Azt megelőzően a 49-es Budagyöngyéig járt, és a 22-es onnan indult Budakeszire: tehát a 22-est hosszabbították meg a Széll Kálmán térig, és ezért szűnt meg az a 49-es (Széll Kálmán tér-Budagyöngye között). Így indulhatott új járatként először a Gábor Áron utcáig, majd meghosszabbítva Fenyves utcáig.
Történhetett így, mert 1953. október 5-én indult be újra (mivel korábban Budakeszire járt) a 49-es Moszkva tér - Gábor Áron utca között a Fillér utcán át.
Találtam egy érdekes adalékot, apróság ugyan, de mivel én más régiók felé vagyok elkötelezett, nem tudok mit kezdeni vele, beírom ide, hogy ne vesszen el.
"1952-ben költöztünk ide*, s Gyula** látta, hogy a téli hóban, nyári hőségben, hogyan cipelik a hegyre az asszonyok a nehéz szatyrokat. Nem volt autóbusz. Aláírásokat gyűjtött hát a környéken, hogy indítsanak egy járatot, amelyik feljön a Fillér utcán. Nem magáért tette, hiszen neki volt hivatali autója. A miniszter, Bebrits Lajos azt válaszolta a kérelemre, hogy nincs olyan motorjuk, amelyik bírná a kapaszkodót. Gyula azonban bebizonyította, hogy van, s akkor indították meg az első buszjáratot a dombra, a 49-est."
* Vagy a Lórántffy Zsuzsanna, vagy a Fillér utcába, mindkét helyen laktak, a szövegkörnyezetből nem derül ki,. Valószínűbb, hogy a Lórántffyról van szó
" szüleim emlékei szerint még 1973 előtt IK620-asok jártak a vonalon, gondolom a Mező garázs adta őket és a cinkotai garázs 1975-ös megnyitásával vette volna át a vonalat ez a garázs?"
Igen, Ikarus 620-asok voltak a Mezőből, később onnan jöttek a 260-asok is. Akkoriban a Mezőnek nem volt más típusa, pl Ikarus 556-os, azokat a Récsei adta a 144-es gyorsra.
1970. április 3.-án a 2-es metró első szakaszának átadásával egyidejűleg az autóbusz végállomása az Örs vezér tere zuglói oldalára került, ahonnan a mai napig indul a járat. Ugyanezen időponttól a 45Y jelzésű időszakos járat az Örs vezér tere és Cinkota, Gyógyszertár (Szabadföld út – Vidámvásár utca sarok) között közlekdett, végig a Kerepesi úton. Ezen járat 1977. január 1-jén átszámozódott 145-re és 1981. február 1-jén szűnt meg.
A 45-ös járat útvonala 1971 második félévében, a Georgina utca leaszfaltozása után, ismét meghosszabbodott Cinkota, Georgina utcáig a Batthyányi Ilona utca – Gazdaság út útvonalon.
A vonalon 1973-ban jelentek meg az első IK260-as típusú autóbuszok (ezt a szüleim mondták);
1986.04.01-jén megindult a 45É jelzésű éjszakai autóbusz járat a Baross tér és Cinkota, HÉV-állomás között, amely a gödöllői HÉV éjszakai üzemszünete alatt közlekedett.
1996.05.01-jén megszűnt a 46-os autóbuszjárat, helyettesítésére a 45-ös autóbuszok útvonala módosult: Örs vezér tere – Kerepesi út – Veress Péter út – Hősök fasora – Újszász utca – Cinkota, Georgina utca;
2006 júniusában az állandó zsúfoltságra való tekintettel megtörténik a vonal csuklósítása 10 darab IK280-as típusú autóbusszal, a járat végállomása ekkor a Lassú utcához kerül át, továbbá 2006-ban új megálló létesült a járat vonalán az Örs vezér terén, az Árkád áruház mellett (Örs vezér tere, Kerepesi út);
2007. június 11-től 15-ig a kettős metró felújításának járműigénye miatt ideiglenesen a vonalon a csuklós autóbuszok helyett 12 darab IK260-as típusú szóló autóbusz közlekedett. Ha jól emlékszem 2010-ben is történt egy ilyen két hétre.
