Aszerint bipoláris, de az US2881-el ellentétben ez nem kapcsoló, hanem lineáris. Ennek megfelelően hiszterézise sincs. Ahogy látom, szereted a kalandokat.
Jó, köszönöm! Így azért nyugodtabb vagyok, ha másnak sem egyértelmű!
Az a helyzet, hogy jön bipoláris a messzi keletről (A3144). Annál is elég zavarosan van megfogalmazva - kínaiul - , hogy mi mindent tud. Azzal tudok szórakozni, hogy egyáltalán működésbe hozza-e a 1*1mm-es mágnes, ami a keréken van. Ha ez mind működik, akkor már nagyon jó leszek :) Uána következhet majd egy unipoláris beszerzése...
Ez elkerülte a figyelmemet. Csak nem találom sehol, hogyan lehet ezt elérni. Talán arra gondoltak, hogy egy másik, állandó mágnessel lehet egy offsetet adni neki.
Mondjuk én nem indulnék erre, hanem vennék egy unipoláris szenzort.
Depending on the magnetic switching points, the device may also behave as a unipolar positive switch (BOP and BRP strictly positive) or negative switch (BOP and BRP strictly negative).
Nem, mert nincs mágnessel felszerelt modellem. A legfőbb oka ennek a plusz huzalozás. A Zimo dekódereknél a leírás szerint a CV 268-ban lehet állítani.
"hogyan ad ez jelet?"
Megnéztem az US2881 adatlapját, az alapján elég egyértelmű. A mágnes északi oldalára behúz, a déli oldalára kienged. Vagyis mágneses tér nélkül ott marad, ahol volt. Ez a modellre nézve azt jelenti, hogy nem elég a mágnest közelíteni, távolítani, hanem mindkét végét oda kell vinni. Ez nem nagyon nehéz, ha a mágnes a kerék tengelyére van szerelve, de az általad leírt dugattyúrudas megoldásnál nem nagyon tudom elképzelni. Én a helyedben maradnék az unipolárisnál.
Amúgy a legtöbb ilyen dekóderen - persze. Próbáltad már beállítani? Az ESU is azt sugallja, hogy nem jó ötlet a kevés mágnes, a DT-nél meg egy mágnes 1 pöff. Minden plusz számolgatás, már megint csak szemfényvesztés :)
Ezt a hall-szenzort, vagy micsoda, működését nem értem. Kérek benne segítséget. 3 lába van (táp/gnd/jel). A legtöbb esetben open kollektoros, azaz Megfelelő polaritású mÁgnest látva a kimenet GND-re húz. Ez a jel, OK.
Amit nem értek: van unipoláris, meg bipoláris. Az ESU is bipolárist ajánl (US2881 von Melexis). A bipolárisok elég sokféleképpen működhetnek. Jómagam egy 3144E-típust rendeltem. Azt nem értem, hogy ha ezek előtt elmegy a mágnes (persze megfelelően tájolva), akár a dugattyúházban, akár a keréken, akkor hogyan ad ez jelet? Ahogy odaér a mágnes a szenzor közepéhez, akkor bekapcsol, ahogy eltávolodik tőle, lekapcsol a bipolárisnál is? Nem egyértelmű, hogy ezek beragadnak (latch), vagy simán feloldanak, ha elmegy a mágnes előlük. (kvázi reed cső)
Köszönöm! Igazából nem tudom, hogyan működik a hall szenzor. A feladat az, hogy a pöffenéshez jel kell. 1 jel 1 pöff (DT/ESU így működik). Úgy értelmezem, hogy akkor van jel, amikor a dugattyú elején levő mágnes odakúszik a szenzor elé. Ha ezt másképp is meg lehet oldani, főleg kevesebb alkatrésszel, az jó lenne.
Ez a két állapot van mind a két oldalon. A műanyag mozgó "tolattyú?" végére kell ragasztani a mágnest, a szenzoroknak meg bőven van hely...
Nem a kerekekre tenném az érzékelőt, hanem a "dugattyúházba". Bocsánat nem tudom a szakmai nevét. A "tolattyú" - vagy micsoda - eleje állandóan rejtve van, és belül relatíve nagy tér van. Ha mindkét oldalon (jobb/bal), mindkét állásra: teljesen benn/kinn teszünk egy-egy rögzített hall szenzort, akkor a 4 ütem egy fordulatban kiadható a dekódernek, teljesen rejtve. Ez kettő mini mágnes a tolattyún, és 4 smd hall szenzort feltételez.
