Keresés

Részletes keresés

Qqberci Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1567

Van itt forgalom rendesen, néha magyarul is...

 

(DJ-X3 gumiantennával)

Előzmény: Qqberci (1566)
Qqberci Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1566

Most angolra váltottak...

Előzmény: Qqberci (1565)
Qqberci Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1565

Én itt hallok valami forgalmazást 133.2-n, valami szerb vagy szlovák nyelven...

Előzmény: schlumberger (1563)
XANTIi Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1564

Sajnos egyetlen "légitársaság" dolgozik biztosan az alacsony légtérben. A mentők.........

Előzmény: hamatőr (1562)
schlumberger Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1563

Parancs, értettem! 133,200 beállítva! D-körzet, így van a VX7-be beírva :-)

Előzmény: hamatőr (1562)
hamatőr Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1562

Türelem rózsát terem, el tudunk bújni a rózsabokorba, amivel lóvá tudjuk tenni az oroszlánt.

A lóra felpattanva, elvágtatva faképnél hagyhatjuk a fenevadat...

 

A régi megmaradt frekikből a magaslégköri átrepülőn, 133.200-on talán hamarabb lesz  kapás.

Ilyenkor, hétközben, rossz időben még a varjú sem repül, nemhogy kisgép.

Előzmény: schlumberger (1561)
schlumberger Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1561

Na most végeztem: kapott analóg tápot, nehogy a kapcsolótáp zavarjon, kapott antennát a NAV bemenetre, melléje a VX7 beállítva ellenőrző vevőnek 125,5-re. Valami halvány 1000 Hz-szerű fütty hallatszik a vevőben, de ezt nem hallom a kontrollrádión.

Most várok türelmesen, míg lesz valami forgalom. Régebben gumirudival szólt itt a nyolcadikon a tájékoztató.

Nincs itt sem szkópom, sem frekimérőm, otthon van minden. Csak multiméterem van :-)

Előzmény: hamatőr (1560)
hamatőr Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1560

Közben elintéztem az ebédet, a macskákat, stb...

 

Egy sima com adó-vevőnél valóban furán néz ki. Ez viszont kombi, ahol minkét antennának

egyszerre jelen kell lennie. A com-nav szétválasztását megfelelő szűrőkkel biztosítani lehet.

Itt is az adó kimeneti szűrői elég meredekek a feladat végrehajtásához. A com-vevő adáskor

meg úgyis süketítve van. A vevőbemeneteket viszont az idegen, erős jelektől óvni kell. Erre

való a bemeneti szűrőkör. Mivel mindkét vevőre kell, ezért közös is lehet, az egyik így megspórolható.

Az ezután történő szétválasztás egyszerűen megoldható. A com vevő adáskori süketítése itt

lehetséges az első fokozat blokkolásával. Így elmaradhat az antenna átkapcsolása is.

Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az összes frekvenciát kristályoszcik állítják elő,

azok keveréke is viszonylag tiszta, így egy keskeny sávszélesség könnyen biztosítható.

Az elhelyezésnél meg amúgy is távol szokás tenni a com és a nav antennáit.

 

Ez is egy magyarázat... az igazság viszont odaát van...

Nnnna... elég belőlem... nyúlok mint a rétestészta.

 

üdv: Béla

 

 

Előzmény: XANTIi (1559)
XANTIi Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1559

Köszi. Igen, ez a külön adó, külön vevő antenna nem mindennapos. Elég távol kell tenni őket egymástól.

De ha ezt találták ki, hát biztos volt rá okuk ott és akkor.

Előzmény: hamatőr (1558)
hamatőr Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1558

Szia Tóni !

 

Nincs itt semmi furcsaság. 2 csatlakozó, 2 antenna. Az egyik ad, a másik vesz.

Nincs antenna átkapcsolás, egy hibával kevesebb. A vevők bemeneteire meg

amúgy is kell szűrés, ez közös is lehet. Utána van szétválasztva a két vételi út.

A vevő meg adáskor úgyis le van kapcsolva. Szokatlannak tűnhet az egyantennás

készülékekhez szokott dolgozónak, de alaposabban belegondolva jó megoldás.

A nav-vevő folyamatos működéséhez meg amúgy is kell egy külön antenna.

 

Röviden ennyi..

üdv: Béla

 

Előzmény: XANTIi (1556)
XANTIi Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1557

Tibi-bá arra felétek a 125.5 a kisgépes info. Nagy tülekedés nincs, de azon kellene hallani valamit. Egy 60 centis dróttal is.

Előzmény: schlumberger (1552)
XANTIi Creative Commons License 2021.04.13 0 0 1556

Fura ez a kavarás a vevő bemeneteknél. Talán külső relé volt hozzá? Közös KF? De hisz mindkettőnek folyamatosan kell egyidejűleg mennie elvileg.

Előzmény: hamatőr (1553)
hamatőr Creative Commons License 2021.04.12 0 0 1555

A bemeneti sávcsillapítóra és a sávszűrőre mindkét vevőnek szüksége van.