2013-ban, az Újszász utcai útfelújítás befejezése után megjelennek az alacsonypadlós járművek a vonalon, kezdetben 3 darab Volvo 7700A típusú autóbusszal.
2016. január 4. és április 29.-e között a VT Arriva C2G típusú vonalai is szolgáltattak a vonalon;
2016. május 2. napja óta ismét kizárólag a BKV Zrt. szolgáltat a vonalon 2 darab IK435-ös és 6 darab Volvo 7700A típusú autóbusszal hétköznap, szombaton 6 darab Volvo 7700A típusú autóbusszal, vasárnap 2 darab IK260-as és 3 darab IK412-es típusú autóbusszal, melyeket a BKV Zrt. Cinkotai divíziója biztosít, ami most fog változni (a vonal a garázs 4-es számú csoportjába tartozik).
A szüleim emlékei szerint még 1973 előtt IK620-asok jártak a vonalon, gondolom a Mező garázs adta őket és a cinkotai garázs 1975-ös megnyitásával vette volna át a vonalat ez a garázs?
1970. április 3.-án a 2-es metró első szakaszának átadásával egyidejűleg az autóbusz végállomása az Örs vezér tere zuglói oldalára került, ahonnan a mai napig indul a járat.Ugyanezen időponttól a 45Y jelzésű időszakos járat az Örs vezér tere és Cinkota, Gyógyszertár (Szabadföld út – Vidámvásár utca sarok) között közlekdett, végig a Kerepesi úton. Ezen járat 1977. január 1-jén átszámozódott 145-re és 1981. február 1-jén szűnt meg.
A 45-ös járat útvonala 1971 második félévében, a Georgina utca leaszfaltozása után, ismét meghosszabbodott Cinkota, Georgina utcáig a Batthyányi Ilona utca – Gazdaság út útvonalon.
A vonalon 1973-ban jelentek meg az első IK260-as típusú autóbuszok (ezt a szüleim mondták);
1986.04.01-jén megindult a 45É jelzésű éjszakai autóbusz járat a Baross tér és Cinkota, HÉV-állomás között, amely a gödöllői HÉV éjszakai üzemszünete alatt közlekedett.
1996.05.01-jén megszűnt a 46-os autóbuszjárat, helyettesítésére a 45-ös autóbuszok útvonala módosult: Örs vezér tere – Kerepesi út – Veress Péter út – Hősök fasora – Újszász utca – Cinkota, Georgina utca;
2006 júniusában az állandó zsúfoltságra való tekintettel megtörténik a vonal csuklósítása 10 darab IK280-as típusú autóbusszal, a járat végállomása ekkor a Lassú utcához kerül át, továbbá 2006-ban új megálló létesült a járat vonalán az Örs vezér terén, az Árkád áruház mellett (Örs vezér tere, Kerepesi út);
2007. június 11-től 15-ig a kettős metró felújításának járműigénye miatt ideiglenesen a vonalon a csuklós autóbuszok helyett 12 darab IK260-as típusú szóló autóbusz közlekedett. Ha jól emlékszem 2010-ben is történt egy ilyen két hétre.
2013-ban, az Újszász utcai útfelújítás befejezése után megjelennek az alacsonypadlós járművek a vonalon, kezdetben 3 darab Volvo 7700A típusú autóbusszal.
2016. január 4. és április 29.-e között a VT Arriva C2G típusú vonalai is szolgáltattak a vonalon;
2016. május 2. napja óta ismét kizárólag a BKV Zrt. szolgáltat a vonalon 2 darab IK435-ös és 6 darab Volvo 7700A típusú autóbusszal hétköznap, szombaton 6 darab Volvo 7700A típusú autóbusszal, vasárnap 2 darab IK260-as és 3 darab IK412-es típusú autóbusszal, melyeket a BKV Zrt. Cinkotai divíziója biztosít, ami most fog változni (a vonal a garázs 4-es számú csoportjába tartozik).
