Célok: 1. Gondolkodó ember - rendben. Ezt szeretne nevelni a liberális iskola is
2. Rend, kötelességtudat, szabályok tisztelete: ezt a gyereknek elsősorban otthonról kell hoznia. Amíg azonban a szülők többsége cinkosként ott áll a gyerek mellett, igazolja a lógásait, és mindenért a tanárt hibáztatja, addig az iskolának nagyon nehét dolga van.
3. Tiszteletre sem lehet nevelni senkit. Úgy kell viselkedni szülőként, tanárként, hogy kiérdemeljük a tiszteletet. A szeretet nélküli, félelemből való tiszteletne az égvilágon semmi értelme.
4. Humán tárgyak ne marginálisan legyenek jelen:igazad van, de sajnos túlságosan is nem marginálisak. Az irodalom és a törtélem tanítása a mai hatalmas, nagyrészt felesleges anyag mellett (amit KÖTELEZŐ megtanítanunk) nem fogja a gyerekkel megszerettetni az olvasást, a világra való rácsodálkozást, legfeljebb ha akad bátor tanár, aki a saját feje után megy. Ugyanez igaz egyébként a reál tárgyakra is :-)
5. A felsőoktatás ne híguljon: ne vegyeneg fel fűfavirágot, csak hogy elmondhassák, mennyivel nőtt a felsőoktatásban tanulók száma :-))
meg persze új szakok jöttek létre a munkaerőpiaci igények miatt..
Szerencsére viszont az egyetemeken nem nagyon hat a liberalizáció. Az oktatói gárda nagyon jó és hát nem emléxem, hogy olyan nagy liberalizmus lenne :) Ha kírták vizsgakövetelménynek a félév elején, hogy beugrót kell írni kollokvium előtt akkor gyűjtögethette az ember a gyak. uv-kat mire egyáltalán eljutott vizsgázni. Nem tudom mostanában ez mennyire van így. Szóval amikor én még kikerültem szerintem naygon jó szakembergárda került ki az évfolyamból.
Nekem lenne egy javaslatom. A jelentkezőket nem előre kell keményen megrostálni, hanem az egyetem első második évében. Egy elszúrt felvételi nem azt jelenti, hogy valaki nem odavaló, de mondjuk két év alat kiderülhet.
igen, ez közös bűne az előző két kormánynak. Annyi kiegészítéssel, hogy a kilencvenesek közepén valóban növelni kellett a létszámot, a 70esek közepi baby-boom miatt.
volt olyan vélemény, hogy a felsőoktatási intézmények létszáma csökkenti a munkanélküliséget.
Na de pénzbe kerül az is ha valaki a felsőoktatási intézménybe jár.
Fizessék ki munkanélküli segélynek de ne a felsőoktatási intézményt áldozzák fel a munkanélküliség-csökkentés oltárán
Egy gyereket átiratni egy olyan iskolából, ahol spanyolt tanultak egy olyanba, hol angolt tanulnak - ez szerinted ugyanakkora teher egy gyereknek, mintha mondjuk 9-10 évesen egy Waldorf (jól írtam?) iskolából át kell menjen egy hagyományos, porosz tanrendű iskolába? (Ennek a két iskolatípusnak is egy a célja, csak máshogy közelíti meg.) Vagy ekkora különbségek nem lesznek iskola és iskola között?
nalátod. vannak itt közös pontok. egyetértek az európai gondolkodó emberrel - bár kissé általánosnak tűnik a megfogalmazás. A felsőoktatás hígulása meg... khm khm ...
Nem maradt abba. Volt iskolám ma is ebben a szellemben oktat, csak a tanárok cserélődtek. (Általában nyugdíj, halál stb. miatt.) A suli ma is benn van az első ötben.
