nagysága független a kimeneti fordulatszám nagyságátó és a forgás irányától.
Elektromos szakembernek mondtad magadat és nem ismered a Felming szabályokat? Jobbkéz szabály és balkéz szabály.
Kifeszíted a mutató, a nagy és a hüvejk ujjadat úgy, hogy mindegyik merőleges legyen a másik kettő alkotta síkra..
B indukció iránya legyen a nagyujjad által mutatott irány, mint amikor mást (pl. hölgyet) indukálsz.. a hüvejked az erő irányát mitassa, akkor a mutató ujjad az áram irányát fogja mutatni.. Így sem emlékszel?
Akkor nem csoda, hogy nem értetted, az aszinkron motor mikor generátor és mikor motor a túlfutáskor.. Lapozz csak vissza oda ahol ezt elmagyaráztam Neked!
Ha a mező forgási irányába forog a forgórész ÉS az erő azaz a nyomaték is ugyanebbe az irányba hat, és ezzel túlfut a forgórész a mező forgásán, és erővel kényszerítjük a megő "húzására" akkor a balkéz szabály szerint generátorrá válik,
már egyetlen tekercses aszinkron motor is,
amikor a mező forgási irányát megfordítjuk, akkor a B indukció forgási iránya megfordul és ezzel motoros üzembe megy át ugyanaz a motor.
"Így igazából tanácstalan vagyok veled kapcsolatban. Talán ha a géptan alapjait, a motorok működési elveit, a Fleming szabályokat, Lenz törvényét megértenéd, akkor megérthetnéd azt, hogy hogyan lehet gáz adással fékezni."
Tanultam és alap szinten értem a géptant, a Lenz törvényt természetesen, hiszen szakmám, de nem tudom mik azok a Fleming szabályok...
De nem válaszoltál a kérdésemre: ha a motor nyomatékával fékezel, akkor ha a motor fordulata nő, akkor a jármű lassul?