 

Előzmény: hamatőr (1554)
hamatőr Creative Commons License 2021.04.12 0 0 1554

Próbáld meg a NAV antenna csatiba dugni az antennát... lehet hogy úgy is szól.

Akkor meg már nem kell a külön mókolás bele.

 

Előzmény: hamatőr (1553)
hamatőr Creative Commons License 2021.04.12 0 0 1553

Hát akkor gratula az eddigiekhez!

Egészségedre a finom pogit...

 

Ahogy nézem, a világítással nincs gond. A multiméteres mérésekkel meg csak óvatosan,

gyakran megtréfálják a dolgozót. Egyértelműt csak a szkóp mutat.

Az antenna csatiknál valszeg az a helyzet, hogy mindkét vevő bemenete a NAV csatlakozóra megy,

az adó kimenete pedig direktbe egy másik csatiban végződik. Ez a csati süllyesztve, a hátlap síkja

alatt található. Lehet, hogy a lifegő koax nem is kell oda, mert a csati eredetileg a végfok dobozán

volt? A többi doksiból legalább is ez derül ki. Nincs külön antenna átkapcsolás. Ilyen irányba kéne

vizsgálódni, figyelni a forrasztásnyomokat, a védőlakk sérülései sokmindent elárulnak.

A szűrőkhöz meg megfelelő műszerezettség /wobbler/ és gyakorlat nélkül életveszélyes hozzábabrálni,

csak rontani lehet rajta.

 

Béla

 

Előzmény: schlumberger (1549)
schlumberger Creative Commons License 2021.04.12 0 1 1552

Na, végül eszembe jutott, hogy van a lomok között egy zsebrádió, eltettem a forgókondija miatt. Szerencsére benne volt a hangszóró is :-) Kiszedtem belőle. Szól! Egyelőre csak zaj, de reagál, ha a BNC-be drótot dugok. Majd még teszek fel fotókat, mert nem világos valami.

 

Ez egy közös NAV + COM rádió, érdekes az eleje. Egy FM-Broadcast szűrővel kezdődik, ami a repsáv alatti 76-108 MHz tartományt szűri, csillapítja, utána jön egy kilenc! hangolt körös sávszűrő az AIRBAND sávra, majd párhuzamosan egy-egy keverő a NAV és a COM frekiknek, eltérő első KF-frekivel. Erősítés után újabb keverők, immáron közös második KF-re. Utána demodulálás, majd a hangfrekis fokozatok, ill. a navigációs műszerhez szükséges szűrők, de ezeket nem néztem meg. Külön mise a lokálfreki előállítása. Meg se merem számolni, hány kvarc van benne, külön a nav, külön a com, és az adó- ill. vevőáramkörök.

Amit egyelőre nem értek, van külön antennabemenet a com és a nav vevőnek. A nav az előbb említett szűrőre kerül, a com-ot nem értem. Ez már egy BNC, nem az eredeti, és csak egy vékonyka, UTP-ből szedett dróton van elvive a jel a nyák egy bizonyos pontjára. Az adóból érkező koax levegőben lóg, ill. lehet, hogy az a PTT-reléről jön, még nem tiszta. Ez biztos, hogy mókolt dolog, az egyszál kis drótocska, meg a BNC miatt, hisz az eredeti csatlakozó phono socket, azaz RCA-alj.

Hirtelen ennyi, most megyek, eszek egy kis medvehagymás pogácsát :-)))

Előzmény: schlumberger (1549)
schlumberger Creative Commons License 2021.04.12 0 0 1551

Köszönöm, ment válasz.

Előzmény: Qqberci (1550)
Qqberci Creative Commons License 2021.04.12 0 0 1550

Méltem...

Előzmény: schlumberger (1549)
schlumberger Creative Commons License 2021.04.12 0 1 1549

  Na, idáig már eljutottam. A zöld drót és a GND között 4-5 V körüli feszültséget mérek multiméterrel, a zajzár leveszi nullára, a VOL potival szabályozható. Meghallgatni nem tudom, nincs mivel :-)

Él a gép!

Előzmény: hamatőr (1539)
BJani Creative Commons License 2021.04.11 0 0 1548

A pilótáknak szerintem erről nem sok fogalma lehet. Ők csak kapnak egy frekit, azon rádióznak, aztán kapnak egy másikat, és arra továbbmennek. Fogalmuk sem lehet róla, hogy hány freki van épp össze coupling-olva, és mik az épp menő szektorok földrajzi és vertikális határai.

A freki másik végén lévők tudják ezekre a válaszokat. ;)

Előzmény: XANTIi (1547)
XANTIi Creative Commons License 2021.04.11 0 0 1547

Bocs, nincs kérdés. Csak rezignált rácsodálkozás komoly emberek tájékozottságáról. Akik nap mint nap a cockpitben ülnek.

Előzmény: BJani (1546)
BJani Creative Commons License 2021.04.11 0 0 1546

Nem igazán értem a kérdést.

