A bajai főtér különleges szépségű és egyedi hangulatú tér. E tulajdonságainak megőrzése a jövő nemzedékeknek erkölcsi kötelességünk. A Belvárosi Cukrászda helyére tervezett épület sokak szerint nem felel meg ennek a követelménynek.
Előző hozzászólásomban ismét, most már sokadszor is kifejeztem azt a meggyőződésemet, hogy Baja főtere az által kapja meg igazi szerepét, ha élettel telik meg. Így történt ez e hó 12-én, és így volt ez tegnap is, a Csárdás Napja alkalmából. Öröm volt látni a sok pompás népviseletet, a rengeteg jókedvű, csárdást táncoló embert, a sikeres rekord-kísérlet feletti örömöt.
Egyébként az, hogy a Csárdás Napja egybeesett a Múzeumok Éjszakájával, egyik rendezvénynek sem ártott. Voltam a Nagy István Képtárban, az Éber-emlékházban, majd az éji 12 órát a Csillagvizsgáló rendezvényén köszöntöttem. Jó érzés volt, hogy minden helyszínen zsúfolt ház fogadott.
Jó érzés volt számomra, hogy a főtérről nyíló Rózsavölgyi-udvar méltón őrzi a két évtizedig Baján élő és alkotó jeles reformkori zeneszerző emlékét. Talán nem szerénytelenség részemről, ha elmondom: nagyon jó érzés volt számomra, hogy az eredményes rekord-kísérlet után, Rózsavölgyi Márk emléktáblájának leleplezésekor a város polgármestere azzal kezdte avató beszédét, hogy megköszönte, hogy felhívtam a figyelmet Rózsavölgyi Márk bajai működésére. (Aki a téma iránt érdeklődik, kérem, olvassa el a bajastorry.info-n Ahol a csárdás született c. összefoglaló jellegű, rövid írásomat.)
Talán megemlíthetem itt: a műszaki tudományok méltó megbecsülését is jelentené, ha az első bajai Duna-híd építőjének, Szikszay Gerőnek is emléket állítana a város. (Annak idején Rózsavölgyi Márk emlékének megörökítésével együtt javasoltam. Kérésemre Bartos Endre szobrászművész róla is plakettet készített, jómagam pedig Szikszay Gerő, a magyar hidászat jeles alakja életével és működésével számos írásban fogalalkoztam.)
Nem a jelenlegi bajai polgármester újbóli indítása mellett döntött a Fidesz pénteki ülésén.
Révfy Zoltán aki 2006 óta polgármester helyett Zsigó Róbert lesz a párt polgármester-jelöltje ősszel. Zsigó 1998 óta a bajai központú választókerület parlamenti képviselője
Tegnap, tehát szombaton este a barátok templomában rendezett orgonahangverseny után a Főtérre vitt az utunk. A Baja - Zombor szabadtéri fotókiállítást szándékoztunk megnézni. A tér tele volt, a szőkőkútnál boldogan tapicskoltak a kisgyermekek.
Megerősödött bennem a rettenetes hőségben enyhet adó tér láttán az általam, persze mások által is hangoztatott nézet, hogy a tér nem kegyeleti, hanem emblematikus központja Bajának, melyet élettel kell megtölteni..
Amikor egy nagyon tehetséges főkertész kiasasszony fákat hozatott a térre, volt nagy felzúdulás. Sokak emlékezetében egy nagy és kopasz tér élt. ezt az állapotot szerették volna megtartani. Az újságban - akkor a Petőfi Népe bajai szerkesztője voltam - a régi képeslapokra hivatkozva könnyen bizonyíthattam, hogy a térhez illenek a fák.
Tegnapi jó tapasztalatom csak megerősített abban a nézetemben, hogy a teret élettel kell megtölteni. Mint volt hajdan. Itt rendezték az országos vásárokat, itt volt a hetipiac. (A tér neve volt Wochenmarktplatz is a háromnyelvűség keretében.)
Amin szívesen változtatnék, de nem vagyok türelmetlen. Az autókat kellene előbb-utóbb kitiltani. (Én három évvel ezelőtt megfogadtam, hogy autóval nem megyek be a térre, így nem is parkolok ott. Másokat is erre buzdítottam a Közlekedünk című témában. (magyarul topicban), akiknek van elég helyismeretük kikerülni a teret.) Ami a szökőkút megoldását illeti, jónak tartom. (Ilyen van például Kaposváron is.) Nem bontja meg a tér síkját, és ha a helyre szükség van, bármikor le lehet állítani. A hőségben enyhet ad, vízsugarait nézni pihentető.
Vendégeimtől mindig megkérdezem, hogy mi a véleményük a térről. Kivétel nélkül mindenkinek tetszik. (Ők nem tudnak a tér időlegesen kopasz voltáról.) A napokban érkezik egy autóbusznyi vendég. Gondoltam, hogy tájékoztatómhoz mindjárt végzek egy kis közvélemény-kutatást. Az eredményről itt beszámolok.
Magam részéről kitartok amellett, hogy a Főtér legyen a pezsgő élet, a szórakozás és a pihenés helyszíne.
