- a modell előre és hátrafelé rendben fut, REAGÁL a vezérlésre
- az első világítás (fehér fény) és a hátsó zárlámpa (vörös) előremenetben NEM világít, hátramenetben mindkét "fényfunkció" rendben működik, világít (azaz a modell érzékeli a menetirányt, de előremenetben sötét marad, hátramenetben elől-hátul világít)
- semmilyen irányban (de álló helyzetben sem) semmiféle hangfunkció nincs, semmilyen Multimaus gomb megnyomásakor...
Mindent értenék - tegyük fel "elprogramoztam" -DE : CV8 reseteléskor alaphelyzetbe kéne állnia mindennek, de semmi sem változik - minden marad a régiben - sőt : még - ha jól gondolom - reseteléskor a mozdonycímnek is "3"-ra kéne változnia, és akkor mozdulatlannak kéne maradnia - hisz a mozdonycím : 18 volt - DE reset után is rendben mozog a modell, és csak hátramenetben van világítás...
Egy rövid kérdés : tönkremehet-e egy hangszóró (és ezáltal "némává válhat-e" egy 5.1.-es digisound dekóderes modell CSAKA (helytelen) PROGRAMOZÁSTÓL...???
(Másképp fogalmazva : a modell szétszedése NÉLKÜL, sem forrasztás, sem vezetékezés, semmiféle "hardveres beavatkozás" nem történt, de a modell elnémult...)
Azt tudom, hogy a hangszórókivezetés NEM rövidzárvédett - erre a Digitools figyelmeztet is - DE mégegyszer : NEM szedtem szét semmit...
Ma jött meg a kétoldali fülke világításhoz a prototípus NYÁK, a következő az eredmény:
Minimális faricskálással megoldható, hogy az eredeti fülkeimitációhoz beférjen, illetve Modell Doktor által hamarosan lesz olyan fülke imitáció is amibe kifejezetten ez a PCB passzol. Panel rendelésnél lehet majd választani a hagyományos vagy az kétoldali fülkevilágításos fülke PCB közül. Árbeli különbség nem lesz.
Még promó anyagokat és dokumentációkat kell gyártani és el készülhet ez a panel is.
Természetesen nem kell. A Layouts menüben van olyan, hogy Export, el tudod küldeni emailben (ez backupnak is jó), vagy bármely, a Z21 wifijére csatlakozó eszköznek is közvetlenül.
Wifis Z21 app beállításhoz kérnék segítséget. Eredetileg egy iPhone-ra lett letöltve, minden be lett állítva a járműparkhoz, képek, címek cseréje, funkciók hozzárendelése. Van egy új Androidos tablet, csatlakozik a Z21-hez, de az appba belépve minden gyári beállításra van állítódva...
Nem hiszem, hogy minden "új belépő" eszközön mindent át újra be kell állítani... köszönöm!
Föl kellene. Növekvő sorrendben, eggyel kezdődően vannak címezve a detektor modulok? Z21 Maintenance Tool-ban mi látszik? Az sokkal alkalmasabb diagnosztikára, mint a mobilapp.
Nem a klasszikusan vett végállás kapcsolót kell érteni nála. A bütykös/vezérlő tengelye egyik kapcsoló esetében 180fokon kinn van, a másik fél fordulaton lapos, ezzel ellentétes a másik kapcsoló előtt a tengely. A motor végig egy irányban forog, sosem ide-oda. A 3 vezérlő pontból az egyik, a motor egyik pontja/lába (Com), a másik kettő pedig a motor másik pontja/lába (felváltva a kapcsolókból)
Innentől már elég "nehéz" tovább bonyolítani :) Bár biztosan lehet.
Ne gondoljátok túl ezt a pofonegyszerű, és nálam már 10 éve mindennap működő szerkezetet! Egyszerű, de nagyszerű!!!
Ha a képeket nézem, akkor a végállás kapcsoló csak lekapcsolja az adott bemenetet. De a kérdés szerintem az is, hogy a 3 vezérlő pontból mire kapott villoanyt? Csak a két (poz1/poz2) bemenetre, vagy a közösre és a két (poz1/poz2) bemenetre is?
Gondolat kísérletem szerint, ha mind a kettő jel oldalra (poz1/poz2) állandóan adsz tápot, akkor ő állandóan menni fog. Hol az egyik, hol a másik végállás után.