Európai gondolkodó embert kell nevelni. A gyerekeknek meg kell tanulniuk a rendet. Meg kell tanulniuk mi a kötelességtudat. Meg kell tanulniuk, hogy szabályok szerint élünk és a szabályokat be kell tartani. Tiszteletre kell nevelni. A humán tárgyak ne marginálisan legyenek jelen. Neveljék rá a gyerekeket, hogy nem azért tanulok mondjuk magyar irodalmat mert át kell menni belőle- hanem mert az nekem jó mert attól leszek egész és gondolkodó ember (ez a történelemre is igaz). Az egyetemeken legyen kőkemény felvételi rendszer ahogy régen volt. A felsőoktatás ne híguljon. Aki nem való oda arra ne költsön az állam több milliót addig amíg ellébecolja az első évet aztán távozik.
Ha jól tudom, a Fazekas, az Apáczai, a győri Révai, a pécsi Nagy Lajos, és sorolhatnám, nem egyházi iskolák. Ők szoktak az élen állni, ha magyar tarka kolléga erre járna, ő biztos tudna linket is adni, hol lehet utánanézni a felvételi arányoknak...
off
a 90esek elején szóról-szóra(!) kellett visszamondani xyz integrált áramkör gyártását (tantárgy: anyag- és gyártásismeret), egy olyan tanárnak, aki szerint a fát bányásszák (sic!). Később pedig egy pont híján nem lettem egyetemista, "csak" főiskolás.
Vannak jó és vannak rossz iskolák. Nem azon múlik, hogy egyházi vagy nem. Én világi középiskolába jártam és 28 emberből 27-et vettek föl elsőre egyetemre. Tudomásul kell venni, hogy az iskolák között van színvonalkülönbség. Az egységesítés kb. olyan lenne, mint annak idején a mao ruha.
jajj. ne szavazózzunk már!
Ha a mélyen tisztelt Pokorni úr jött volna elő a nyelv+net+nonlexikal dumával, őt is támogattam volna. Vagy elfogytak az érvek, és marad az szdsz mint szitoxó?
"Megtanítani tanulni": Annak idején a 70-es évek végén 80-as évek eljén nekünk már ígxy tanítottak a középiskolában. Lehet, hogy nem is kell forradalmian új szemléletet bevezetni, csak körül kell nézni kis hazánkban?
Abból a szempontból tök jó lenne egy liberális iskolarendszer, hogy egy olyan gyereknek, mint mondjuk a testvérem volt,( aki a kínok kínját állta ki a reál tárgyakkal, de humán tárgyak nagyon mentek neki) lehetne választani egy olyan iskolát, (már általános iskolát is), amelyik sokkal jobban koncentrál a humán tárgyakra és nem kell nap mint nap szenvednie a matekkal.
De mi van azokkal a gyerekekkel, akiknél nem ilyen egyértelmű az érdeklődési kör? Egy srác, akivel tulajdonképpen együtt nőttem fel, az általános iskola alsó tagozatában élt-halt a matekért, mire elvégezte az általánost, már utálta, ma jogot hallgat és él-hal az irodalomért.
ÉN még 18 évesen is nehezen tudtam eldönteni, hogy merre tovább. Ha már az általános iskolák specializálódnak valamilyen irányba, hogy döntsem el egy 6 éves gyerek esetén, hogy milyen suliba adjam??? Ma is vannak persze mindenféle tagozatos iskolák, mindenféle fakultációval, de ezt plusszként adják az alaptanterv mellé.
Az szerintem jó a mostani rendszerben, hogy mindenből ad egy alapképzettséget, és majd 14 (én ezt is korainak tartom) vagy 18 évesen el lehet dönteni, hogy merre tovább. A gyereknek. Nem a szülőnek.
Lejjebb azt írtam, megtanítani tanulni. Ennek pedig manapság jelentős része az internethasználat.
A nyelvtudásról nem is beszélve. Jelenleg katasztrofális (az enyémet is beleértve) Szóval MB nem is beszél hülyeségeket.
Csak sokkal egyszerűbb, gyorsabb használni azt a lexikont a gépen, mint levenni a polcról - ráadásul a polcok befogadóképessége nem engedi meg, hogy biztosan ott legyen az a lexikon, atlasz, amire az adott pillanatban szükséged van. És az sem biztos, hogy idegen nyelvet tanulva elő tudsz fizetni egy csomó külföldi újságra - ha tudod, mire gondolok.