Na most végeztem: kapott analóg tápot, nehogy a kapcsolótáp zavarjon, kapott antennát a NAV bemenetre, melléje a VX7 beállítva ellenőrző vevőnek 125,5-re. Valami halvány 1000 Hz-szerű fütty hallatszik a vevőben, de ezt nem hallom a kontrollrádión.
Most várok türelmesen, míg lesz valami forgalom. Régebben gumirudival szólt itt a nyolcadikon a tájékoztató.
Nincs itt sem szkópom, sem frekimérőm, otthon van minden. Csak multiméterem van :-)
Na, végül eszembe jutott, hogy van a lomok között egy zsebrádió, eltettem a forgókondija miatt. Szerencsére benne volt a hangszóró is :-) Kiszedtem belőle. Szól! Egyelőre csak zaj, de reagál, ha a BNC-be drótot dugok. Majd még teszek fel fotókat, mert nem világos valami.
Ez egy közös NAV + COM rádió, érdekes az eleje. Egy FM-Broadcast szűrővel kezdődik, ami a repsáv alatti 76-108 MHz tartományt szűri, csillapítja, utána jön egy kilenc! hangolt körös sávszűrő az AIRBAND sávra, majd párhuzamosan egy-egy keverő a NAV és a COM frekiknek, eltérő első KF-frekivel. Erősítés után újabb keverők, immáron közös második KF-re. Utána demodulálás, majd a hangfrekis fokozatok, ill. a navigációs műszerhez szükséges szűrők, de ezeket nem néztem meg. Külön mise a lokálfreki előállítása. Meg se merem számolni, hány kvarc van benne, külön a nav, külön a com, és az adó- ill. vevőáramkörök.
Amit egyelőre nem értek, van külön antennabemenet a com és a nav vevőnek. A nav az előbb említett szűrőre kerül, a com-ot nem értem. Ez már egy BNC, nem az eredeti, és csak egy vékonyka, UTP-ből szedett dróton van elvive a jel a nyák egy bizonyos pontjára. Az adóból érkező koax levegőben lóg, ill. lehet, hogy az a PTT-reléről jön, még nem tiszta. Ez biztos, hogy mókolt dolog, az egyszál kis drótocska, meg a BNC miatt, hisz az eredeti csatlakozó phono socket, azaz RCA-alj.
Hirtelen ennyi, most megyek, eszek egy kis medvehagymás pogácsát :-)))
Na, idáig már eljutottam. A zöld drót és a GND között 4-5 V körüli feszültséget mérek multiméterrel, a zajzár leveszi nullára, a VOL potival szabályozható. Meghallgatni nem tudom, nincs mivel :-)
A pilótáknak szerintem erről nem sok fogalma lehet. Ők csak kapnak egy frekit, azon rádióznak, aztán kapnak egy másikat, és arra továbbmennek. Fogalmuk sem lehet róla, hogy hány freki van épp össze coupling-olva, és mik az épp menő szektorok földrajzi és vertikális határai.
A freki másik végén lévők tudják ezekre a válaszokat. ;)
Mikor egy szektorban megy az egész ország, akkor is a fenti 4 freki van használatban, és mindegyiken vannak repülők. A frekik viszont coupling-ba vannak kötve, így mindenki hall mindenkit a 4 frekin, és nem adnak össze.
Egyébként azért minden nap vannak olyan periódusok, amikor sok lenne egy szektorban. Múlt héten volt, hogy 30 átrepülőt is számoltam egyszerre a FIR-ben az internetes radaron.