A szüleim emlékei szerint még 1973 előtt IK620-asok jártak a vonalon, gondolom a Mező garázs adta őket és a cinkotai garázs 1975-ös megnyitásával vette volna át a vonalat ez a garázs?
Normal
0
21
false
false
false
HU
X-NONE
X-NONE
MicrosoftInternetExplorer4
-1970. április 3.-án a 2-es metró első szakaszának átadásával egyidejűleg az autóbusz útvonala az Örs vezér tere zuglói oldali végállomására került, ahonnan a mai napig indulnak a járat.
-Ugyanezen időponttól a 45Y jelzésű időszakos járat az Örs vezér tere és Cinkota, Gyógyszertár (Szabadföld út – Vidámvásár utca sarok) között közlekdett, végig a Kerepesi úton. Ezen járat 1977. január 1-jén átszámozódott 145-re és 1981. február 1-jén szűnt meg.
-A 45-ös járat útvonala 1971 második félévében, a Georgina utca leaszfaltozása után, ismét meghosszabbodott Cinkota, Georgina utcáig a Batthyányi Ilona utca – Gazdaság út útvonalon.
-A vonalon 1973-ban jelentek meg az első IK260-as típusú autóbuszok;
-1986.04.01-jén megindult a 45É jelzésű éjszakai autóbusz járat a Baross tér és Cinkota, HÉV-állomás között, amely a gödöllői HÉV éjszakai üzemszünete alatt közlekedett.
-1996.05.01-jén megszűnt a 46-os autóbuszjárat, helyettesítésére a 45-ös autóbuszok útvonala módosult: Örs vezér tere – Kerepesi út – Veress Péter út – Hősök fasora – Újszász utca – Cinkota, Georgina utca;
-2006 júniusában az állandó zsúfoltságra való tekintettel megtörténik a vonal csuklósítása 10 darab IK280-as típusú autóbusszal, a járat végállomása ekkor a Lassú utcához kerül át;
-2006-ban új megálló létesül a járat vonalán az Örs vezér terén, az Árkád áruház mellett (Örs vezér tere, Kerepesi út);
-2007. június 11-től 15-ig a kettős metró felújításának járműigénye miatt a vonalon a csuklós autóbuszok helyett 12 darab IK260-as típusú szóló autóbusz közlekedett;
-2013-ban, az Újszász utcai útfelújítás befejezése után megjelennek az alacsonypadlós járművek a vonalon, kezdetben 3 darab Volvo 7700A típusú autóbusz.
-2016. január 4. és április 29.-e között a VT Arriva C2G típusú vonalai is szolgáltattak a vonalon;
-2016. május 2. napja óta ismét kizárólag a BKV szolgáltat a vonalon 2 darab IK435-ös és 6 darab Volvo 7700A típusú autóbusszal hétköznap, szombaton 6 darab Volvo 7700A típusú autóbusszal, vasárnap 2 darab IK260-as és 3 darab IK412-es típusú autóbusszal, melyeket a BKV Zrt. Cinkotai divíziója biztosít (a vonal a garázs 4-es számú csoportjába tartozik).
Próbálok belinkelni néhány oldalt a régi 45-ösről, remélem sikerül. Lehet silabizálni. Ez az összeállítás 1970-ben, a Kultúrház utcánál ér véget. A buszok óramutató járásának megfelelően járták körbe a kultúrházat, a végállomás a cukrászda előtti, azóta megszűnt átvágáson volt. Pontos dátuma nincs, de kb. 1971. második felében készült el a Georgina utca, ahol azóta is körforgalomban jár a 45-ös. (Ez a dátum nagyjából megbízható, hisz akkor én már a Meszes utcai /ma Lassú utcai/ megállóban szálltam fel délutáni, esti műszakba menet, ahol az ismerős sofőrök akár a Lassú u. sarkán is megálltak nekem.)
A 45-ös 1996. május végéig a Veres Péter út - Bökényföldi út (előző nevén Árpád út) vonalon járt, 1996. június 1-jétől került át a Hősök fasorára, ekkor szűnt meg a 46-os.