Ebben egy motor van ami egy irányban forog. Forgat egy bütykös tengelyt - mint a szelepvezérlő az otto/diesel motorokban, és azzal kapcsolgatja a poz1 és poz2 bemeneteket.
Ha az MTB MP5 állítómű poz1 és poz2 bemenetére is egy időben rá van kötve akár hosszabb időre, órákra a tápfesz (mondjuk 16V váltófesz), akkor azt lekezeli valahogy üzemszerűen vagy tönkremegy?
Én mielőtt visszafordíthatatlan változtatásokat tennék a váltókon próbálnám tutira meghatározni, hogy ténylegesen mi okozza a zárlatot. Mi lesz akkor, ha nekiállsz reszelni, de mégsem az a hiba? Végig kellene gondolni, hogy mi miatt van az, hogy a digitális váltón soha nincs ilyen hiba, az analóg állítóművesen meg gyakran!
Nekem is gyanús volt, hogy a váltókkal lehet valami gond, mert az egyenes váltókon nincs ilyen probléma. Azt viszont furcsállom, hogy másoknál nem jelentkezik, mert nekem mind az 5 váltón előfordult a hiba. Szóval még azt sem mondhatom, hogy van egy darab, ami mondjuk gyári hibás lenne.
Megpróbálkozom a csiszolással, remélem segíteni fog.
Nem figyeli, mi hova van rendelve, hiszen nem tudja kiolvasni a dekóderek címeit Railcom nélkül. Ha csak a mozdony vesz föl áramot, akkor csak azt fogja egy vonatnak látni, a többi jármű láthatatlan lesz. Ha a vonat összes kocsija vesz föl áramot, akkor azt az egészet fogja egy vonatnak látni, de azon belül az egyes járműveket nem tudja megkülönböztetni. Egy analóg világításnak vagy egy tengelyellenállásnak végképp nincs címe, ezért a Railcom sem tudna mit kezdeni velük. Ezért a Railcom adatait csak ott használja a TC, hogy bekapcsoláskor tudja, melyik vonat épp hol van, ha esetleg a legutóbbi leállítás óta változás lett volna. Egyébként csak onnan tudja, hogy melyik vonat melyik, hogy a beállított vágányutakon át követi a mozgását és megjegyzi (ahogy amúgy a valódi forgalmisták is, mivel a D70-be beépített vonatszámkövetést sosem aktiválták).
Hogy legalább a vonat eleje és vége, de inkább minden járműve vegyen föl áramot, az azért is fontos, mert különben azelőtt felszabadulónak tűnhet egy vágányszakasz, hogy a vonat ténylegesen lehaladt volna róla. Így a TC aláválthat, ráengedhet egy keresztirányú menetet, vagy akár csak egy szétszakadt vonat lemaradó részébe ütközhet a követő vonat. Ezért nekem minden teherkocsim egy tengelyén is van egy ellenállás, a személykocsik pedig idővel mind kapnak digitális belső világítást.
Aha, köszönöm. Tehát a lényeg, hogy akár a vk, akár a mozdony, akármi lép be egy kiválasztott szakaszra, ha vonattá van összerendelve a vk, mozdony, sok kocsi, tehát egy komplett szerelvény, akkor azt meg lehet neki mondani, hogy adott pillanatban kezdje meg a fékezést (pl. a kiválasztott szakaszra való belépéskor), függetlenül attól, hogy épp a mozdony van elől, vagy a vk. Nyilván az automata üzemnél előre ki lesz számolva, meg lesz határozva, hogy az adott helyzetben milyen vonat milyen pozícióban, milyen irányból fog belépni, és milyen típusú lesz az első jármű, amit érzékel a foglaltságérzékelő.
