A toronydaruk az élő város különös képződményei. Kinőnek a földből, majd egy ideig uralják a környéket. Felülről figyelik a várost, dolgoznak, forogna, élnek. Aztán egy idő után lebomlanak, eltűnnek, hogy máshol emelkedjenek fel újra. Amit a toronydaru lát, az egy egyszeri, megismételhetetlen várostörténet. Maga a daru is egy különös képződmény: megfigyeltétek már, milyen munka felépíteni vagy lebontani egy toronydarut?
Írjatok meg mindent, amit a toronydarukról tudtok. Hol vannak, éppen hol épülnek, mit építenek, hol bontanak le egyet, mekkorák, miért különlegesek.
Gyűjtsünk toronydarut.
Sziasztok rég jártam ezen az oldalon de jó látni a vasakot az első piros raimondi mrt 45, második kék raimondi mrt 84, harmadik sárga liebherr 42 k-1,s az utolsó liebherr 200ec-h
Igen, régen ez elterjedt volt, ma már sajnos ritka. Manapság ezt a módszert gyakorlatilag már csak felhőkarcolók építésénél alkalmazzák, részben azért, mert az épületen belüli kúszató apparátus drága és körülményes a használata. Nálunk tudtommal nincs is ilyen. Sajnos itt a helyzet sokkal egyszerűbb (és kevésbé izgalmas): egyszerűen körbeépíti magát, majd autódaruval kiemelik tagonként, ha kész.
Az ilyen daruk többnyire liftaknába telepített kúszódaruk. Ilyen (magyar Q 3/30) építette a veszprémi és debreceni 20-emeletes toronyházat, míg a gyöngyösit, v. talán a szolnokit meg Linden kúszódaru. Ezek nem a saját törzsükben, hanem a liftaknába leengedett létrákon kúsznak, és a kúszatási művelet végén a liftaknán keresztben elhelyezett gerendákra ülnek. Egy pár emeletet megépítenek, aztán kúszatás (hidraulikával), majd újabb pár emelet után újra kúsznak (nem maguktól, szerelők kúszatják). Kúszatást (és kúszatás közbeni visszazuhanás miatti egy hónapos javítást) csináltam (csináltuk) Veszprémben. Aztán Debrecenben is kúszattunk. Azt nem tudom (soha nem csináltuk), hogy a Q daru hogyan jött le a 20. emelet tetejéről. A Lindenhez viszont tartozott egy olyan kisegítő daru, amivel a darabjait le lehetett engedni az épület fala mellett. Ezt csináltuk egyszer Gyöngyösön, v. Szolnokon.
Szia! Azt hittem valami szél figyelő rendszer van bennük és az mozdítja széliranyba. Bp. XV. Fő utca-Bácska utca közötti telek, Deák utcával párhuzamosan.
Nincs nagy különbség, de az ellengém mintha egy ráccsal rövidebb lenne, ezért ez nekem inkább MR123-asnak tűnik.
Amúgy ezen kívül van még itthon MR93 és MR99 is, ami szintén hasonlóan néz ki, de azok már jobban eltérnek. Teljesen más az ellengém rácsozatuk és a fülke a gémmel egy magasságban van, nem lejjebb.