Múlt heti kérdésed megválaszolásakor igen kerestem a Skoda 706 helyközi csuklós buszról egy fotót mert ugye egy hónapig ez járt - próbaképpen - Balassagyarmat és Salgótarján között az 197x-es évek elején.
Igen, illetve az a kevés MAN SL van még (voltam vele a múltkor eleget, de őszintén szólva, nem lesz érte kár). A JPN-852-n minden, ami el tud romlani, az el is van romolva. Egy kis emelkedőn 1-esbe kellett kapcsolnom. Nagyon gyenge autó. Az FKS-993 sem volt jobb semmivel. Az ajtók nyitáskor visszacsukódnak maguktól. Pl. ha egy kisgyereket ha odacsukok, az elég kellemetlen.
Nem olyan sok már az. Maradt a GVM-407, kettő HXT és az RWA-264 valamint a helyis HCA. RWA-t november óta ugyan Eger vezényli, de forgalmi telephely szempontból ugyanúgy továbbra is tarjáni, (tankolás, műszaki vizsga, műhelyi dolgok itt végeznek továbbra is). És az a vonal sem mozdult el igazából a környékről, úgyhogy az idevehető nyugodtan.
A flotta nagyrészt ki lett váltva, úgy hogy mind környékről szerzett használt kocsival lett váltva.
2025. januárjától tachográf korongos buszokat nem üzemeltet a Volánbusz.
-------------------------------------------------
Óóhh a boldog békeidők.
Amikor már tudtuk mi az a tachográf, pár buszban volt is, de az M3-son Gyöngyöstől vagy a hatvani felhajtótól a BVSC uszodáig nyilvántartott csúcs kísérletek zajlottak.
Egy volt munkatársam autópálya rendőr volt.
Akkor még volt külön autópálya rendőrség.
Ő mondta, hogy amikor a kék-fehér kocsival jövök befelé 100 km/h körül és a VOLÁN autóbusza a belső sávban előőőőz !..........................
Nem örült neki, de mivel az öccse is buszvezető volt, ezért ha náluk voltunk kerti parton mindíg azt mondta :
A többi buszost nem bántom. De egyszer ha Te is így megelőzöl, Téged megbüntetlek.
Üdv! Rákérdeztem, de nem fog már újra közlekedni. 2025. januárjától tachográf korongos buszokat nem üzemeltet a Volánbusz. Csak kártyás autók lehetnek kiadva. Hogy ez miért kerül bevezetésre, azt nem tudom, de gondolom van erre is magyarázat.
Végtelenül tisztelem Gábrisvitéz olvtársat, pláne a munkásságát, ezért kezdek kételkedni már saját magamban, illetve kezdem a kezdődő szenilitásomra fogni a dolgot.
Az Ikarus-280 előtti salgótarjáni csuklós világról kettő (nem biztos, hogy igaz) emlékképem van.
1./ 2 db Ik-630 csukló Salgótarján helyi járatban, valamikor 1976-1977 (?) körül.
Zagyvapálfalváról járt befelé a városba.
2./ a Magyarországon egyetlen SKODA RTO helyközicsuklós, pár hónapig járta a Balassagyarmat-Salgótarján járatot, azzal a trapéz formájú Csehszlovák rendszámmal.
Ebből a mondatból a helyközi szó a lényeg, mert az RTO-ból sok helyi csuklós épült, de csak pár db helyközi.
HFF-644 iránt érdeklődnék? Róla most mit tudni? (salgói C56.42 ugye)
Először télen úgy tájékoztattak a szakik, hogy úgy ahogyan a többi leműszakizik, mert idén elméletben nem lehet leállítani semmit, csak ha már a javítási költségek tényleg meghaladják azt az x pénzt.
Kb tavasz folyamán átkerült a selejtekhez és a Jszp lekérdezőrendszerében is kérelemre kivont állapotban lehetett találni.
Most viszont megint ott áll a javitok közt, motor kiszedve és rendszámmal. Még mindig ki van jelentve, de ilyen már többször is volt, aztán csak feltűnt. Alkatrész ott van hozzá egy halom korábban selejtre ítélt kocsikból.
Ha jól nézem, én nem találtam meg a pontos állományi adatokat, de úgy 14-15 év között lehet az átlagéletkor, fixen egy darab nem alacsonypadlós busszal a 24-ből és pár nem klímással. Ami már előrelépés!
Sok sok év után Salgótarjánban már sikerül valami hasonlót hozni, mint Pécsen a TükeBusz-nál? Vagy Miskolcon az MVK-nál? Régen százados lemaradásban volt a nógrádi megyeszékhely Veszprém városával egyetemben ilyen téren, most viszont már nincs szinte különbség köztük, annak ellenére, hogy régebben számtalanszor olvastam: "elkéne hajtani a volánt és jó kis maszek céget létrehozni az önkormányzatnak, mert csak úgy lehet". Most viszont már nincsenek fiatalabb kocsik ott sem pl.
A jelenlegi menetrendben lenne még mit módosítani. Főbb vonalakon 40perc/1 óránként járó buszok nevetségesek, de egyben szomorú is.
Sajnos a gyakorlati dolgokat egy papírra nem lehet leírni vagy papíron nem lehet megtapasztalni. A megállókban hiányos menetrendtáblák, közel-keleti állapotok, utastájékoztatás none, gyakran tábláznak a buszon. Nyomkövetőn is sajnos csak a helyköziből bedolgozó kocsik látszanak pontosan, a helyi kocsikra nincs kifejlesztve a rendszer, mert gondolom azt meg kellene rendelni a városházán. A flotta megjelenése is hagy kivetni valót maga mögött már egy évtizede lassan, viszont utóbbi években úgy sikerült eljutni oda, hogy az eszközpark nagyja ~olyan 60%-a tartalmazza a kék színt. Erre sincs semmilyen kritérium az városvezetés részéről, így amilyen színben áthelyeznek kocsit úgy fognak menni. Ez utóbbi igaz nem csak Salgótarjánban probléma, hanem a sokkal nagyobb dbszámmal ellátott Győrben is.
És nem beszélve, hogy évek óta 1-2 évekre hosszabbítanak. Értelme nincs elképzelés nélkül. Ha 2016-ban kiírták volna 2026-ig, ott tartanának, mint most de lehet sokkal újabb buszokkal, mivel 8 évnél fiatalabb eleve ki van zárva Salgótarjánban.
Nem tudom, ez mennyire cinizmusként íródott, de jópárszor leírtuk, hogy a kezdeti nehézségek után kb. a Covid járvány óta rendszeresen napi kihagyás nélkül megy a busz. Minden nehézkesen indul, agglós eCitaró-k is, aztán most már csak nagy része aktívan kiadható. Kezdetben jó, ha 10-et ki tudtak adni.
HPS-230 bekerült ide Hevesből az RWA-264 helyére forgalmi telephely szerint? Egy - két hónapja ő van.
RWA múltkor dél irányából jött, az nem a menetrend szerinti járata, mivel csak Mezejére járt eddig.
HFF-644 az selejt (info: JSZP május 4-óta kérelemre ideiglenesen kivonva.)
HCA-776 pedig még kapott egy év haladékot, úgy ahogy a GVM is. Két idősebb kocsi szerencsére maradt, alvázszámuk TRA256/TRA280 még :) HXT-k már újabb eresztések és az RWA is HXT eredetileg.