Pedig vszeg tudnék rá válaszolni ;)

Előzmény: XANTIi (1544)
XANTIi Creative Commons License 2021.04.11 0 0 1545

De a táblázatot köszi természetesen.

Előzmény: BJani (1543)
XANTIi Creative Commons License 2021.04.11 0 0 1544

Hát??.....

Az egyik ráadásul 6 szeparálható szektort említett. (Inkább végig sem gondolom....)

Előzmény: BJani (1543)
BJani Creative Commons License 2021.04.11 0 0 1543

Rossz profikat kérdeztél. ;)

 

Még szép, hogy Pest környékén jól vehető, ha már itt az adó, legalább itt legyen jó a vétel...

Előzmény: XANTIi (1542)
XANTIi Creative Commons License 2021.04.11 0 0 1542

Igen, ez volt nekem is képben. 2 megkérdezett profi közül az egyik soha nem hallotta, soha nem rádiózott a 135.200-on.

A másik tartaléknak tudja, de ő sem tartja aktívnak.

Evvel szemben rajta van a teljes forgalom, most hogy egybe vannak láncolva. Pest környékén is dönget, kézirádió a földön gumirudival hibátlanul veszi.

Előzmény: BJani (1541)
BJani Creative Commons License 2021.04.11 0 0 1541

Ez így ebben a formában nem teljesen állja meg a helyét, kicsit pontosítok.

Alapesetben 4 frekin dolgozik az ACC mostanság, 133.200, 120.375, 135.205, 132.790, ezek mennek egész nap, 0-24h.

A 135.200-as freki nem létezik évek óta, 135.205-é van 8.33-asítva.

Az AIP-ben van jó táblázat, linkeltem a napokban másik topicban: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=157973379&t=9012760

 

Mikor egy szektorban megy az egész ország, akkor is a fenti 4 freki van használatban, és mindegyiken vannak repülők. A frekik viszont coupling-ba vannak kötve, így mindenki hall mindenkit a 4 frekin, és nem adnak össze.

Egyébként azért minden nap vannak olyan periódusok, amikor sok lenne egy szektorban. Múlt héten volt, hogy 30 átrepülőt is számoltam egyszerre a FIR-ben az internetes radaron.

Előzmény: XANTIi (1534)
hamatőr Creative Commons License 2021.04.11 0 0 1540

Még valami: Hasonló balesetek elkerülése érdekében javallott a  már egyértelműen

beazonosított vezetékek  színeit, funkcióját felírni, és a készülék burkolatának

belső felére felragasztani a cetlit.

 

Előzmény: hamatőr (1539)
hamatőr Creative Commons License 2021.04.11 0 1 1539

A kapcsolt táp az a főkapcsoló utáni vezeték.

El kéne dönteni hogy melyik vezeték megy a kapcsoló elé. Arra kell kötni a táp +t.

A hangszóró pozitív vezetéke a zöld. Kimenő trafó szekunderéről jön relén keresztül.

A szekunder másik vége testen van.

A testvezeték a fekete. Ez a negatív táp, a hangszóró negatív, a PTT negatív, A hallgató

negatív, és a mikrofon negatívja is. A PTT vezetékén egy relé behúzótekercse van a

kapcsolt pozitívra kötve, ezért itt közel tápfeszt kell mérni. Adásnál ezt a vezetéket testre

kell kapcsolni, hogy a relé behúzzon.

 

A lila vezeték valószínűleg a világítás bemenete. Mivel itt 3 égő párhuzamosan kötve

a testre megy, az égők hidegen mért kicsi ellenállása megtévesztő lehet. A helyzet

tisztázásához egy 12V körüli tápfeszültséggel sorbakötött 5W-os autóizzót kell a test

és a lila közé beiktatni. A skála világításának valamekkora fénnyel világítania kell. Ha

mégsem, úgy a többi vezetékre egyenként rátéve kiderül az igazság. Amennyiben

megvan a világítás vezetéke, úgy bátran rá lehet kötni a tápra azt. Ha túl erős a fény,

úgy egy 250 Ohm 5W-os huzalpotmétert a + és a - közé kötve, a közepére a világítás

bemenetét, és máris szabályozhatóvá vált a fényerő. Soros potival is megoldható.

 

A maradékok között van a fejhallgató, a mikrofon, külső hangbemenet, kimenetek, stb.

A sokszínű vezetékekkel nem kell foglalkozni.

A használaton kívülieket egyenként leszigetelve el lehet dugni.

 

Béla.

 

 

Előzmény: schlumberger (1536)
schlumberger Creative Commons License 2021.04.10 0 0 1538

Mikrofont, PTT-t még véletlenül se szeretnék! Mindössze vevőnek használnám, ha már repülni nem repülhet :-)

Valószínű, Sanyi bácsi is így használta, ha csak a táp, meg még két drót... Dehát ő már nem tudja megmondani.

Előzmény: XANTIi (1537)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!