Már egy hosszabb mozdony is képes arra, hogy több, mondjuk akár három szakaszt is elfoglaljon egyszerre. Ha nem railcomos detektorokat használsz, akkor a TC csak annyit tud, hogy mindezen szakaszokban valami vesz föl áramot. A beállított vágányútban fekvő, összefüggő szakaszokról föltételezi, hogy ugyanaz a vonat van bennük, megkülönböztetni a mozdonyt, a vezérlőkocsit, vagy a simán csak ellenállással fölszerelt tengellyel rendelkező kocsit nem tudja. A fékezést mindig egy adott szakasz foglalttá válásának kezdete triggereli, az a te dolgod, hogy ezt úgy programozd, hogy mire a vonat megáll, a vége is a megfelelő helyen, például a biztonsági határjelzőkön belül, vagy a peron mellett legyen. Lehet úgy csinálni, hogy a célvágány hossza adott, egyben szigeteled ki, és azt mondod, a vágány foglalttá válása után t idővel vagy s út megtétele után álljon meg a vonat (ha kalibráltad az összes mozdony sebességeit és pontosan adtad meg a vágányhosszokat, akkor ez jól működik), de azt is lehet, hogy a vágány mindkét vége előtt rövid, mondjuk féktáv hosszú megállító szakaszokat szigetelsz ki, például a kijárati jelző előtt 20 centi hosszan, és ennek foglalttá válásakor azonnal megállíttatod a vonatot. A TC ilyenkor is a TC-ben beállított lassulási értékek szerint fékez, célszerű is a CV-kben a gyorsulási és lassulási késleltetéseket minimumra állítani a dekóderekben. Így persze kézzel vezetni már nem akkora élmény.
Köszi, a honlapot ismertem, de ezeket az oldalak elkerülték a figyelmemet.
Jó kis összefoglaló, de a kérdésem témáját ugyan érinti, de nem kaptam választ: hogy kezeli a gyakorlatban a rendszer a motorvonatokat, ingavonatokat? Pl. tolt üzemmódban a foglalat szakaszba belép a vezérlőkocsi, nem fog-e megállni a végén a mozdony, mondván, az már foglalt szakasz?
A TC-s vezérléshez, lévén a végén teljesen automatikus lesz, nincs szükség a Lenz ABC fékezésre.
A Lenz ezt arra találta ki, hogy a régi, analóg asztalokat digis üzemre alakítva, a vonatbefolyásoló jelzők ne szakítsák meg az áramot, és a "Megállj" jelzés mutató jelzők előtt a vonat lefékezve álljon meg. Ehhez olyan dekódereket kell használni a mozdonyokban, amik ezt ismerik, és kezelik.
Egy kis ismertető, de korántsem teljes! Először is nem tegnap írtam, másodszor csak azokról az erre alkalmazható dekóderekről van benne szó, amivel van gyakorlati tapasztalat a műhelyben ezen a téren. Ezért nyilván maradt ki belőle olyan gyártmány ami szintén képes erre.
Egy TC-s, vagy bármilyen egyéb pl. RocRail szoftzverrel, számítógépen keresztül vezetett vonatforgalom esetében erre a Lenz ABC-re nincs szükség, ott a foglaltság érzékelés, és a számitógépbe írt menetrend szerint a rendszer önállóan üzemel, és adja ki az egyes mozdonyoknak a menetparancsokat, és változtat rajtuk szükség szerint.
Hogyan tudnék átalakító kábelt csinálni hozzá, hogy kommunikáljon a két egység?
Sajnos sehogy. Mint az közismert, a Z/z/z-start21 R-BUS-on kommunikál a saját drágalátós foglaltságérzékelőivel, ill. a többi (pl. Digitools R-BUS-os) érzékelőkkel. Az s88busz sajnos nem kompatibilis az R-Bus-szal... Vannak átalakítók Jindra Fucik által is bemutatott verzió, de az pl. most nem is vásárolható meg.
Reméljük DT-nél is lesz majd ilyen átalakító/fordító.
Gyors kérdés: Viessmann 5217 foglaltság érzékelő, ugye s88-al dolgozik, mint a z21. (Legalábbis ezt olvastam) Hogyan tudnék átalakító kábelt csinálni hozzá, hogy kommunikáljon a két egység?
Bocsánat, kicsit belegabalyodtam a foglaltságérzékelésbe...
A fő kérdés az, hogy ha TC irányít, menetrend szerint mennek a vonatok, akkor a vezérlőkocsik meg a világítás elektronikával szerelt betétkocsik bezavarhatják a vágány helyes foglaltságát?
Egyáltalán milyen elektronika kell az asztalba, ha TC fog irányítani? Valami olyasmit olvastam, hogy ehhez nem is ABC fékezés kell.
By the way: nincs valami komplex leírás az egész rendszerről, lépésről lépésre, mit hogy kell szigetelni, milyen típusú dekódert hová kell kötni?