A 46-os 1981. augusztusig tolatással fordult meg a Dózsa György utcánál (most Farkashalom utca), 81. augusztus 23-tól megszűnésig használta az Anilin utcai fordulót. Mellékelem az 1978-as kiadványban szereplő végállomási rendjét.
1965-ben a Madáchról indult, de nem a Hősök fasorán, hanem a Bökényföldi úton érte el az Újszász utcát.
A Hősök fasorán a 46-os közlekedett.
1970-ben megszűnt az Örs vezéren belüli szakasz, mert az M2-vel teljesen párhuzamos lett volna.
A 206-asok térnyerésének időpontjára nem emlékszem, de egész biztos a 70-es évek második felében volt.
A 90-es évek közepe táján a forgalom visszaesett, a 45-öst és a 46-ost összevonták, azóta közlekedik a Hősök fasorán át ezen a számon. A Bökényföldin csak a [76] (mai 276E) maradt.
És emlékezetem szerint (akkor még meglehetős ritkán jártam arra) az Anilin utcánál nem volt buszforduló, a kocsik betolattak a mellékutcába és úgy fordultak vissza. (a végállomás neve régebben egyébként "Mátyásföld, Petőfikert" volt)
A 45-ös vonallal kapcsolatban lenne egy pár kérdésem a szakértők felé:
ha jó forrást találtam a vonal 1965 óta közlekedik Cinkota felé, azon vonalak, amik korábban ilyen jelzéssel közlekedtek, teljesen más útvonalon jártak. Mi a pontos dátum, a vonal kiindulópontja tényleg a Madách tér volt és milyen típussal adták ekkor a vonalat, gondolom Mezőből?
1969-től már tényleg az Újszász utcán keresztül közlekedtek az Anilin utcai, mára eltűnt buszfordulóig?
Mikor hosszabbodott meg a vonal a Georgina utcáig (annyi infót találtam, hogy a '80-as évek elején)?
És mikor jelentek meg rajta a 200-as Ikarusok?
A csuklósítás az 2006 júniusában történt meg, csak 280-assal és volt egy pár hónapos időszak, amikor KNORR miatt 435-ösök jártak itt. Illetve 2010 júniusában kb 2 hétre visszaszólósították a vonalat. Az első alacsonypadlósok pedig 2013-ban jelentek meg talán...
Üdvözletem Urak, remélem jó helyen járok alábbi kérdésemmel!
MÁV-BEV korszakból keresek fényképeket a HÉV-nél alkalmazott motor/mozdonyvezetők, jegyvizsgálók, forgalmisták és váltóőrök egyenruhájáról, felszereléséről. Múzeumok éjszakája programhoz lenne szükségem az információkra. Köszönöm előre is a segítséget!
Találtam egy érdekes, színes, bár elég információszegény infografikát 1974-ből, egy, az Újpalotai lakótelepről szóló kiadványban:
(rá kell kattintani, akkor látható lesz)
Az az érdekessége, hogy itt még nem 4-es (Dél-Buda - Rákospalota) metrót terveztek, hanem a kisföldalatti meghosszabbítását Újpalotáig. '74-ben még a Káposztásmegyeri lakótelep nem volt meg, így olyan szárnyvonal sem volt, ami odavezetett volna. A 3-as metró egyik végállomása - már amennyire le lehet olvasni az elnagyolt térképről - a Rákospalota-Újpest vasútállomás volt, a másik valahol Rákospalotán, szerintem a Beller Imre utca környékén.
Vélhetően ez után készült az a metró hálózati terv, amit aztán évtizedekig ismertünk és vártunk:
Engem az első (itt narancssárga) tervváltozat érdekelne, mert meg nem valósult lakótelepi beépítési tervben is találkoztam már ezzel a Beller Imre utcai végállomással. Tudtok ajánlani olyan konkrét forrást, ahol erről lehet olvasni? Sajnos metrótervekből túl bő a felhozatal, de engem kifejezetten ez a régi (Káposztásmegyer nélküli) érdekelne.
