Sajnos, még nem tartunk ott, hogy a politikai csatározásokban megfáradt, elhasználódott aktívistákat jól fizető iskolai állásokkal jutalmaznák, egyelőre nincs meg a veszélye annak, hogy a közoktatást elárasztanák a levitézlett politikusok. Ha bekövetkezik az államgépezet igért karcsúsítása, az esetleg lapátra tett köztisztviselők, közalkalmazottak még nem találnak a középiskolákban üres helyeket. Persze az sem kizárt, hogy az oktatás is része lesz a tajkarékossági programnak, ott is létszámcsökkentés vár az alkalmazottakra.
Pedig--az az érzésem--még megkaphatjuk. Pláne a politikusokat. Lesz is itt sírvaröhögés. Gondoljátok meg, választási évben milyen tolongás lenne a katedrán???? úristen, ebbe belegondoltam és elsápadtam. (Mondjuk a politikusok közt is van ttks/ műszaki végzettségű; más kérdés, h benyomásom szerint legtöbbjük erős kisz/hök vonalon nyomhatta végig az egyetemet s némely nyilatkozatokért én bizony a tulajdonosa sejhajnyílásába dugnám a diplomáját.) És most offolok: a népművelők, politikusok stb. felsorolásból pls ne hagyjuk ki a greenpeace aktivistákat sem! Ők majd a radioaktivitás, magfizika/magkémia és atommagtechnika, illetve (alsóbb osztályban) általában a munka, energia, teljesítmény,energianyerés, hatásfok témakörében tartanak órát. Szakközépben pedig vegyipari művelettanból. Mondjuk. ehehe off off n.
Nem magamra értve feltétlenül a célzást, de tulzónak érzem a megjegyzésedet. A közoktatásban, főleg annak"mezei" részében nem az itteni topic-okban megvitatott kérdések jelentik a fő problémát. Azzal kell küszködni pl. hogy ne keverjék össze a diákok a sebességet a gyorsulással, vegyék észre a különbséget az egyenletes és a változó mozgás között, stb.
A fizika népszerűségére utaló adatok bányászhatók ki az OKÉV honlapján található
prezentáció-ból. Pl. a 404525 középszintű tantárgyi vizsgából 9188 volt a fizika 2,27%. 909-en vizsgáztak emelt szinten, ez 3,8 %-a a kb 24000 tényleges emelt szintű vizsgának. Ugyanez kedvezőbben tálalható, ha azt mutatjuk ki, hogy a 114986 érettségiző közel 9 %-a választotta a fizikát valamilyen szinten.
Ismerek néhány pályaelhagyó, eredetileg fizika szakos tanárt. Nem vágynak vissza, a megemelt fizetés ellenére sem. Ma még nem is válogathatnának annyira az üres helyek között. Még az is lehet, hogy átmenetileg iskolamegszüntetések, kötelező óraszám emelése miatt még néhány évig nem jelentkezik a hiány. Én arra próbáltam felhívni a figyelmet, hogy az egyetemek által évente kiképzett néhány tucatnyi fizikatanár nem biztosítja az utánpótlást kb 10 év múlva.
igy van ez. a piac eldönti. ergo, ha több lenne a love amit attolnak a fizika (es egyeb) tanarok szamlajara, akkor valoszinuleg nepszerubb lenne a tanarkepzes. ez csak egy resze, mert aztan az is kell, hogy olyan helyen tanitson a fazon, ami neki a legjobban fekszik ...
Szóval.... honnan lesz fizikatanár? Egyébként a legjobbak elmennek mérnöknek. Ami önmagában nem baj. Amikor megemelték 4 éve a fizetésünket, volt olyan nyelvtanár, aki visszatért a pályára, pedig öt évig az idegenforgalomban dolgozott. Nem tudom ebből következik-e valami. A családok most úgy vannak, menj közgazdásznak, jogásznak, .......... aztán ha oda nem vesznek föl menj el tanítani.
kar sztereotipiakkal operalnod, mert amit irsz, az lehet igaz nehanyra, de semmikeppen sem altalanos. nekem spec kimondottan jo tapasztalataim vannak az allamokbol es az altalad sorolt jelzök egyike sem all ...
De hol is van az a szenvedélyes igazság keresés, amiért az emberek még a máglyára is képesek lennének menni? Hol van a világra való nyílt szemü rá csodálkozás? (Amit Simonyi Károly is kb. így megfogalmazott.)
Amerikával, meg van (távolról) a problémám, de ez nem azt jelenti hogy ellenségük vagyok.
Az amerikai tudós világgal sokkal kiélezettebb a tapasztalatom. Ezek a saját zsirjukban sülnek, felvágóak, intoleránsok és e mellett inpotensek. Nem is jutnak sokat elöbbre mint mások, csak a pénzszórásnál. A pénz hajta öket elsö sorban, és nem a belsö motiváció. A tudományos dijakat egymás, vagy benfekteseik között osztogatják. (Tisztelet a kevés kivételnek.)
Ebben igazat adok. Van egy hülye elméletem, miszerint az anyagilag lemaradt, de nem teljesen elmaradott országokban működik jól a természettudományos oktatás, és ez hozhat gyors fejlődést. Nézzétek meg Indiát, Afrika egyes országait, Kínát. Az ottani fiatalok ebben látnak lehetőséget a kitörésre, s ha ezt még államilag is stimulálják, az nem baj. Én nem mondom, hogy jól élünk, de annyira nem élünk rosszul, hogy ez hajtóerő lenne. Pedig szerintem csak így lehetne fejlődni. De kellene hozzá a belső motiváció is. Na meg a külső is. A pénz nem helyettesíti, de lehet, hogy aktivizálja....
Mielött olyan nagyon lefikaznad az amerikai tudomanyt, tanuld mar meg leirni, hogy Nobel-díj. Amugy mindnen intuicio nelkul, szarazon, tenyszeruen ... :-)
Mi legfeljebb a szomszédos országok magyar anyanyelvű; magyarul tudó tanárait tudnánk átcsábítani, ellehetetlenítve persze az ottani magyar nyelvű oktatást.
tipikus amerikai válasz , még több pénz , több mérnök persze ahhoz idióták hogy felfogják a legtöbb pl nóbel dijjas európából odazuhant koponya művész is , a gondolkodást űzi művészi szinten és az meg attól van hogy ott van benne egy művészi mozzanat ami túl van a gondolkodáson mert intuitiv , azaz bensőséges viszonyban van a világegyetemmel ahhoz meg élő és gazgad és mély kultúra kell,,, élő alkotni képes intuitiv kapcsolat , nem a tárgyi tudással való kapcsolat szintje számit hanem a egyetemessel való kapcsolat intuitiv erőforrásai.