Nem tudom, a fő problémám, hogy next18-as dekóderhez (esu/dt) nincs ilyen érzékelő bemenet. Egy plux22-es foglalat meg már nagyon neccesen fér be... Szóval marad a fiókban :)
Amúgy elég jól be lehet lőni mind a kettő dekódertípussal ESU/DT (zimóhoz nincs infrastruktúrám) a gőzkiütést (BR55/BR89/BR38/BR24-en próbálgattam). A legszebb, ha a mozdony fő/nagy/tolattyús kerekeit hajtja a mozdony motorja. Ebben az esetben a lassú tartományban tökéletesen hangolható, még egy t3-as BR89 is nagyon szépen csühög. :) A dekóder kvázi megjegyzi hol állt meg, így legközelebb onnan számolja a következő pöffenést.
Gondolkoztam jeladón, de H0-ban nagyon picinek kell lennie. Emellett ha a mozdony hajt és a dekóder a szerkocsiban van, a jelet vissza kell vinni a mozdonyról a szerkocsiba, plusz két vezeték a mozdony és a szerkocsi közé.
Ez az érintkezős megoldás inkább a nagy méretarányoknál (0, 1, G) szokásos. Szerintem a legkisebb kivitelt egy miniatűr mágnessel és egy SMD Hall-cellával lehet megvalósítani. Érdekes lenne meghallgatni mit csinál az ilyen hangos dekóder, amikor kipörög a mozdony kereke. A "hagyományos", belső szabályozós megoldásnál produkál valamilyen kipörgés-szerű hangot - persze nem egészen olyat, mint egy igazi gőzmozdony.
OT. A Pennsylvania Duplex gőzösei 6000 lóerősek voltak és az osztott gőzgép első fele igencsak hajlamos volt a kipörgésre. Azt is modták, hogy a szabályozó művészének kellett lennie annak a mozdonyvezetőnek, aki egy-egy sietősebb indulást kipögés nélkül végre tudott hajtani. De a nagy teljesítménynek köszönhetően a mozdony képes volt akár 120km/h sebesség mellett is kipörögni - félelmetes élmény! Na ezt nem tudják a dekóderek modellezni. :-))
A ROCO gőzös modellekben nincs jeladó, legalábbis a többségében nincs. Úgy van megoldva, hogy a ZIMO-nál külsősként három ember dolgozik, akik a hangokat készítik a ROCO/Fleischmann részére. Kiszámolják/kitökölik/kikísérletezik a megfelelő virtuális szinkronitást. Ha megnézed a ZIMO hanganyagainak a CV listáit, az általános hangok különböznek beállításban a "ROCO Style" anyagoktól. És nem csak abban, hogy nem amerikai módra az F8-cal kell be- kikapcsolni a hangot.
N-esben matematikus elv: tételezzük del, hogy a rudazatps kerekek nem csúsznak, így a zenét beállították a fordulatszámmal megfelelő szinkronban. Ha az elcsúszik, nem olyan látványos, mintha a gőz fázisa megy el.
Pongyola voltam, elnézést: "a kerekek a motorról vannak hajtva". Pontosítok: a "gőzkiütést" meghatározó kerekek a motorról vannak hajtva. Azaz olyan gőzösnél van gond, ahol a szerkocsiban van a hajtás, ÉS a mozdonyt csak tolja maga előtt.
Ezért érdekelt annó, hogy a Roco hogyan oldja meg?
Nálam a kerekeket (meglepő módon :-)) a motor hajtja. A dekóder Zimo, ami ad valamennyi hangolási lehetőséget. ESU-val egyszer próbálkoztam, de tönkrement és nem javítják. De azért a Youtube-on megnézheted milyen az, amikor (majdnem) szinkronban van a hang a kerékkel. :-))
Így, van. Nem lehet teljesen összehangolni, talán ez nem is annyira nagy baj. Igazából akkor lehetne, ha a 4 pontos jeladót rátesszük a kerékre, vagy a kerekek a motorról vannak hajtva (ha nem szerkocsis hajtás). Nem is ez volt a gondom. Hanem, hogy az ESU egyáltalán nem módosít a hangprojektjein belül semmit adott gőzöshöz a kerékméret terén. Ha túlzottan nagyon eltolod a csúszkát, akkor meg hülyeségeket csinál a dekóder... :) (Lásd első bejegyzésem)
A másik, meg hogy méregessek, aztán írjam be a duplájának a 2/3-át, és akkor már egész jó lesz :)
A DT legalább őszintén leírja, hogy próbálgatással kell belőni a hangot :)
szerintem a vásárlók 90%-a nem is próbálja összehangolni a dekódert - ezek után nem is csodálom. Viszont nagyon szívlohasztóan hatott a HiFi hang, a 3-4szer gyorsabb püffögés a mozdony mozgásához képest.