Igen, a végállomás a mai HÉV állomásnál volt. A repülőtér viszont már a 38-as beindítása előtt létezett, tehát az útvonal módosítására nem emiatt került sor. Az autóbuszok a ma is ismert "kifliben" közlekedtek Tökölig, ezáltal az Autógyár csak rágyaloglással volt elérhető. Ez az állapot a forradalomig állt fenn. A forradalom után újrainduló 38-as már a gyár bejáratáig közlekedett, a tököli szakasz pedig megszűnt.
1952-ből. Ez esetleg a mai tököli HÉV-állomást jelentené? Annyit tudok, hogy a tököli Pesti út és a II. Rákóczi Ferenc út egykor közvetlen kapcsolatban álltak, azt majd csak a megépülő tököli repülőtér vágja szét és kell onnantól kezdve egy kiflit tenni. (Google térképen árulkodó, hogy mennyire összepasszol a két utat összekötő egyenes.)
Esetleg pont a reptér megépülése miatt "térítik" el a mai, gyártelepi végállomáshoz?
Átnéztem Mihál táblázatait: ahogy a topictárs is írta lentebb - a busz 1948-ban kapta meg a GF-174 rendszámot. Selejtezésének pontos dátuma nem ismert, csak annyit lehet tudni, hogy 1954 áprilisában egy másik busz kapta meg ezt a rendszámot - tehát addigra a képen látható busz már selejt volt.
Helyszín: Közvágóhíd utca - a Károlyi Sándor út sarkánál. Ez volt a végállomás. Innen a buszok az odaúttól eltérő útvonalon haladtak a belváros felé, ugyanis balra fordultak a Károlyi Sándor útra, majd a Sződliget (ekkor Erzsébet utca) - Hubay tér útvonalon haladtak vissza.
Az autóbuszok útvonala 1948.08.02-tól hosszabbodott meg a Károlyi Sándor útig (a kerületbeli dolgozók kérésére intézkedett az ideiglenes Tanács)
A belső végpont ekkor még a Hősök tere volt - sok sok éven keresztül ott is maradt.
Az említett külső végállomás is még sok éven keresztül itt volt, tehát inkább azt kellene kideríteni, pontosan mikor selejtezhették ezt a buszt.
A dátum tehát: 1948.08.02. - 1950-es évek eleje (a busz selejtezése)
1948-ban rendszámozták át újra a buszt. Elvileg ugye február 6.-tól július 11.-ig (12.-étől Bosnyákról) járt ismét a Hősök tere és Rákospalota között a 25-ös, szóval abban a közel fél évben készülhetett a fotó.
Egy fészbuk-csoportban leltem ,egy nyugdíjas néni tette fel, aki böcsülettel oda is írta, hogy már nem emlékszik honnan van neki, szóval ez lenne az első kérdés. Fényképnek tűnik, nem képeslapnak, nem találkozott már ezzel a képpel valamelyikőtök? Nem lehet felfejteni kinek a gyűjteményéből származik, és ki készíthette?
A másik kérdés persze a helyszín. Meg a dátum. Rendszám alapján már sok csodát kitaláltatok, ez a GF-174 nem mond valakinek valamit? Akkor már a helyszín is kitalálható lenne, mert feltételezem a rákospalotai végállomáson készülhetett a kép (szeretném ha így lenne :).
A 17-es busz 1929. augusztus 21-én indul Koháry utca-Lipót körút-Margit híd-Margit körút-Zárda utca-Szemlőhegy utca-Bimbó utca-Marczibányi tér-Retek utca útvonalon. 1931.02.28-től a Marczibányi tér-Keleti Károly utcán át a Mechwart térig közlekedik.1931.10.17-én megszűnik. 1932.05.20-án a kőbányai 23-as (Liget tér-Újhegyi út) kapja meg a 17-es számot.
A háromkötetes említ egy Krisztina tér - János kórház viszonylatot 1928-ból viszonylatszám említése nélkül, azzal a megjegyzéssel, hogy rövidesen megszűnt.