Ismét egy "szép város képbe illő" sátorral bővült főterünk. Nem értem máshol miért tudnak nemet mondani mint pl. Szegeden. Amúgy azt sem értem, hogy miért ismét a parkoló részből kell az ilyenre helyet elvenni csak azért, hogy a közlekedési káosz még nagyobb legyen a téren.
hogy az a magasságos Atyaisten nem szórt villámokat ezekre a barmokra! Megáll az eszem. nem voltak már betiltva? Mert ha igen, akkor az is bűnös, aki engedélyt adott ezeknek a senkiháziaknak...
Amikor aktiváltam a fötéri kamera képét, azt hittem rosszúl látok. Minekután realizáltam hogy de, ez valóban igy van, kétségbe estem, hogy már a net adta lehetöséget sem hasznalhatom hazalátogatás céljára (minden reggel elsö a sugopart es a tér megtekintése). A tér igazi, mediterrán hangulatábol evvel a beállitással annyi jön át, mint egy egérfing szagából. Kit érdekel a teret elranditó és ebben a beállitásban domináló három randaság (a sarki es a mellette tronoló ház, na meg a térközepi sátortábor) ? Hamár a világhálora teszik a városra pillantás lehetöségét, akkor legyenek szivesek valami szemnek örömet okozóra irányítani, kb. 15 fokot jobbra, ahogy az alanti kepen latni!
Nagyon remélem hogy a kamerat csak egy erös szélroham forditotta el és kérésem teljesítésének nem lesz akadálya!
A kalocsaiak küzdelme a vasútért egybefügg a bajaiakéval. 1879. november 9-én együtt menesztettek küdöttséget - résztvett Zombor, Apatin, Futak, Dunapataj stb. - Haynald érsek és Türr István vezetésével. A bajai küldöttségben képviseltette magát a törvényhatóság, a Kereskedelmi és Iparbank, az Ipartestület, a Polgári Olvasó Egylet stb. Tisza Kálmán miniszterelnök kilátásba helyezte a támogatását. (Különböző feltételek fennállása esetén, mint népességi, hadászati, kormányzati szempontok.)
A közgyűlés 100 ezer forintot és a szükséges területek biztosítását szavazta meg a budapest - zimonyi (1880. febr. 20.) vasúthoz, arra az esetre, ha az Baján keresztül halad.
Végül Baja kimaradt a fővonalból, ezért a Baja - Szabadka szárnyvonal kiépítése végett kezdett küzdelembe. (Lobbizni.) Ezt a vonalat - most nem részletezem a fejleményeket - 1885. január 8-án át is adták.
Nagy volt az öröm, Tisza Kálmánt és báró Kemény Gábor közlekedési minsiztert a város díszpolgárává választották. Tíz évre rá megnyílt a baja - zombor - újvidéki vonal.
Kedves Robi! A kalocsai sajtóban lelt adataid bizony a bajaiak számára is érdekesek lehetnek. Számomra mindenképpen. Ha valami úton-módon eljuttatod őket hozzám, hálásan megköszönöm.
Amikor az 1880 körüli Kalocsai Néplap számait kutattam, abban a lapban nagyon sok cikk szólt a vasútvonal tervezéséről. Kalocsa városai is (a mai szóval) erős "lobbi" tevékenységet folytatott azért, hogy ez a vonal a városukon menjen keresztül. Szinte minden lapszám beszámolt a legújabb hírekről és eredményekről. Egy-két alkalmommal Baját is említették. Aztán a végén mégis csak Kiskunhalas és Szabadka irányába vitték a fő vasutat.
Ezen cikkek közül néhányat lemásoltam, ha valakit esetleg érdekel.
A látványtervhez képest egy kicsit másként mutat. A másfajta burkolat miatt a kút már nem láthatatlan. Kíváncsi vagyok, hogy a mit szól ehhez majd az Kulturális Örökségvédelmi Hivatal.
Amint ismeretes, a vasútépítés időszakában - tekintve, hogy a fővonalak elkerülték -, Baja "mellékvágányra" került, mivel az alföld-fiumei vasút nem Baján, hanem Szabadkán keresztül haladt. A trianoni határok megállapításánál a meglevő vonalak is jórészt szétszakadtak, később megszűntek. A vasút háttérbe szorulása Baja tekintetében bonyolultabb kérdés, mellyel magam is megkíséreltem foglalkozni. (Talán megvan a bajastory.info-n.)
Most csak egy mondatban a véleményem: a Baján áthaladó vonal megszüntetése katasztrófa lenne.
Index.hu :Az év végén bezárnának kétezer kilométer vasutat Vasút nélkül maradhat Baja, Szarvas, Makó, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Zirc, Gyöngyös, Tab bővebben: http://kotottpalya.blog.hu/2009/08/23/decemberben_bezarnanak_majd_ketezer_kilometer_vasutat Egy korszak véget ér?
Elfelejtettem válaszolni, távollétem miatt, a főtéri szőkőkút építése közben talált lelettel kapcsolatban. Ez nem más, mint egy 1899-ben készült artézi kút. A város szakemberekkel megvizsgáltatta, mielőtt folytatódott volna a jelenlegi kút építése. A munkálatok most, a halászlé főzés lecsengése után folytatódnak.
Ha szökőkutaknál, enyhet adó vízfelületeknél tartunk, kérlek, tájékozódj a Bajai városvédőben levő kis tudósításomról. A belváros rekonstrukciója keretében híve vagyok minél több és nagyobb vízfelület létesítésének.