Megjegyezném, hogy még az azonos gyártó, azonos modelljei között is van egy kis eltérés. A sebesség alapjel a motorfeszültség mért értékéből jön, ami nem feltétlenül egyformán arányos a sebességgel. Az a jó, ha az ember maga méri meg. Ehhez jön a kompenzáció, általában ki sebességre. A tapasztalataim szerint elég sokáig kell játszadozni az értékekkel és még akkor sem lesz minden sebesség mellett pontos.
De szerintem a vásárlók 90%-a nem is próbálja összehangolni a dekódert a kerékforgással. Fő, hogy püfögjön.
A mínuszolónak jelzem: ESU leírás. :) 1-es sebesség fokozaton nézzem meg mennyi idő alatt fordul egyet a kerék, azt osztani 4-el. Mért érték: 6sec, azaz 1,5sec ebből érték 47 lesz. Ehhez képest 111-lett a beállított érték (0-255 közötti skálán).
Ennyi erővel, minek írja, azt hogy egyáltalán mérjek?
A második, nagyobb sebességnél már írja, hogy próbálgassak, mert a "gyári érték" 20.
Minek készítenek ennyire részletes hangprojektet, ha abban gyári - egyezményes - érték van. Azaz a kis kerekű BR55-höz, vagy a BR89/T3 mini gőzös, ugyanaz az érték van előre beállítva, mint a jóval nagyobb BR38-hoz??? Nem értem, itt miért nem mozdultak el a valósághűség felé valamennyire, ha már annyi minden mást beállítottak előre?
Azaz nem az a problémám, hogy nem találták el "pöccre" a hangkiütés értékét, mert ez sokmindentől függhet, hanem hogy egyáltalán nem is foglalkoznak vele...
Jól van, sikerült. Nem szabad annyira vadul állítgatni azt a csúszkát, és akkor jó lesz. :)
Az azért fura, hogy egy 2024-07-ben kiadott Hi-Fi hang és beállításhoz az ESU ugyanazokat a kerékhangszinkron beállításokat adja, mint egy BR55-öshöz. Azaz a kerékszinkronnal még nem is játszik, pedig itt azért van bőven kerékkülönbség.
Mindegy.
(csak nagyon csendben: szerintem a DT gőzös püffögő hangja sokkal szebb, mint amit az ESU összehozott...)
Megvásárlás céljából keresnék 8-pólusú dekódercsatlakozókat; lehet a csatlakozó cseréje, vagy a dekóder beforrasztással szerelése miatt leforrasztott, vagy akár hibás dekóderről vezetékkel együtt levágott, a lényeg, hogy maga a csatlakozó használható legyen. 5db-ra lenne szükségem belőle.
Egy kis segítségkérés ESU fan-októl (mert az ESU annyira-de-annyira user friendli :).
Adott egy ESU loksound5. Erre feltettem a BR38-as szipi-szupi HiFi hangját. A gondom az, hogy a kerékszinkront a pöffenéshez, sehogy sem tudtam beállítani... Valahogy úgy tűnik, mintha 2től-5-ös fokozatig számolna. Utána mehet akármilyen gyorsan a mozdony, vagy lassulhat a pöfögés üteme valahol az elején marad. A másik eshetőség, ha lehúzom a csúszkát, akkor meg úgy pöfög lassú menetben is mintha egy keskeny-nyomközű gőzös szenvedne maxigázon, már indulás után is.
Gondolom ezekkel a csúszkákkal lehet bűvészkedni, de nekem nem sikerült, vagy az eleje, vagy a közepe vagy semmi sem stimmel.
Nincs mit. Látom, sok munka van benne, és jól is néznek ki a dolgaid. Amit meg csinálsz, abba nem kívánok belefolyni. Igazából mindegyik modellgyártó paneljei helyett lehet sokkal jobbat/működőt csinálni. Az MTB egyik gyenge pontja pont az elektronika.